۱٬۱۳۲
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
جواد معروفی | جواد معروفی استاد جواد معروفی، موسیقی دان معاصر در سال 1297 ش در تهران به دنیا آمد. وی یکی از معروفترین و بهترین شاگردان درویش خان و علینقی وزیری و از موسیقیدانان زمان، بود. جواد معروفی از 14 سالگی به مدرسه موسیقی رفت و پس از فراگیری تار و ویولون به پیانو روی آورد و تحولی در شیوه نواختن پیانو در ایران به وجود آورد. او در نواختن پیانو، شیوهای ویژه و یکتا داشت که تکنیک، در آن آشکار بود. معروفی از سال 1319 ش، همزمان با گشایش رادیو به این مؤسسه پیوست و سالها تک نواز پیانو بود. جواد معروفی سالها عضو شورای عالی موسیقی رادیو بود و موفق به اخذ گواهی نامه عالی از هنرستان عالی موسیقی شد. وی سرانجام در 78 سالگی در تهران درگذشت.<ref>[https://www.todaytime.ir/events/80-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81%DB%8C-%D8%A2%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%B2 درگذشت جواد معروفی آهنگ ساز]</ref> | ||
== زندگی نامه == | == زندگی نامه == | ||
== فعالیت هنری == | == فعالیت هنری == | ||
سال هـزار و دويست و نود و يك در تهران چشم بر جهان گشود. مادرش "عـذرا" و پدرش "موسی معـروفی" از شاگردان برگزیده درویش خان و از موسيقی دانان بزرگ دوره خود بود. پنج سال داشت که خواهـرش "نرگس" به دنیا آمد. چند سال بعـد در هـمان دوره کودکی مادرش را از دست داد و در خانواده پدری بزرگ شد. ابتدا موسيقی را از پدر می آموخت و تار می نواخت و با نواختن ويولن نيز آشنا شد .بعـد از دوره ابتدایی، در چهارده سالگی در دوره ای که وزيری مدير هـنرستان موسيقی بود، به آنجا رفـت و به تحصيل مشغول شد. به پيانو روی آورد و نزد خانم تاتیانا خاراطیان به یادگـیری تکـنیک نوازندگی پیانوی کلاسیک مشغول شد. اتودها و پرلودهای شوپن، سوناتهای موتسارت، بتهوون، شوبرت و فـوگ های باخ را با مهارت می نواخت. در کناد موسیقی کلاسیک، موسیقی ایرانی را هـم ادامه داد و تحصيلات موسيقی را نزد عـلی نقی وزيری کامل کرد. | |||
در هجده سالگی با "شـمس زمان" ازدواج کـرد که حاصل این ازدواج چهـار فــرزند بود. "منوچهر" ،" شکوه زمان ( گـیتی )" ، "ژیلا" و "فـرهاد". | |||
درسال هـزار و سيصد و دوازده (در بيست و يك سالگی) به دليل استعداد شگـرفـش در موسيقی به استخـدام وزارت فـرهـنگ وقـت در آمد و معـلم موسيقی مدارس تهران شد و به آموزش سلفـژ و ديکته موسيقی در هـنرستان پرداخت. او از سال هـزار و سيصد و نوزده هـم زمان با افـتتاح راديو به اين موسسه پيوست و سال ها تک نواز پيانو بود. از سال هـزار و سيصد و سی و دو به سرپرستی موسيقی راديو منصوب شد و هـمزمان با آن به عـضويت شورای عـالی موسيقی نيز در آمد. معـروفی هـمچنين رهـبر ارکستر شماره يک و رهـبر ارکستر بزرگ گـلها بود. او تنظيم آهنگ های شيدا، عارف، رکن الدين خان و درويش خان و بسياری ديگـر از آهـنگسازان معـروف ايرانی را به عـهـده داشت. خودش می گويد: | |||
''' "از بدو تاسيس راديو در سال هـزار و سیصد و نوزده در آنجا هـم مشغول شدم. در آن موقع سنی نداشتم ولی هـم نوازنده پيانو بودم و هـم رهـبر ارکستر شماره يک. سال اولی که راديو تاسيس شد، در اولين ارکستر راديو اين نوازنده ها بودند: صبا، حبيب سماعی، حسين تهرانی، مرتضی نی داوود و خود من. بعدها که برنامه گلها تاسيس شد من رهـبر ارکستر آن شدم و نوازنده پيانو و سوليست هـم بودم. برای ارکستر گـلها هـم قطعاتی تنظيم می کردم."''' | |||
او در نواختن پيانو برای موسيقی ايرانی، از روش مشير هـمايون بيشتر از مرتضی محجوبی اقـتباس می کرد. اما شيوه ای ويژه و يکتا داشت که تکـنيک در آن آشکار بود. معـروفی بيش از چهل سال سابقـه فعاليت در زمينه آهـنگسازی دارد. معـروفی و پدرش نخستين کسانی محسوب می شوند که قـطعاتی در دامنه موسيقی ايرانی برای پيانو ساخته و تنظيم کرده اند. اولين قـطعه ای که مـعروفی ساخت "ترانه های خیام" بر اساس رباعـيات خيام بود که در سال هـزار و سيصد و پانزده اجرا شد. | |||
از جمله خدمات فـرهـنگی و آموزشی استاد می توان به سال های تدريسش در دانشگاه تهران اشاره كرد. در آن زمان روش ساخت آهـنگ و فرم های اصيل موسيقی را تدريس می كرد. استاد در سال های عـمرش در دانشگاه تهران و هـنرستان موسيقی شاگـردان بسياری تربيت كرد كه خودشان از هـنرمندان به نام كشور هستند. اردشير روحانی، افـليا پرتو، انوشيروان روحانی، پرويز اتابيگی (اتابـكی)، مهين زرين پنجه و ساسان محبی. خودش می گويد: | |||
''' "سبک من را انوشيروان روحانی، اردشير روحانی، افـليا پرتو، مهين زرين پنجه و ساسان محبی خوب می نوازند. آنها شاگردان خوبـم بوده اند. آنها هم موسيقی ايرانی را می دانند و هـم موسيقی غـربی را. موسيقی ايرانی را وقتی به شاگرد درس می دهـيـم که دست روان داشته باشد و موسيقی کلاسيک را زده باشد. چون موسيقی کلاسيک دست را روان و نت خوانی را قوی می کند. بعدا موسيقی ايرانی به او درس می دهـيـم، چون موسيقی ايرانی تکنيک مفصلی دارد.''' " | |||
جواد معروفی فردی فروتن، خوش مشرب و صمیمی بود. شاید بتوان گفت از جمله کسانی بود که درطول عمرهنری خود سعی وافری درآشتی موسیقی سنتی و غربی داشت. | |||
جواد معـروفی در بامداد روز سه شنبه شانزدهـم آذر ماه هـزار و سيصد و هـفـتاد و دو در تهران در گـذشت. | |||
== آثار == | == آثار == | ||
سال هـزار و دویست و نود و یک در تهران چشم بر جهان گشود. مادرش “عـذرا” و پدرش “موسی معـروفی” از شاگردان برگزیده درویش خان و از موسیقی دانان بزرگ دوره خود بود. پنج سال داشت که خواهـرش “نرگس” به دنیا آمد. | |||
چند سال بعـد در هـمان دوره کودکی مادرش را از دست داد و در خانواده پدری بزرگ شد. ابتدا موسیقی را از پدر می آموخت و تار می نواخت و با نواختن ویولن نیز آشنا شد .بعـد از دوره ابتدایی، در چهارده سالگی در دوره ای که وزیری مدیر هـنرستان موسیقی بود، به آنجا رفـت و به تحصیل مشغول شد. | |||
به پیانو روی آورد و نزد خانم تاتیانا خاراطیان به یادگـیری تکـنیک نوازندگی پیانوی کلاسیک مشغول شد. اتودها و پرلودهای شوپن، سوناتهای موتسارت، بتهوون، شوبرت و فـوگ های باخ را با مهارت می نواخت. در کناد موسیقی کلاسیک، موسیقی ایرانی را هـم ادامه داد و تحصیلات موسیقی را نزد عـلی نقی وزیری کامل کرد. | |||
در هجده سالگی با “شـمس زمان” ازدواج کـرد که حاصل این ازدواج چهـار فــرزند بود. “منوچهر” ،” شکوه زمان ( گـیتی )” ، “ژیلا” و “فـرهاد”. | |||
درسال هـزار و سیصد و دوازده (در بیست و یک سالگی) به دلیل استعداد شگـرفـش در موسیقی به استخـدام وزارت فـرهـنگ وقـت در آمد و معـلم موسیقی مدارس تهران شد و به آموزش سلفـژ و دیکته موسیقی در هـنرستان پرداخت. او از سال هـزار و سیصد و نوزده هـم زمان با افـتتاح رادیو به این موسسه پیوست و سال ها تک نواز پیانو بود. | |||
از سال هـزار و سیصد و سی و دو به سرپرستی موسیقی رادیو منصوب شد و هـمزمان با آن به عـضویت شورای عـالی موسیقی نیز در آمد. معـروفی هـمچنین رهـبر ارکستر شماره یک و رهـبر ارکستر بزرگ گـلها بود. او تنظیم آهنگ های شیدا، عارف، رکن الدین خان و درویش خان و بسیاری دیگـر از آهـنگسازان معـروف ایرانی را به عـهـده داشت. خودش می گوید: | |||
“از بدو تاسیس رادیو در سال هـزار و سیصد و نوزده در آنجا هـم مشغول شدم. در آن موقع سنی نداشتم ولی هـم نوازنده پیانو بودم و هـم رهـبر ارکستر شماره یک. سال اولی که رادیو تاسیس شد، در اولین ارکستر رادیو این نوازنده ها بودند: صبا، حبیب سماعی، حسین تهرانی، مرتضی نی داوود و خود من. بعدها که برنامه گلها تاسیس شد من رهـبر ارکستر آن شدم و نوازنده پیانو و سولیست هـم بودم. برای ارکستر گـلها هـم قطعاتی تنظیم می کردم.” | |||
او در نواختن پیانو برای موسیقی ایرانی، از روش مشیر هـمایون بیشتر از مرتضی محجوبی اقـتباس می کرد. اما شیوه ای ویژه و یکتا داشت که تکـنیک در آن آشکار بود. معـروفی بیش از چهل سال سابقـه فعالیت در زمینه آهـنگسازی دارد. معـروفی و پدرش نخستین کسانی محسوب می شوند که قـطعاتی در دامنه موسیقی ایرانی برای پیانو ساخته و تنظیم کرده اند. اولین قـطعه ای که مـعروفی ساخت “ترانه های خیام” بر اساس رباعـیات خیام بود که در سال هـزار و سیصد و پانزده اجرا شد. | |||
از جمله خدمات فـرهـنگی و آموزشی استاد می توان به سال های تدریسش در دانشگاه تهران اشاره کرد. در آن زمان روش ساخت آهـنگ و فرم های اصیل موسیقی را تدریس می کرد. استاد در سال های عـمرش در دانشگاه تهران و هـنرستان موسیقی شاگـردان بسیاری تربیت کرد که خودشان از هـنرمندان به نام کشور هستند. اردشیر روحانی، افـلیا پرتو، انوشیروان روحانی، پرویز اتابیگی (اتابـکی)، مهین زرین پنجه و ساسان محبی. خودش می گوید: | |||
“سبک من را انوشیروان روحانی، اردشیر روحانی، افـلیا پرتو، مهین زرین پنجه و ساسان محبی خوب می نوازند. آنها شاگردان خوبـم بوده اند. آنها هم موسیقی ایرانی را می دانند و هـم موسیقی غـربی را. موسیقی ایرانی را وقتی به شاگرد درس می دهـیـم که دست روان داشته باشد و موسیقی کلاسیک را زده باشد. چون موسیقی کلاسیک دست را روان و نت خوانی را قوی می کند. بعدا موسیقی ایرانی به او درس می دهـیـم، چون موسیقی ایرانی تکنیک مفصلی دارد. ” | |||
جواد معروفی فردی فروتن، خوش مشرب و صمیمی بود. شاید بتوان گفت از جمله کسانی بود که درطول عمرهنری خود سعی وافری درآشتی موسیقی سنتی و غربی داشت. | |||
جواد معـروفی در بامداد روز سه شنبه شانزدهـم آذر ماه هـزار و سیصد و هـفـتاد و دو در تهران در گـذشت. | |||
== آثار جواد معروفی == | |||
• '''ترانه های خیام''' | |||
ـ آهنگ اول تا پنجـم | |||
• '''آلـبـوم آهـنـگـهـای جـواد مـعـروفـــی''' | |||
ـ خـوابهای طـلائـی | |||
ـ فـانـتزی ژیلا | |||
ـ رومی | |||
ـ کوکو | |||
ـ ساری گلین | |||
ـ پـیـش درآمـد اصـفـهـان ( ساخـتـه : رضـا مـحـجـوبـی ، تـنظـیـم : جـواد مـعـروفـی ) | |||
ـ پـرلـود شـمـاره پـنـج | |||
• '''گزیده آثار استاد جواد معروفی برای پیانو''' ( قـطـعـات ساخـتـه و تـنظـیـم شـده ایـرانـی بـرای پـیـانـو ) | |||
ـ راسـت پـنـجـگـاه | |||
ـ چـهـارگـاه | |||
ـ پـرلـود شـمـاره پـنـج | |||
ـ پـرلـود شـمـاره شش | |||
ـ راپـسـودی در مـاهـور | |||
ـ مـاهـور | |||
ـ هـمـایـون | |||
ـ رنگ چـهـارگـاه | |||
ـ رنگ هـمـایـون | |||
ـ رنگ مـاهـور | |||
ـ فـانـتـزی شـماره دو | |||
ـ راپـسودی اصـفـهـان | |||
ـ رنگ اصـفـهـان ( ساخـتـه : درویـش خـان، تـنظـیـم : جـواد مـعـروفـی ) | |||
ـ پـیـش درآمـد چـهـارگـاه ( ساخـتـه : رکـن الـدیـن مـخـتـاری، تـنظـیـم : جـواد مـعـروفـی ) | |||
ـ چـهـار مـضـراب چـهـارگـاه | |||
ـ کـرشـمه چـهـارگـاه | |||
ـ ضـربـی چـهـارگـاه | |||
ـ غـمـگـیـن ( ساخـتـه : عـلـیـنـقـی وزیـری ، تـنظـیـم : جـواد مـعـروفـی ) | |||
ـ مـرغـک ( ساخـتـه : عـلـیـنـقـی وزیـری ، تـنظـیـم : جـواد مـعـروفـی ) | |||
ـ دو بـل بـل ( ساخـتـه : عـلـیـنـقـی وزیـری ، تـنظـیـم : جـواد مـعـروفـی ) | |||
ـ پـرلـود و اتـود شـمـاره دو | |||
• '''ردیـف مـوسـیـقـی ایـران بـرای پـیـانـو''' | |||
ـ شـور | |||
ـ دشـتـی | |||
ـ ابـوعـطا | |||
ـ افـشـاری | |||
ـ بـیات تـرک | |||
ـ چـهـارگـاه | |||
ـ هـمـایـون | |||
ـ بـیـات اصـفـهـان | |||
ـ نـوا | |||
ـ سـه گـاه | |||
ـ مـاهـور | |||
ـ راسـت پـنـجـگـاه | |||
• '''آلـبـوم هـای صـوتـی''' | |||
ـ انـتظـار | |||
ـ بـهـار گـلـهـا | |||
ـ پـرسـتـوهـا | |||
ـ جـان عـشـاق | |||
ـ چـه شـورهـا | |||
ـ خـزان ، روزگـار مـن | |||
ـ خـوابـهـای طـلائـی | |||
ـ خـوابـهـای طـلائی دو | |||
ـ دل شکـسـتـه | |||
ـ راز غـروب | |||
ـ راز گـلـهـا | |||
ـ رومـانـس یک تا هـشـت | |||
ـ رومـینا ، طبـیعـت | |||
ـ سـده یک و دو | |||
ـ شبنـم صـبحگـاهـی | |||
ـ شـفـق | |||
ـ شـکـوفـه ها | |||
ـ طـلـوع | |||
ـ عـاشـورا ، راز خـلقـت ، فـراق | |||
ـ کـاروان عـشـق | |||
ـ نـغـمـه آبـشـار | |||
و صـدهـا اثـر جـاویـدان در بـرنـامـه هـای گـلـها | |||
منبع :(وب سایت جواد معروفی) | |||
=== مشخصات: === | |||
{| class="wikitable" | |||
|آهنگساز (ARTIST) | |||
|جواد معروفی Javad Maroufi | |||
|- | |||
|آلبوم (TITLE) | |||
|خواب های طلایی Golden Dreams | |||
|- | |||
|سبک (GENRE) | |||
|Piano Solo | |||
|- | |||
|سال انتشار (YEARS OF RELEASE) | |||
|1973 | |||
|- | |||
|حجم (SIZE) | |||
|89MB | |||
|- | |||
|مدت زمان (TIME) | |||
| --:--:-- | |||
|- | |||
|کیفیت (BITRATE) | |||
|320<sub>kbps</sub> | |||
|- | |||
|فرمت (FILE TYPE) | |||
|mp3 | |||
|- | |||
|تعداد قطعات (TOTAL TRACKS) | |||
|10 | |||
|- | |||
|آهنگ برتر (BEST TRACK) | |||
| - | |||
|- | |||
|<ref>جاست موزیک - [https://just-music.ir/%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%88%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%88%D9%81/ جواد معروفی] </ref> | |||
|} | |||
== درگذشت == | == درگذشت == |
ویرایش