حبیب‌الله بدیعی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۴۲: خط ۴۲:
حبیب‌الله بدیعی جهت شناساندن موسیقی سنتی و اصیل ایران، مسافرت‌های متعددی به کشورهای افغانستان، آلمان، ریگا، بلژیک و انگلستان داشته است که هنرمندانی نظیر جهانگیر ملک، فرهنگ شریف، مجید نجاهی، محمودی خوانساری، جمال وفایی و کورس سرهنگ‌زاده با وی هم‌کاری داشته اند. حبیب‌الله بدیعی، برای کمک به مؤسسات خیریه مانند بیمارستان‌های مسلولین، معلولین و اماکن فرهنگی کنسرت‌های فراوانی برپا نمود.<ref>نت آهنگ - [http://www.noteahang.com/forum/showthread.php?15887-ب بیوگرافی حبیب‌الله بدیعی]</ref>
حبیب‌الله بدیعی جهت شناساندن موسیقی سنتی و اصیل ایران، مسافرت‌های متعددی به کشورهای افغانستان، آلمان، ریگا، بلژیک و انگلستان داشته است که هنرمندانی نظیر جهانگیر ملک، فرهنگ شریف، مجید نجاهی، محمودی خوانساری، جمال وفایی و کورس سرهنگ‌زاده با وی هم‌کاری داشته اند. حبیب‌الله بدیعی، برای کمک به مؤسسات خیریه مانند بیمارستان‌های مسلولین، معلولین و اماکن فرهنگی کنسرت‌های فراوانی برپا نمود.<ref>نت آهنگ - [http://www.noteahang.com/forum/showthread.php?15887-ب بیوگرافی حبیب‌الله بدیعی]</ref>


== بدیعی از نگاه هنرمندان ==
== حبیب‌الله بدیعی از نگاه هنرمندان ==
[[پرونده:حبیب الله1.JPG|جایگزین=استاد حبیب‌الله بدیعی|بندانگشتی|استاد حبیب‌الله بدیعی]]
[[پرونده:حبیب الله1.JPG|جایگزین=استاد حبیب‌الله بدیعی|بندانگشتی|استاد حبیب‌الله بدیعی]]
به اعتقاد عموم موسیقی‌دانان ایران، قدرت آرشه و تسط حبیب‌الله بدیعی در نواختن ویولن و اجرای مدولاسیون‌ها (تغییر گام)، تغییر به‌جا و به موقع پوزیسیون‌ها و تلفیق تکنیک موسیقی کلاسیک با موسیقی سنتی ایرانی، بیش از حد تصور بوده است؛ به‌طوری که زنده یاد پرویز یاحقی در مورد وی می گوید:  
به اعتقاد عموم موسیقی‌دانان ایران، قدرت آرشه و تسط حبیب‌الله بدیعی در نواختن ویولن و اجرای مدولاسیون‌ها (تغییر گام)، تغییر به‌جا و به موقع پوزیسیون‌ها و تلفیق تکنیک موسیقی کلاسیک با موسیقی سنتی ایرانی، بیش از حد تصور بوده است؛ به‌طوری که زنده یاد پرویز یاحقی در مورد وی می گوید:  
خط ۵۰: خط ۵۰:
زنده یاد فریدون ناصری درباره‌ی استاد بدیعی گفته است:
زنده یاد فریدون ناصری درباره‌ی استاد بدیعی گفته است:


«حبیب‌الله بدیعی یکی از زبردست‌ترین بداهه نوازانی است که طی سال‌های اخیر در موسیقی ایران ظهور کرد. بدیعی نه تنها در ردیف دانی، نوازندگی و آهنگ‌سازی سرآمد موسیقیدانان کشور است، بلکه اگر لازم باشد در قدرت و توان تقلید از بالاترین درجه برخوردار است کما این که پس از درگذشت صبا او تنها کسی بود که توانست چهارمضراب زنگ شتر را به بهترین وجه ممکن اجرا کند».
«حبیب‌الله بدیعی یکی از زبردست‌ترین بداهه نوازانی است که طی سال‌های اخیر در موسیقی ایران ظهور کرد. بدیعی نه تنها در ردیف‌دانی، نوازندگی و آهنگ‌سازی سرآمد موسیقیدانان کشور است، بلکه اگر لازم باشد در قدرت و توان تقلید از بالاترین درجه برخوردار است کما این که پس از درگذشت صبا او تنها کسی بود که توانست چهارمضراب زنگ شتر را به بهترین وجه ممکن اجرا کند».


به‌گفته‌ی دکتر عزیزالله بیات، در مصاحبه‌ای از استاد صبا می پرسند که قوی‌ترین شاگردت کیست؟، او در پاسخ می گوید، مردم باید بهترین را تشخیص دهند. این پرسش بعدها به صورت خصوصی مجدداً از صبا می‌شود؛ و او در جواب می گوید: حبیب‌الله بدیعی از جمله کسانی است که درآینده ویولن کشور تأثیر گذار خواهد بود. دکتر بیات خاطر نشان کرد:پس از درگذشت استاد صبا به منظور بزرگداشت آن هنرمند تصمیم گرفته شد که قطعه معروف او به نام «زنگ شتر» را پخش کنند ولی از آن‌جا که نسخه‌ای از وی در دست نبود قرار شد قطعه مورد نظر به نام استاد توسط یکی از شاگردانش از رادیو پخش شود که این قطعه به بهترین وجه ممکن توسط حبیب‌الله بدیعی نواخته شد».
به‌گفته‌ی دکتر عزیزالله بیات، در مصاحبه‌ای از استاد صبا می پرسند که قوی‌ترین شاگردت کیست؟، او در پاسخ می گوید، مردم باید بهترین را تشخیص دهند. این پرسش بعدها به صورت خصوصی مجدداً از صبا می‌شود و او در جواب می گوید: حبیب‌الله بدیعی از جمله کسانی است که درآینده ویولن کشور تأثیر گذار خواهد بود. دکتر بیات خاطر نشان کرد پس از درگذشت استاد صبا به منظور بزرگداشت آن هنرمند تصمیم گرفته شد که قطعه معروف او به نام «زنگ شتر» را پخش کنند، ولی از آن‌جا که نسخه‌ای از وی در دست نبود قرار شد قطعه مورد نظر به نام استاد توسط یکی از شاگردانش از رادیو پخش شود که این قطعه به بهترین وجه ممکن توسط حبیب‌الله بدیعی نواخته شد».


شادروان حسین قوامی نیز می‌گوید:  
شادروان حسین قوامی نیز می‌گوید:  
خط ۵۸: خط ۵۸:
«طرز نوازندگی و چیره‌دستی حبیب‌الله بدیعی در اجرای نغمات ایرانی و نحوه آرشه کشی او در خور هر گونه تعریف و تمجید است. وی هم‌چنین یکی از پرکارترین نوازندگان در برنامه‌ی گل‌ها است».
«طرز نوازندگی و چیره‌دستی حبیب‌الله بدیعی در اجرای نغمات ایرانی و نحوه آرشه کشی او در خور هر گونه تعریف و تمجید است. وی هم‌چنین یکی از پرکارترین نوازندگان در برنامه‌ی گل‌ها است».


زنده یاد ذبیح‌الله مقوم، نوازنده پیش‌کسوت ویولن حبیب‌الله بدیعی را از افتخارات موسیقی ایرانی می‌داند و می‌گوید:  
زنده یاد ذبیح‌الله مقوم، نوازنده پیش‌کسوت ویولن حبیب‌الله بدیعی را از افتخارات موسیقی ایرانی می‌داند و می‌گوید: <blockquote>«نام این هنرمند هم‌واره بر تارک هنر ایران زمین می درخشد. حبیب‌الله بدیعی از معدود نوازندگانی است که بدون این‌که به موسیقی ملیمان لطمه‌ای وارد کند و از لطافت و زیبایی آن بکاهد، از تکنیک‌های موسیقی بین‌المللی در نواختن ویولن ایرانی بهره می‌گیرد».</blockquote>شاپور بهروزی در کتاب «چهرهای موسیقی ایران» درباره‌ی استاد حبیب‌الله بدیعی می‌نویسد: <blockquote>«قدرت آرشه کشی حبیب‌الله بدیعی بسیار بالا است و تنها می‌توان استاد صبا و رحمت‌الله بدیعی را با آن قیاس کرد. وی ویولنیستی چابک و فرز است و برخی از مواقع آرشه‌ی او به قدری تند است که نمی‌توان چپ و راست آن را تشخیص داد».<ref name=":0" /></blockquote>
 
«نام این هنرمند هم‌واره بر تارک هنر ایران زمین می درخشد. حبیب‌الله بدیعی از معدود نوازندگانی است که بدون این‌که به موسیقی ملیمان لطمه‌ای وارد کند و از لطافت و زیبایی آن بکاهد، از تکنیک‌های موسیقی بین‌المللی در نواختن ویولن ایرانی بهره می‌گیرد».
 
شاپور بهروزی در کتاب «چهرهای موسیقی ایران» درباره‌ی استاد حبیب‌الله بدیعی می‌نویسد:  
 
«قدرت آرشه کشی حبیب‌الله بدیعی بسیار بالا است و تنها می‌توان استاد صبا و رحمت‌الله بدیعی را با آن قیاس کرد. وی ویولنیستی چابک و فرز است و برخی از مواقع آرشه‌ی او به قدری تند است که نمی‌توان چپ و راست آن را تشخیص داد».<ref name=":0" />  


== خاطره‌ای از استاد بدیعی ==
== خاطره‌ای از استاد بدیعی ==
خط ۷۵: خط ۶۹:
<small>'''<nowiki/>'''</small><small>'''کعبه‌ی دل‌ها، دل بی‌گناه، مهربان شو، فریاد ازاین دل، ای زندگی زندگی من، غوغای مستی، دیگه بسمه، درکنار آشنایان، رفته بودم، چه شد که رفتی، چرا خدایا، به سلامت، دست تمنا، افسانه‌ی عشق، افسانه‌ی هستی، افسانه کمتر، قصه‌ی دل، در آتشم، مده فریبم،'''</small><small>'''اسیر بلا، اسیر نگاه، داغ جدایی، دنیای اشک، حاشا، شعله‌ی سرکش، انتظار تو، بخوان ز نگاهم، به خاطر تو،'''</small> <small>'''نگاه گویا، والهی بمونی اشک گرم، امتحان مکن، گل‌ریزان، فروغ دیده، آرزوها، قسم، بیا بیا، دگرچه خواهی، شبگرد،'''</small> <small>'''سیل بنیان کن، بستر گل‌ها، پیوندگل‌ها، پشیمان، سراب، غروب عشوه گر، پیام صبا، حکایت نگفته، حدیث آشنایی، سنگ صبور،'''</small> <small>'''دل شیدا، دل غافل من، ماه کنعان من، یار رمیده، گیسوی شب، نمی‌روی تو از یادم، و بس کن'''</small><small>'''.'''</small>  
<small>'''<nowiki/>'''</small><small>'''کعبه‌ی دل‌ها، دل بی‌گناه، مهربان شو، فریاد ازاین دل، ای زندگی زندگی من، غوغای مستی، دیگه بسمه، درکنار آشنایان، رفته بودم، چه شد که رفتی، چرا خدایا، به سلامت، دست تمنا، افسانه‌ی عشق، افسانه‌ی هستی، افسانه کمتر، قصه‌ی دل، در آتشم، مده فریبم،'''</small><small>'''اسیر بلا، اسیر نگاه، داغ جدایی، دنیای اشک، حاشا، شعله‌ی سرکش، انتظار تو، بخوان ز نگاهم، به خاطر تو،'''</small> <small>'''نگاه گویا، والهی بمونی اشک گرم، امتحان مکن، گل‌ریزان، فروغ دیده، آرزوها، قسم، بیا بیا، دگرچه خواهی، شبگرد،'''</small> <small>'''سیل بنیان کن، بستر گل‌ها، پیوندگل‌ها، پشیمان، سراب، غروب عشوه گر، پیام صبا، حکایت نگفته، حدیث آشنایی، سنگ صبور،'''</small> <small>'''دل شیدا، دل غافل من، ماه کنعان من، یار رمیده، گیسوی شب، نمی‌روی تو از یادم، و بس کن'''</small><small>'''.'''</small>  


استاد بدیعی برای بسیاری از فیلم‌ها آهنگ ساخت که از آن جمله می‌توان به فیلم، خورشید می درخشد، ولگرد، هفده روز به اعدام، بوسه‌ی مادر، گنج قارون، همه گناه‌کاریم، بازگشت به زندگی و غیره اشاره کرد.<ref name=":0" />
حبیب‌الله بدیعی همچنین برای بسیاری از فیلم‌ها آهنگ ساخت که از آن جمله می‌توان به فیلم، خورشید می درخشد، ولگرد، هفده روز به اعدام، بوسه‌ی مادر، گنج قارون، همه گناه‌کاریم، بازگشت به زندگی و غیره اشاره کرد.<ref name=":0" />


== منابع ==
== منابع ==