۷٬۳۴۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''جامعه بیطبقه توحیدی'''، نام آرمانشهری است که مجاهدین خلق آنرا ترسیم میکنند. جامعه بی طبقه | '''جامعه بیطبقه توحیدی'''، نام آرمانشهری است که مجاهدین خلق آنرا ترسیم میکنند. جامعه بی طبقه توحیدی، جامعهای خالی از هرگونه استثمار و بهرهکشی است. مجاهدین معتقدند برآیند حرکت جهان در مسیر تکاملی خود به سمت تحقق چنین جامعهای است. تفاوت این آرمانشهر به رغم وجود عبارت بیطبقه با آنچه مارکسیستها به آن معتقدند در واژهٔ «توحیدی» است. از نظر سازمان مجاهدین خلق برابری و عدالت تنها در سایهٔ ایدئولوژی توحید متجلی خواهد شد. ازین منظر، آنها جامعهٔ آرمانی را جامعهای میدانند که در آن علاوهٔ بر نفی استثمار طبقاتی، ارزشهای توحیدی که ناظر بر یگانگی انسان با خویش، پیرامون خویش و پروردگارخویش میباشد نیز محقق شود. | ||
مجاهدین بر أساس یکی از خطبه های نهجالبلاغه، جامعه بیطبقه توحیدی را جامعهای میدانند که در آن حداکثر رشد تکنولوژی رخ دهد تا هیچ نقطهای از زمین، ناخرم و ناآباد باقی نمانده باشد، ظلم و ستم و بهرهکشی ریشهکن شده باشد، اثری از طبقات استثمارگر در میان نباشد، تفکر پولی و اقتصاد کالایی منقضی شده باشد، هیچ زمینهای برای جنگ و برادرکشی باقی نمانده باشد،آزادی ارزشی نهادینه شده باشد. مرزهای قومی، ملی، نژادی و طبقاتی، بیمعنی شده و فروریخته باشد، طبیعتاً در چنین شرایطی، همه مفاسد نیز چون فحشا و خیانت و دزدی، ریشهکن شدهاست.<ref>[https://library.besoyepirozi.com/religious-articles/43133-2019-04-21-01-17-17 نیمه شعبان، سالروز ولادت حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجه-سایت بسوی پیروزی]</ref> | مجاهدین بر أساس یکی از خطبه های نهجالبلاغه، جامعه بیطبقه توحیدی را جامعهای میدانند که در آن حداکثر رشد تکنولوژی رخ دهد تا هیچ نقطهای از زمین، ناخرم و ناآباد باقی نمانده باشد، ظلم و ستم و بهرهکشی ریشهکن شده باشد، اثری از طبقات استثمارگر در میان نباشد، تفکر پولی و اقتصاد کالایی منقضی شده باشد، هیچ زمینهای برای جنگ و برادرکشی باقی نمانده باشد،آزادی ارزشی نهادینه شده باشد. مرزهای قومی، ملی، نژادی و طبقاتی، بیمعنی شده و فروریخته باشد، طبیعتاً در چنین شرایطی، همه مفاسد نیز چون فحشا و خیانت و دزدی، ریشهکن شدهاست.<ref>[https://library.besoyepirozi.com/religious-articles/43133-2019-04-21-01-17-17 نیمه شعبان، سالروز ولادت حضرت مهدی عجلالله تعالی فرجه-سایت بسوی پیروزی]</ref> | ||
== تکامل == | == تکامل == | ||
[[پرونده:بیگ بنگ.JPG|alt=جامعه بیطبقه توحیدی|بندانگشتی|بیگ بنگ، انفجار بزرگ]] | |||
عمر هستی ۱۴ میلیارد سال تخمین زده میشود. از لحظهٔ انفجار اولیه تا امروز تغییراتی در هستی رخ دادهاست. مسیر آن لحظه از هیچ تا به امروز یک مسیر تکاملی بودهاست. | عمر هستی ۱۴ میلیارد سال تخمین زده میشود. از لحظهٔ انفجار اولیه تا امروز تغییراتی در هستی رخ دادهاست. مسیر آن لحظه از هیچ تا به امروز یک مسیر تکاملی بودهاست. | ||
خط ۴۲: | خط ۴۳: | ||
=== فازها و مراحل تکاملی === | === فازها و مراحل تکاملی === | ||
ساختمان هستی و روند تکامل را میتوان به بخشها، مراحل و فازهای مشخصی تقسیم کرد: | ساختمان هستی و روند تکامل را میتوان به بخشها، مراحل و فازهای مشخصی تقسیم کرد: | ||
مرحلهٔ تکامل معدنی | |||
مرحلهٔ تکامل آلی | |||
[[پرونده:نظریه تکامل.JPG|alt=جامعه بیطبقه توحیدی|بندانگشتی| | |||
تکامل بیولوژیک | |||
]] | |||
مرحلهٔ تکامل زیستی یا بیولوژیک | |||
مرحلهٔ تکامل اجتماعی | |||
انسان نمیتواند مراحل تکاملی که هنوز پدیدار نشده را، فهم کند و آنها را بشناسد. چرا که روند تکامل از ابر اولیه، تا به امروز نشان داده است که هر مرحلهٔ جدید تکامل، دارای قانونمندیها و پارامترهایی است که هیچکدام در مرحلهٔ پیشین وجود نداشتهاند. برای نمونه، اگر در یک فرض ذهنی ما در مرحلهٔ تکامل معدنی بودیم، نمیتوانستیم مرحلهٔ بعدی را فهم کرده و بشناسیم. چرا که در مرحلهٔ تکامل معدنی قوانین فیزیک و شیمی حاکم هستند، اما در مرحلهٔ بعد، یعنی مرحلهٔ تکامل زیستی، قوانین زیستشناسی حاکم هستند. قوانینی که سراپا با قانونمندیهای فیزیک و شیمی متفاوت است. | انسان نمیتواند مراحل تکاملی که هنوز پدیدار نشده را، فهم کند و آنها را بشناسد. چرا که روند تکامل از ابر اولیه، تا به امروز نشان داده است که هر مرحلهٔ جدید تکامل، دارای قانونمندیها و پارامترهایی است که هیچکدام در مرحلهٔ پیشین وجود نداشتهاند. برای نمونه، اگر در یک فرض ذهنی ما در مرحلهٔ تکامل معدنی بودیم، نمیتوانستیم مرحلهٔ بعدی را فهم کرده و بشناسیم. چرا که در مرحلهٔ تکامل معدنی قوانین فیزیک و شیمی حاکم هستند، اما در مرحلهٔ بعد، یعنی مرحلهٔ تکامل زیستی، قوانین زیستشناسی حاکم هستند. قوانینی که سراپا با قانونمندیهای فیزیک و شیمی متفاوت است. | ||
خط ۱۰۲: | خط ۱۱۰: | ||
* دوران برده داری: حدود ۲۵۰۰ سال به طول انجامید | * دوران برده داری: حدود ۲۵۰۰ سال به طول انجامید | ||
* دوران فئودالیسم: نزدیک به ۱۳۰۰ سال طول کشید | * دوران فئودالیسم: نزدیک به ۱۳۰۰ سال طول کشید | ||
* دوران سرمایهداری: از ۳۰۰ سال پیش تاکنون بر جهان بهطور کلی مسلط بودهاست. | *دوران سرمایهداری: از ۳۰۰ سال پیش تاکنون بر جهان بهطور کلی مسلط بودهاست. | ||
[[پرونده:مارکس و لنین.JPG|جایگزین=جامعه بی طبقه، سوسیالزم- کمونیزم|بندانگشتی|جامعه بی طبقه، سوسیالزم- کمونیزم]] | |||
مطالعهی تکامل اجتماعی بشر نشان میدهد که آنچه در مسیر تکامل اجتماعی باید ریشه کن شود، استثمار و بهرهکشی انسان از انسان است. در نهایت جامعهای که در آن اثری از استثمار نباشد، جامعهای است که سرشار از ارزشهای انسانی است. | مطالعهی تکامل اجتماعی بشر نشان میدهد که آنچه در مسیر تکامل اجتماعی باید ریشه کن شود، استثمار و بهرهکشی انسان از انسان است. در نهایت جامعهای که در آن اثری از استثمار نباشد، جامعهای است که سرشار از ارزشهای انسانی است. | ||
خط ۱۳۴: | خط ۱۴۳: | ||
==نحوه برقراری جامعه بی طبقه توحیدی== | ==نحوه برقراری جامعه بی طبقه توحیدی== | ||
سازمان مجاهدین خلق ایران معتقد است که در مسیر تکامل اجتماعی، جامعهٔ بشری به جایی خواهد رسید که در آن اثری از طبقات و استثمار طبقاتی نیست. درنتیجه آزادی و رهایی انسان محصول مبارزهی طبقات محروم و استثمار شده با دیکتاتورها و صاحبان قدرت و استثمار کنندگان است. در این مسیر برپایی جامعهای به طور نسبی عادلانه و آزاد و رها از دیکتاتوری، اولین گام در راستای نیل به جامعهی بیطبقه توحیدی است. اگر چه مبارزه با دیکتاتور، لاجرم قهرآمیز است اما با حکمفرمایی آزادی تغییر پیشرونده به سمت جامعه بی طبقه توحیدی، آگاهانه و مختارانه محقق خواهد شد. به این ترتیب مجاهدین خلق به دنبال به پیادهکردن اجباری قوانین جامعهی بیطبقه یا آرمانشهر خود در ایران نیستند. آنها طبق قوانین شورای ملی مقاومت، بازار و اقتصاد آزاد و همچنین مالکیت خصوصی را به رسمیت میشناسند. | سازمان مجاهدین خلق ایران معتقد است که در مسیر تکامل اجتماعی، جامعهٔ بشری به جایی خواهد رسید که در آن اثری از طبقات و استثمار طبقاتی نیست. درنتیجه آزادی و رهایی انسان محصول مبارزهی طبقات محروم و استثمار شده با دیکتاتورها و صاحبان قدرت و استثمار کنندگان است. در این مسیر برپایی جامعهای به طور نسبی عادلانه و آزاد و رها از دیکتاتوری، اولین گام در راستای نیل به جامعهی بیطبقه توحیدی است. اگر چه مبارزه با دیکتاتور، لاجرم قهرآمیز است اما با حکمفرمایی آزادی تغییر پیشرونده به سمت جامعه بی طبقه توحیدی، آگاهانه و مختارانه محقق خواهد شد. به این ترتیب مجاهدین خلق به دنبال به پیادهکردن اجباری قوانین جامعهی بیطبقه یا آرمانشهر خود در ایران نیستند. آنها طبق قوانین شورای ملی مقاومت، بازار و اقتصاد آزاد و همچنین مالکیت خصوصی را به رسمیت میشناسند. از نظر آنها جامعه بیطبقه توحیدی یک آرمان است که سمت کلی جامعه را به انسانها نشان میدهد و روزی در زمان خود، در اوج آگاهی انسانها برقرار خواهد شد. | ||
== ویژگیهای جامعه بیطبقه توحیدی == | == ویژگیهای جامعه بیطبقه توحیدی == | ||
خط ۱۵۰: | خط ۱۵۹: | ||
به این ترتیب توام بودن ویژگیهایی چون توحیدی بودن و بیطبقه بودن، معیارهای جدیدی در رابطه با توحید اجتماعی ایجاد میکند. | به این ترتیب توام بودن ویژگیهایی چون توحیدی بودن و بیطبقه بودن، معیارهای جدیدی در رابطه با توحید اجتماعی ایجاد میکند. | ||
== بنیانگذاری جامعه بی طبقه توحیدی == | == بنیانگذاری جامعه بی طبقه توحیدی == | ||
[[پرونده:آموزشهای مسعود رجوی تبیین جهان.JPG|alt=جامعه بیطبقه توحیدی|بندانگشتی|مسعود رجوی تبیین جهان، آموزشهای ایدئولوژیک سازمان مجاهدین]] | |||
فلسفه امام زمان از به باور به تکامل اجتماعی انسان و عبور انسان از دنیای توحش و استثمار به تاریخ حقیقی خودش ناشی میشود. تاریخی که در آن انسان بر خصائص حیوانی غلبه کرده و بر آن پیروز شود. با از میان رفتن جنگ انسانها به وحدت میرسند و سرانجام خونریزیها به صلح پایدار و یگانگی انسانها میانجامد. تحقق چنین جامعهای همواره آرزوی مردمان در طول تاریخ بوده است. مجاهدین خلق معتقدند که جامعهی بیطبقه توحیدی | فلسفه امام زمان از به باور به تکامل اجتماعی انسان و عبور انسان از دنیای توحش و استثمار به تاریخ حقیقی خودش ناشی میشود. تاریخی که در آن انسان بر خصائص حیوانی غلبه کرده و بر آن پیروز شود. با از میان رفتن جنگ انسانها به وحدت میرسند و سرانجام خونریزیها به صلح پایدار و یگانگی انسانها میانجامد. تحقق چنین جامعهای همواره آرزوی مردمان در طول تاریخ بوده است. مجاهدین خلق معتقدند که جامعهی بیطبقه توحیدی | ||
پرچمداری دارد و آن امام زمان است. اوست که حرف آخر را خواهد زد و قوانین ناشناختهی آن را معین خواهد کرد و سرانجام به تمامی درد و رنج انسان پایان خواهد داد. | پرچمداری دارد و آن امام زمان است. اوست که حرف آخر را خواهد زد و قوانین ناشناختهی آن را معین خواهد کرد و سرانجام به تمامی درد و رنج انسان پایان خواهد داد. |