۱٬۶۶۴
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳۲: | خط ۳۲: | ||
به دنبال ویژگیهای دیگر نظام توتالیتر دینی در ایران، پدیدهای که چشمگیرتر و فراگیرتر از دیگر پدیدهها دیده میشود، استفاده از حلقههای جیره مواجب بگیر و نوکران بدون طبقه و با ویژگیهایی شبیه به لمپنها در جامعه است که نظام توتالیتر دینی در ایران از این افراد برای تحقق اهداف خود بهره میبرد و هر کجا که نیاز باشد از حضور بسیجی آنها در صحنه بهره میبرد. چنانچه تجربه کردهایم رژیم ایران در مقابل تظاهرات عمومی علیه خودش تظاهراتی ضد تظاهرات دیگر بهراه میاندازد و این نوکران و جیرهمواجب بگیرها را بسیج میکند تا نشان دهد که پشتیبانی مردم را داراست و با این کار بتواند روحیه مخالفان خود را ضعیف کند و به جامعه بینالملل نیز نشان دهد که هنوز از مقبولیت افکار عمومی در جامعه برخوردار است. | به دنبال ویژگیهای دیگر نظام توتالیتر دینی در ایران، پدیدهای که چشمگیرتر و فراگیرتر از دیگر پدیدهها دیده میشود، استفاده از حلقههای جیره مواجب بگیر و نوکران بدون طبقه و با ویژگیهایی شبیه به لمپنها در جامعه است که نظام توتالیتر دینی در ایران از این افراد برای تحقق اهداف خود بهره میبرد و هر کجا که نیاز باشد از حضور بسیجی آنها در صحنه بهره میبرد. چنانچه تجربه کردهایم رژیم ایران در مقابل تظاهرات عمومی علیه خودش تظاهراتی ضد تظاهرات دیگر بهراه میاندازد و این نوکران و جیرهمواجب بگیرها را بسیج میکند تا نشان دهد که پشتیبانی مردم را داراست و با این کار بتواند روحیه مخالفان خود را ضعیف کند و به جامعه بینالملل نیز نشان دهد که هنوز از مقبولیت افکار عمومی در جامعه برخوردار است. | ||
حکومت توتالیتر دینی در ایران منکر بحران در جامعه میشود و تلاش دارد از هر بحرانی در جامعه به نفع خود سود ببرد. برای مثال حق هر شهروندی در جامعه داشتن شغل، مسکن، خوراک، پوشاک و تحصیل است. اما رژیم ایران با منتظر نگه داشتن مردم پشت صفهای طولانی مسکن و بدهکاری سنگین در بانکها، برآورده شدن حداقلی توسط افرادی محدود، به نیازهای اولیه خود برای زندگی توسط نظام به امتیازی به خود محسوب میکند. و همین امر باعث میشود بخش کوچک از جامعه از امتیاز بیشتری نسبت به دیگر اکثریت جامعه برخوردار شوند. و درنهایت نیز همین امر آنها را از صف مردم جدا میکند و برای دوام امتیازها برای خود و منافع بیشتر، از رژیم دفاع میکنند. ضدتظاهراتی که در تاریخ آبان توسط حکومت ایران برگزار شد از این دست است. | حکومت توتالیتر دینی در ایران منکر بحران در جامعه میشود و تلاش دارد از هر بحرانی در جامعه به نفع خود سود ببرد. برای مثال حق هر شهروندی در جامعه داشتن شغل، مسکن، خوراک، پوشاک و تحصیل است. اما رژیم ایران با منتظر نگه داشتن مردم پشت صفهای طولانی مسکن و بدهکاری سنگین در بانکها، برآورده شدن حداقلی توسط افرادی محدود، به نیازهای اولیه خود برای زندگی توسط نظام به امتیازی به خود محسوب میکند. و همین امر باعث میشود بخش کوچک از جامعه از امتیاز بیشتری نسبت به دیگر اکثریت جامعه برخوردار شوند. و درنهایت نیز همین امر آنها را از صف مردم جدا میکند و برای دوام امتیازها برای خود و منافع بیشتر، از رژیم دفاع میکنند. ضدتظاهراتی که در تاریخ آبان توسط حکومت ایران برگزار شد از این دست است<ref>آغاز و پایان توتالیتاریسم-ایوان کلیما ترجمه خشایار دیهیمی</ref>. | ||
== هنر در نظام توتالیتر دینی == | |||
هنر یکی از زمینههای اصلی در بقا و پیشبرد اهداف نظام توتالیتر دینی در ایران است. رژیم ایران از ابتدا با موسیقی و سینما دشمن بود و بهویژه موسیقی را حرام اعلام کرده بود اما خیلی زود متوجه شد که میتواند از موسیقی برای پیشبرد اهدافش و همچنین تبلیغات استفاده کند. در زمینه فیلم و سریال نیز حکومت توتالیتر دینی در ایران استفاده بیشماری در زمینه این هنر برای بقای نظام خود و گسترش اندیشههای خود در جامعه و القاء فکر و سیاست خود در جامعه داشته است. برای مثال در زمینه سینما، رژیم ایران با اختصاص هزینههای گزاف برای ساخت فیلمهایی که مضمون اعتراضی دارد اما در نهایت به نفع رژیم است و انگشت اتهام را به سمت مخالفان نظام و مردم نشانه میرود تبلیغاتی وسیع صورت میدهد. رژیم توتایتر دینی در ایران علیه مخالفان فیلمهای بسیاری ساخته و خود را در آن قربانی تروریسم معرفی کرد و در آن جای ظالم و مظلوم را عوض کرد و با نگاهی دوگانه در فیلم و سریال سعی در فریب اذهان جامعه و جوانانی که اطلاعی از تاریخ ندارند میکند. اینها همه درحالی صورت میگیرد که بسیاری از فیلمسازان و موسیقیدانان در ایران در انزوا یا در زندان یا مجبور به ترک کشور شدهاند. در اساس در حکومت توتالیتر دینی ایران هر کس در هر زمینهای که فعالیت میکند حق استقلال فکری ندارد و باید در راستای اهداف و اندیشههای رژیم ایران حرکت و در چارچوب همین نظام فعالیت کند، در غیر این صورت از دور فعایت خارج میشود<ref>[https://melliun.org/iran/178304 نقش هنر و هنرمندان در سیاست حکومتهای توتالیتر-سایت ملیون ایران]</ref>. | |||
https://www.aasoo.org/fa/articles/%C2%AB%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA%D8%B1%C2%BB-%D9%88-%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C | https://www.aasoo.org/fa/articles/%C2%AB%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA%D8%B1%C2%BB-%D9%88-%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C |
ویرایش