۵٬۹۸۸
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''علی گلزاده غفوری ، (زاده ۲۵ اردیبهشت ۱۳۰۲ – قزوین)، تحصیلات ابتدایی را در د...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''علی گلزاده غفوری ، (زاده ۲۵ اردیبهشت ۱۳۰۲ – قزوین)، تحصیلات ابتدایی را در دبستان ادب شهر قزوین که مدیریت آن با پسر میرزا کوچکخان جنگلی بود گذراند و در پایان دورهی ابتدایی رتبهی نخست را کسب کرد. وی همهی مراحل علوم دینی را طی کرد و در سنین جوانی به درجه اجتهاد رسید.«سایت پژواک» در دهه ۱۳۵۰، به مبارزه با رژیم شاه روی آورد و به همین خاطر به منطقهی گیلان در دماوند تبعید گردید. | '''علی گلزاده غفوری ، (زاده ۲۵ اردیبهشت ۱۳۰۲ – قزوین)، تحصیلات ابتدایی را در دبستان ادب شهر قزوین که مدیریت آن با پسر میرزا کوچکخان جنگلی بود گذراند و در پایان دورهی ابتدایی رتبهی نخست را کسب کرد. وی همهی مراحل علوم دینی را طی کرد و در سنین جوانی به درجه اجتهاد رسید.«سایت پژواک» در دهه ۱۳۵۰، به مبارزه با رژیم شاه روی آورد و به همین خاطر به منطقهی گیلان در دماوند تبعید گردید.'''<ref name=":0">[https://akhtar-shabane.blogspot.com/2018/12/ali-golzade-ghafouri.html یادواره علی گلزاده غفوری - سایت اختر شبانه]</ref> | ||
'''دکتر علی گلزاده غفوری دارای مدرک فوق لیسانس در رشتهی حقوق قضایی و همچنین مدرک دکترای تخصصی در رشته حقوق اسلامی از دانشگاه سوربن پاریس بود و پس از بازگشت از فرانسه به تدریس در دانشسرای تربیت معلم پرداخت و در آنزمان از مؤسسان مراکز علمی مانند مدارس علوی و رفاه بود. دکتر علی گلزاده غفوری در سال ۱۳۵۸، نماینده مجلس شد و در تدوین نهایی قانون اساسی مشارکت داشت. او از جمله کسانی بود که بهطور علنی مخالف ولایت فقیه بود و به آن رأی نداد. وی از ۲۰ خرداد ۱۳۶۰، از مجلس و حکومت کناره گرفت و در اعتراض به خمینی و سیاستهایش، لباس روحانیت را کنار گذاشت و در انزوا به بازنگری و بازتنظیم برخی از آثار گذشتهاش در قبل از انقلاب و تألیفات جدیدش پرداخت. دکتر علی گلزاده غفوری در ۱۱ دیماه ۱۳۸۸، در تهران درگذشت و پیکر او در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. | '''دکتر علی گلزاده غفوری دارای مدرک فوق لیسانس در رشتهی حقوق قضایی و همچنین مدرک دکترای تخصصی در رشته حقوق اسلامی از دانشگاه سوربن پاریس بود و پس از بازگشت از فرانسه به تدریس در دانشسرای تربیت معلم پرداخت و در آنزمان از مؤسسان مراکز علمی مانند مدارس علوی و رفاه بود. دکتر علی گلزاده غفوری در سال ۱۳۵۸، نماینده مجلس شد و در تدوین نهایی قانون اساسی مشارکت داشت. او از جمله کسانی بود که بهطور علنی مخالف ولایت فقیه بود و به آن رأی نداد. وی از ۲۰ خرداد ۱۳۶۰، از مجلس و حکومت کناره گرفت و در اعتراض به خمینی و سیاستهایش، لباس روحانیت را کنار گذاشت و در انزوا به بازنگری و بازتنظیم برخی از آثار گذشتهاش در قبل از انقلاب و تألیفات جدیدش پرداخت. دکتر علی گلزاده غفوری در ۱۱ دیماه ۱۳۸۸، در تهران درگذشت و پیکر او در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.'''<ref name=":1">[http://www.pezhvakeiran.com/page1.php?id=18938 زندگینامه علی گلزاده غفوری - سایت پژواک ایران]</ref> | ||
'''ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ''' | '''ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ''' | ||
'''جوانی دکتر علی گلزاده غفوری''' | == '''جوانی دکتر علی گلزاده غفوری''' == | ||
'''آیتالله دکترعلی گلزاده غفوری در سن ۱۴ سالگی با از دست دادن پدرش برای تأمین مخارج زندگی خانواده، به پیشنهاد مدیر مدرسه دیانت که در آن درس میخواند، در یک کلاس پایینتر به تدریس ریاضی درهمان مدرسه پرداخت و شغل معلمی را برای خود انتخاب کرد. او سپس در مدارس علوی و دیگر مؤسسات فرهنگی به تدریس فلسفه، فقه، منطق و زبان عربی پرداخت و در این زمینه شاگردهای بسیاری تربیت کرد.''' | '''آیتالله دکترعلی گلزاده غفوری در سن ۱۴ سالگی با از دست دادن پدرش برای تأمین مخارج زندگی خانواده، به پیشنهاد مدیر مدرسه دیانت که در آن درس میخواند، در یک کلاس پایینتر به تدریس ریاضی درهمان مدرسه پرداخت و شغل معلمی را برای خود انتخاب کرد. او سپس در مدارس علوی و دیگر مؤسسات فرهنگی به تدریس فلسفه، فقه، منطق و زبان عربی پرداخت و در این زمینه شاگردهای بسیاری تربیت کرد.''' | ||
'''تحصیلات حوزوی و علوم دینی''' | === '''تحصیلات حوزوی و علوم دینی''' === | ||
'''دکتر علی گلزاده غفوری نخستین دروس قرآنی و جامعالمقدمات را نزد حاج میرزا ابوالحسن رفیعی حکمی در قزوین فرا گرفت و سپس به حوزه علمیه قم رفت و علوم دینی را در محضر استاد مرحوم حجت کوهکمرهای و سیدمحمدتقی خوانساری و آیتالله بروجردی و علامه طباطبایی آموخت و در سنین جوانی به درجه اجتهاد رسید و با ترویج علوم دینی به ادامه تحصیل و مطالعات در فقه، اصول، منطق، فلسفه و ادبیات عرب و علوم اجتماعی، در قم و تهران و نجف پرداخت.''' | '''دکتر علی گلزاده غفوری نخستین دروس قرآنی و جامعالمقدمات را نزد حاج میرزا ابوالحسن رفیعی حکمی در قزوین فرا گرفت و سپس به حوزه علمیه قم رفت و علوم دینی را در محضر استاد مرحوم حجت کوهکمرهای و سیدمحمدتقی خوانساری و آیتالله بروجردی و علامه طباطبایی آموخت و در سنین جوانی به درجه اجتهاد رسید و با ترویج علوم دینی به ادامه تحصیل و مطالعات در فقه، اصول، منطق، فلسفه و ادبیات عرب و علوم اجتماعی، در قم و تهران و نجف پرداخت.''' | ||
'''تحصیلات دانشگاهی''' | === '''تحصیلات دانشگاهی''' === | ||
'''دکتر گلزاده غفوری در سال ۱۳۴۴، وارد دانشگاه تهران شد و مدرک لیسانس و فوق لیسانس را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی دریافت کرد؛ سپس عازم فرانسه شد و در سال ۱۳۵۱، مدرک دکترای تخصصی خود را در رشته حقوق اسلامی از دانشگاه سوربن پاریس دریافت کرد.''' | '''دکتر گلزاده غفوری در سال ۱۳۴۴، وارد دانشگاه تهران شد و مدرک لیسانس و فوق لیسانس را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران در رشته حقوق قضایی دریافت کرد؛ سپس عازم فرانسه شد و در سال ۱۳۵۱، مدرک دکترای تخصصی خود را در رشته حقوق اسلامی از دانشگاه سوربن پاریس دریافت کرد.''' | ||
'''مشاغل اجتماعی و سیاسی''' | == '''مشاغل اجتماعی و سیاسی''' == | ||
'''دکتر گلزاده غفوری پس از اینکه از فرانسه بازگشت به دعوت دانشگاه تربیت معلم به تدریس در دانشسرای تربیت معلم پرداخت و همزمان به تهیه و تدوین کتابهای تعلیمات دینی برای آموزش و پرورش همت گماشت. وی همچنین در تأسیس مؤسسات فرهنگی و انتشاراتی مانند دفتر نشر و فرهنگ اسلامی و در شرکت سهامی انتشار با همکاری مهندس بازرگان و سایرین و همچنین با تألیف کتابهای بسیاری در زممینههای مختلف که توسط این مؤسسات و سایر انتشارات، چندین بار تجدید چاپ شدند، در ارتقای فرهنگ عمومی از ابعاد مختلف علمی و دینی و اجتماعی نقش بسیار مؤثری داشت. او سخنرانیهای اجتماعی و اسلامی در حسینیه ارشاد و جلسات گفتار ماه داشت که متن این سخنرانیها بعدها به صورت کتاب منتشر شدند. او همچنین در راهاندازی مراکز خدمات بهداشتی مانند تأسیس بیمارستان سوم شعبان، پیش قدم شد. دکتر گلزاده غفوری در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در مردادماه ۱۳۵۸، از مجموع ۵/۲ میلیون رأی، بیش از یک میلیون و پانصدهزار رأی آورد و بهعنوان نماینده مجلس خبرگان از تهران اتخاب شد و در تدوین نهایی قانون اساسی شرکت کرد. علی گلزاده غفوری در تهیه اصل سوم قانون اساسی که وظایف حکومت را در قبال مردم مشخص میکند، با اندیشهی مترقی خود نقش مؤثری داشت و در دفاع از این اصل اینگون گفت: «بگذارید این اصل را مردم برای حکومت بنویسد تا تبعیت مردم از حکومت منوط به اجرای وظایف حکومت در قبال آنها باشد. مردم خدایی دارند و خدا میخواهد این مردم به حقوقشان برسند؛ این اتمام حجت است، میخواهید این اصل را بردارید و قرآن را به جای آن بگذارید. در اصل سوم قانون اساسی، بر وظیفه حکومت در بهکارگیری تمام توان خود برای ارتقای سطح آگاهیهای عمومی، پیشبرد آزادیهای سیاسی و اجتماعی و تهیه امکانات رشد و تحصیل و پرورش استعدادهای انسانها تأکید شده است؛ همچنین محو هرگونه استبداد، خودکامگی، انحصارطلبی و رفع تبعیضهای ناروا و ایجاد امنیت قضایی عادلانه و تساوی عموم در برابر قانون از وظایف اصلی و اولیه حکومت شناخته شده است». علی گلزاده غفوری همچنین در انتخابات مجلس شورا در سال ۱۳۵۸، بهعنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد. وی در مجلس اول شورا به طرح سؤالاتی پرداخت که خیلی از آنها مسکوت گذاشته شد و هرگز پاسخی دریافت نکرد، نظیر نحوه هزینه اموال و داراییهای اوقاف و...''' | '''دکتر گلزاده غفوری پس از اینکه از فرانسه بازگشت به دعوت دانشگاه تربیت معلم به تدریس در دانشسرای تربیت معلم پرداخت و همزمان به تهیه و تدوین کتابهای تعلیمات دینی برای آموزش و پرورش همت گماشت. وی همچنین در تأسیس مؤسسات فرهنگی و انتشاراتی مانند دفتر نشر و فرهنگ اسلامی و در شرکت سهامی انتشار با همکاری مهندس بازرگان و سایرین و همچنین با تألیف کتابهای بسیاری در زممینههای مختلف که توسط این مؤسسات و سایر انتشارات، چندین بار تجدید چاپ شدند، در ارتقای فرهنگ عمومی از ابعاد مختلف علمی و دینی و اجتماعی نقش بسیار مؤثری داشت. او سخنرانیهای اجتماعی و اسلامی در حسینیه ارشاد و جلسات گفتار ماه داشت که متن این سخنرانیها بعدها به صورت کتاب منتشر شدند. او همچنین در راهاندازی مراکز خدمات بهداشتی مانند تأسیس بیمارستان سوم شعبان، پیش قدم شد. دکتر گلزاده غفوری در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در مردادماه ۱۳۵۸، از مجموع ۵/۲ میلیون رأی، بیش از یک میلیون و پانصدهزار رأی آورد و بهعنوان نماینده مجلس خبرگان از تهران اتخاب شد و در تدوین نهایی قانون اساسی شرکت کرد. علی گلزاده غفوری در تهیه اصل سوم قانون اساسی که وظایف حکومت را در قبال مردم مشخص میکند، با اندیشهی مترقی خود نقش مؤثری داشت و در دفاع از این اصل اینگون گفت: «بگذارید این اصل را مردم برای حکومت بنویسد تا تبعیت مردم از حکومت منوط به اجرای وظایف حکومت در قبال آنها باشد. مردم خدایی دارند و خدا میخواهد این مردم به حقوقشان برسند؛ این اتمام حجت است، میخواهید این اصل را بردارید و قرآن را به جای آن بگذارید. در اصل سوم قانون اساسی، بر وظیفه حکومت در بهکارگیری تمام توان خود برای ارتقای سطح آگاهیهای عمومی، پیشبرد آزادیهای سیاسی و اجتماعی و تهیه امکانات رشد و تحصیل و پرورش استعدادهای انسانها تأکید شده است؛ همچنین محو هرگونه استبداد، خودکامگی، انحصارطلبی و رفع تبعیضهای ناروا و ایجاد امنیت قضایی عادلانه و تساوی عموم در برابر قانون از وظایف اصلی و اولیه حکومت شناخته شده است». علی گلزاده غفوری همچنین در انتخابات مجلس شورا در سال ۱۳۵۸، بهعنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد. وی در مجلس اول شورا به طرح سؤالاتی پرداخت که خیلی از آنها مسکوت گذاشته شد و هرگز پاسخی دریافت نکرد، نظیر نحوه هزینه اموال و داراییهای اوقاف و...''' | ||
'''بعد از یک سال، به خاطر جوّی که در مجلس وجود داشت و به علت اینکه فضا برای انجام وظایف نمایندگی مساعد نمیدید، از شرکت در مجلس امتناع کرد و در نامهای ۷ صفحهای، با ذکر دلایل خود عنوان کرد: «از آنجا که فضای مجلس با معیارهای اسلامی و ایرانی و انسانی در تضاد است و امکان اظهار آزادانه نظرات از نمایندگان سلب شده است، از حضور در مجلس خودداری میکنم و خواستار قرائت آن نامه در صحن مجلس هستم». این نامه هرگز در مجلس خوانده نشد و حتی اجازه انتشار آن نیز داده نشد. از این پس محدودیتهای بیشتری در مجامع بر او اعمال شد و او نیز خلوت گزید و به مطالعات و تحقیق و تألیف پرداخت تا راهی برای حل ریشه معضلات موجود در جامعه بگشاید، در این زمینه میتوان به ضرورت بازنگری در فقاهت و اجتهاد و همچنین مفهوم توحید و مصادیق شرک در جامعه امروز اشاره کرد. تا آنجایی هم که فضای مطبوعاتی اجازه داد، نظرات و مصاحبههایی از ایشان در روزنامههای هاجر و کتاب هفته چاپ شد که نقطه نظراتش در زمینه فقاهت و اجتهاد و احکام دینی و قضایی در مورد ارتداد، در نوع خود بسیار روشنگرانه و مفید بود.''' | '''بعد از یک سال، به خاطر جوّی که در مجلس وجود داشت و به علت اینکه فضا برای انجام وظایف نمایندگی مساعد نمیدید، از شرکت در مجلس امتناع کرد و در نامهای ۷ صفحهای، با ذکر دلایل خود عنوان کرد: «از آنجا که فضای مجلس با معیارهای اسلامی و ایرانی و انسانی در تضاد است و امکان اظهار آزادانه نظرات از نمایندگان سلب شده است، از حضور در مجلس خودداری میکنم و خواستار قرائت آن نامه در صحن مجلس هستم». این نامه هرگز در مجلس خوانده نشد و حتی اجازه انتشار آن نیز داده نشد. از این پس محدودیتهای بیشتری در مجامع بر او اعمال شد و او نیز خلوت گزید و به مطالعات و تحقیق و تألیف پرداخت تا راهی برای حل ریشه معضلات موجود در جامعه بگشاید، در این زمینه میتوان به ضرورت بازنگری در فقاهت و اجتهاد و همچنین مفهوم توحید و مصادیق شرک در جامعه امروز اشاره کرد. تا آنجایی هم که فضای مطبوعاتی اجازه داد، نظرات و مصاحبههایی از ایشان در روزنامههای هاجر و کتاب هفته چاپ شد که نقطه نظراتش در زمینه فقاهت و اجتهاد و احکام دینی و قضایی در مورد ارتداد، در نوع خود بسیار روشنگرانه و مفید بود.'''<ref name=":1" /> | ||
< | |||
== '''فرزندان دکتر علی گلزاده غفوری''' == | |||
'''دو تن از فرزندان علی گلزاده غفوری به نامهای محمدصادق گلزاده غفوری – ۲۳ ساله، و محمدکاظم گلزاده غفوری – ۱۹ ساله، به اتهام فعالیت در سازمان مجاهدین خلق ایران، به ترتیب در ۲۸ شهریور و ۱۳ مهر سال ۱۳۶۰، توسط حکومت جمهوری اسلامی تیرباران شدند. دختر علی گلزاده غفوری به نام مریم گلزاده غفوری – ۲۸ ساله، همراه با همسرش علیرضا حاجصمدی، در جریان قتلعام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، نیز به جرم مجاهد بودن حلقآویز گردیدند.''' | '''دو تن از فرزندان علی گلزاده غفوری به نامهای محمدصادق گلزاده غفوری – ۲۳ ساله، و محمدکاظم گلزاده غفوری – ۱۹ ساله، به اتهام فعالیت در سازمان مجاهدین خلق ایران، به ترتیب در ۲۸ شهریور و ۱۳ مهر سال ۱۳۶۰، توسط حکومت جمهوری اسلامی تیرباران شدند. دختر علی گلزاده غفوری به نام مریم گلزاده غفوری – ۲۸ ساله، همراه با همسرش علیرضا حاجصمدی، در جریان قتلعام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، نیز به جرم مجاهد بودن حلقآویز گردیدند.''' | ||
'''دکتر علی گلزاده غفوری در سال ۱۳۸۳، در یک پیام کوتاهی به مجاهدین قرارگاه اشرف چنین گفته بود:''' | '''دکتر علی گلزاده غفوری در سال ۱۳۸۳، در یک پیام کوتاهی به مجاهدین قرارگاه اشرف چنین گفته بود:''' | ||
'''«من تماماً با شما هستم، در راه هدفتان با تمام توان بتازید».''' | '''«من تماماً با شما هستم، در راه هدفتان با تمام توان بتازید».'''<ref name=":0" /> | ||
== '''پیام خانم مریم رجوی به مناسبت درگذشت علی گلزاده غفوری''' == | |||
'''خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیدهی شورای ملّی مقاومت ایران، به مناسبت درگذشت دکتر علی گلزاده غفوری، طی پیامی گفت:''' | '''خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیدهی شورای ملّی مقاومت ایران، به مناسبت درگذشت دکتر علی گلزاده غفوری، طی پیامی گفت:''' | ||
'''«درگذشت استاد بزرگوار دکتر علی گلزاده غفوری، پدر مجاهدان شهید صادق، کاظم و مریم گلزاده غفوری را به خانواده محترمشان، به خانواده شهیدان و به عموم مردم بهپا خاسته در سراسر ایران تسلیت میگویم. آیتالله دکتر گلزاده غفوری، اسلامشناس، حقوقدان و محققی برجسته با تألیفات ارزشمندی همچون، انفال یا ثروتهای عمومی بود که در تنویر افکار جوانان میهنمان در دهه ۵۰ نقشی مؤثر داشت؛ اما والاترین اثر استاد ارجمند، همانا صبر جمیل و پایداری و ایستادگی او در برابر رژیم یزیدی خمینی و تقدیم جگرگوشگان شهیدش در راه آزادی ایران و تطهیر اسلام از لوث استبداد دینی حاکم است».''' | '''«درگذشت استاد بزرگوار دکتر علی گلزاده غفوری، پدر مجاهدان شهید صادق، کاظم و مریم گلزاده غفوری را به خانواده محترمشان، به خانواده شهیدان و به عموم مردم بهپا خاسته در سراسر ایران تسلیت میگویم. آیتالله دکتر گلزاده غفوری، اسلامشناس، حقوقدان و محققی برجسته با تألیفات ارزشمندی همچون، انفال یا ثروتهای عمومی بود که در تنویر افکار جوانان میهنمان در دهه ۵۰ نقشی مؤثر داشت؛ اما والاترین اثر استاد ارجمند، همانا صبر جمیل و پایداری و ایستادگی او در برابر رژیم یزیدی خمینی و تقدیم جگرگوشگان شهیدش در راه آزادی ایران و تطهیر اسلام از لوث استبداد دینی حاکم است».'''<ref name=":0" /> | ||
''' | == '''درگذشت علی گلزاده غفوری و ممانعت از مراسم ختم وی''' == | ||
'''آیتالله دکتر علی گلزاده غفوری در ۱۱ دیماه سال ۱۳۸۳، در تهران درگذشت و پیکر او در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. حکومت جمهوری اسلامی، پس از رحلت ایشان به محدودیتها و اعمال فشار بر این روحانی آزاداندیش و مترقی ادامه داد و مانع برگزاری مراسم ختم و بزرگداشت او شد؛ این مراسم قرار بود در مسجد کربلا در تهران برگزار شود. مأموران حکومتی ضمن تهدید برگزارکنندگان مراسم و ممانعت از حضور مردم، یادداشتی به در مسجد نصب کردند که مراسم ختم آیتالله گلزاده غفوری لغو شده است.'''<ref name=":0" /> | |||
== '''کتابهای منتشر شدهی دکتر علی گلزاده غفوری''' == | |||
'''کتابهای منتشر شدهی دکتر گلزاده غفوری''' | |||
# '''با دستورات اسلام آشنا شویم''' | # '''با دستورات اسلام آشنا شویم''' | ||
# '''اسلام و اعلامیه جهانی حقوق بشر''' | # '''اسلام و اعلامیه جهانی حقوق بشر''' | ||
خط ۸۵: | خط ۷۰: | ||
# '''کوششی در راه تبیین و تفکر درکلمات قصار قرآن''' | # '''کوششی در راه تبیین و تفکر درکلمات قصار قرآن''' | ||
# '''کارنامه یکساله مجلس''' | # '''کارنامه یکساله مجلس''' | ||
'''کتابهای منتشر نشده''' | |||
=== '''کتابهای منتشر نشده''' === | |||
# '''کوششی در باره ضرورت بازنگری فقاهت و اجتهاد از صدر اسلام تا کنون''' | # '''کوششی در باره ضرورت بازنگری فقاهت و اجتهاد از صدر اسلام تا کنون''' | ||
# '''بخشی از آنچه در مجلس خبرگان قانون اساسی گذشت''' | # '''بخشی از آنچه در مجلس خبرگان قانون اساسی گذشت''' | ||
# '''نظام قضایی در فرهنگ بشری و آورده های اسلامی''' | # '''نظام قضایی در فرهنگ بشری و آورده های اسلامی'''<ref name=":1" /> | ||
< | |||
== '''متن کامل نامه گلزاده غفوری''' == | |||
'''آیتالله علی گلزاده غفوری علت اعتراض و حضور نیافتنش در مجلس را در یک نامه برای قرائت آن در مجلس نوشته بود؛ و همین نامه را همراه با فایل صوتی آن برای مجلس ارسال کرد. این نامه هرگز خوانده و منتشر نشد. متن نامه به قرار زیر است:''' | '''آیتالله علی گلزاده غفوری علت اعتراض و حضور نیافتنش در مجلس را در یک نامه برای قرائت آن در مجلس نوشته بود؛ و همین نامه را همراه با فایل صوتی آن برای مجلس ارسال کرد. این نامه هرگز خوانده و منتشر نشد. متن نامه به قرار زیر است:''' | ||
''' | '''بسمالله الرحمن الرحیم''' | ||
'''آقای هاشمی رفسنجانی''' | '''آقای هاشمی رفسنجانی''' | ||
خط ۱۳۱: | خط ۱۱۳: | ||
'''– وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ [و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را میکند، طلاق ۳]''' | '''– وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ [و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را میکند، طلاق ۳]''' | ||
'''- إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا [خداوند فرمان خود را به انجام میرساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازهای قرار داده است. طلاق ۳] | '''- إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا [خداوند فرمان خود را به انجام میرساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازهای قرار داده است. طلاق ۳]''' | ||
=== '''مقدمه ۱''' === | |||
'''با استعانت از خدا و با توجه به این که بحث در این مسئله تنها یک دفاع شخصی نیست بلکه یک تکلیف دینی و اجتماعی است.''' | '''با استعانت از خدا و با توجه به این که بحث در این مسئله تنها یک دفاع شخصی نیست بلکه یک تکلیف دینی و اجتماعی است.''' | ||
خط ۱۴۳: | خط ۱۲۴: | ||
'''۲- یادآور میشوم که صرف نظر از عارضه کسالت که از حدود هفت ماه قبل پیش آمد (و متأسفانه از طرف مدیریت مجلس در تمام این مدت هیچ نوع تماس و پرسوجویی حتی بوسیله تلفن در رابطه با این عدم حضور انجام نگرفت و همچنین از ناحیه هیچیک از اعضاء هیئت رئیسه…) درزمینه بررسی علل عدم مشارکت و هر نوع ارزیابی درباره آنها، به هیچ وجه یک داوری معتبر و انسانی و عادلانه و خدا پسندانه ممکن نیست مگر این که قبلاً رسیدگی کامل و همه جانبه و منصفانهای نسبت به عملکرد مجلس در رابطه با اعمال تکالیف نمایندگی اینجانب که در مدت یک سال و اندی انجام گرفته است به عمل آید (که تقریباً بدون غیبت و بدون استفاده از هر نوع مرخصی و به جهت احساس تکلیف، چه در جلسات مجلس و چه در کمیسیونهای آئیننامه داخلی و فرهنگ و تحقیقات و تعلیمات عالیه حاضر شدهام).''' | '''۲- یادآور میشوم که صرف نظر از عارضه کسالت که از حدود هفت ماه قبل پیش آمد (و متأسفانه از طرف مدیریت مجلس در تمام این مدت هیچ نوع تماس و پرسوجویی حتی بوسیله تلفن در رابطه با این عدم حضور انجام نگرفت و همچنین از ناحیه هیچیک از اعضاء هیئت رئیسه…) درزمینه بررسی علل عدم مشارکت و هر نوع ارزیابی درباره آنها، به هیچ وجه یک داوری معتبر و انسانی و عادلانه و خدا پسندانه ممکن نیست مگر این که قبلاً رسیدگی کامل و همه جانبه و منصفانهای نسبت به عملکرد مجلس در رابطه با اعمال تکالیف نمایندگی اینجانب که در مدت یک سال و اندی انجام گرفته است به عمل آید (که تقریباً بدون غیبت و بدون استفاده از هر نوع مرخصی و به جهت احساس تکلیف، چه در جلسات مجلس و چه در کمیسیونهای آئیننامه داخلی و فرهنگ و تحقیقات و تعلیمات عالیه حاضر شدهام).''' | ||
'''۳- بدیهی است تا وقتی نحوهی عملکرد مجلس در برابر اقداماتی که آنها را در جهت اعمال تکالیف نمایندگی خود ضروری و قانونی میدانم در همان حد از کم توجهی باشد که تا کنون بوده است و به هر حال قبل از هر نوع ارزیابی منصفانه در این رابطه شرکت مجدد خود را صحیح و مؤثر نمیدانم. | '''۳- بدیهی است تا وقتی نحوهی عملکرد مجلس در برابر اقداماتی که آنها را در جهت اعمال تکالیف نمایندگی خود ضروری و قانونی میدانم در همان حد از کم توجهی باشد که تا کنون بوده است و به هر حال قبل از هر نوع ارزیابی منصفانه در این رابطه شرکت مجدد خود را صحیح و مؤثر نمیدانم.''' | ||
=== '''مقدمه ۲''' === | |||
'''بیش از بیان اجمالی مطالب، بعضی از متون اسلامی را از قرآن کریم و گفتار حضرت علی به عنوان بیانگری از مقاصد خود یادآور میشوم:''' | '''بیش از بیان اجمالی مطالب، بعضی از متون اسلامی را از قرآن کریم و گفتار حضرت علی به عنوان بیانگری از مقاصد خود یادآور میشوم:''' | ||
خط ۱۶۷: | خط ۱۴۷: | ||
'''۹- لاتکن عبد غیرک و قد خلقکالله حرا (و قد جعلک الله حرا). [بنده دیگری مباش در حالی که خدا ترا آزاد آفریده است(آزاد قرار داده است).] [نهجالبلاغه]''' | '''۹- لاتکن عبد غیرک و قد خلقکالله حرا (و قد جعلک الله حرا). [بنده دیگری مباش در حالی که خدا ترا آزاد آفریده است(آزاد قرار داده است).] [نهجالبلاغه]''' | ||
'''۱۰- لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّهٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَعْتِعٍ [هرگز روی سعادت به خود نخواهد نمی بیند امتی که در آن ضیعف نتواند بدون ترس و لکنت زبان حقش را از قوی بگیرد.] [نهج البلاغه] | '''۱۰- لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّهٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَعْتِعٍ [هرگز روی سعادت به خود نخواهد نمی بیند امتی که در آن ضیعف نتواند بدون ترس و لکنت زبان حقش را از قوی بگیرد.] [نهج البلاغه]''' | ||
=== '''و اینک شروع مطلب''' === | |||
'''۱- وقتی کار انسان به جایی برسد که مطالبی جانفرسا دارد و نگرانیهایی عمیق ولی میدان اظهار و امکانات لازم برای بیان آن را نمییابد بخصوص در مورد نگرانیهای اجتماعی و تضیع حقوق، و نیز در مقام دادخواهی و تظلم، در صورتی که دادخواهی در مورد کسانی باشد که خودشان، هم طرف دعوا هستند و هم در عین حال در موقعیت داوری و تصمیم گیریها قرار گرفتهاند زبان حال چنین شخصی در چنین موقعیتی این است که:''' | '''۱- وقتی کار انسان به جایی برسد که مطالبی جانفرسا دارد و نگرانیهایی عمیق ولی میدان اظهار و امکانات لازم برای بیان آن را نمییابد بخصوص در مورد نگرانیهای اجتماعی و تضیع حقوق، و نیز در مقام دادخواهی و تظلم، در صورتی که دادخواهی در مورد کسانی باشد که خودشان، هم طرف دعوا هستند و هم در عین حال در موقعیت داوری و تصمیم گیریها قرار گرفتهاند زبان حال چنین شخصی در چنین موقعیتی این است که:''' | ||
خط ۱۹۴: | خط ۱۷۳: | ||
'''۳- نشر متن کامل صورت مذاکرات مجلس مربوط به سئوالات اینجانب از مسئولان اجرایی که به ترتیب عبارتند از:''' | '''۳- نشر متن کامل صورت مذاکرات مجلس مربوط به سئوالات اینجانب از مسئولان اجرایی که به ترتیب عبارتند از:''' | ||
# '''جریان طبس که از تاریخ طرح آن پیش از ۱۶ ماه و نیم میگذرد. صورت جلسه شماره ۷۸ و ۷۹''' | |||
''' | # '''جریان خرید ناوهای جنگی و … صورت جلسه شماره ۹۲''' | ||
# '''گزارش جامع دربارهی بنیاد مستضعفان و … صورت جلسه شماره ۱۰۴''' | |||
''' | # '''گزارش جامع درباره سازمان اوقاف و پراختهای بیش از یک میلیون تومان در سال و … صورت جلسه شماره ۱۳۶''' | ||
# '''گزارش درباره وامهای ایران به سایر کشورها و سرمایهگذاریهای خارجی و برنامه استرداد آنها… صورتجلسه شماره ۱۴۳''' | |||
''' | |||
''' | |||
''' | |||
'''۸- ب - اشاره به این نکته را مفید و بلکه ضروری میدانم که سئوال درباره تهاجم طبس دقیقاً روز دهم شهریور ۱۳۵۹ یعنی درست ۳ هفته قبل از تهاجم به فرودگاه تهران و بعضی شهرهای ایران به مجلس داده شده، و میتوانم ادعا کنم که در صورتیکه این سئوال از طرف مسئولان مجلس و بخصوص مدیریت آن درست و بموقع پیگیری میشد، یعنی اصل ۸۸ قانون اساسی دقیقاً مورد رعایت و اجرا قرار میگرفت و حداکثر ده روز بعد از سئوال یعنی روز ۲۱ شهریور در مجلس مطرح میشد و طبعاً درباره آن از طرف نمایندگان بررسی کافی و همه جانبه بعمل میآمد، بخصوص با قرائنی که آنروزها از نظر نقل و انتقالات مشکوک مرزی در منطقه غرب و جنوب وجود داشت. چه بسا مذاکرات در زمینه آسیبناپذیر ساختن مرزها منتهی به اخذ یک سلسله تصمیمات جهت آمادگیهای لازم نیروهای دفاعی میشد و در نتیجه صرفنظر از احتمالات گوناگون چه بسا فاجعههایی ناگوار نظیر عقب نشینی های مرموز و مشکوک که منتهی به از دست دادن شهرها و مناطق مرزی و از میان رفتن مقادیری قابل توجه از سلاحها و مراکز نفتی و اقتصادی در هفتههای اول جنگ اساساً رخ نمیداد؛ و از اینها مهمتر چه بسا از اتلاف اینهمه نیروهای ارزنده انسانی و نیز از گرفتاریهای ناشی از آنها در زمان حال و آینده بنحوی اصولی جلوگیری میشد و چه بسا با صرف نظر از سایر مسائل اجتماعی کشور در مسیر دیگری از رشد قرار میگرفت و اینهمه نیروهای منسجم و ایثارگر و فداکار تمامی اعضاء جامعه در کنار هم به سازندگی همه جانبه و بر طرف ساختن محرومیتها و … میپرداخت و در هر حال حقیقتاً از این جهت سخت اظهار نگرانی میکنم که متأسفانه این سئوال نه تنها به موقع مورد توجه قرار نگرفت بلکه با این که بعدها نیز طبق صورت جلسات (شماره ۷۸ و ۷۹) قرار شد در یک جلسه مستقل رسمی مورد بررسی و در دستور مجلس قرار گیرد و حتی گروهی از نمایندگان نیز (حدود ۱۷ نفر) نامهای نوشته و خواستند که ظرف یک ماه از آن تاریخ بعنی ۱۷ آذرماه ۱۳۵۹ گزارش کامل حادثه طبس به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. (صفحه ۸ از صورت جلسه شماره ۷۹).''' | '''۸- ب - اشاره به این نکته را مفید و بلکه ضروری میدانم که سئوال درباره تهاجم طبس دقیقاً روز دهم شهریور ۱۳۵۹ یعنی درست ۳ هفته قبل از تهاجم به فرودگاه تهران و بعضی شهرهای ایران به مجلس داده شده، و میتوانم ادعا کنم که در صورتیکه این سئوال از طرف مسئولان مجلس و بخصوص مدیریت آن درست و بموقع پیگیری میشد، یعنی اصل ۸۸ قانون اساسی دقیقاً مورد رعایت و اجرا قرار میگرفت و حداکثر ده روز بعد از سئوال یعنی روز ۲۱ شهریور در مجلس مطرح میشد و طبعاً درباره آن از طرف نمایندگان بررسی کافی و همه جانبه بعمل میآمد، بخصوص با قرائنی که آنروزها از نظر نقل و انتقالات مشکوک مرزی در منطقه غرب و جنوب وجود داشت. چه بسا مذاکرات در زمینه آسیبناپذیر ساختن مرزها منتهی به اخذ یک سلسله تصمیمات جهت آمادگیهای لازم نیروهای دفاعی میشد و در نتیجه صرفنظر از احتمالات گوناگون چه بسا فاجعههایی ناگوار نظیر عقب نشینی های مرموز و مشکوک که منتهی به از دست دادن شهرها و مناطق مرزی و از میان رفتن مقادیری قابل توجه از سلاحها و مراکز نفتی و اقتصادی در هفتههای اول جنگ اساساً رخ نمیداد؛ و از اینها مهمتر چه بسا از اتلاف اینهمه نیروهای ارزنده انسانی و نیز از گرفتاریهای ناشی از آنها در زمان حال و آینده بنحوی اصولی جلوگیری میشد و چه بسا با صرف نظر از سایر مسائل اجتماعی کشور در مسیر دیگری از رشد قرار میگرفت و اینهمه نیروهای منسجم و ایثارگر و فداکار تمامی اعضاء جامعه در کنار هم به سازندگی همه جانبه و بر طرف ساختن محرومیتها و … میپرداخت و در هر حال حقیقتاً از این جهت سخت اظهار نگرانی میکنم که متأسفانه این سئوال نه تنها به موقع مورد توجه قرار نگرفت بلکه با این که بعدها نیز طبق صورت جلسات (شماره ۷۸ و ۷۹) قرار شد در یک جلسه مستقل رسمی مورد بررسی و در دستور مجلس قرار گیرد و حتی گروهی از نمایندگان نیز (حدود ۱۷ نفر) نامهای نوشته و خواستند که ظرف یک ماه از آن تاریخ بعنی ۱۷ آذرماه ۱۳۵۹ گزارش کامل حادثه طبس به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. (صفحه ۸ از صورت جلسه شماره ۷۹).''' | ||
خط ۲۳۹: | خط ۲۱۲: | ||
'''روز شنبه ۱۳۶۰/۱۱/۳''' | '''روز شنبه ۱۳۶۰/۱۱/۳''' | ||
'''۲۷ ربیع الاول ۱۴۰۲ هجری قمری''' | '''۲۷ ربیع الاول ۱۴۰۲ هجری قمری.'''<ref>[https://www.tribunezamaneh.com/archives/111655 گلزاده غفوری - سایت تریبون زمانه]</ref> | ||
== منابع == |
ویرایش