۶٬۰۱۲
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۰۴: | خط ۱۰۴: | ||
== شاگردان مکتب حسن کسایی == | == شاگردان مکتب حسن کسایی == | ||
در محضر استاد حسن کسایی، شاگردان زیادی پرورش یافتهاند، از جمله جمشید عندلیبی، سید محمد موسوی، محمدتقی سعیدی، حسین عمومی، حسن ناهید، محمدعلی کیانینژاد و…<ref name=":3" /> | در محضر استاد حسن کسایی، شاگردان زیادی پرورش یافتهاند، از جمله جمشید عندلیبی، سید محمد موسوی، محمدتقی سعیدی، حسین عمومی، حسن ناهید، محمدعلی کیانینژاد و…<ref name=":3" /> | ||
[[پرونده:کسایی3.JPG|بندانگشتی|227x227پیکسل|مزار حسن کسایی]] | |||
== غروب حسن کسایی == | == غروب حسن کسایی == | ||
خط ۱۲۲: | خط ۱۲۳: | ||
* دختر گُلفروش (باصدای علی جهاندار) | * دختر گُلفروش (باصدای علی جهاندار) | ||
* قطعه سلام | * قطعه سلام | ||
[[پرونده:کسایی8.JPG|بندانگشتی|220x220پیکسل|استاد حسن کسایی]] | |||
قطعه سلام، یکی از مهمترین آثار حسن کسایی در دستگاه چهارگاه است که از معروفترین قطعات موسیقی ایرانی به شمار میرود.<ref name=":1" /> | قطعه سلام، یکی از مهمترین آثار حسن کسایی در دستگاه چهارگاه است که از معروفترین قطعات موسیقی ایرانی به شمار میرود.<ref name=":1" /> | ||
خط ۱۳۸: | خط ۱۴۰: | ||
کیوان ساکت در سوگ استاد حسن کسایی گفت: در ماتم استاد کسایی من نه، بلکه ایران در سوگ است. موسیقی ایران پدر خویش را از دست داد. دردا و دریغا… وا حسرتا… | کیوان ساکت در سوگ استاد حسن کسایی گفت: در ماتم استاد کسایی من نه، بلکه ایران در سوگ است. موسیقی ایران پدر خویش را از دست داد. دردا و دریغا… وا حسرتا… | ||
عبدالحسین مختاباد دربارهی حسن کسایی گفته است:<blockquote>«استاد کسایی تنها یک موسیقیدان نبود؛ او انسانی چند وجهی بود. عارف، هنرمند، سخنشناس، سخن دان و با صدها کلمه نظیر این اوصاف شناخته میشد؛ و این را اشخاصی میدانند که محضر و مکتب این انسان الهی را درک کرده باشند.»</blockquote>عبدالوهاب شهیدی در فقدان استاد حسن کسایی گفته:<blockquote>«شاید هزاران سال لازم باشد تا دوباره کسی مانند کسایی پا به عرصه هستی گذارد. به عقیدهی من کسایی عرفان را در حد کلاسیک می دانست. جناب کسایی به شیوهی عجیبی نی را می نواخت. به گونه ای که همه ی اهل دل، با آن حال غریبی پیدا می کردند. ایشان علاوه بر صاحب سبک و صاحب کلاس بودن، انسانی با شعور، با احساس و اهل دل نیز بودند.»</blockquote> نادر گلچین در وصف استاد حسن کسایی گفته است که: حسن کسایی یک عاشق به تمام معنا بود. عشق او به موسیقی ماورا و مافوق تمامی عشقها بود. اگر در هر سرزمینِ هنرشناسی، هنرمندی نظیر استاد کسایی وجود داشت، بیتردید مجسمهی او را به عنوان نوابغ تکرار نشدنی در یکی از میادین شهر نصب میکردند. | عبدالحسین مختاباد دربارهی حسن کسایی گفته است:<blockquote>«استاد کسایی تنها یک موسیقیدان نبود؛ او انسانی چند وجهی بود. عارف، هنرمند، سخنشناس، سخن دان و با صدها کلمه نظیر این اوصاف شناخته میشد؛ و این را اشخاصی میدانند که محضر و مکتب این انسان الهی را درک کرده باشند.»</blockquote>عبدالوهاب شهیدی در فقدان استاد حسن کسایی گفته:<blockquote>«شاید هزاران سال لازم باشد تا دوباره کسی مانند کسایی پا به عرصه هستی گذارد. به عقیدهی من کسایی عرفان را در حد کلاسیک می دانست. جناب کسایی به شیوهی عجیبی نی را می نواخت. به گونه ای که همه ی اهل دل، با آن حال غریبی پیدا می کردند. ایشان علاوه بر صاحب سبک و صاحب کلاس بودن، انسانی با شعور، با احساس و اهل دل نیز بودند.»</blockquote> | ||
[[پرونده:کسایی7.JPG|بندانگشتی|220x220پیکسل|استاد کسایی]] | |||
نادر گلچین در وصف استاد حسن کسایی گفته است که: حسن کسایی یک عاشق به تمام معنا بود. عشق او به موسیقی ماورا و مافوق تمامی عشقها بود. اگر در هر سرزمینِ هنرشناسی، هنرمندی نظیر استاد کسایی وجود داشت، بیتردید مجسمهی او را به عنوان نوابغ تکرار نشدنی در یکی از میادین شهر نصب میکردند. | |||
حسامالدین سراج نیز گفته که استاد حسن کسایی نهتنها در هنر موسیقی سرآمد روزگار خویش است بلکه سخنوری و نکتهسنجی ادبی بسیار قوی و شیرینکار نیز بود.<ref>[http://www.kassaimusic.ir/Content/Content.aspx?Cat_id=54&Landir=rtl&Lan=Fa&State=0 یادنامه - سایت کساییموزیک]</ref> | حسامالدین سراج نیز گفته که استاد حسن کسایی نهتنها در هنر موسیقی سرآمد روزگار خویش است بلکه سخنوری و نکتهسنجی ادبی بسیار قوی و شیرینکار نیز بود.<ref>[http://www.kassaimusic.ir/Content/Content.aspx?Cat_id=54&Landir=rtl&Lan=Fa&State=0 یادنامه - سایت کساییموزیک]</ref> |
ویرایش