۲٬۶۵۲
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
== کودکی روزبه عمادزاده == | == کودکی روزبه عمادزاده == | ||
روزبه | روزبه عماد در شهر Clermont-Ferrand در استان puy de dome فرانسه در تاریخ ۱۳ خرداد ۵۹ بدنیا آمد. پدر و مادر او برای ادامهی تحصیلات به فرانسه نقل مکان کرده بودند. آنها در سال ۱۳۶۰ به صورت حرفهای به سازمان مجاهدین خلق ایران پیوستند. روزبه عمادزاده در سال ۱۳۶۵ به همراه پدر و مادر خود و برادر کوچکترش موسی به عراق رفت. شش سال بعد پس از آغاز جنگ خلیج و بمبارانها به دلیل ناامنی شرایط مجددا به فرانسه بازگشت و تحت سرپرستی عموی خود در فرانسه قرار گرفت. در این زمان تمامی کودکانی که به همراه پدر و مادر خود در عراق به سر میبردند به دلیل ناامنی شرایط عراق به کشورهای اروپایی منتقل شدند. روزبه عماد پس از مدتی از فرانسه به آلمان رفت و در آنجا به ادامهی تحصیل و فعالیتهای هنری و آموزش موسیقی پرداخت. | ||
== آموزش موسیقی == | == آموزش موسیقی == | ||
روزبه عماد | روزبه عماد از حدود ۱۰ سالگی به نوازندگی پیانو روی آورد. به دلیل علاقهی خاصی که به موسیقی داشت همزمان با تحصیل، در مدرسه موسیقی Rheinishe Musikschule نوازندگی پیانو و تئوری پایهی موسیقی را بصورت آکادمیک آموخت. وی پس از مدتی درس را به طور کامل کنار گذاشته و به صورت حرفهای به موسیقی روی آورد. روزبه عمادزاده پس از مدتی به دومین ساز خود «گیتار باس» روی آورد. او در پاسخ به اینکه علت علاقهی خاص وی به گیتار باس چیست گفته است:<blockquote>«گیتار باس، نبض ارکستر است، ریتم و هارمونی را یکجا دارد. شما میتواند با تغییر یک نت در باس، کل هارمونی را دگرگون کنید»</blockquote>روزبه عماد از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۰ در کنسرتهای مختلف با بندها و خوانندگان مختلف پاپ ایرانی مثل عارف، منوچهر سخایی، مرتضا برجسته، عباس قادری و همچنین با بندهای آلمانی که موسیقی کاور اجرا میکردند به نوازندگی گیتار باس پرداخت. او همچنین مدتی در ۲ نایتکلاب نوازندگی پیانو میکرد. | ||
او این فعالیتها را اجباری برای کسب درآمد و امکانات حرفهایتر برای کارش دانسته و اشتیاق و دغدغهی اصلی او در تمامی این سالها آهنگسازی و تنظیم برای ارکستر بود. | |||
روزبه | روزبه عماد در سال ۱۳۷۸ در سفری به پاریس با بانو [[مرضیه]] آشنا شد و به دلیل استعداد و اشتیاقش به موسیقی مورد توجه مرضیه قرار گرفت و مدتی در پاریس ماند. او در همین دوران در کار و رابطهی نزدیک با مرضیه و استاد محمد شمس، موسیقیدان برجسته ایرانی قرار داشته و از رهنمودهای آنها بهره جست. | ||
روزبه | روزبه عماد پس از این دوران بود که مجددا به فکر ادامه تحصیل در رشتهی موسیقی افتاده و تصمیم گرفت به دانشکده موسیقی برود اما به رغم اینکه در امتحان ارزیابی برای ورود به دانشکدهی موسیقی قبول شد اما از تصمیم خود منصرف شد و راه مبارزه و پیوستن به ارتش آزادیبخش برای مبارزه با جمهوری اسلامی را انتخاب کرد. | ||
== پیوستن به ارتش آزادیبخش == | == پیوستن به ارتش آزادیبخش == | ||
روزبه عمادزاده در روزهای آخر زمستان ۱۳۷۹ به قاهره سفر کرد. سپس از آنجا به بغداد آمد و به [[ارتش آزادیبخش ملی ایران]] پیوست. در ارتش آزادیبخش او در کنار آموزشهای نظامی و مسئولیتهایی که عهدهدار بود کماکان به موسیقی نیز میپرداخت و توانست در فاصلهای سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ چهار اثر بدون کلام و دو ترانه بسازد. | روزبه عمادزاده در روزهای آخر زمستان ۱۳۷۹ به قاهره سفر کرد. سپس از آنجا به بغداد آمد و به [[ارتش آزادیبخش ملی ایران]] پیوست. در ارتش آزادیبخش او در کنار آموزشهای نظامی و مسئولیتهایی که عهدهدار بود کماکان به موسیقی نیز میپرداخت و توانست در فاصلهای سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ چهار اثر بدون کلام و دو ترانه بسازد. | ||
[[پرونده:روزبه عمادزاده تمرین ارکستر.jpg| | [[پرونده:روزبه عمادزاده تمرین ارکستر.jpg|alt=روزبه عماد تمرین ارکستر|بندانگشتی|روزبه عمادزاده در حال تمرین با ارکستر]] | ||
روزبه عمادزاده پس از جنگ دوم خلیج و تمرکز مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف به همراه برخی دیگر از هنرمندان اشرف چون استاد کامیار ایزدپناه و همایون تجلی تقریبا به صورت حرفهای در نهاد موسیقی و سرود سازمان مجاهدین خلق ایران مشغول به کار شد. | روزبه عمادزاده پس از جنگ دوم خلیج و تمرکز مجاهدین خلق در قرارگاه اشرف به همراه برخی دیگر از هنرمندان اشرف چون استاد کامیار ایزدپناه و همایون تجلی تقریبا به صورت حرفهای در نهاد موسیقی و سرود سازمان مجاهدین خلق ایران مشغول به کار شد. | ||
== موسیقی در اشرف ۱ == | == موسیقی در اشرف ۱ == | ||
روزبه | روزبه عماد در [[قرارگاه اشرف|اشرف یک]] این دوره از فعالیتهای خود روی دو موضوع متمرکز بود. یکی کارهای اعتراضی و سیاسی عطف به مسائل ایران و رنج و درد مردم و فراخوان به مبارزه و حرکت و دیگری تنظیم موسیقی برای مراسم و مناسبتهایی که در اشرف اجرا میشد. | ||
روزبه | روزبه عماد در سال ۱۳۸۷ چند ماه قبل از محاصرهی کامل اشرف توسط مزدوران عراقی جمهوری اسلامی، سرود اشرف را ساخت که یک کار ارکسترال با اجرای گروه کر بود. | ||
در [[حمله نیروهای ارتش عراق به قرارگاه اشرف ۶ و ۷ مرداد ۱۳۸۸|حملهی ۶ و ۷ مرداد]] مزدوران عراقی به اشرف که مجاهدین بدون سلاح در مقابل چماقها و گلولههای مزدوران مقاومت میکردند، در شرایط جنگی که بر قرارگاه اشرف حکمفرما بود به ساختن ترانههای کوتاه و سریع پرداخت. این نوع کار، یک بدعت بود که جمع هنرمندان مجاهدین خیلی سریع به وقایع و صحنههای مقاومت و رنج و حماسههایی که بود پاسخ هنری میدادند. | در [[حمله نیروهای ارتش عراق به قرارگاه اشرف ۶ و ۷ مرداد ۱۳۸۸|حملهی ۶ و ۷ مرداد]] مزدوران عراقی به اشرف که مجاهدین بدون سلاح در مقابل چماقها و گلولههای مزدوران مقاومت میکردند، در شرایط جنگی که بر قرارگاه اشرف حکمفرما بود به ساختن ترانههای کوتاه و سریع پرداخت. این نوع کار، یک بدعت بود که جمع هنرمندان مجاهدین خیلی سریع به وقایع و صحنههای مقاومت و رنج و حماسههایی که بود پاسخ هنری میدادند. | ||
یکی از برجستهترین این ترانهها، ترانه پیکر بیشکست بود. این ترانه با توجه به مقاومت مجاهدین بدون سلاح در برابر تیر و تبر و حملات مزدوران رژیم ایران ساخته شده و در سراسر جهان از طرف هواداران مجاهدین با استقبال زیادی مواجه شد. این ترانه بعدها توسط [[مرجان]] هنرمند مشهور ایران نیز اجرا شد. | یکی از برجستهترین این ترانهها، ترانه پیکر بیشکست بود. این ترانه با توجه به مقاومت مجاهدین بدون سلاح در برابر تیر و تبر و حملات مزدوران رژیم ایران ساخته شده و در سراسر جهان از طرف هواداران مجاهدین با استقبال زیادی مواجه شد. این ترانه بعدها توسط [[مرجان]] هنرمند مشهور ایران نیز اجرا شد. ترجیع بند این ترانه این بود: | ||
تیر زدی تبر زدی بر تن بیسپر زدی | تیر زدی تبر زدی بر تن بیسپر زدی | ||
خط ۸۲: | خط ۸۲: | ||
=== ترانه روز حساب === | === ترانه روز حساب === | ||
از جمله مشهورترین اثر وی در لیبرتی ترانهی «روز حساب» بود. درست پس از موشکباران هفتم آبان در حالی که نیمی از پایگاه لیبرتی توسط موشکهای غولپیکر رژیم ایران با خاک یکسان شده بود او به ساخت ترانهیی به نام روز حساب پرداخت که در آن رژیم ایران را تهدید به روز انتقام میکرد. شعر این ترانه شب موشکباران تا صبح در شرایطی کاملا جنگی و در سنگر، سروده شده و به سرعت ساخته و تنظیم شد. این ترانه دو روز پس از این موشکباران در حالی که هوادارن مجاهدین خلق به شدت نگران وضعیت مجاهدین در این قرارگاه بودند، ترانهی روز حساب بر روی ویرانههای پایگاه لیبرتی اجرا شده و از سیمای آزادی پخش شد. | از جمله مشهورترین اثر وی در لیبرتی ترانهی «روز حساب» بود. درست پس از موشکباران هفتم آبان در حالی که نیمی از پایگاه لیبرتی توسط موشکهای غولپیکر رژیم ایران با خاک یکسان شده بود او به ساخت ترانهیی به نام روز حساب پرداخت که در آن رژیم ایران را تهدید به روز انتقام میکرد. شعر این ترانه شب موشکباران تا صبح در شرایطی کاملا جنگی و در سنگر، سروده شده و به سرعت ساخته و تنظیم شد. این ترانه دو روز پس از این موشکباران در حالی که هوادارن مجاهدین خلق به شدت نگران وضعیت مجاهدین در این قرارگاه بودند، ترانهی روز حساب بر روی ویرانههای پایگاه لیبرتی اجرا شده و از سیمای آزادی پخش شد. | ||
از جلمه دیگر ترانهها و آثار روزبه عمادزاده در دوران استقرار او در پایگاه لیبرتی ترانههای یکان یکان شویم، با مریم، هزار اشرف میسازیم و ... است | از جلمه دیگر ترانهها و آثار روزبه عمادزاده در دوران استقرار او در پایگاه لیبرتی ترانههای یکان یکان شویم، با مریم، هزار اشرف میسازیم و ... است | ||
خط ۱۳۴: | خط ۸۸: | ||
=== براندازم === | === براندازم === | ||
یکی از برجستهترین آثار روزبه | یکی از برجستهترین آثار روزبه عماد در موسیقی اعتراضی ایران در سال ۱۳۹۶ و در تقدیر قیام مردم ایران بر روی شعری از احسان رحمانی (الف.مهر) ساخته و اجرا شد. نام ایران ترانه «براندازم» بود. این ترانه پاسخی بود به [[سید محمد خاتمی|محمد خاتمی]]، که گفته بود این مردم برانداز نیستند و مطالبات صنفی دارند. | ||
=== میهنی میسازیم === | === میهنی میسازیم === | ||
[[پرونده:روزبه در حال اجرای میهنی میسازیم با مرجان.jpg|جایگزین=روزبه در حال اجرای میهنی میسازیم با مرجان|بندانگشتی| | [[پرونده:روزبه در حال اجرای میهنی میسازیم با مرجان.jpg|جایگزین=روزبه در حال اجرای میهنی میسازیم با مرجان|بندانگشتی|اسکرین شات از موزیکویدئوی میهنی میسازیم به همراه مرجان]] | ||
از دیگر آثار روزبه | از دیگر آثار روزبه عماد ترانهی «میهنی میسازیم» برای ارکستر که توسط خود او و مرجان اجرا شده است. در سال ۱۳۹۷ در سفری که زندهیاد مرجان به تیرانا داشت اجرا و موزیک ویدئوی آن ضبط شد. این ویدیو بعد از درگذشت مرجان منتشر شد. | ||
مرجان در همین سفر ترانهی دیگر به نام «اطمینان» را ضبط کرد اما این کار به دلیل وضعیت جسمانی مرجان نیمهتمام ماند. این ترانه، در دومین سالروز درگذشت مرجان یعنی در ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد. | مرجان در همین سفر ترانهی دیگر به نام «اطمینان» را ضبط کرد اما این کار به دلیل وضعیت جسمانی مرجان نیمهتمام ماند. این ترانه، در دومین سالروز درگذشت مرجان یعنی در ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد. | ||
خط ۲۱۱: | خط ۱۶۵: | ||
=== موسیقی متن و تیتراژ === | === موسیقی متن و تیتراژ === | ||
بخش دیگری از فعالیتهای روزبه عماد در زمینه موسیقی، تهیه موسیقی تیتراژ و موسیقی متن برای گردهماییهای مقاومت و همچنین برای برنامههای تلویزیون سیمای آزادی بوده است. همینطور اجراهای زنده با ارکسترهای کلاسیک و بند در مراسم و برنامههای مقاومت ایران که تنظیم قطعات و هدایت ارکستر را بر عهده داشت. برنامهی موسیقی نوروز ۱۳۹۷ از زمرهی این گونه مراسمها بود که هدف توطئهی تروریستی جمهوری اسلامی قرار گرفت | بخش دیگری از فعالیتهای روزبه عماد در زمینه موسیقی، تهیه موسیقی تیتراژ و موسیقی متن برای گردهماییهای مقاومت و همچنین برای برنامههای تلویزیون سیمای آزادی بوده است. همینطور اجراهای زنده با ارکسترهای کلاسیک و بند در مراسم و برنامههای مقاومت ایران که تنظیم قطعات و هدایت ارکستر را بر عهده داشت. برنامهی موسیقی نوروز ۱۳۹۷ از زمرهی این گونه مراسمها بود که هدف توطئهی تروریستی جمهوری اسلامی قرار گرفت. | ||
روزبه عماد | روزبه عماد تنها از سال ۱۳۹۵ تا به ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵۰ قطعه موسیقی شامل سرود و ترانه و رپ و قطعات بدون کلام... ساخته و تنظیم کرده است. به این مجموعه باید بیش از ۲۰۰ ترانه و قطعه موسیقی دیگر در سالهای پیشین را نیز اضافه کرد. | ||
=== کار با آندرانیک === | === کار با آندرانیک === | ||
روزبه | روزبه عماد همچنین در پروسهی هنری خود با هنرمندانی چون آندرانیک کار کرده است و از رهنمودهای وی در کار موسیقی بهره میگرفت. آندرانیک توجه ویژهای به وی داشت و تا پایان عمر با او در ارتباط بوده و برای او ترانههای متعددی نیز ساخت. از جملهی این ترانهها ترانهی مرد نستوه، جای تو خالی و... است. | ||
== ترانه شناسی == | == ترانه شناسی == |