۸٬۷۳۴
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱۳: | خط ۱۳: | ||
'''اعدام | '''اعدام''' نوعی مجازات است که به وسیله آن جان مجرم گرفته میشود، به همین دلیل به آن اشد مجازات هم میگویند. در ایران که حکومت مذهبی بر مبنای [[ولایت فقیه]] حاکم است، این کیفر برای [[محاربه]] (درجهای از مخالفت سیاسی با حکومت)، قتل، تجاوز، آزار جنسی کودکان، لواط، قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه، آدمربایی و در نظر گرفته شدهاست.<ref>[http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=1232 «قانون مجازات اسلامی»]. دادگستری استان تهران. بازبینیشده در ۰۶ اردیبهشت ۹۴.</ref> | ||
بنا به گفته [[عفو بینالملل]]، تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ مجازات اعدام در ۵۷ کشور جهان به اجرا در میآمد و در ۱۴۱کشور یا قانوناً لغو شده و یا عملاً به اجرا گذاشته نمیشد. | بنا به گفته [[عفو بینالملل]]، تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ مجازات اعدام در ۵۷ کشور جهان به اجرا در میآمد و در ۱۴۱کشور یا قانوناً لغو شده و یا عملاً به اجرا گذاشته نمیشد. | ||
خط ۱۹۰: | خط ۱۹۰: | ||
== اعدام در ملاء عام == | == اعدام در ملاء عام == | ||
[[پرونده:مجید کاووسی فر.jpg|جایگزین=اعدام مجید کاووسی فر|بندانگشتی|اعدام مجید کاووسی فر]] | |||
استناد به آیات قرآن، روایتهای دینی و در نهایت احکام فقهی دین اسلام مبنی بر ارجحیت اجرای «حدود الهی» در ملاء عام و پیش چشمان مردم یکی از اصلیترین استدلالاتی است که بر اساس آن موافقان اجرای اعدام در ملاء عام، از جمله دستگاه قضایی ایران به آن استناد میکنند. فرض این است که از منظر سیاسی نیز اجرای عمومی مجازاتها به صورت کلی در یک نظام سنتی جزایی و به ویژه مجازاتهایی که فلسفه وجودی آنها بر تنبیه مجرم یا تنبه دیگران استوار است (مانند شلاق یا دیگر حدود)، سبب افزایش کنترلپذیری و فرمانبرداری مردم از احکام و قوانین و در نتیجه پیروی از نظام حاکم سیاسی خواهد شد. | استناد به آیات قرآن، روایتهای دینی و در نهایت احکام فقهی دین اسلام مبنی بر ارجحیت اجرای «حدود الهی» در ملاء عام و پیش چشمان مردم یکی از اصلیترین استدلالاتی است که بر اساس آن موافقان اجرای اعدام در ملاء عام، از جمله دستگاه قضایی ایران به آن استناد میکنند. فرض این است که از منظر سیاسی نیز اجرای عمومی مجازاتها به صورت کلی در یک نظام سنتی جزایی و به ویژه مجازاتهایی که فلسفه وجودی آنها بر تنبیه مجرم یا تنبه دیگران استوار است (مانند شلاق یا دیگر حدود)، سبب افزایش کنترلپذیری و فرمانبرداری مردم از احکام و قوانین و در نتیجه پیروی از نظام حاکم سیاسی خواهد شد. | ||
خط ۲۶۲: | خط ۲۶۳: | ||
تجربیات دو دهه گذشته نشان داده است که جامعه بینالمللی و جامعه مدنی ایران، نیروهای اصلی در پیشبرد اصلاحات در راستای محدود کردن استفاده از مجازات اعدام در ایران هستند. همین فشارهای بینالمللی و داخلی، تغییرات سیاسی در قانون یا عمل بودهایم که مقامات به طور ناخواسته آن را درپی در فشار خارجی انجام دادهاند. توقف مجازات سنگسار و اصلاحات اخیر در قانون مبارزه با مواد مخدر دو نمونه از این فرایند هستند.<ref>[http://www.worldcoalition.org/fa/Iran-Report-2018.html شیوههای محدود کردن مجازات اعدام در ایران]</ref> | تجربیات دو دهه گذشته نشان داده است که جامعه بینالمللی و جامعه مدنی ایران، نیروهای اصلی در پیشبرد اصلاحات در راستای محدود کردن استفاده از مجازات اعدام در ایران هستند. همین فشارهای بینالمللی و داخلی، تغییرات سیاسی در قانون یا عمل بودهایم که مقامات به طور ناخواسته آن را درپی در فشار خارجی انجام دادهاند. توقف مجازات سنگسار و اصلاحات اخیر در قانون مبارزه با مواد مخدر دو نمونه از این فرایند هستند.<ref>[http://www.worldcoalition.org/fa/Iran-Report-2018.html شیوههای محدود کردن مجازات اعدام در ایران]</ref> | ||
=== بیانیه سازمان حقوق بشر ایران === | |||
سازمان حقوق بشر ایران روز ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ بیانیهای با عنوان «ائتلاف جهانی علیه مجازات مرگ» منتشر کرد، ، در این بیانیه ۱۶۰ نهاد از سراسر جهان همبستگی خود را با خانوادهها و بستگان محکومان به اعدام در ایران اعلام کردند. این ائتلاف از سازمان ملل متحد خواست تا گامهای قطعی برای جلوگیری از اعدامهای بیشتر بردارد. | |||
طبق آمار سازمان حقوق بشر ایران بیش از ۴۱۳ تن از آغاز سال میلادی ۲۰۲۲ تا کنون در ایران اعدام شدهاند. این بالاترین میزان اعدام از سال ۲۰۱۷ تا کنون است. تنها در دو هفته نخست ماه سپتامبر، دستکم ۴۴ تن اعدام شدند. | |||
== جستارهای وابسته == | == جستارهای وابسته == |
ویرایش