کاربر:Safa/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:
</ref>
</ref>


در فرهنگ سیاسی امروز شعار دادن یعنی، یک مطلبی را با صدای بلند در رد یا قبول فرد یا موضوعی، برای انگیزش جمعی مطالبه‌گزان فریاد می‌کنند. مانند: زنده باد آزادی، مرگ بر دیکتاتور
در تعریفی دیگر: شعار پیام کوتاه مردمی است که با هدف برآورده شدن خواسته‌ی خود و بسیج مردم، آن را سر می‌دهند. این خواسته‌ها در جوامع دموکراتیک رسانه‌ای و تبدیل به قانون می‌شود اما در جوامع دیکتاتوری بشدت سرکوب می‌شود. در جوامع دموکراتیک شعارها بر روی بنرهای بزرگ و بطور وسیع منتشر و استفاده می‌شود. در جوامع دیکتاتوری بنرها کوچک و بصورت مخفی توزیع می‌شود.


در روزگاران گذشته اعراب در میدان کارزار شعارهایی می‌دادند که مناسب با اوضاع روز بود مثلا در جنگ احد سپاهیان قریش به نام عزی و هبل دو بت خود فریاد می‌زدند و قبیله‌ی تنوخ د رحیره
شعار حرکت جمعی را در صف‌های اعتراض، اعتصابات و تظاهرات هماهنگ می‌کند.
 
در فرهنگ سیاسی امروز شعار دادن یعنی، یک مطلبی را با صدای بلند در رد یا قبول فرد یا موضوعی، برای انگیزش جمعی مطالبه‌گران سر می‌دهند. مانند: زنده باد آزادی، مرگ بر دیکتاتور
 
در روزگاران گذشته افراد در میدان کارزار شعارهایی می‌دادند که مناسب با اوضاع روز بود مثلا در جنگ احد سپاهیان قریش به نام عزی و هبل دو بت خود فریاد می‌زدند و قبیله‌ی تنوخ د رحیره


شعار آل عباد‌الله سر می‌دادند.
شعار آل عباد‌الله سر می‌دادند.
خط ۱۴: خط ۱۸:
حضرت محمد ص در جنگ شعار مهاجرین را بنی عبدا‌لله و شعار انصار را بنی عبدالله و بنی عبیدالله قرار داد و کل سپاه را خلیل‌الله می‌نامید.<ref>تاریخ تمدن اسلام جرجی زیدان</ref>
حضرت محمد ص در جنگ شعار مهاجرین را بنی عبدا‌لله و شعار انصار را بنی عبدالله و بنی عبیدالله قرار داد و کل سپاه را خلیل‌الله می‌نامید.<ref>تاریخ تمدن اسلام جرجی زیدان</ref>


== متن جدید ==
== انواع طرح شعار ==
بصورت پارچه‌های عریض هم‌عرض خیابان، بصورت پوستر، تراکت، دیوار نویسی، 


شعار پیام کوتاه حاوی خواسته‌های اصلاحی گروهی برای رساندن به قدرت بامید برآورده شدن است. شعار در جامعه باز رسانه‌ای و قانون می‌شود. ولی در جامعه بسته سرکوب می‌شود. سازمان سیاسی بنا به برنامه خود برای سهم خواهی در قدرت و برای بسیج مردم شعار را تعیین می‌کند.
== ساختار هر شعار ==
هر شعار یک سازنده، پیام/ محتوا، فرم، مخاطب، عملکرد، نتیجه دارد. سازنده آن را بداهه سرایی یا قبلا با نظر رهبران جریان می‌نویسد. هر شعار ۲ مخاطب دارد: حاکحاکت برای رسیدگی به خواستها و مردم برای سازماندهی و فشار بر حاکمیت. در خاورمیانه حاکمیت مطلقه خواستهای مردم را سرکوب کرده؛ آنها انباشته شده به انقلاب یا فروپاشی رژیم منتهی شود. بخاطر استبداد شعارها غلو، آرایه‌های ادبی چون مجاز و استعاره؛ در اکثر مقالات فارسی احساسات غالبند.


شعارها صف اعتراض، اعتصاب، تظاهرات را همآهنگ می‌کنند. در سده ۲۱ شبکه‌های مجازی اینستاگرم، تلگرام، فیسبوک، تویتر با تلفن همراه برای برنامه ریزی، سازماندهی، مستندسازی بکار روند. اندازه پلاکاردها با آزادی مدنی قانونی تناسب دارد. در اختناق کوچک و در آزادی به عرض خیابان‌اند. در تظاهرات سیاسی جلوی کارخانه کبریت سازی و دخانیات خیابان قزوین ۱۳۳۱ پلاکاردها مانند علم و کتل عاشورا به عرض خیابان بوده؛ با فریاد غرا و مارش کارگران از پیاده روها تحسین برانگیز بودند.
هر شعار محتوا و فرم دارد. محتوای شعار چکیده کلامی وضع خاص طبقه، کشور، جهان در لحظه است. فرم شعار مانند هایکو ولی آهنگین، با قافیه، انگیزاننده است. فرم ساده، قافیه، ریتم هجایی کپی زبان محاوره شعارها ناشی از غریزه هنری ایرانی است. گاهی شعار یک بیت بچگانه هجایی است که ایده کلی را در خود دارد. شعار مانند ضرب المثل، ابیات پداگوژیک/ تربیتی سعدی، دگم ابدی، کد اخلاقی است. می‌توان در بازه‌های زمانی مبارزات شعارها را در علل، نتایج، پیشرو بودن بررسی کرد.


شعار گفتاری، نوشتاری، رفتاری است. شعار نویسی روی پارچه، کاغذ، تصویر حمل می‌شود. پلاکارد در تظاهرات رسمی بطول خیابان بوده؛ در اعتراض خودجوش بشکل مربعی حاوی شعار بر عصا منگنه‌اند. شعار با دیوار نویسی دائمی شود. رفتار شرکت کنندگان نخست مسالمت آمیز بوده؛ در پایان با درگیری، گاز اشگ آور، تیراندازی سرکوب می‌شود. مارشالها دیوار حفاظی در برابر تهاجم می‌شوند. در تظاهرات اعلانیه و برگهای توضیحی هم پخش می‌شوند.
== متن جدید ==
 
شعار بیان اجتماعی، امیال پنهان، پندارهای سازندگان شعارها، دم گرفتن اعضا در اجتماع است. هر شعار یک سازنده، پیام/ محتوا، فرم، مخاطب، عملکرد، نتیجه دارد. سازنده آن را بداهه سرایی یا قبلا با نظر سران محفل سیاسی می‌نویسد. هر شعار ۲ مخاطب دارد: حاکمیت برای رسیدگی به خواستها و مردم برای سازماندهی و فشار بر حاکمیت. در خاورمیانه حاکمیت مطلقه خواستهای مردم را سرکوب کرده؛ آنها انباشته شده به انقلاب یا فروپاشی رژیم منتهی شود. بخاطر استبداد شعارها غلو، آرایه‌های ادبی چون مجاز و استعاره؛ در اکثر مقالات فارسی احساسات غالبند.
 
هر شعار محتوا و فرم دارد. محتوای شعار چکیده کلامی وضع خاص طبقه، کشور، جهان در لحظه است. فرم شعار مانند هایکو ولی آهنگین، با قافیه، انگیزاننده است. فرم ساده، قافیه، ریتم هجایی کپی زبان محاوره شعارها ناشی از غریزه هنری ایرانی است. گاهی شعار یک بیت بچگانه هجایی است که ایده کلی را در خود دارد. شعار مانند ضرب المثل، ابیات پداگوژیک/ تربیتی سعدی، دگم ابدی، کد اخلاقی است. می‌توان در بازه‌های زمانی مبارزات شعارها را در علل، نتایج، پیشرو بودن بررسی کرد.


در استبداد مطلقه دینی محور آرمانی محافظه کاران، ائمه جمعه، بیت ولی، اصولگرایان با ایجاد دشمن، نظام گذشته گرا را تثبیت می‌کند. این محور آرمانی خارج از سرمایه جهانی گاهی نرمش قهرمانانه، تعامل تاکتیکی، پذیرش قدرت دیگر را نشان می‌دهد. استبداد مطلقه به شعارهای آرمانگرا، تقلیلگرا، تجریدی دامن می‌زند. کیسینجر پرسید: آیا ایران انقلابی است یا یک کشور؟ سلیمی نوشت: نظام‌ توتالیتر یک ویژگی بارز دارد- در آن ایده و پیشوا یکی پنداشته می‌شود. رهبر زندگی ساده در تقابل با تفرعن شاه و تجمل سلمان سعودی داشته؛ قدرت و ایده الوژی در خدمت استراتژی بکار برد.
در استبداد مطلقه دینی محور آرمانی محافظه کاران، ائمه جمعه، بیت ولی، اصولگرایان با ایجاد دشمن، نظام گذشته گرا را تثبیت می‌کند. این محور آرمانی خارج از سرمایه جهانی گاهی نرمش قهرمانانه، تعامل تاکتیکی، پذیرش قدرت دیگر را نشان می‌دهد. استبداد مطلقه به شعارهای آرمانگرا، تقلیلگرا، تجریدی دامن می‌زند. کیسینجر پرسید: آیا ایران انقلابی است یا یک کشور؟ سلیمی نوشت: نظام‌ توتالیتر یک ویژگی بارز دارد- در آن ایده و پیشوا یکی پنداشته می‌شود. رهبر زندگی ساده در تقابل با تفرعن شاه و تجمل سلمان سعودی داشته؛ قدرت و ایده الوژی در خدمت استراتژی بکار برد.
۸٬۹۹۶

ویرایش