کاربر:Rah/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۴۰: خط ۱۴۰:


مرجان در همین سفر ترانه‌‌ی دیگر به نام «اطمینان» را ضبط کرد اما این کار به دلیل وضعیت جسمانی مرجان نیمه‌تمام ماند. این ترانه، در دومین سالروز درگذشت مرجان یعنی در ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد.
مرجان در همین سفر ترانه‌‌ی دیگر به نام «اطمینان» را ضبط کرد اما این کار به دلیل وضعیت جسمانی مرجان نیمه‌تمام ماند. این ترانه، در دومین سالروز درگذشت مرجان یعنی در ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد.
=== خواب‌زدگی ===
یکی دیگر از سبک‌هایی که روزبه عمادزاده در آن تجارب موفقی داشته است ساختن ترانه‌های بر روی شعرهایی با ساختار پست‌مدرن و امروزی است. این ترانه‌ها در نحوه‌ی  اجرا، لحن خواننده و تنظیم نیز تا حدودی متفاوت از دیگر ترانه‌های اوست. از جمله برخی از این ترانه‌ها می‌توان از ترانه‌ی خواب‌زدگی با شعری از الف.مهر نام برد.
[[پرونده:پوستر ترانه‌ی خواب زدگی روزبه.jpg|جایگزین=پوستر ترانه‌ی خواب زدگی روزبه|بندانگشتی|پوستر ترانه‌ی خواب زدگی روزبه]]
بخواب...!  بی خيال! زندگی‌ات  را بكن
دور ز هر قيل و  قال زندگی‌ات را بكن
كوچه اسیدی شده، آن چه كه ديدی شده
خون و سرنگ و مواد، عشق وریدی شده
مسجد سبز از نئون خانه ی دون كورلئون
شهر ترور گشته با  يك تبر از بيخ و بن  
پوزهی سگ خونی است، فاخته در گونی است
خيره مشو كار او  ،شرعی و قانونی است
ليك تو چون مرد سال زندگی ات را بكن           
تو بخواب، بی خيال! زندگی ات را بكن
كوچه ی ريحانه‌ها، پاتق سربندی است
دهكده محتاج خون، يا سرم قندی است
شهر نديدی چه جور نغمه ی ناجور داشت
خواهر من در دهان قرص سيانور داشت
هم به  اوين شعر گفت خاطره ی باغ را
هم كمرش كنده است پوست شلاق را
تو نروی در جوال ! زندگی ات  را بكن
تو بخواب، بی خيال! زندگی ات را بكن
كودك يك روزه يی  مانده سرِ راه بود
سوژه ی تصوير چند، گوشی همراه بود
كليه‌ی خود را كه داد ديزی سنگی گرفت
مادركی بر پلی، حالت جنگی گرفت  
يك جسد له شده ،روی زمين مانده بود
كينه ی سرباز از ، خنده‌ی فرمانده بود
وای! تو در هر مجال زندگی ات را بكن
تو بخواب، بی‌خيال! زندگی ات را بكن
کولبر يخ زده يك خبر عادی‌ست
دغدغه ی لاكچری مسأله ی حادي‌ست
يك نفر از اعتصاب بی رمق و لاغر است
آنطر ميله‌ها ضجه‌ی يك مادر است
از خود ما هم به ما دزد شده نزديكتر
مال چنين باختيم، دربی از اين شيك‌تر؟


=== موسیقی متن و تیتراژ ===
=== موسیقی متن و تیتراژ ===
خط ۱۴۹: خط ۲۱۸:
روزبه عمادزاده همچنین در پروسه‌ی هنری خود با هنرمندانی چون آندرانیک کار کرده است و از رهنمودهای وی در کار موسیقی بهره می‌گرفت. آندرانیک توجه ویژه‌ای به وی داشت و تا پایان عمر با او در ارتباط بوده و برای او ترانه‌های متعددی نیز ساخت. از جمله‌‌ی این ترانه‌ها ترانه‌ی جرم، مرد نستوه، جای تو خالی و... است.
روزبه عمادزاده همچنین در پروسه‌ی هنری خود با هنرمندانی چون آندرانیک کار کرده است و از رهنمودهای وی در کار موسیقی بهره می‌گرفت. آندرانیک توجه ویژه‌ای به وی داشت و تا پایان عمر با او در ارتباط بوده و برای او ترانه‌های متعددی نیز ساخت. از جمله‌‌ی این ترانه‌ها ترانه‌ی جرم، مرد نستوه، جای تو خالی و... است.


ترانه شناسی
== ترانه شناسی ==

نسخهٔ ‏۸ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۸:۰۳

روزبه عمادزاده
روزبه عمادزاده به همراه گیتاریست هایش.jpg
روزبه عمادزاده به همراه گیتاریست‌ها در حال ضبط
اطلاعات
نام اصلیروزبه عمادزاده
تولدمتولد۱۳ خرداد۱۳۵۹ در فرانسه
ملیتایرانی
سبک‌(ها)موسیقی پاپ - کلاسیک
ساز(ها)گیتارباس،گیتار آکوستیک، پیانو، جاز
همکاری(‌های) مشترکعضو سازمان مجاهدین خلق ایران
سازهای برجسته
پیانو
علت معروف‌شدنبرخی ترانه‌ها چون ترانه‌ی «براندازم»
آلبوم معروفآلبوم پیانو « سیاه و سفید »

روزبه عمادزاده(متولد۱۳ خرداد۱۳۵۹ در فرانسه) آهنگساز، تنظیم‌کننده، نوازنده، رهبر ارکستر و خواننده‌ ایرانی است. او از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران است. روزبه عمادزاده از ۱۱ سالگی نوازندگی پیانو را آغاز کرد و سپس در مدرسه‌ی موسیقی به تحصیل پرداخت. روزبه عماد‌زاده همچنین در نواختن سازهایی چون گیتارباس، گیتار کلاسیک، درام تسلط دارد. روزبه عمادزاده از سال ۱۳۷۷ به مدت سه سال در کنسرت‌های متعدد با بندها و خوانندگانی چون عارف، منوچهر سخایی، مرتضا برجسته و همچنین با بندهای آلمانی کار می‌نواخت اما دغدغه‌ی اصلی‌اش آهنگسازی و تنظیم بود. وی در سفر به پاریس با مرضیه و استاد محمدشمس آشنا شد و تصمیم گرفت تحصیل خود را در رشته‌ی موسیقی ادامه دهد اما به رغم پذیرش در یک دانشکده‌ی موسیقی معتبر از آن منصرف شده و به سازمان مجاهدین خلق ایران پیوست. روزبه عمادزاده در زمستان ۱۳۷۹ به قاهره و سپس به بغداد رفته و به ارتش آزادی‌بخش ملی ایران پیوست. روزبه عمادزاده در سال‌های حضور خود در سازمان مجاهدین خلق ایران ترانه‌ها و سرودهای بسیاری ساخته است که در سراسر جهان توسط مجاهدین خلق و هواداران آن‌ها و همچنین مردم ایران مورد توجه قرار گرفته است. ترانه‌ی مشهور «براندازم» از جمله ساخته‌های او است.

کودکی روزبه عمادزاده

روزبه عمادزاده در شهر Clermont-Ferrand در استان puy de dome در تاریخ ۱۳ خرداد ۵۹ بدنیا آمد. پدر و مادر او برای ادامه‌ی تحصیلات به فرانسه نقل مکان کرده بودند. آنها در سال ۱۳۶۰ به صورت حرفه‌ای به سازمان مجاهدین خلق ایران پیوستند. روزبه عماد‌زاده در سال ۱۳۶۶ به همراه پدر و مادر خود و برادر کوچکترش موسی به عراق رفت. شش سال بعد پس از آغاز جنگ خلیج و بمباران‌ها به دلیل ناامنی شرایط مجددا به فرانسه بازگشت و تحت سرپرستی عموی خود در فرانسه قرار گرفت. در این زمان تمامی کودکانی که به همراه پدر و مادر خود در عراق به سر می‌بردند به دلیل ناامنی شرایط عراق به کشورهای اروپایی منتقل شدند. روزبه عمادزاده پس از مدتی از فرانسه به آلمان رفت و در آنجا به ادامه‌ی تحصیل و فعالیت‌های هنری و آموزش موسیقی پرداخت.

آموزش موسیقی

روزبه عماد زاده از حدود ۱۰ سالگی به نوازندگی پیانو روی آورد. به دلیل علاقه‌ی خاصی که به موسیقی داشت هم‌زمان با تحصیل، در مدرسه موسیقی Rheinishe Musikschule نوازندگی پیانو و تئوری پایه‌ی موسیقی را بصورت آکادمیک آموخت. وی پس از مدتی درس را به طور کامل کنار گذاشته و به صورت حرفه‌ای به موسیقی روی آورد. روزبه‌ عمادزاده پس از مدتی به دومین ساز خود «گیتار باس» روی آورد. او در پاسخ به اینکه علت علاقه‌ی خاص وی به گیتار باس چیست گفته است:

«گیتار باس، نبض ارکستر است، ریتم و هارمونی را یکجا دارد. شما می‌تواند با تغییر یک نت در باس، کل هارمونی را دگرگون کنید»

روزبه عمادزاده از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ در کنسرت‌های مختلف با بندها و خوانندگان مختلف پاپ ایرانی مثل عارف، منوچهر سخایی، مرتضا برجسته، عباس قادری و همچنین با بندهای آلمانی که موسیقی کاور اجرا می‌کردند به نوازندگی گیتار باس پرداخت. او همچنین مدتی در ۲ نایت‌کلاب نوازندگی پیانو می‌کرد...

روزبه‌ عمادزاده اغلب این فعالیت‌ها را اجباری برای کسب درآمد و گذران زندگی دانسته و اشتیاق و دغدغه‌ی اصلی خود را در تمامی این سال‌ها آهنگسازی و تنظیم برای ارکستر می‌داند.

روزبه عمادزاده در سال ۱۳۷۸ در سفری به پاریس با بانو مرضیه آشنا شد و به دلیل استعداد و اشتیاقش به موسیقی مورد توجه مرضیه قرار گرفت و مدتی در پاریس ماند. او در همین دوران در کار و رابطه‌‌ی نزدیک با مرضیه و استاد محمد شمس، موسیقیدان برجسته ایرانی قرار داشته و از آموزش‌های آن‌ها بهره جست.

روزبه‌ عمادزاده پس از این دوران بود که مجددا به فکر ادامه تحصیل در رشته‌ی موسیقی افتاده و تصمیم گرفت به دانشکده موسیقی برود اما به رغم اینکه در امتحان ارزیابی برای ورود به دانشکده‌ی موسیقی قبول شد اما از تصمیم خود منصرف شد و راه مبارزه و پیوستن به ارتش آزادی‌بخش برای مبارزه با رژیم آخوندی را انتخاب کرد.

پیوستن به ارتش آزادی‌بخش

روزبه عماد‌زاده در روزهای آخر زمستان ۱۳۷۹ به قاهره سفر کرد. سپس از آنجا به بغداد آمد و به ارتش آزادی‌بخش ملی ایران پیوست. در ارتش آزادیبخش او در کنار آموزش‌های نظامی و مسئولیت‌هایی که عهده‌دار بود کماکان به موسیقی نیز می‌پرداخت و توانست در فاصله‌ای سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ چهار اثر بدون کلام و دو ترانه بسازد.

روزبه عمادزاده پس از جنگ دوم خلیج و تمرکز مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف به همراه برخی دیگر از هنرمندان اشرف چون استاد کامیار ایزدپناه و همایون تجلی تقریبا به صورت حرفه‌ای در نهاد موسیقی و سرود سازمان مجاهدین خلق ایران مشغول به کار شد.

موسیقی در اشرف ۱

روزبه عماد‌زاده در اشرف یک این دوره از فعالیت‌های خود روی دو موضوع متمرکز بود. یکی کارهای یکی کارهای اعتراضی و سیاسی عطف به مسائل ایران و رنج و درد مردم و فراخوان به مبارزه و حرکت و دیگری تنظیم موسیقی برای مراسم و مناسبت‌های که در اشرف اجرا می‌شد.

روزبه عمادزاده در سال ۱۳۸۷ چند ماه قبل از محاصره‌ی کامل اشرف توسط مزدوران عراقی جمهوری اسلامی، سرود اشرف را ساخت که یک کار ارکسترال با اجرای گروه کر بود.

در حمله‌ی ۶ و ۷ مرداد مزدوران عراقی به اشرف که مجاهدین بدون سلاح در مقابل چماق‌ها و گلوله‌های مزدوران مقاومت می‌کردند، در شرایط جنگی که بر قرارگاه اشرف حکم‌فرما بود به ساختن ترانه‌های کوتاه و سریع پرداخت. این نوع کار، یک بدعت بود که جمع هنرمندان مجاهدین خیلی سریع به وقایع و صحنه‌های مقاومت و رنج و حماسه‌هایی که بود پاسخ هنری می‌دادند.

یکی از برجسته‌ترین این ترانه‌ها، ترانه پیکر بی‌شکست بود. این ترانه با توجه به مقاومت مجاهدین بدون سلاح در برابر تیر و تبر و حملات مزدوران رژیم ایران ساخته شده و در سراسر جهان از طرف هواداران مجاهدین با استقبال زیادی مواجه شد. این ترانه‌ بعدها توسط مرجان هنرمند مشهور ایران نیز اجرا شد. ترانه‌ی پیکر بی‌شکست با این مطلع آغاز می‌شد:

تیر زدی تبر زدی بر تن بی‌سپر زدی

این تن خونچکان من از شرفم نشانه شد

همچنین در حمله‌ی ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ روز بعد از شهادت صبا هفت‌ برادران، ترانه «خواهرم خدانگهدار» را ساخت و اجرا کرد. او همچنین در این دوران نوع جدیدی از کار‌ها را آغاز کرد که پاسخ‌های سیاسی با کلام موزون و شعرگونه به عناصر وابسته به رژیم ایران بود که در خارج از ایران با لابی‌گریی و شیطان سازی علیه مجاهدین خلق فعالیت می‌کنند.

از جمله‌این کارها می‌توان از این ترانه‌ها نام برد:

  • بی‌پرده
  • ویروس سبز
  • عجب داستانی داریم
  • حکایت دریا و سگ
  • کلکسیون و...

موسیقی در لیبرتی

در اثنای انتقال مجاهدین از اشرف به لیبرتی بسیاری از تجهیزات مربوط به استودیو و ضبط موسیقی هنرمندان اشرفی توسط مزدوران عراقی وابسته‌ به رژیم ایران ضبط یا دزدیده شد و آنها نتوانستند تجهیزات خود را به لیبرتی منتقل کنند. با این همه روزبه‌عمادزاده در لیبرتی نیز با مینیمم امکانات ساخت و تولید موسیقی را به کمک دوستان خود ادامه داد.

ترانه روز حساب

از جمله‌ مشهورترین اثر وی در لیبرتی ترانه‌ی «روز حساب» بود. درست پس از موشک‌باران هفتم آبان در حالی که نیمی از پایگاه لیبرتی توسط موشک‌های غول‌پیکر رژیم ایران با خاک یکسان شده بود او به ساخت ترانه‌یی به نام روز حساب پرداخت که در آن رژیم ایران را تهدید به روز انتقام می‌کرد. شعر این ترانه شب موشک‌باران تا صبح در شرایطی کاملا جنگی و در سنگر، سروده شده و به سرعت ساخته و تنظیم شد. این ترانه دو روز پس از این موشک‌باران در حالی که هوادارن مجاهدین خلق به شدت نگران وضعیت مجاهدین در این قرارگاه بودند، ترانه‌ی روز حساب بر روی ویرانه‌های پایگاه لیبرتی اجرا شده و از سیمای آزادی پخش شد.

شعر ترانه‌ی روز حساب

ترجیع‌بند:

اینجا آغاز پایان توست

:روزبه عمادزاده در حال اجرای ترانه‌ی روز حساب
:روزبه عمادزاده در حال اجرای ترانه‌ی روز حساب

این کانون ترس پنهان توست

باروی سرسخت رزم ما

بنگر اینجا گورستان توست!

چون توفان پرشتاب

در راه است این انقلاب

ای شه‌شیخ ذلیل

می‌آید روز حساب

صدای مادران بی‌صدایم

از این‌جا تا اوین ره می‌گشایم

چه باک از داغ و دشنه، تیغ و تهمت

که من با درد مردم آشنایم

خوشا که در ره آزادی خلق

همیشه من نخستین خون‌بهایم

منم آن باغ پیوسته شکوفا

ز خون شرحه شرحه لاله‌هایم

ای بی‌فرجام در احتضار

تا من هستم کی داری قرار

ای تو ایران را دشمن‌ترین

هرچه در چنته داری بیار

دیگر کارها در لیبرتی

از جلمه دیگر ترانه‌ها و آثار روزبه عمادزاده در دوران استقرار او در پایگاه لیبرتی ترانه‌های یکان یکان شویم، با مریم، هزار اشرف می‌سازیم و ... است

برخی‌ آثار

براندازم

یکی از برجسته‌ترین آثار روزبه عماد‌زاده در موسیقی اعتراضی ایران در سال ۱۳۹۶ و در تقدیر قیام مردم ایران بر روی شعری از احسان رحمانی (الف.مهر) ساخته و اجرا شد. نام ایران ترانه «براندازم» بود. این ترانه‌ پاسخی بود به محمد خاتمی، که گفته بود این مردم برانداز نیستند و مطالبات صنفی دارند.

میهنی می‌سازیم

از دیگر آثار روزبه عمادزاده ترانه‌ی «میهنی می‌سازیم» که برای ارکستر تنظیم و توسط خود و مرجان اجرا شده است. در سال ۱۳۹۷ در سفری که زنده‌یاد مرجان به تیرانا داشت اجرا و ویدئو کلیپ آن ضبط شد. این ویدیو بعد از درگذشت مرجان منتشر شد.

مرجان در همین سفر ترانه‌‌ی دیگر به نام «اطمینان» را ضبط کرد اما این کار به دلیل وضعیت جسمانی مرجان نیمه‌تمام ماند. این ترانه، در دومین سالروز درگذشت مرجان یعنی در ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد.

خواب‌زدگی

یکی دیگر از سبک‌هایی که روزبه عمادزاده در آن تجارب موفقی داشته است ساختن ترانه‌های بر روی شعرهایی با ساختار پست‌مدرن و امروزی است. این ترانه‌ها در نحوه‌ی اجرا، لحن خواننده و تنظیم نیز تا حدودی متفاوت از دیگر ترانه‌های اوست. از جمله برخی از این ترانه‌ها می‌توان از ترانه‌ی خواب‌زدگی با شعری از الف.مهر نام برد.

پوستر ترانه‌ی خواب زدگی روزبه
پوستر ترانه‌ی خواب زدگی روزبه

بخواب...!  بی خيال! زندگی‌ات  را بكن

دور ز هر قيل و  قال زندگی‌ات را بكن

كوچه اسیدی شده، آن چه كه ديدی شده

خون و سرنگ و مواد، عشق وریدی شده

مسجد سبز از نئون خانه ی دون كورلئون

شهر ترور گشته با  يك تبر از بيخ و بن  

پوزهی سگ خونی است، فاخته در گونی است

خيره مشو كار او  ،شرعی و قانونی است

ليك تو چون مرد سال زندگی ات را بكن           

تو بخواب، بی خيال! زندگی ات را بكن


كوچه ی ريحانه‌ها، پاتق سربندی است

دهكده محتاج خون، يا سرم قندی است

شهر نديدی چه جور نغمه ی ناجور داشت

خواهر من در دهان قرص سيانور داشت

هم به  اوين شعر گفت خاطره ی باغ را

هم كمرش كنده است پوست شلاق را

تو نروی در جوال ! زندگی ات  را بكن

تو بخواب، بی خيال! زندگی ات را بكن

كودك يك روزه يی  مانده سرِ راه بود

سوژه ی تصوير چند، گوشی همراه بود

كليه‌ی خود را كه داد ديزی سنگی گرفت

مادركی بر پلی، حالت جنگی گرفت  

يك جسد له شده ،روی زمين مانده بود

كينه ی سرباز از ، خنده‌ی فرمانده بود

وای! تو در هر مجال زندگی ات را بكن

تو بخواب، بی‌خيال! زندگی ات را بكن

کولبر يخ زده يك خبر عادی‌ست

دغدغه ی لاكچری مسأله ی حادي‌ست

يك نفر از اعتصاب بی رمق و لاغر است

آنطر ميله‌ها ضجه‌ی يك مادر است

از خود ما هم به ما دزد شده نزديكتر

مال چنين باختيم، دربی از اين شيك‌تر؟

موسیقی متن و تیتراژ

بخش دیگری از فعالیت‌های روزبه عماد در زمینه موسیقی، تهیه موسیقی تیتراژ و موسیقی متن برای گردهمایی‌های مقاومت و همچنین برای برنامه‌های تلویزیون سیمای آزادی بوده است. همینطور اجراهای زنده با ارکسترهای کلاسیک و بند در مراسم و برنامه‌های مقاومت ایران که تنظیم قطعات و هدایت ارکستر را بر عهده داشت. برنامه‌ی موسیقی نوروز ۱۳۹۷ از زمره‌ی این گونه مراسم‌ها بود که هدف توطئه‌ی تروریستی جمهوری اسلامی قرار گرفت. همچنین برخی از موسیقی‌های اجرا شده در گردهمایی‌های سالانه‌ی مقاومت ایران و یا در دیدارهای سیاسی چون دیدار مایک پمپئو از اشرف ۳ توسط روزبه‌ عمادزاده تهیه و تنظیم شده است.

روزبه عماد زاده تنها از سال ۱۳۹۵ تا به ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵۰ قطعه موسیقی شامل سرود و ترانه و رپ و قطعات بدون کلام... ساخته و تنظیم کرده است. به این مجموعه باید صدها ترانه و قطعه‌ موسیقی دیگر را در سال‌های پیشین نیز اضافه کرد.

کار با آندرانیک

روزبه عمادزاده همچنین در پروسه‌ی هنری خود با هنرمندانی چون آندرانیک کار کرده است و از رهنمودهای وی در کار موسیقی بهره می‌گرفت. آندرانیک توجه ویژه‌ای به وی داشت و تا پایان عمر با او در ارتباط بوده و برای او ترانه‌های متعددی نیز ساخت. از جمله‌‌ی این ترانه‌ها ترانه‌ی جرم، مرد نستوه، جای تو خالی و... است.

ترانه شناسی