۸٬۶۹۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
'''سیاست النصر بالرعب،''' یا حکومت وحشت، به تئوری وام گرفته از خلفای عباسی و ارائه شده توسط مصباح یزدی و اجرایی شده توسط [[سید علی خامنه ای|خامنهای]] برای سرکوب مخالفان و ایجاد اختناق حداکثری برای جلوگیری از قیامهای دادخواهانه و آزادیخواهانه مردم ایران گفته میشود.<ref>کتاب نظریه سیاسی اسلام صفحات ۲۲۴ و ۲۲۵ مصباح یزدی</ref> | '''سیاست النصر بالرعب،''' یا حکومت وحشت، به تئوری وام گرفته از خلفای عباسی و ارائه شده توسط مصباح یزدی و اجرایی شده توسط [[سید علی خامنه ای|خامنهای]] برای سرکوب مخالفان و ایجاد اختناق حداکثری برای جلوگیری از قیامهای دادخواهانه و آزادیخواهانه مردم ایران گفته میشود.<ref>کتاب نظریه سیاسی اسلام صفحات ۲۲۴ و ۲۲۵ مصباح یزدی</ref> | ||
[[پرونده:النصربالرعب.JPG|بندانگشتی|'''سیاست النصر بالرعب در جمهوری اسلامی''']] | [[پرونده:النصربالرعب.JPG|بندانگشتی|'''سیاست النصر بالرعب در جمهوری اسلامی''']] | ||
بر مبنای این سیاست حاکمان مجازند هر جنایتی را برای حفظ سلطه و حکومت خود مرتکب شوند و ابزار آن ایجاد رعب و وحشت در میان مردم از هر طریق ممکن است تا به انقیاد تن داده و دست از شورش و اعتراض بردارند. از نمونههای آن میتوان از بمبگذاری در [[انفجار حرم امام رضا|حرم امامرضا | بر مبنای این سیاست حاکمان مجازند هر جنایتی را برای حفظ سلطه و حکومت خود مرتکب شوند و ابزار آن ایجاد رعب و وحشت در میان مردم از هر طریق ممکن است تا به انقیاد تن داده و دست از شورش و اعتراض بردارند. از نمونههای آن میتوان از بمبگذاری در [[انفجار حرم امام رضا|حرم امامرضا]] نام برد. اعدامهای مستمر به بهانههای مختلف از جمله همین اهرمهاست. حمله به کولبران یا [[سوختبری|سوختبر]]<nowiki/>ان، ربودن و قتل معترضین مانند [[قتلهای زنجیرهای]] از نمونههای دیگر اجرایی کردن همین سیاست است. | ||
== پیشینه حکومت وحشت == | == پیشینه حکومت وحشت == | ||
این عبارت در اصل از متولیان مذهبی، ریشه میگیرد و «پایگاه اطلاعرسانی حوزه» در تعریف آن مینویسد که «در نصوص فراوان در مورد چگونگى شكلگيرى ظهور مهدى به اين نكته پافشارى شده است كه مهدى «منصور بالرعب» است. يعنى رعب و وحشت در طرف مقابل پديد مىآيد.» | این عبارت در اصل از متولیان مذهبی، ریشه میگیرد و «پایگاه اطلاعرسانی حوزه» در تعریف آن مینویسد که «در نصوص فراوان در مورد چگونگى شكلگيرى ظهور مهدى به اين نكته پافشارى شده است كه مهدى «منصور بالرعب» است. يعنى رعب و وحشت در طرف مقابل پديد مىآيد.» | ||
علیاکبر حسنی، در نشریه «موعود» مینویسد: «در ضمن بررسی ویژگیهای یاران حضرت مهدی، | علیاکبر حسنی، در نشریه «موعود» مینویسد: «در ضمن بررسی ویژگیهای یاران حضرت مهدی، علیهالسلام، و خصوصیات لشکریانش به این نکته برمیخوریم که آنان «منصور بالرعب» هستند. منصور بالرعب بودن، یعنی آنکه پیروزی آن حضرت ظاهراً در سایه رعب و وحشتی است که در دل دشمنان، از او و لشکریانش ایجاد میشود و آنها از قدرت و پیروزیهای او به قدری به هراس میافتند که توان استقامت خویش را از دست میدهند یا تسلیم میشوند یا سلاحها را بر زمین میگذارند و فرار میکنند.»<ref>نشریه موعود شماره ۵ سال ۱۳۷۶ علیاکبر حسنی</ref> | ||
مفهوم «النصر بالرعب»، «پیروزی در گرو وحشتافکنی است»، منظور از این روش این است که راه اصلی پیروز شدن، ترساندن است و تمرکز بر راههای دیگر سود و فایدهای نخواهد داشت. | مفهوم «النصر بالرعب»، «پیروزی در گرو وحشتافکنی است»، منظور از این روش این است که راه اصلی پیروز شدن، ترساندن است و تمرکز بر راههای دیگر سود و فایدهای نخواهد داشت. | ||
خط ۱۳: | خط ۱۳: | ||
پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ و تشکیل جمهوری اسلامی و آغاز مخالفتها با سیاست سرکوب و دیکتاتوری روحالله | |||
پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ و تشکیل جمهوری اسلامی و آغاز مخالفتها با سیاست سرکوب و دیکتاتوری روحالله خمینی، وی تئوریهای سرکوب خود را ابتدا با جملاتی مانند این شروع کرد: | |||
«ملیگرایی خلاف اسلام و دستور خداست» و یا اینکه در برابر درخواست نیروهای سیاسی برای رفراندوم گفت:«اگر تمام مردم بگویند آری من میگویم نه» | «ملیگرایی خلاف اسلام و دستور خداست» و یا اینکه در برابر درخواست نیروهای سیاسی برای رفراندوم گفت:«اگر تمام مردم بگویند آری من میگویم نه» | ||
خط ۲۷: | خط ۲۸: | ||
سیاست ارعاب در جمهوری اسلامی از فردای پیروزی انقلاب ضدسلطنتی با شعار یا روسری یا توسری کلید خورد. در ادامهی مسیر خود به حمله و تعرض به خانمهای ایرانی در خیابان و بازداشتگاهها و اسیدپاشی و مسموم کردن دانشآموزان و دانشجویان بالغ گردید. | سیاست ارعاب در جمهوری اسلامی از فردای پیروزی انقلاب ضدسلطنتی با شعار یا روسری یا توسری کلید خورد. در ادامهی مسیر خود به حمله و تعرض به خانمهای ایرانی در خیابان و بازداشتگاهها و اسیدپاشی و مسموم کردن دانشآموزان و دانشجویان بالغ گردید. | ||
کور کردن معترضین زن و مرد و کودک با تفنگهای ساچمهای روی دیگر این سیاست در استمرار حکومت دیکتاتوری مذهبی در ایران است. | کور کردن معترضین زن و مرد و کودک با تفنگهای ساچمهای روی دیگر این سیاست در استمرار حکومت دیکتاتوری مذهبی در ایران است. |
ویرایش