۱۰٬۳۷۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۴: | خط ۴: | ||
در دنیای سیاست معنی آن، ایجاد رعب و وحشت در جامعه از طرف حکومت برای جلوگیری از آزادی مردم و انسداد فضای جامعه از نظر آزادیهای فردی و اجتماعی در یک نظام دیکتاتوری و سرکوبگر است.<ref>فرهنگ عمید واژه اختناق</ref>وقتی در کشوری از طلسم اختناق سخن میگوییم، یعنی در آن سرزمین با سرکوبی تمام عیار مواجه هستیم. | در دنیای سیاست معنی آن، ایجاد رعب و وحشت در جامعه از طرف حکومت برای جلوگیری از آزادی مردم و انسداد فضای جامعه از نظر آزادیهای فردی و اجتماعی در یک نظام دیکتاتوری و سرکوبگر است.<ref>فرهنگ عمید واژه اختناق</ref>وقتی در کشوری از طلسم اختناق سخن میگوییم، یعنی در آن سرزمین با سرکوبی تمام عیار مواجه هستیم. | ||
یک نمونهی آن در ایران در دوران [[محمدرضا پهلوی|سلطنت محمدرضا پهلوی]] بود. حکومت او یک دیکتاتوری فردی و وابستهگرا به شمار میرفت. محمدرضا پهلوی هیچ صدای مخالفی را برنمیتابید. از جمله پس از سرکوب قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ | یک نمونهی آن در ایران در دوران [[محمدرضا پهلوی|سلطنت محمدرضا پهلوی]] بود. حکومت او یک دیکتاتوری فردی و وابستهگرا به شمار میرفت. محمدرضا پهلوی هیچ صدای مخالفی را برنمیتابید. از جمله پس از سرکوب قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به وسیله ارتش و نیروهای نظامی اختناقی کامل در ایران حکمفرما شد. البته با قیام مردم شاه دو بار ناچار شد از کشور بگریزد. بار اول در جریان کودتای ناموفق ۲۵ مرداد ۱۳۳۲ و بار دوم در انقلاب سال ۱۳۵۷ که سفری بیبازگشت بود.<ref>[https://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/10/26/622131/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B4%D9%88% خبرگزارس تسنیم مقاله نگاهی مقایسهای به ۲ بار فرار شاه از کشور]</ref> | ||
نمونهی | نمونهی دیگر، حاکم شدن اختناق بر ایران در دوران جمهوری اسلامی است. استبداد دینی حاکم بر ایران با انسداد سیاسی پس از [[تظاهرات ۳۰ خرداد ۱۳۶۰|۳۰ خرداد ۱۳۶۰]] که تمام شئون زندگی مردم را در بر میگرفت، اختناق را بهطور کامل بر ایران حاکم کرد و تمامی آزادیهای به وجود آمده پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] را از میان برد. به طوری که کسی را یارای مخالفت با استبداد [[ولایت فقیه]] نبود. [[روحالله خمینی]] صراحتاٌ اظهار تأسف میکرد که چرا در همان فردای انقلاب چوبههای دار را بر پا نکرده و قلمها را نشکسته است.<ref>[https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/9/page/282 صحیفه خمینی جلد ۹ صفحه ۲۸۲]</ref> | ||
== تعریف طلسم اختناق == | == تعریف طلسم اختناق == | ||
خط ۱۵: | خط ۱۵: | ||
هر نیروی پیشتازی هر قدر هم که قوی باشد برای تغییر بنیادی نیاز به مشارکت گستردهترین اقشار اجتماعی برای رقم زدن آن دارد. هنر هر انقلابی فراهم کردن چنین شرایطی است. با تحقق این شرایط میتوان گفت که دیگر طلسم اختناق شکسته است. معنی آن این است که دیگر حاکمیت استبدادی قادر به کنترل خروش اجتماعی مردم و جوانان عاصی نیست و در تقابل نفرت اجتماعی و نیروهای سرکوبگر، شیرازه سازماندهی نیروهای سرکوبگر از هم پاشیده و دچار ریزش و فروپاشی مستمر شده است. در استمرار این ریزشها و فروپاشیها حکومت استبدادی کنترل خود را (با از دست دادن ابزار سرکوبش) از دست میدهد و سرانجام سرنگون میشود. | هر نیروی پیشتازی هر قدر هم که قوی باشد برای تغییر بنیادی نیاز به مشارکت گستردهترین اقشار اجتماعی برای رقم زدن آن دارد. هنر هر انقلابی فراهم کردن چنین شرایطی است. با تحقق این شرایط میتوان گفت که دیگر طلسم اختناق شکسته است. معنی آن این است که دیگر حاکمیت استبدادی قادر به کنترل خروش اجتماعی مردم و جوانان عاصی نیست و در تقابل نفرت اجتماعی و نیروهای سرکوبگر، شیرازه سازماندهی نیروهای سرکوبگر از هم پاشیده و دچار ریزش و فروپاشی مستمر شده است. در استمرار این ریزشها و فروپاشیها حکومت استبدادی کنترل خود را (با از دست دادن ابزار سرکوبش) از دست میدهد و سرانجام سرنگون میشود. | ||
پس شکستن طلسم اختناق، یعنی از میان بردن فضای ترس و وحشت و تأثیرات روانی آن بر جامعه در راستای عمومی کردن | پس شکستن طلسم اختناق، یعنی از میان بردن فضای ترس و وحشت و تأثیرات روانی آن بر جامعه در راستای عمومی کردن مبارزهی آزادیخواهانه مردم به صورتی که حکومت دیگر قادر به سرکوب سیستماتیک با تکیه بر ابزار اجرایی خود نباشد. اواخر دوران شاه نمونهی شکستن طلسم اختناق است. با منحل شدن ساواک شیرازه رژیم شاه از هم فروپاشید. | ||
== | == انواع سرکوب در دیکتاتوریها == | ||
سرکوب در دیکتاتوریهای مختلف باهم برابر و یکسان نیست. به همین دلیل در علم مبارزه، شیوههای مقابله با آن نیز یکسان نیستند. در هر مبارزه یک نیروی انقلابی و سازمانیافته باید با درک و شناسایی این موضوع استراتژی مقابله با آن را بیابد. | سرکوب در دیکتاتوریهای مختلف باهم برابر و یکسان نیست. به همین دلیل در علم مبارزه، شیوههای مقابله با آن نیز یکسان نیستند. در هر مبارزه یک نیروی انقلابی و سازمانیافته باید با درک و شناسایی این موضوع استراتژی مقابله با آن را بیابد. | ||
خط ۳۵: | خط ۳۵: | ||
در حاکمیت ولایتفقیه برخلاف شاه، سرکوب نظامی- پلیسی است. یعنی عنصر نظامی عریان بیش از عنصر امنیتی و مخفی در جامعه نمایان است. در سال ۱۳۶۰ پاسداران با آرپیجی و سلاحهای نیمهسنگین در خیابانها مخالفین و سازمانهای سیاسی را هدف قرار میدادند. در جمهوری اسلامی حاکمیت بیهیچ تعارفی تظاهرات مردمی را با هلیکوپتر از بالا به رگبار میبندد. این همان سرکوب نظامی- پلیسی است. | در حاکمیت ولایتفقیه برخلاف شاه، سرکوب نظامی- پلیسی است. یعنی عنصر نظامی عریان بیش از عنصر امنیتی و مخفی در جامعه نمایان است. در سال ۱۳۶۰ پاسداران با آرپیجی و سلاحهای نیمهسنگین در خیابانها مخالفین و سازمانهای سیاسی را هدف قرار میدادند. در جمهوری اسلامی حاکمیت بیهیچ تعارفی تظاهرات مردمی را با هلیکوپتر از بالا به رگبار میبندد. این همان سرکوب نظامی- پلیسی است. | ||
سه عنصر اساسی، سرکوب و اختناق نظام ولایت فقیه را از سایر نظامهای دیکتاتوری در جهان متمایز میکند. | سه عنصر اساسی، سرکوب و اختناق نظام ولایت فقیه را از سایر نظامهای دیکتاتوری در جهان متمایز میکند. | ||
#[[پرونده:سرکوب مذهبی.JPG|جایگزین=سرکوب عریان، ویژگی دیکتاتوری مذهبی|بندانگشتی|سرکوب عریان، ویژگی دیکتاتوری مذهبی]]تکیه برعنصر مذهب به عنوان دینامیزم درونی نیروهای سرکوبگر که سرکوب و قلع و قمع نیروهای مخالف ولایت را وظیفه ایدئولوژیک خود میدانند. زیر همین چتر مذهبی است که حکومت جمهوریاسلامی سعی میکند در شخصیترین مسائل افراد نیز وارد شده و حاکمیت خود را اعمال کند. احکام حجاب تا ممنوعیت موسیقی و ... از نمونههای آن است. | #[[پرونده:سرکوب مذهبی.JPG|جایگزین=سرکوب عریان، ویژگی دیکتاتوری مذهبی|بندانگشتی|سرکوب عریان، ویژگی دیکتاتوری مذهبی]]تکیه برعنصر مذهب به عنوان دینامیزم درونی نیروهای سرکوبگر که سرکوب و قلع و قمع نیروهای مخالف ولایت را وظیفه ایدئولوژیک خود میدانند. زیر همین چتر مذهبی است که حکومت جمهوریاسلامی سعی میکند در شخصیترین مسائل افراد نیز وارد شده و حاکمیت خود را اعمال کند. احکام حجاب تا ممنوعیت موسیقی و ... از نمونههای آن است. | ||
# سرکوب نظامی-پلیسی (بجای پلیسی-نظامی) : این سخن به این معناست که در نظام ولایتفقیه در سرکوب اولویت بر عنصر نظامی در قالب [[سپاه پاسداران]] است. بر خلاف زمان شاه که تکیه بر عنصر ساواک و سازمانهای امنیتی بود. استفاده فریبکارانهی خمینی از [[جنگ ایران و عراق]] به عنوان سرپوشی در جهت مشروع کردن اختناق تمام عیار و ایجاد مرحله به مرحله سازمانهای سرکوب در همین راستا بود. خمینی یک مجموعهی گسترده نظامی تحت عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زیر مجموعههای سرکوبگر آن ایجاد کرد و آنها را به مثابه ابزار اعمال حاکمیت تحت کنترل خود درآورد. سپس با توجیهات مذهبی و سیاسی به این سرکوب عریان در تمام عرصههای زندگی اجتماعی مشروعیت داد. | # سرکوب نظامی-پلیسی (بجای پلیسی-نظامی) : این سخن به این معناست که در نظام ولایتفقیه در سرکوب اولویت بر عنصر نظامی در قالب [[سپاه پاسداران]] است. بر خلاف زمان شاه که تکیه بر عنصر ساواک و سازمانهای امنیتی بود. استفاده فریبکارانهی خمینی از [[جنگ ایران و عراق]] به عنوان سرپوشی در جهت مشروع کردن اختناق تمام عیار و ایجاد مرحله به مرحله سازمانهای سرکوب در همین راستا بود. خمینی یک مجموعهی گسترده نظامی تحت عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زیر مجموعههای سرکوبگر آن ایجاد کرد و آنها را به مثابه ابزار اعمال حاکمیت تحت کنترل خود درآورد. سپس با توجیهات مذهبی و سیاسی به این سرکوب عریان در تمام عرصههای زندگی اجتماعی مشروعیت داد. | ||
خط ۴۴: | خط ۴۴: | ||
[[پرونده:یک تیم کانون شورشی.jpg|جایگزین=یک کانون شورشی در ایران|بندانگشتی|یک کانون شورشی در ایران]] | [[پرونده:یک تیم کانون شورشی.jpg|جایگزین=یک کانون شورشی در ایران|بندانگشتی|یک کانون شورشی در ایران]] | ||
=== شکستن طلسم اختناق در | === شکستن طلسم اختناق در رژیم ایران === | ||
حاکمیت ولایت فقیه یک حاکمیت استبداد دینی است که با نظامهای توتالیتر متفاوت است. یعنی فراتر از هر دیکتاتوری به جنایات خود مشروعیت مذهبی میدهد. این حکومت هر اعتراضی را با انگهای مذهبی از دور خارج میکند. معترضین دهه شصت را منافق مینامید و معترضین قیامهای اخیر را تحت عنوان فتنه و فتنهگر سرکوب میکند. سرکوب در جمهوری اسلامی چنانچه گفته شد یک سرکوب پلیسی-نظامی نیست بلکه یک سرکوب سازمانیافتهی نظامی- پلیسی به شمار میرود و در آن عنصر نظامی برجستهتر است. در چنین حالتی | حاکمیت ولایت فقیه یک حاکمیت استبداد دینی است که با نظامهای توتالیتر متفاوت است. یعنی فراتر از هر دیکتاتوری به جنایات خود مشروعیت مذهبی میدهد. این حکومت هر اعتراضی را با انگهای مذهبی از دور خارج میکند. معترضین دهه شصت را منافق مینامید و معترضین قیامهای اخیر را تحت عنوان فتنه و فتنهگر سرکوب میکند. سرکوب در جمهوری اسلامی چنانچه گفته شد یک سرکوب پلیسی-نظامی نیست بلکه یک سرکوب سازمانیافتهی نظامی- پلیسی به شمار میرود و در آن عنصر نظامی برجستهتر است. در چنین حالتی نه تظاهرات به تنهایی و نه حتی عملیات [[چریک شهری]] پاسخگوی شدت سرکوب نیست.در این رژیم شکستن طلسم اختناق تنها از طریق ارتش آزادیبخش امکانپذیر است. یعنی بازویی قوی و سازمانیافته که از پس عنصر عریان سرکوب نظامی در جامعه برآید و بتواند با کنار زدن آن راه را برای مردم باز کند. | ||
سازمان مجاهدین در سال ۱۳۶۶ با همین جمعبندی به ضرورت تشکیل ارتش آزادیبخش رسیده و آنرا تأسیس کرد. این سازمان هماکنون در گسترش خود با تاسیس [[کانونهای شورشی]] و حضور جوانان در سازمان رزم مشخص در شهرها و نقاط مختلف ایران با ماشین سرکوب سپاه پاسداران به مقابله میپردازد. این استراتژی | سازمان مجاهدین در سال ۱۳۶۶ با همین جمعبندی به ضرورت تشکیل ارتش آزادیبخش رسیده و آنرا تأسیس کرد. این سازمان هماکنون در گسترش خود با تاسیس [[کانونهای شورشی]] و حضور جوانان در سازمان رزم مشخص در شهرها و نقاط مختلف ایران با ماشین سرکوب سپاه پاسداران به مقابله میپردازد. این استراتژی در نهایت بر حضور ارتش آزادیبخش در رویارویی نهایی تکیه دارد و آنرا زمینهسازی میکند. | ||
== منابع == | == منابع == | ||
<references /> | <references /> |
ویرایش