کاربر:Javad/3صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۱: خط ۴۱:
== هنر در نظام‌ توتالیتر دینی ==
== هنر در نظام‌ توتالیتر دینی ==
هنر یکی از زمینه‌های اصلی در بقا و پیشبرد اهداف نظام توتالیتر دینی در ایران است. رژیم ایران از ابتدا با موسیقی و سینما دشمن بود و به‌ویژه موسیقی را حرام اعلام کرده بود اما خیلی زود متوجه شد که می‌تواند از موسیقی برای پیشبرد اهدافش و همچنین تبلیغات استفاده کند. در زمینه فیلم و سریال نیز حکومت توتالیتر دینی در ایران استفاده بی‌شماری در زمینه این هنر برای بقای نظام خود و گسترش اندیشه‌های خود در جامعه و القاء فکر و سیاست خود در جامعه داشته است. برای مثال در زمینه سینما، رژیم ایران با اختصاص هزینه‌های گزاف برای ساخت فیلم‌هایی که مضمون اعتراضی دارد اما در نهایت به نفع رژیم است و انگشت اتهام را به سمت مخالفان نظام و مردم نشانه می‌رود تبلیغاتی وسیع صورت می‌دهد. رژیم توتایتر دینی در ایران علیه مخالفان فیلم‌های بسیاری ساخته و خود را در آن قربانی تروریسم معرفی کرد و در آن جای ظالم و مظلوم را عوض کرد و با نگاهی دوگانه در فیلم و سریال سعی در فریب اذهان جامعه و جوانانی که اطلاعی از تاریخ ندارند می‌کند. این‌ها همه درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری از فیلم‌سازان و موسیقی‌دانان در ایران در انزوا یا در زندان یا مجبور به ترک کشور شده‌اند. در اساس در رژیم توتالیتر دینی ایران هر کس در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کند حق استقلال فکری ندارد و باید در راستای اهداف و اندیشه‌های رژیم ایران حرکت و در چارچوب همین نظام فعالیت کند، در غیر این صورت از دور فعایت خارج می‌شود<ref>[https://melliun.org/iran/178304 نقش هنر و هنرمندان در سیاست حکومتهای توتالیتر-سایت ملیون ایران]</ref>.  
هنر یکی از زمینه‌های اصلی در بقا و پیشبرد اهداف نظام توتالیتر دینی در ایران است. رژیم ایران از ابتدا با موسیقی و سینما دشمن بود و به‌ویژه موسیقی را حرام اعلام کرده بود اما خیلی زود متوجه شد که می‌تواند از موسیقی برای پیشبرد اهدافش و همچنین تبلیغات استفاده کند. در زمینه فیلم و سریال نیز حکومت توتالیتر دینی در ایران استفاده بی‌شماری در زمینه این هنر برای بقای نظام خود و گسترش اندیشه‌های خود در جامعه و القاء فکر و سیاست خود در جامعه داشته است. برای مثال در زمینه سینما، رژیم ایران با اختصاص هزینه‌های گزاف برای ساخت فیلم‌هایی که مضمون اعتراضی دارد اما در نهایت به نفع رژیم است و انگشت اتهام را به سمت مخالفان نظام و مردم نشانه می‌رود تبلیغاتی وسیع صورت می‌دهد. رژیم توتایتر دینی در ایران علیه مخالفان فیلم‌های بسیاری ساخته و خود را در آن قربانی تروریسم معرفی کرد و در آن جای ظالم و مظلوم را عوض کرد و با نگاهی دوگانه در فیلم و سریال سعی در فریب اذهان جامعه و جوانانی که اطلاعی از تاریخ ندارند می‌کند. این‌ها همه درحالی صورت می‌گیرد که بسیاری از فیلم‌سازان و موسیقی‌دانان در ایران در انزوا یا در زندان یا مجبور به ترک کشور شده‌اند. در اساس در رژیم توتالیتر دینی ایران هر کس در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کند حق استقلال فکری ندارد و باید در راستای اهداف و اندیشه‌های رژیم ایران حرکت و در چارچوب همین نظام فعالیت کند، در غیر این صورت از دور فعایت خارج می‌شود<ref>[https://melliun.org/iran/178304 نقش هنر و هنرمندان در سیاست حکومتهای توتالیتر-سایت ملیون ایران]</ref>.  
== قهر و قدرت در رژیم توتالیتر ==
هانا آرنت پژوهشگر بزرگ رژیم‌های توتالیتر درباره قهر و قدرت رژیم‌های توتالیتر مقوله قهر را منشأ قدرت رژیم‌های توتالیتر نمی‌داند بلکه معتقد است رژیم‌هایی که از قهر برای سرکوب جامعه استفاده می‌کنند فاقد قدرت و پشتیبانی مردم هستند، هانا آرنت در همین رابطه می‌گوید: «قدرت و قهر نقطه‌ی مقابل يکديگرند. در جايی که يکی از اين دو بطور مطلق حاکم باشد، آن ديگری حضور ندارد. قهر هنگامی در دستور کار قرار می‌گيرد که قدرت در خطر باشد. قهر می‌تواند قدرت را نابود سازد، ولی هيچگاه قادر به ايجاد آن نخواهد بود. چيزی که از لوله‌ی تفنگ بيرون می‌آید، می‌تواند فرمانی موثر باشد که فرمانبری فوری و بی چون و چرا می‌طلبد، ولی از لوله‌ی تفنگ هرگز قدرت بيرون نخواهد آمد...آنچه به نهادها و قوانين يک کشور قدرت می‌بخشد، پشتيبانی مردم است و اگر حکومتی مورد اعتماد و پشتيبانی مردم نباشد، بطور قانونمند قدرت خود را از دست می‌دهد». هانا آرنت در ادامه می‌گوید: «البته می‌توان قهر را جانشين قدرت ساخت و حتا به پيروزی موقت رسيد، ولی هزینه‌ای که بايد برای اين پيروزی پرداخت بسيار سنگین است... در این حالت، آنچه از نهاد قدرت باقی می‌ماند، چيزی نيست جز ابزار اعمال خشونت»<ref>[https://www.dw.com/fa-ir/%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%A2%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DA%AF%D8%B1-%DA%98%D8%B1%D9%81%DA%A9%D8%A7%D9%88-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA%D8%B1/a-188889 هانا آرنت؛ پژوهشگر ژرفکاو نظام‌های توتالیتر-سایت دویچه وله]</ref>.
== منابع ==
== منابع ==
<references />
<references />
۱٬۶۶۴

ویرایش