کاربر:Safa/1صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۷۴: خط ۷۴:
دیاکتیک افلاطون نیز مانند دیالکتیک سقراط است: هنر مباحثه و گفتگو برای پیروزی در بحث که افلاطون یک دیالکتیک متافیزیکی نیز با بحث مثل به آن افزوده است و آن به این معنا است که اشیاء منفرد که معانی خود را به عرضه می‌دارند فقط هستی نسبی دارند و همچون سایه‌هایی بیش نیستند آنچه شایستگی نام واقعیت دارد مثل است.<span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>
دیاکتیک افلاطون نیز مانند دیالکتیک سقراط است: هنر مباحثه و گفتگو برای پیروزی در بحث که افلاطون یک دیالکتیک متافیزیکی نیز با بحث مثل به آن افزوده است و آن به این معنا است که اشیاء منفرد که معانی خود را به عرضه می‌دارند فقط هستی نسبی دارند و همچون سایه‌هایی بیش نیستند آنچه شایستگی نام واقعیت دارد مثل است.<span dir="RTL"></span><span dir="RTL"></span>
=== دیالکتیک هگل ===
=== دیالکتیک هگل ===
به باور هگل تاریخ زنجیرهٴ طولانی تأمل و تفکر است. او بر پاره‌ای قواعد انگشت نهاد که در مورد این زنجیرهٴ تأمل و تفکر کاربرد دارد.
هر کس به بررسی عمیق تاریخ بپردازد، ملاحظه می‌کند که هر فکر معمولاً بر پایة فکرهای دیگر، فکرهای قبلاً به وجود آمده، پیش می‌آید. ولی به‌محض آن که فکری به وجود آمد، فکری دیگر آن را نقض می‌کند. یعنی میان دو تفکر، «تضاد» به وجود می‌آید. نتیجه این تضاد، به وجود آمدن یک «فکر سوم» است. فکر سوم دارای نکات هر دو دیدگاه پیشین است. هگل این جریان را، «فرایند دیالکتیکی» نامید.<ref>تبیین جهان بحث وجود توسط مسعود رجوی در د انشگاه صنعتی شریف ۱۳۵۸</ref>
هگل، وجود تضاد و تناقص را شرط تکامل فکر و طبیعت می دانست و معتقد بود که پیوسته ضدی از ضد دیگری تولید می شود.<ref>[https://dl3.takbook.com/pdf3/ebook8642&#x5B;www.takbook.com&#x5D;.pdf کتاب دفترهای فلسفی یا هگل، منطق هگل از منظر لنین]</ref>
هگل، وجود تضاد و تناقص را شرط تکامل فکر و طبیعت می دانست و معتقد بود که پیوسته ضدی از ضد دیگری تولید می شود.<ref>[https://dl3.takbook.com/pdf3/ebook8642&#x5B;www.takbook.com&#x5D;.pdf کتاب دفترهای فلسفی یا هگل، منطق هگل از منظر لنین]</ref>


۸٬۸۴۰

ویرایش