۱٬۶۵۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۷: | خط ۱۷: | ||
| محل_مرگ = تهران | | محل_مرگ = تهران | ||
}} | }} | ||
[[پرونده:آرامگاه استاد حنانه در امام زاده طاهر کرج.jpg|بندانگشتی|آرامگاه استاد حنانه در امام زاده طاهر کرج]] | [[پرونده:آرامگاه استاد حنانه در امام زاده طاهر کرج.jpg|بندانگشتی|آرامگاه استاد حنانه در امام زاده طاهر کرج|جایگزین=|400x400پیکسل]] | ||
مرتضی حنانه(زادهی ۱۱ اسفند ۱۳۰۱ تهران - درگذشتهی ۲۴ مهر ۱۳۶۸) موسیقیدان، آهنگساز خلاق و نوآور ایرانی | مرتضی حنانه(زادهی ۱۱ اسفند ۱۳۰۱ تهران - درگذشتهی ۲۴ مهر ۱۳۶۸) موسیقیدان، آهنگساز خلاق و نوآور ایرانی بود. او در تهران متولد شد.<ref name=":0" />پدر وی مهندس محمد حنانه، از خدمتگزاران به علم و هنر ایران مؤسس دبیرستان ایرانشهر بود.<ref name=":2">همشهری - [http://hamshahrionline.ir/details/310529/Culture/Artnews زندگینامه: مرتضی حنانه (۱۳۰۱-۱۳۶۸)]</ref> مرتضی حنانه در طول زندگی خود آثار بسیار زیبایی خلق کرد. از جمله موسیقی مشهور فیلم هزار دستان از آثار اوست. وی همچنین برخی از سرودهای [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] را در ابتدای انقلاب تنظیم کرد. او در دوران حکومت رژیم جمهوری اسلامی هرگز نتوانست همچون گذشته در زمینه موسیقی فعالیت کند. وی سر انجام در روز سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۶۸براثر بیماری سرطان درگذشت. | ||
== کودکی و جوانی مرتضی حنانه == | == کودکی و جوانی مرتضی حنانه == | ||
خط ۳۷: | خط ۳۷: | ||
* فرانسوا هلنسل، کنتراباس؛ | * فرانسوا هلنسل، کنتراباس؛ | ||
* ژوزف اسلاویک، ترومپت؛ | * ژوزف اسلاویک، ترومپت؛ | ||
در همین دورهی زمانی، مرتضی حنانه، «هورن» را به عنوان ساز تخصصی خویش انتخاب کرد. همزمان آموزش فلوت و هورن (ساز بادی برنجی) را زیر نظر رودولف اوربانتس آغاز کرد.<ref name=":0" /> | در همین دورهی زمانی، مرتضی حنانه، «هورن» را به عنوان ساز تخصصی خویش انتخاب کرد. وی همزمان آموزش فلوت و هورن (ساز بادی برنجی) را زیر نظر رودولف اوربانتس آغاز کرد.<ref name=":0" /> | ||
رودلف اوربانتس که شیفتهی استعداد و علاقهی حنانه شده بود، او را به آرزوی خود رساند و توانست «کُریست» اول ارکستر سمفونیک هنرستان عالی تهران شود. | رودلف اوربانتس که شیفتهی استعداد و علاقهی حنانه شده بود، او را به آرزوی خود رساند و توانست «کُریست» اول ارکستر سمفونیک هنرستان عالی تهران شود. | ||
خط ۶۸: | خط ۶۸: | ||
== سبک کار == | == سبک کار == | ||
مشغله ی ذهنی حنانه چند صدایی کردن موسیقی ایرانی بود و با اینکه در این راه زحمت بسیار کشید اما هارمونی ابداعی او ( هارمونی زوج ) مورد توجه همهی هنرآفرینان موسیقی قرار نگرفت. خودش در اینباره میگوید: | مشغله ی ذهنی حنانه چند صدایی کردن موسیقی ایرانی بود و با اینکه در این راه زحمت بسیار کشید اما هارمونی ابداعی او ( هارمونی زوج ) مورد توجه همهی هنرآفرینان موسیقی قرار نگرفت. خودش در اینباره میگوید: | ||
[[پرونده:حنانه.jpg|بندانگشتی|حنانه]]<blockquote>«اینکه میگویند موسیقی شرقی ذاتاً تک صدایی است و موسیقی غربی ماهیتاً چند صدایی، درست نیست. اولاً موسیقی غرب نیز در آغاز تک صدایی «مونوتون» بوده و موسیقیدانان آن را ارتقاء داده و به مرحله ی چند صدایی رسانده اند، ثانیاً در بسیاری ار ملودیهای روستایی در مشرق زمین از جمله ایران، دستکم میتوان ملودیهای دو صدایی پیدا کرد که گوشها نیز به شنیدن آن عادت کرده است.<ref>[http://www.bbc.com/persian/arts/2014/10/141019_l51_hannaneh_music_anni] - مرتضی حنانه؛ بیست و پنجمین سالمرگ</ref> ضعف دانش موسیقی و تنها به شیوه ی اجرا اندیشیدن سبب شده است که ما ابتدایی باقی مانده و آهنگسازان از امکان بازی با اصوات و در نتیجه ترکیب آنها غافل بمانند... از زمان علینقی وزیری اما به تدریج ارزشها و امکانات موسیقی ملی ما آشکار شده است. تقلید از آنچه از اجدادمان یاد گرفته ایم، هنر نیست، سنت است. هدایت چرا بزرگ است، برای آنکه دنبال زال و رستم و اسفندیار، لیلی و مجنون و شیخ صنعان نرفته است. زمان جاری، احساس، اندیشه، موضوع و تکنیک ویژه ی خویش را دارد و هنر یعنی همین. امروز اگر کسی بخواهد مثل حافظ و مولوی شعر بگوید، یک شاهی ارزش ندارد... اگر نیما، نیما میشود برای آن است که زحمت میکشد، فکرش را بهکار میاندازد و شیوه ی خاص خودش را پیدا میکند. موسیقی ما طفیلی شعر است و آنگونه که باید پیشرفت نمیکند. وقتی از زیر بار شعر بیرون آمد آنوقت، فی نفسه میشود موسیقی»</blockquote> | [[پرونده:حنانه.jpg|بندانگشتی|حنانه|جایگزین=|250x250پیکسل]]<blockquote>«اینکه میگویند موسیقی شرقی ذاتاً تک صدایی است و موسیقی غربی ماهیتاً چند صدایی، درست نیست. اولاً موسیقی غرب نیز در آغاز تک صدایی «مونوتون» بوده و موسیقیدانان آن را ارتقاء داده و به مرحله ی چند صدایی رسانده اند، ثانیاً در بسیاری ار ملودیهای روستایی در مشرق زمین از جمله ایران، دستکم میتوان ملودیهای دو صدایی پیدا کرد که گوشها نیز به شنیدن آن عادت کرده است.<ref>[http://www.bbc.com/persian/arts/2014/10/141019_l51_hannaneh_music_anni] - مرتضی حنانه؛ بیست و پنجمین سالمرگ</ref> ضعف دانش موسیقی و تنها به شیوه ی اجرا اندیشیدن سبب شده است که ما ابتدایی باقی مانده و آهنگسازان از امکان بازی با اصوات و در نتیجه ترکیب آنها غافل بمانند... از زمان علینقی وزیری اما به تدریج ارزشها و امکانات موسیقی ملی ما آشکار شده است. تقلید از آنچه از اجدادمان یاد گرفته ایم، هنر نیست، سنت است. هدایت چرا بزرگ است، برای آنکه دنبال زال و رستم و اسفندیار، لیلی و مجنون و شیخ صنعان نرفته است. زمان جاری، احساس، اندیشه، موضوع و تکنیک ویژه ی خویش را دارد و هنر یعنی همین. امروز اگر کسی بخواهد مثل حافظ و مولوی شعر بگوید، یک شاهی ارزش ندارد... اگر نیما، نیما میشود برای آن است که زحمت میکشد، فکرش را بهکار میاندازد و شیوه ی خاص خودش را پیدا میکند. موسیقی ما طفیلی شعر است و آنگونه که باید پیشرفت نمیکند. وقتی از زیر بار شعر بیرون آمد آنوقت، فی نفسه میشود موسیقی»</blockquote> | ||
== موسیقی فیلم == | == موسیقی فیلم == | ||
خط ۹۶: | خط ۹۶: | ||
== درگذشت == | == درگذشت == | ||
مرتضی حنانه روز سهشنبه ۲۴ مهر ۱۳۶۸ در پی ممانعت حکومت جمهوری اسلامی از سفر او به خارج برای درمان بیماریاش، براثر بیماری سرطان درگذشت.<ref name=":0">سازمان مجاهدین خلق ایران - [https://event.mojahedin.org/events/ درگذشت استاد مرتضی حنانه]</ref> | مرتضی حنانه روز سهشنبه ۲۴ مهر ۱۳۶۸ در پی ممانعت حکومت جمهوری اسلامی از سفر او به خارج برای درمان بیماریاش، براثر بیماری سرطان درگذشت.<ref name=":0">سازمان مجاهدین خلق ایران - [https://event.mojahedin.org/i/events/895 درگذشت استاد مرتضی حنانه]</ref> | ||
او همیشه آرزو داشت در همدان در جوار آرامگاه ابو علی سینا دفن شود، اما این خواستهاش اجابت نشد و در امامزاده طاهر (کرج) به خاک سپرده شد.<ref name=":1">ایرنا - [http://www.irna.ir/fa/News/82696579 مرتضی حنانه ، مویه گر یا هزار دستان موسیقی ایرانی]</ref> | او همیشه آرزو داشت در همدان در جوار آرامگاه ابو علی سینا دفن شود، اما این خواستهاش اجابت نشد و در امامزاده طاهر (کرج) به خاک سپرده شد.<ref name=":1">ایرنا - [http://www.irna.ir/fa/News/82696579 مرتضی حنانه ، مویه گر یا هزار دستان موسیقی ایرانی]</ref> |
ویرایش