روز جهانی زن: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{Infobox holiday |holiday_name = روز جهانی زن |type = بین‌المللی |image = آرم هشت مارس-ر...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۲۶: خط ۲۶:
|relatedto    =
|relatedto    =
}}
}}
'''روز جهانی زن''' گرامی‌داشت حقوق زنان است که هر ساله در روز ۸ مارس مطابق با ۱۷(یا ۱۸) اسفندماه خورشیدی برگزار می‌شود؛ تمرکز و نقطه‌‌ی کانونی روز جهانی زن، حقوق زنان است. این روز به یک معنی جشنی است که در چهار‌گوشه‌ی جهان برگزار می‌شود؛ این جشن در دفاع از حقوق زنان و به پاس دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان به یک روز مهم و تاریخی در تقویم تمام ملل تبدیل شده‌است.   
 
 
 
'''روزجهانی زن،''' روز گرامی‌داشت حقوق زنان است که هر ساله در ۸ مارس مطابق با ۱۷ یا ۱۸ اسفند برگزار می‌شود، این جشن در دفاع از حقوق زنان و به پاس دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان به یک روز مهم و تاریخی در تقویم ملل تبدیل شده‌است.   


زنان در طول تاریخ همواره به دنبال حقوق خودشان بودند، روز جهانی زن، نمادی برای رسیدن به این حقوق اساسی زنان می‌باشد. تاریخچه‌ی روز جهانی زن به روز ۸ مارس ۱۸۵۷ میلادی برمی‌گردد که در آن روز زنان کارگر یک شرکت نساجی در اعتراض به وضعیت دشوار کاری دست به اعتصاب زدند؛ در آن روز زنان کارگر سرکوب شدند اما دست از تلاش برای رسیدن به خواسته‌های قانونی و انسانی خودشان برنداشتند.  
زنان در طول تاریخ همواره به دنبال حقوق خودشان بودند، روز جهانی زن، نمادی برای رسیدن به این حقوق اساسی زنان می‌باشد. تاریخچه‌ی روز جهانی زن به روز ۸ مارس ۱۸۵۷ میلادی برمی‌گردد که در آن روز زنان کارگر یک شرکت نساجی در اعتراض به وضعیت دشوار کاری دست به اعتصاب زدند؛ در آن روز زنان کارگر سرکوب شدند اما دست از تلاش برای رسیدن به خواسته‌های قانونی و انسانی خودشان برنداشتند.  
خط ۴۶: خط ۴۹:


اولین مراسم برای زنان در آمریکا «روز ملی زنان»<ref>[https://iwd.uchicago.edu/page/international-womens-day-history#1909%20The%20First%20National%20Woman's%20Day%20in%20the%20US "International Women's Day History | International Women's Day | The University of Chicago"]. ''iwd.uchicago.edu''. Retrieved 2017-04-07.</ref> نام داشت در روز ۲۸ فوریه‌ی ۱۹۰۹ در آمریکا توسط حزب سوسیالیست آمریکا برگزار شد.<ref>[https://www.un.org/events/women/iwd/2008/history.shtml "United Nations page on the background of the IWD"]. Un.org. Retrieved March 8, 2012.</ref> اگر چه گفته می‌شود که این مراسم  بخاطر یاد بود اعتراض زنان کارگر پوشاک در ۸ مارس ۱۸۵۷ برگزار شده، اما محققان معتقدند که این ادعا واقعیت ندارد.<ref>Temma Kaplan, "On the Socialist Origins of International Women's Day", in: ''Feminist Studies'', 11, 1985, S. 163–171. ([http://www.emancipatie.nl/_documenten/vvnl/doc/2006/KaplanSocialistOrigins.pdf PDF] [https://web.archive.org/web/20070615162719/http://www.emancipatie.nl/_documenten/vvnl/doc/2006/KaplanSocialistOrigins.pdf Archived] June 15, 2007, at the Wayback Machine)</ref><ref>Liliane Kandel / Françoise Picq, [http://www.archivesdufeminisme.fr/article.php3?id_article=80 "Le Mythe des origines à propos de la journée internationale des femmes"] [https://web.archive.org/web/20130927183523/http://www.archivesdufeminisme.fr/article.php3?id_article=80 Archived] September 27, 2013, at the Wayback Machine, in: ''La Revue d'en face'', 12, 1982, S. 67–80.</ref>
اولین مراسم برای زنان در آمریکا «روز ملی زنان»<ref>[https://iwd.uchicago.edu/page/international-womens-day-history#1909%20The%20First%20National%20Woman's%20Day%20in%20the%20US "International Women's Day History | International Women's Day | The University of Chicago"]. ''iwd.uchicago.edu''. Retrieved 2017-04-07.</ref> نام داشت در روز ۲۸ فوریه‌ی ۱۹۰۹ در آمریکا توسط حزب سوسیالیست آمریکا برگزار شد.<ref>[https://www.un.org/events/women/iwd/2008/history.shtml "United Nations page on the background of the IWD"]. Un.org. Retrieved March 8, 2012.</ref> اگر چه گفته می‌شود که این مراسم  بخاطر یاد بود اعتراض زنان کارگر پوشاک در ۸ مارس ۱۸۵۷ برگزار شده، اما محققان معتقدند که این ادعا واقعیت ندارد.<ref>Temma Kaplan, "On the Socialist Origins of International Women's Day", in: ''Feminist Studies'', 11, 1985, S. 163–171. ([http://www.emancipatie.nl/_documenten/vvnl/doc/2006/KaplanSocialistOrigins.pdf PDF] [https://web.archive.org/web/20070615162719/http://www.emancipatie.nl/_documenten/vvnl/doc/2006/KaplanSocialistOrigins.pdf Archived] June 15, 2007, at the Wayback Machine)</ref><ref>Liliane Kandel / Françoise Picq, [http://www.archivesdufeminisme.fr/article.php3?id_article=80 "Le Mythe des origines à propos de la journée internationale des femmes"] [https://web.archive.org/web/20130927183523/http://www.archivesdufeminisme.fr/article.php3?id_article=80 Archived] September 27, 2013, at the Wayback Machine, in: ''La Revue d'en face'', 12, 1982, S. 67–80.</ref>
 
[[پرونده:کلرا زتکین و رزا لوکزامبورگ- ژانویه‌ ۱۹۱۰.jpg|جایگزین=کلرا زتکین و رزا لوکزامبورگ- ژانویه‌ ۱۹۱۰|بندانگشتی|کلرا زتکین و رزا لوکزامبورگ- ژانویه‌ ۱۹۱۰]]
مبارزات زنان برای دست‌یابی به حقوقشان ادامه داشت. در سال ۱۹۰۸ میلادی ۱۵ هزار زن برای حقوق پایه‌ای خود نظیر دستمزد بالاتر و ساعات کار کمتر در نیویورک دست به تظاهرات زدند؛ این بار علاوه بر خواسته‌ی صنفی خودشان خواستار حق رأی هم بودند که یک خواسته‌ی سیاسی بود.
مبارزات زنان برای دست‌یابی به حقوقشان ادامه داشت. در سال ۱۹۰۸ میلادی ۱۵ هزار زن برای حقوق پایه‌ای خود نظیر دستمزد بالاتر و ساعات کار کمتر در نیویورک دست به تظاهرات زدند؛ این بار علاوه بر خواسته‌ی صنفی خودشان خواستار حق رأی هم بودند که یک خواسته‌ی سیاسی بود.


در سال ۱۹۰۹ میلادی اولین گردهمایی بین‌المللی زنان در شهر گپنهاک دانمارک تشکیل شد؛ خانم کلارا زتکین فعال حقوق زنان و سوسیالیست آلمانی در دومین سال این گردهمایی پیشنهاد روز جهانی زن را ارائه کرد اما برای آن روز خاصی در نظر گرفته‌ نشد.
در سال ۱۹۰۹ میلادی اولین گردهمایی بین‌المللی زنان در شهر گپنهاک دانمارک تشکیل شد؛ خانم کلارا زتکین فعال حقوق زنان و سوسیالیست آلمانی در دومین سال این گردهمایی پیشنهاد روز جهانی زن را ارائه کرد اما برای آن روز خاصی در نظر گرفته‌ نشد.
 
[[پرونده:زنان کشاورز حین کار در مزارع شمال فرانسه- حوالی ۱۹۱۷ میلادی.JPG|جایگزین=تاریخچه روز جهانی زن- زنان کشاورز حین کار در مزارع شمال فرانسه- حوالی ۱۹۱۷ میلادی|بندانگشتی|زنان کشاورز حین کار در مزارع شمال فرانسه- حوالی ۱۹۱۷ میلادی]]
۱۹ مارس ۱۹۱۱ در کشورهای اتریش، دانمارک، آلمان و سوییس میلیون‌‌ها نفر روز جهانی زن را گرامی داشتند.
۱۹ مارس ۱۹۱۱ در کشورهای اتریش، دانمارک، آلمان و سوییس میلیون‌‌ها نفر روز جهانی زن را گرامی داشتند.


خط ۶۴: خط ۶۷:


چند روز پیش از برگزاری سومین کنفرانس جهانی زنان سوسیالیست، در سال ۱۹۱۴ که در شهر وین برگزار می‌شد؛ شعله‌های جنگ جهانی اول افروخته شد. در مارس ۱۹۱۵ یعنی در سال‌های نخستین جنگ جهانی اول، در مارس ۱۹۱۵ کنفرانس جهانی زنان در شهر برن سوییس برگزار شد.
چند روز پیش از برگزاری سومین کنفرانس جهانی زنان سوسیالیست، در سال ۱۹۱۴ که در شهر وین برگزار می‌شد؛ شعله‌های جنگ جهانی اول افروخته شد. در مارس ۱۹۱۵ یعنی در سال‌های نخستین جنگ جهانی اول، در مارس ۱۹۱۵ کنفرانس جهانی زنان در شهر برن سوییس برگزار شد.
 
[[پرونده:زنان کارگر که در معادن بلژیک کار می‌‌‌کنند- حوالی سال ۱۹۱۵.JPG|جایگزین=زنان کارگر که در معادن بلژیک کار می‌‌‌کنند- حوالی سال ۱۹۱۵|بندانگشتی|زنان کارگر که در معادن بلژیک کار می‌‌‌کنند- حوالی سال ۱۹۱۵]]
پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی اول، سازمان جهانی زنان سوسیالیست بازسازی شد،درسال۱۹۲۵، ادیت کمیز (Edith Kemmis)، به ریاست دبیرخانه جهانی زنان در زوریخ سوییس، برگزیده شد. کارهای دبیرخانه‌ی جهانی زنان زیر نظر فردریش آدلر (Friedrich Adler) دبیر سوسیالیست جهانی، که خود کارگر مبارز حقوق زنان بود دنبال می‌شد.
پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی اول، سازمان جهانی زنان سوسیالیست بازسازی شد،درسال۱۹۲۵، ادیت کمیز (Edith Kemmis)، به ریاست دبیرخانه جهانی زنان در زوریخ سوییس، برگزیده شد. کارهای دبیرخانه‌ی جهانی زنان زیر نظر فردریش آدلر (Friedrich Adler) دبیر سوسیالیست جهانی، که خود کارگر مبارز حقوق زنان بود دنبال می‌شد.


خط ۸۲: خط ۸۵:


=== نخستین مراسم روز جهانی زن در ایران ===
=== نخستین مراسم روز جهانی زن در ایران ===
[[پرونده:پوستر برای راهپیمایی روز زن- در لندن - ۱۹۷۵.jpg|جایگزین=پوستر برای راهپیمایی روز زن- در لندن - ۱۹۷۵|بندانگشتی|پوستر برای راهپیمایی روز زن- در لندن - ۱۹۷۵]]
در تاریخ ۸ مارس ۱۸۵۷ اعتراض زنان کارگر گارگاه‌های پارچه بافی در نیویورک به روز نمادینی برای زنان سرتاسر جهان برای نیل به حقوقشان تبدیل شد. در ایران این «جمعیت پیک سعادت نسوان» بود که حدود سال ۱۳۰۰ برای نخستین بار ۸ مارس را به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخت و مراسمی را در رشت برگزار کرد.<ref>وبسایت [https://fa.euronews.com/2018/03/06/posters-for-international-women-s-day-2018 یورو نیوز]</ref>
در تاریخ ۸ مارس ۱۸۵۷ اعتراض زنان کارگر گارگاه‌های پارچه بافی در نیویورک به روز نمادینی برای زنان سرتاسر جهان برای نیل به حقوقشان تبدیل شد. در ایران این «جمعیت پیک سعادت نسوان» بود که حدود سال ۱۳۰۰ برای نخستین بار ۸ مارس را به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخت و مراسمی را در رشت برگزار کرد.<ref>وبسایت [https://fa.euronews.com/2018/03/06/posters-for-international-women-s-day-2018 یورو نیوز]</ref>


=== روز جهانی زن در سال ۲۰۱۴ ===
=== روز جهانی زن در سال ۲۰۱۴ ===
شعار سازمان ملل برای روز جهانی زن در سال ۲۰۱۴: «برابری برای زنان پیشرفت برای همه‌ی ماست».<ref>[http://www.unwomen.org/en/news/in-focus/international-womens-day/2014 "International Women's Day | UN Women – Headquarters"]. UN Women. Retrieved March 7,2014.</ref>
شعار سازمان ملل برای روز جهانی زن در سال ۲۰۱۴: «برابری برای زنان، پیشرفت برای همه‌ی ماست».<ref>[http://www.unwomen.org/en/news/in-focus/international-womens-day/2014 "International Women's Day | UN Women – Headquarters"]. UN Women. Retrieved March 7,2014.</ref>


=== روز جهانی زن در سال ۲۰۱۵ ===
=== روز جهانی زن در سال ۲۰۱۵ ===
خط ۱۰۸: خط ۱۱۲:
زنان همواره مورد تهاجم بنیادگرایان بوده‌اند؛ بطوری که همواره در دیدگاه بنیادگرایان زن باید سرکوب شود. در بنیادگرایی اسلامی چه نوع سنی آن که نمونه‌‌های آن طالبان در افغانستان، القاعده‌ در شبه‌جزیره‌ی عرب و داعش در سوریه و عراق است، و چه نمونه‌ی شیعی آن که در تهران حاکم است، سرکوب زن بصورت نظام‌مند و هدف‌دار یکی از اهرم‌‌‌های بقای آنهاست. در بنیاد‌گرایی مذهبی نوع مسیحی آن هم که در قرون وسطی جریان داشت، سرکوب زنان یک روال عمومی بود.  
زنان همواره مورد تهاجم بنیادگرایان بوده‌اند؛ بطوری که همواره در دیدگاه بنیادگرایان زن باید سرکوب شود. در بنیادگرایی اسلامی چه نوع سنی آن که نمونه‌‌های آن طالبان در افغانستان، القاعده‌ در شبه‌جزیره‌ی عرب و داعش در سوریه و عراق است، و چه نمونه‌ی شیعی آن که در تهران حاکم است، سرکوب زن بصورت نظام‌مند و هدف‌دار یکی از اهرم‌‌‌های بقای آنهاست. در بنیاد‌گرایی مذهبی نوع مسیحی آن هم که در قرون وسطی جریان داشت، سرکوب زنان یک روال عمومی بود.  


بنیادگرایی اسلامیِ معاصرِ در حاکمیت، حکومت ایران است که مبتنی بر نظریه‌ی «ولایت فقیه» است. روح الله خمینی به عنوان بنیانگذار یک حکومت بنیادگرا می‌گوید:‌ <blockquote>«ولایت فقیه مثل جعل قیم برای اطفال است. قیم ملت با قیم صغار از لحاظ موقعیت و وظیفه هیچ فرقی ندارد».<ref>کتاب «حکومت اسلامی» نوشته‌ی [[روح‌الله خمینی|روح الله خمینی]]</ref></blockquote>[[روح‌الله خمینی|روح‌‌الله خمینی]] حتی به حق رأی زنان در سال ۱۳۴۱ اعتراض داشت و این کار را منشاء فاسد کردن جامعه می‌دانست.
بنیادگرایی اسلامیِ معاصرِ در حاکمیت، حکومت ایران است که مبتنی بر نظریه‌ی «ولایت فقیه» است. [[روح‌الله خمینی]] به عنوان بنیانگذار یک حکومت بنیادگرا می‌گوید:‌ <blockquote>«ولایت فقیه مثل جعل قیم برای اطفال است. قیم ملت با قیم صغار از لحاظ موقعیت و وظیفه هیچ فرقی ندارد».<ref>کتاب «حکومت اسلامی» نوشته‌ی [[روح‌الله خمینی|روح‌الله خمینی]]</ref></blockquote>[[روح‌الله خمینی|روح‌‌الله خمینی]] حتی به حق رأی زنان در سال ۱۳۴۱ اعتراض داشت و این کار را منشاء فاسد کردن جامعه می‌دانست.


سنگ بنای بینادگرایی در مناسبات بین‌ انسان‌ها، مرزبندی جنسی است، همان‌ طور که سنگ بنای فاشیسم هیتلری برتری نژادی است.<ref>کتاب «اسلام، زنان و برابری» نوشته‌ی [[مریم رجوی]]</ref> به لحاظ نظری بنیادگرایی اسلامی پایه را تفاوت دو جنس می‌داند و از آن نتیجه می‌گیرد که جنس برتر مرد است و زن برده‌یی در خدمت مرد است.<ref>کتاب «اسلام، زنان و برابری» نوشته‌ی [[مریم رجوی]]</ref>
سنگ بنای بینادگرایی در مناسبات بین‌ انسان‌ها، مرزبندی جنسی است، همان‌ طور که سنگ بنای فاشیسم هیتلری برتری نژادی است.<ref>کتاب «اسلام، زنان و برابری» نوشته‌ی [[مریم رجوی]]</ref> به لحاظ نظری بنیادگرایی اسلامی پایه را تفاوت دو جنس می‌داند و از آن نتیجه می‌گیرد که جنس برتر مرد است و زن برده‌یی در خدمت مرد است.<ref>کتاب «اسلام، زنان و برابری» نوشته‌ی [[مریم رجوی]]</ref>


[[روح‌الله خمینی]] در خصوص زنان گفته‌است:<blockquote>«زنان موجودات شروری هستند؛ و اگر زنی از فراهم کردن محیط مناسب جهت ارضای همسرش خودداری کند؛ همسرش حق دارد که او را کتک بزند و هر روز بر شدت کتک بیفزاید تا زن را وادار به تسکیم کند».<ref>کتاب «تحریرالوسیله» نوشته‌ی [[روح‌الله خمینی|روح‌‌الله خمینی]]</ref></blockquote>[[روح‌الله خمینی]] در جای دیگر می‌گوید: <blockquote>«دخالت زنان در انتخابات يا اعطاي حق زنها يا وارد نمودن نيمي از جمعيت ايران در جامعه و نظاير اين تعبيرات فريبنده... جز بدبختي و فساد و فحشا چيز ديگري همراه ندارد» <ref>کتاب صحیفه‌ی نور [[روح‌الله خمینی|روح الله خمینی]] جلد اول صفحه‌ی ۳۱</ref></blockquote>وی همچنین در مورد نافرمانی زن از شوهر می‌نویسد: <blockquote>«شوهر، زن را نصيحت كند و اگر نشنيد، ... و اصرار ورزيد، مرد حق دارد زن را كتك بزند و به مقدار كفايت بسنده كند … و گرنه تدريجاً به شديدتر و شديدتر دست بزند». <ref>کتاب تحریرالوسیله نوشته [[روح‌الله خمینی]] صفحه ۳۰۵</ref></blockquote>همچنین در مورد سرنوشت و اختیار زن می‌نویسد:<blockquote>«پدر و جد پدري و پدر جد پدري، حق دارند كه پسر و دختر صغير و … را زن و شوهر بدهند. مادر هيچگونه حقي در اين مورد ندارد … »<ref>کتاب تحریر‌الوسیله نوشته‌ [[روح‌الله خمینی]]، جلد دوم - صفحه‌ی ۲۴۰ مسأله‌ ۱</ref> وی در ادامه می‌نویسد:‌ «مستحب است كه شوهر… به زن خويش اجازه دهد كه به هنگام مرگ پدر و مادر زنش نزد آنان باشد. اگرچه حق دارد، زن را از اين كار منع كند. تا چه رسد به عيادت كردن از بقيه و از خروج وي از خانه».<ref>کتاب تحریرالوسیله‌ی [[روح‌الله خمینی|روح ‌الله خمینی]] صفحه‌ی ۳۴۵</ref></blockquote>[[روح‌الله خمینی|روح الله خمینی]] در فتوایی در کتاب تحریر الوسیله می‌نویسد:‌
[[روح‌الله خمینی]] در خصوص زنان گفته‌است:<blockquote>«زنان موجودات شروری هستند؛ و اگر زنی از فراهم کردن محیط مناسب جهت ارضای همسرش خودداری کند؛ همسرش حق دارد که او را کتک بزند و هر روز بر شدت کتک بیفزاید تا زن را وادار به تسکیم کند».<ref>کتاب «تحریرالوسیله» نوشته‌ی [[روح‌الله خمینی|روح‌‌الله خمینی]]</ref></blockquote>[[روح‌الله خمینی]] در جای دیگر می‌گوید: <blockquote>«دخالت زنان در انتخابات يا اعطاي حق زنها يا وارد نمودن نيمي از جمعيت ايران در جامعه و نظاير اين تعبيرات فريبنده... جز بدبختي و فساد و فحشا چيز ديگري همراه ندارد» <ref>کتاب صحیفه‌ی نور [[روح‌الله خمینی|روح‌الله خمینی]] جلد اول صفحه‌ی ۳۱</ref></blockquote>وی همچنین در مورد نافرمانی زن از شوهر می‌نویسد: <blockquote>«شوهر، زن را نصيحت كند و اگر نشنيد، ... و اصرار ورزيد، مرد حق دارد زن را كتك بزند و به مقدار كفايت بسنده كند … و گرنه تدريجاً به شديدتر و شديدتر دست بزند». <ref>کتاب تحریرالوسیله نوشته [[روح‌الله خمینی]] صفحه ۳۰۵</ref></blockquote>همچنین در مورد سرنوشت و اختیار زن می‌نویسد:<blockquote>«پدر و جد پدري و پدر جد پدري، حق دارند كه پسر و دختر صغير و … را زن و شوهر بدهند. مادر هيچگونه حقي در اين مورد ندارد … »<ref>کتاب تحریر‌الوسیله نوشته‌ [[روح‌الله خمینی]]، جلد دوم - صفحه‌ی ۲۴۰ مسأله‌ ۱</ref> وی در ادامه می‌نویسد:‌ «مستحب است كه شوهر… به زن خويش اجازه دهد كه به هنگام مرگ پدر و مادر زنش نزد آنان باشد. اگرچه حق دارد، زن را از اين كار منع كند. تا چه رسد به عيادت كردن از بقيه و از خروج وي از خانه».<ref>کتاب تحریرالوسیله‌ی [[روح‌الله خمینی|روح‌الله خمینی]] صفحه‌ی ۳۴۵</ref></blockquote>[[روح‌الله خمینی|روح‌الله خمینی]] در فتوایی در کتاب تحریر الوسیله می‌نویسد:‌


«... زن مرتد، حتی مرتد فطری، به قتل نمی‌رسد، بلکه حبس مادام‌العمر می‌شود و در هر وعده‌ی نمازها، کتک می‌خورد...»<ref>كتاب تحرير الوسيله [[روح‌الله خمینی]] جلد دوم، صفحه‌ی ۴۹۴</ref>
«... زن مرتد، حتی مرتد فطری، به قتل نمی‌رسد، بلکه حبس مادام‌العمر می‌شود و در هر وعده‌ی نمازها، کتک می‌خورد...»<ref>كتاب تحرير الوسيله [[روح‌الله خمینی]] جلد دوم، صفحه‌ی ۴۹۴</ref>
خط ۱۲۰: خط ۱۲۴:
بعد از پا گرفتن حکومت اسلامی در ایران، قوانینی علیه حقوق زنان تصویب شد و پایمال شدن حقوق آنان رسمی شد.
بعد از پا گرفتن حکومت اسلامی در ایران، قوانینی علیه حقوق زنان تصویب شد و پایمال شدن حقوق آنان رسمی شد.


۷ اسفند ۱۳۵۷: دفتر روح‌الله خمینی اعلام کرد که «قانون حمایت خانواده» ملغی شده است. این قانون که در زمان شاه تصویب شده‌بود، امتیازاتی برای زنان در سطح خانواده در نظر گرفته بود.
۷ اسفند ۱۳۵۷: دفتر [[روح‌الله خمینی]] اعلام کرد که «قانون حمایت خانواده» ملغی شده است. این قانون که در زمان شاه تصویب شده‌بود، امتیازاتی برای زنان در سطح خانواده در نظر گرفته بود.


۸ اسفند ۱۳۵۷: قانون خدمات اجتماعی زنان ملغی گردید.
۸ اسفند ۱۳۵۷: قانون خدمات اجتماعی زنان ملغی گردید.
خط ۱۲۸: خط ۱۳۲:
۱۱ اسفند ۱۳۵۷: زنان از قضاوت منع شدند و بدین ترتیب صدها زن قاضی یا کار آموز قضایی بلاتکلیف مانده یا اخراج شدند.
۱۱ اسفند ۱۳۵۷: زنان از قضاوت منع شدند و بدین ترتیب صدها زن قاضی یا کار آموز قضایی بلاتکلیف مانده یا اخراج شدند.


۱۳ اسفند ۱۳۵۷: روح‌الله خمینی گفت:‌«مرد حق دارد هر بار که بخواهد زنش را طلاق دهد».
۱۳ اسفند ۱۳۵۷: [[روح‌الله خمینی]] گفت:‌«مرد حق دارد هر بار که بخواهد زنش را طلاق دهد».


۱۵ اسفند ۱۳۵۷: طی حکمی روح‌الله خمینی دستور داد:‌ «در وزازتخانه‌های اسلامی ... زنها بروند اما با حجاب باشند».
۱۵ اسفند ۱۳۵۷: طی حکمی [[روح‌الله خمینی]] دستور داد:‌ «در وزازتخانه‌های اسلامی ... زنها بروند اما با حجاب باشند».


۱ خرداد ۱۳۵۸: اولین زن را در ملأ عام شلاق زدند.
۱ خرداد ۱۳۵۸: اولین زن را در ملأ عام شلاق زدند.
خط ۲۶۷: خط ۲۷۱:


== شعر نان و رز (نان و زندگی بهتر) ==
== شعر نان و رز (نان و زندگی بهتر) ==
[[پرونده:جیمز اوپنهایم- شاعر شعر نان و گل رز.jpg|جایگزین=جیمز اوپنهایم- شاعر شعر نان و گل رز|بندانگشتی|جیمز اوپنهایم- شاعر شعر نان و گل رز]]
«نان و گل سرخ» از شعارهای فعالين حقوق زنان بود که بعدها در ترانه‌ای به نام «نان و گل‌های رز» تجلی يافت جیمز اوپنهایمن شعر آن را در سال ۱۹۱۲ سرود که در باره‌ی کارگران زن کارخانه‌ی پارچه بافی لاول ماساچوست بود؛ زنان کارگر هنگام تظاهرات این شعر را می‌‌خواندند، اوپنهایمن رز را نماد زندگی بهتر می‌دانست.<ref>وبسایت [https://news.mojahedin.org/i/events/4961 سازمان مجاهدین خلق ایران] </ref>   
«نان و گل سرخ» از شعارهای فعالين حقوق زنان بود که بعدها در ترانه‌ای به نام «نان و گل‌های رز» تجلی يافت جیمز اوپنهایمن شعر آن را در سال ۱۹۱۲ سرود که در باره‌ی کارگران زن کارخانه‌ی پارچه بافی لاول ماساچوست بود؛ زنان کارگر هنگام تظاهرات این شعر را می‌‌خواندند، اوپنهایمن رز را نماد زندگی بهتر می‌دانست.<ref>وبسایت [https://news.mojahedin.org/i/events/4961 سازمان مجاهدین خلق ایران] </ref>   


۸٬۶۷۷

ویرایش