۷٬۳۴۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۹۲: | خط ۹۲: | ||
او در یادداشتی با عنوان هنوز در سفرم در این زمینه می نویسد: پدرم... در طراحی دستی داشت. خوش خط بود. تار می نواخت. او مرا به نقاشی عادت داد... در دبیرستان نقاشی کار جدی تری شد. زنگ نقاشی نقطه روشنی در تاریکی هفته بود. | او در یادداشتی با عنوان هنوز در سفرم در این زمینه می نویسد: پدرم... در طراحی دستی داشت. خوش خط بود. تار می نواخت. او مرا به نقاشی عادت داد... در دبیرستان نقاشی کار جدی تری شد. زنگ نقاشی نقطه روشنی در تاریکی هفته بود. | ||
سهراب در سال ۱۳۳۹ در سفر خود به ژاپن به مدت هشت ماه به فعالیت پرداخت. در این مدت او از نقاشی، شیوهی خط نگاری، اندیشهی فلسفی و شعر ژاپن تأثیر پذیرفت که این تأثیر را در نقاشیهای او میتوان مشاهده کرد. آثار سپهری به لحاظ دید درونگرایانه خاص، به فرهنگ و هنر شرق دور به ویژه ژاپن نزدیک است.<ref>به روایت شهرنوش پارسی پور</ref> | سهراب در سال ۱۳۳۹ در سفر خود به ژاپن به مدت هشت ماه به فعالیت پرداخت. در این مدت او از نقاشی، شیوهی خط نگاری، اندیشهی فلسفی و شعر ژاپن تأثیر پذیرفت که این تأثیر را در نقاشیهای او میتوان مشاهده کرد. آثار سپهری به لحاظ دید درونگرایانه خاص، به فرهنگ و هنر شرق دور به ویژه ژاپن نزدیک است.<ref>[http://www.shahrnushparsipur.com به روایت شهرنوش پارسی پور]</ref> | ||
[[پرونده:سهراب سپهری حین نقاشی.jpg|جایگزین=سهراب سپهری نوجوان حین نقاشی|بندانگشتی|سهراب سپهری نوجوان حین نقاشی]] | [[پرونده:سهراب سپهری حین نقاشی.jpg|جایگزین=سهراب سپهری نوجوان حین نقاشی|بندانگشتی|سهراب سپهری نوجوان حین نقاشی]] | ||
لیلی گلستان در کتاب خود مینویسد: چیرگیِ ذهنیت بر عینیت، آرمان نقاشی سهراب سپهری است. در بینش وی تخیل هم از حس و هم از خرد برتر است و تخیل است که امکان ادراک عمیق واقعیت برتر را فراهم میکند. بین همه اجزای عالم رابطهای زنده برقرار است و تخیل هنرمند است که میتواند این هارمونی را از ورای اجزای متعدد و متناقض درک کند. بینش شهودی که همانا کشف حجاب است و داریوش شایگان از آن در کار سهراب با عنوان دست یافتن به «فضای فراسو» یاد می کند. | لیلی گلستان در کتاب خود مینویسد: چیرگیِ ذهنیت بر عینیت، آرمان نقاشی سهراب سپهری است. در بینش وی تخیل هم از حس و هم از خرد برتر است و تخیل است که امکان ادراک عمیق واقعیت برتر را فراهم میکند. بین همه اجزای عالم رابطهای زنده برقرار است و تخیل هنرمند است که میتواند این هارمونی را از ورای اجزای متعدد و متناقض درک کند. بینش شهودی که همانا کشف حجاب است و داریوش شایگان از آن در کار سهراب با عنوان دست یافتن به «فضای فراسو» یاد می کند. | ||
خط ۱۰۷: | خط ۱۰۶: | ||
سهراب سپهری در طول عمرش در ۳۰ نمایشگاه نقاشی انفرادی و جمعی شرکت کرد. لیست نمایشگاهها به قرار ذیل است: <ref>برگرفته شده از سایت رسمی سهراب سپهری</ref> | سهراب سپهری در طول عمرش در ۳۰ نمایشگاه نقاشی انفرادی و جمعی شرکت کرد. لیست نمایشگاهها به قرار ذیل است: <ref>برگرفته شده از سایت رسمی سهراب سپهری</ref> | ||
* ۱۳۳۵ شرکت در نمایشگاه گروهی باشگاه مهرگان | |||
* ۱۳۳۷ اولین دوسالانهی (بی ینال) تهران | |||
* ۱۳۳۷ دوسالانهی (بی ینال) ونیز | |||
۱۳۳۹ دوسالانهی (بی ینال) دوم تهران (برندهی جایزهی اول هنرهای زیبا) | |||
۱۳۴۰ نمایشگاه انفرادی در تالار رضا عباسی تهران | |||
۱۳۴۰ نمایشگاه گروهی بانک صادرات | |||
۱۳۴۱ نمایشگاه انفرادی در تالار فرهنگ تهران | ۱۳۴۱ نمایشگاه انفرادی در تالار فرهنگ تهران | ||
خط ۳۵۹: | خط ۳۵۴: | ||
سفر به قبرس | سفر به قبرس | ||
== منابع == | |||
<references /> | <references /> |