شهیار قنبری: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۴۶: خط ۴۶:
|امضا                  =
|امضا                  =
}}
}}
'''شهیار قنبری''' ، (زاده ۶ مرداد ۱۳۲۹، تهران) شاعر، ترانه‌سرا، آهنگساز، نمایشنامه‌نویس، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، مجری، برنامه ساز رادیو و تلویزیون و خواننده ایرانی و فرزند حمید قنبری دوبلور سرشناس است. شهیار قنبری شعر و ادبیات را از نوجوانی و در سن ۱۵ سالگی آغاز کرد؛ و سپس راهی انگلستان شد. وی پس از بازگشت به وطن فعالیتش را با نوشتن برای هفته‌نامه‌های مختلف و خبرنگاری آغاز کرد. نخستین ترانه‌ی او ''دیگه اشکم واسه من ناز می‌کنه''، بود با آهنگی از اسفندیار منفردزاده و دومین ترانه‌اش ''ستاره آی ستاره،'' با آهنگی از پرویز اتابکی بود که هر دو با صدای خواننده معروف، گوگوش منتشر شدند. او در ۱۹ سالگی فعالیتش را گسترش داد؛ و ترانه‌های بسیاری را برای گوگوش، داریوش اقبالی، ابی، [[فرهاد مهراد|'''فرهاد''']] و خواننده‌های مشهور دیگر آن زمان سرود. درسال ۱۳۵۱، شهیار قنبری با هم‌کاری زنده‌یاد '''[[واروژان]]''' سروده‌ای به نام بوی خوب گندم با صدای داریوش اقبالی تنظیم کردند که به خاطر انتشار این اثر، داریوش و شهیار قنبری توسط '''[[ساواک]]''' شاه دستگیر و به زندان افتادند. شهیار قنبری در دهه‌ی ۱۳۵۰، فیلم موزیکال ''پاییز''، ''ایستگاه آخر'' را با بازی '''[[پرویز فنی‌زاده]]''' و ایرن نویسندگی و کارگردانی کرد که پخش آن با آغاز '''[[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]]''' میسرنشد. شهیار قنبری در سال ١٣۵٩، به فرانسه مهاجرت کرد؛ و در طی این سالیان فعالیت خود را ادامه داد. او پس از سالیان اقامت در فرانسه در دهه‌ی ۱۳۹۰، به شهر لس‌آنجلس آمریکا رفت تا غزل‌نمایش  ''نون و پنیر و سبزی''، را در کنسرت داریوش و ابی به صحنه ببرد. شهیار قنبری طی سال‌های پس از انقلاب ضدسلطنتی با هنرمندان مشهوری نظیر داریوش اقبالی، ابی، بیژن مرتضوی، حسن شماعی زاده، لیلا فروهر، سیاوش قمیشی، مارتیک، امید سلطانی، شهره، نوش‌آفرین، مهرداد آسمانی، منصور، و… هم‌کاری کرد. وی تا کنون ۳۷ سال است که در عرصه‌ی ترانه‌سرایی فعالیت می‌کند. شهیار قنبری در حال حاضر در جنوب کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کند.
'''شهیار قنبری'''، (زاده ۶ مرداد ۱۳۲۹، تهران) شاعر، ترانه‌سرا، آهنگساز، نمایشنامه‌نویس، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، مجری، برنامه ساز رادیو و تلویزیون و خواننده ایرانی و فرزند حمید قنبری دوبلور سرشناس است. شهیار قنبری شعر و ادبیات را از نوجوانی و در سن ۱۵ سالگی آغاز کرد؛ و سپس راهی انگلستان شد. وی پس از بازگشت به وطن فعالیتش را با نوشتن برای هفته‌نامه‌های مختلف و خبرنگاری آغاز کرد. نخستین ترانه‌ی او ''دیگه اشکم واسه من ناز می‌کنه''، بود با آهنگی از اسفندیار منفردزاده و دومین ترانه‌اش ''ستاره آی ستاره،'' با آهنگی از پرویز اتابکی بود که هر دو با صدای خواننده معروف، گوگوش منتشر شدند. او در ۱۹ سالگی فعالیتش را گسترش داد؛ و ترانه‌های بسیاری را برای گوگوش، داریوش اقبالی، ابی، [[فرهاد مهراد|'''فرهاد''']] و خواننده‌های مشهور دیگر آن زمان سرود. درسال ۱۳۵۱، شهیار قنبری با هم‌کاری زنده‌یاد '''[[واروژان]]''' سروده‌ای به نام بوی خوب گندم با صدای داریوش اقبالی تنظیم کردند که به خاطر انتشار این اثر، داریوش و شهیار قنبری توسط '''[[ساواک]]''' شاه دستگیر و به زندان افتادند. شهیار قنبری در دهه‌ی ۱۳۵۰، فیلم موزیکال ''پاییز''، ''ایستگاه آخر'' را با بازی '''[[پرویز فنی‌زاده]]''' و ایرن نویسندگی و کارگردانی کرد که پخش آن با آغاز '''[[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]]''' میسرنشد. شهیار قنبری در سال ١٣۵٩، به فرانسه مهاجرت کرد؛ و در طی این سالیان فعالیت خود را ادامه داد. او پس از سالیان اقامت در فرانسه در دهه‌ی ۱۳۹۰، به شهر لس‌آنجلس آمریکا رفت تا غزل‌نمایش  ''نون و پنیر و سبزی''، را در کنسرت داریوش و ابی به صحنه ببرد. شهیار قنبری طی سال‌های پس از انقلاب ضدسلطنتی با هنرمندان مشهوری نظیر داریوش اقبالی، ابی، بیژن مرتضوی، حسن شماعی‌زاده، لیلا فروهر، سیاوش قمیشی، مارتیک، امید سلطانی، شهره، نوش‌آفرین، مهرداد آسمانی، منصور، و… هم‌کاری کرد. وی تا کنون ۳۷ سال است که در عرصه‌ی ترانه‌سرایی فعالیت می‌کند. شهیار قنبری در حال حاضر در جنوب کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کند.


== آغاز شعر و ادبیات ==
== آغاز شعر و ادبیات ==
خط ۵۴: خط ۵۴:
او سپس عازم بریتانیا شد؛ و در سال ١٩۶٨، درگروهای موسیقی پاپ شرکت کرد.
او سپس عازم بریتانیا شد؛ و در سال ١٩۶٨، درگروهای موسیقی پاپ شرکت کرد.


شهیار قنبری در تظاهرات مردم در اعتراض به جنگ ویتنام، سال١٩۶٨، در لندن شرکت کرد؛ و پس از آن بود که ترانه‌سرایی را بر گزید. وی پس از بازگشت به وطن فعالیتش را با نوشتن برای هفته نامه‌های مختلف و خبرنگاری آغاز کرد؛ و هم‌زمان برای رادیو تهران نیز برنامه‌ی ''آوای موسیقی''  را پیرامون pop و rock and roll تهیه کرد. کار وی در تلویزیون با گویندگی و ترانه‌سرایی برای برنامه‌ی تلویزیونی زنگوله‌ها که جایی برای کشف صداهای تازه در تلویزیون بود، درکنار زنده‌یاد [[واروژان]]، پرویز اتابکی، اسفندیار منفردزاده، بابک افشار، تورج نگهبان، '''[[ایرج جنتی عطایی]]''' و '''[[منوچهر سخایی]]''' تهیه  کننده‌ی آن برنامه آغاز شد.<ref name=":1" />
شهیار قنبری در تظاهرات مردم در اعتراض به جنگ ویتنام، سال١٩۶٨، در لندن شرکت کرد؛ و پس از آن بود که ترانه‌سرایی را برگزید. وی پس از بازگشت به وطن فعالیتش را با نوشتن برای هفته‌نامه‌های مختلف و خبرنگاری آغاز کرد؛ و هم‌زمان برای رادیو تهران نیز برنامه‌ی ''آوای موسیقی''  را پیرامون pop و rock and roll تهیه کرد. کار وی در تلویزیون با گویندگی و ترانه‌سرایی برای برنامه‌ی تلویزیونی زنگوله‌ها که جایی برای کشف صداهای تازه در تلویزیون بود، درکنار زنده‌یاد [[واروژان]]، پرویز اتابکی، اسفندیار منفردزاده، بابک افشار، تورج نگهبان، '''[[ایرج جنتی عطایی]]''' و '''[[منوچهر سخایی]]''' تهیه‌کننده‌ی آن برنامه آغاز شد.<ref name=":1" />


=== ترانه‌سرایی ===
=== ترانه‌سرایی ===
شهیار قنبری در سال ۱۳۴۸، یعنی در ۱۸ سالگی، درست بر خلاف خواسته‌ی پدرش که بر این باور بود هنرمندان در جامعه‌ی ایران سرنوشت درخشانی ندارند، به شعر و ترانه‌سرایی ادامه داد. نخستین ترانه‌ی او ''دیگه اشکم واسه من ناز می‌کنه''، بود با آهنگی از اسفندیار منفردزاده و دومین ترانه‌اش ''ستاره آی ستاره،'' با آهنگی از پرویز اتابکی بود که هر دو با صدای خواننده معروف، گوگوش منتشر شدند. ستاره آی ستاره نخستین ترانه‌ی وی بود که در برنامه‌ی ''شما و رادیو''، صبح جمعه پخش شد.<ref name=":0" />  
شهیار قنبری در سال ۱۳۴۸، یعنی در ۱۸ سالگی، درست بر خلاف خواسته‌ی پدرش که بر این باور بود هنرمندان در جامعه‌ی ایران سرنوشت درخشانی ندارند، به شعر و ترانه‌سرایی ادامه داد. نخستین ترانه‌ی او ''دیگه اشکم واسه من ناز می‌کنه''، بود با آهنگی از اسفندیار منفردزاده و دومین ترانه‌اش ''ستاره آی ستاره،'' با آهنگی از پرویز اتابکی بود که هر دو با صدای گوگوش منتشر شدند. ستاره آی ستاره نخستین ترانه‌ی وی بود که در برنامه‌ی ''شما و رادیو''، صبح جمعه پخش شد.<ref name=":0" />  
[[پرونده:شهیارق3.JPG|بندانگشتی|258x258پیکسل|شهیار قنبری]]
[[پرونده:شهیارق3.JPG|بندانگشتی|258x258پیکسل|شهیار قنبری]]
او در ۱۹ سالگی فعالیتش را گسترش داد؛ و ترانه‌های بسیاری را برای گوگوش، داریوش اقبالی، ابی، [[فرهاد مهراد|فرهاد]] و خواننده‌های مشهور دیگر آن زمان سرود. از جمله: قصه‌ی دو ماهی، بوی گندم، مرد تنها، قصه‌ی بره وگرگ، حرف، نفس، هجرت، جمعه، هفته خاکستری، نیاز، سقوط، همیشه غایب، نفرین‌نامه، نجواها، آوار، اگه بمونی و ده‌ها ترانه‌ی دیگر. شهیار قنبری درایران پیش از انقلاب ضدسلطنتی نخستین مجموعه شعرخوانی خود را به نام" یک دهان آواز سرخ " منتشر کرد.<ref name=":1">[http://www.tilaa.ir/post/392 بیوگرافی شهیار قنبری - سایت تیلا]</ref>
او در ۱۹ سالگی فعالیتش را گسترش داد؛ و ترانه‌های بسیاری را برای گوگوش، داریوش اقبالی، ابی، [[فرهاد مهراد|فرهاد]] و خواننده‌های مشهور دیگر آن زمان سرود. از جمله: قصه‌ی دو ماهی، بوی گندم، مرد تنها، قصه‌ی بره وگرگ، حرف، نفس، هجرت، جمعه، هفته خاکستری، نیاز، سقوط، همیشه غایب، نفرین‌نامه، نجواها، آوار، اگه بمونی و ده‌ها ترانه‌ی دیگر. شهیار قنبری درایران پیش از انقلاب ضدسلطنتی نخستین مجموعه شعرخوانی خود را به نام" یک دهان آواز سرخ " منتشر کرد.<ref name=":1">[http://www.tilaa.ir/post/392 بیوگرافی شهیار قنبری - سایت تیلا]</ref>
خط ۶۷: خط ۶۷:
== دستگیری و زندان ==
== دستگیری و زندان ==
[[پرونده:شهداریو.JPG|بندانگشتی|236x236پیکسل|شهیار قنبری و داریوش اقبالی]]
[[پرونده:شهداریو.JPG|بندانگشتی|236x236پیکسل|شهیار قنبری و داریوش اقبالی]]
اوایل دهه‌ی ۱۳۵۰، شهیار قنبری با زنده‌یاد [[واروژان]] هم‌کاری داشت که در واقع دوره‌ی دیگری از زندگی حرفه‌ای او به‌شمار می‌رود. نخستین هم‌کاری آن‌ها در سال ۱۳۵۱، سروده‌ای به نام بوی خوب گندم با صدای داریوش اقبالی بود. به خاطر انتشار این اثر، داریوش و شهیار قنبری توسط [[ساواک]] شاه دستگیر و به زندان افتادند. شهیار قنبری در مقدمه‌ی کتاب " ''دریا در من''" نوشته است که مأموران ساواک از وی خواسته‌اند که ترانه‌ای در مدح و ستایش '''[[محمدرضا پهلوی|محمدرضا شاه پهلوی]]''' بسراید و بخواند تا از زندان آزادش کنند؛ اما او زیر بار نمی‌رود و نمی‌پذیرد. در همین رابطه شهیار قنبری خطاب به واروژان می‌گوید:<blockquote>«راستی ما چرا آن‌جا بودیم؟ ما که فقط ترانه می‌نوشتیم و تو «واروژان» را داشتیم و دریای صداهای خوش‌رنگ را، و شاعر می‌گوید از رفیق دلتنگی‌ها و تشنگی‌ها: امروز که بی تو، بر ما هزار سال گذشته است، حتی نمی‌توانم از سنگینی این غیبت بزرگ بنویسم. واژه‌ها، نیروی موسیقی را کم دارند. واژه‌های من تو را کم دارند، واروژانِ من…! مرد سازها و آوازها…! و شاعر به قله‌هایی بلندتر می‌رسد…»<ref>[https://persiansaz.com/article-14/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%86%D8%A8%D8%B1%DB%8C شهیار قننری - سایت پرشین ساز]</ref> </blockquote>
اوایل دهه‌ی ۱۳۵۰، شهیار قنبری با زنده‌یاد [[واروژان]] هم‌کاری داشت که در واقع دوره‌ی دیگری از زندگی حرفه‌ای او به‌شمار می‌رود. نخستین هم‌کاری آن‌ها در سال ۱۳۵۱، سروده‌ای به نام بوی خوب گندم با صدای داریوش اقبالی بود. به خاطر انتشار این اثر، داریوش و شهیار قنبری توسط [[ساواک]] شاه دستگیر و به زندان افتادند. شهیار قنبری در مقدمه‌ی کتاب " ''دریا در من''" نوشته است که مأموران ساواک از وی خواسته‌اند که ترانه‌ای در مدح و ستایش '''[[محمدرضا پهلوی|محمدرضا شاه پهلوی]]''' بسراید و بخواند تا از زندان آزادش کنند؛ اما او زیر بار نمی‌رود و نمی‌پذیرد. در همین رابطه شهیار قنبری خطاب به واروژان می‌گوید:<blockquote>«راستی ما چرا آن‌جا بودیم؟ ما که فقط ترانه می‌نوشتیم و تو «[[واروژان]]» را داشتیم و دریای صداهای خوش‌رنگ را، و شاعر می‌گوید از رفیق دلتنگی‌ها و تشنگی‌ها: امروز که بی‌تو، بر ما هزار سال گذشته‌است، حتی نمی‌توانم از سنگینی این غیبت بزرگ بنویسم. واژه‌ها، نیروی موسیقی را کم دارند. واژه‌های من تو را کم‌دارند، واروژانِ من…! مرد سازها و آوازها…! و شاعر به قله‌هایی بلندتر می‌رسد…»<ref>[https://persiansaz.com/article-14/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%86%D8%A8%D8%B1%DB%8C شهیار قننری - سایت پرشین ساز]</ref> </blockquote>


== فعالیت سینمایی و تئاتر ==
== فعالیت سینمایی و تئاتر ==
[[پرونده:شهیارق03.JPG|بندانگشتی|250x250پیکسل|شهیار قنبری]]
[[پرونده:شهیارق03.JPG|بندانگشتی|250x250پیکسل|شهیار قنبری]]
شهیار قنبری در کودکی در فیلم ''چهره‌ی آشنا'' به همراه پدرش نقش بازی کرد؛ و پس از آن در سال ۱۳۳۵، در فیلم ''خانه خراب'' ساخته‌ی نصرت کریمی و سپس در فیلم ''شام آخر'' که ساخته‌ی خودش بود، به همراه زنده یاد [[پرویز فنی‌زاده]] ایفای نقش کرد. وی در آن سال‌ها دو نمایش‌نامه به نام‌های ''برادران علمی'' و ''غزل‌نمایش'' نیز نوشت. پس از آن به همراه شاعران سرشناس '''[[سیمین بهبهانی]]'''، '''[[فریدون مشیری]]'''، یدلله رؤیایی و عماد خراسانی به عضویت شورای ترانه‌های روز ایران در آمد. شهیار قنبری در اواخر دهه‌ی ۱۳۵۰، فیلم موزیکال ''پاییز''، ''ایستگاه آخر'' را با بازی پرویز فنی زاده و ایرن نویسندگی و کارگردانی کرد که پخش آن با آغاز انقلاب ضدسلطنتی میسرنشد.
شهیار قنبری در کودکی در فیلم ''چهره‌ی آشنا'' به همراه پدرش نقش بازی کرد؛ و پس از آن در سال ۱۳۳۵، در فیلم ''خانه خراب'' ساخته‌ی نصرت کریمی و سپس در فیلم ''شام آخر'' که ساخته‌ی خودش بود، به همراه زنده یاد [[پرویز فنی‌زاده]] ایفای نقش کرد. وی در آن سال‌ها دو نمایش‌نامه به نام‌های ''برادران علمی'' و ''غزل‌نمایش'' نیز نوشت. پس از آن به همراه شاعران سرشناس '''[[سیمین بهبهانی]]'''، '''[[فریدون مشیری]]'''، یدلله رؤیایی و عماد خراسانی به عضویت شورای ترانه‌های روز ایران در آمد. شهیار قنبری در اواخر دهه‌ی ۱۳۵۰، فیلم موزیکال ''پاییز''، ''ایستگاه آخر'' را با بازی پرویز فنی‌زاده و ایرن نویسندگی و کارگردانی کرد که پخش آن با آغاز انقلاب ضدسلطنتی میسرنشد.


شهیار قنبری در اوایل همین دهه آلبوم ''قدغن'' را منتشر کرد؛ و سپس دو مجموعه به نام‌های ''شناسنامه ١'' و ''شناسنامه ٢'' که مجموعه‌ای از تمام ترانه‌های نوشته شده توسط خودش است، با صدای گوگوش به همراه مروری بر سال‌های دور ترانه با کلام استاد شهیار و سپس ''سفرنامه'' که مجموعه‌ای زیبا و متفاوت بود، منتشر گردید. وی پس از چند سال اثری دیگر به نام  ''برهنگی'' را منتشر کرد. یک روز پس از فاجعه‌ی ١١ سپتامبر در نیویورک آمریکا  ''دوستت دارم‌ها''  را به قربانیان این فاجعه تقدیم کرد. پس از آن بود که یک مجموعه  ترانه‌خوانی به نام RewindMe in Paris که محصول سالیان تلاش بی‌وقفه وی بود، به ترانه‌خانه تقدیم نمود. مجموعه‌ای بی‌نظیر به زبان‌های انگلیسی و فرانسه. آخرین کار مشترک شهیار قنبری و گوگوش، آلبوم ''مانیفست'' است که این آلبوم با استقبال گسترده و فراگیر مردم مواجه شد تا آغازی باشد بر تحول موسیقی و ترانه ایرانی در سال‌های غربت. در این آلبوم ٨ ترانه از شهیار قنبری با صدای گوگوش وجود دارد که مورد توجه و استقبال دوستداران شهیار و گوگوش قرار گرفته است.<ref name=":1" />   
شهیار قنبری در اوایل همین دهه آلبوم ''قدغن'' را منتشر کرد؛ و سپس دو مجموعه به نام‌های ''شناسنامه ١''و ''شناسنامه ٢'' که مجموعه‌ای از تمام ترانه‌های نوشته‌شده توسط خودش است، با صدای گوگوش به همراه مروری بر سال‌های دور ترانه با کلام استاد شهیار و سپس ''سفرنامه'' که مجموعه‌ای زیبا و متفاوت بود، منتشر گردید. وی پس از چند سال اثری دیگر به نام  ''برهنگی'' را منتشر کرد. یک روز پس از فاجعه‌ی ١١ سپتامبر در نیویورک آمریکا  ''دوستت دارم‌ها''  را به قربانیان این فاجعه تقدیم کرد. پس از آن بود که یک مجموعه  ترانه‌خوانی به نام RewindMe in Paris که محصول سالیان تلاش بی‌وقفه وی بود، به ترانه‌خانه تقدیم نمود. مجموعه‌ای بی‌نظیر به زبان‌های انگلیسی و فرانسه. آخرین کار مشترک شهیار قنبری و گوگوش، آلبوم ''مانیفست'' است که این آلبوم با استقبال گسترده و فراگیر مردم مواجه شد تا آغازی باشد بر تحول موسیقی و ترانه ایرانی در سال‌های غربت. در این آلبوم ٨ ترانه از شهیار قنبری با صدای گوگوش وجود دارد که مورد توجه و استقبال دوستداران شهیار و گوگوش قرار گرفته است.<ref name=":1" />   


== پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] ==
== پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] ==
[[پرونده:شهیارق05.JPG|بندانگشتی|200x200پیکسل|شهیار قنبری]]
[[پرونده:شهیارق05.JPG|بندانگشتی|200x200پیکسل|شهیار قنبری]]
شهیار قنبری پس از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی در سال ١٣۵٩، به فرانسه مهاجرت کرد؛ و در طی این سالیان فعالیت خود را ادامه داد. سال‌ها بعد درفرانسه دومین آلبوم خود را به نام  ''پیشمرگانه‌ها'' یا  ''اگر همه شاعر بودند'' که در ایران ضبط شده بود منتشر کرد؛ و پس ازآن آلبوم ''صدای درخت بی‌زمین''. او پس از سالیان اقامت در فرانسه در دهه‌ی ۱۳۹۰، به شهر لس‌آنجلس آمریکا رفت تا غزل‌نمایش  ''نون و پنیر و سبزی''، را در کنسرت داریوش و ابی به صحنه ببرد. کاری متفاوت با بازی تنها فرزندش ''لرکا''.<ref name=":1" />  
شهیار قنبری پس از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی در سال ١٣۵٩، به فرانسه مهاجرت کرد؛ و در طی این سالیان فعالیت خود را ادامه داد. سال‌ها بعد درفرانسه دومین آلبوم خود را به نام  ''پیشمرگانه‌ها'' یا  ''اگر همه شاعر بودند'' که در ایران ضبط شده‌بود منتشر کرد؛ و پس ازآن آلبوم ''صدای درخت بی‌زمین''. او پس از سالیان اقامت در فرانسه در دهه‌ی ۱۳۹۰، به شهر لس‌آنجلس آمریکا رفت تا غزل‌نمایش  ''نون و پنیر و سبزی''، را در کنسرت داریوش و ابی به صحنه ببرد. کاری متفاوت با بازی تنها فرزندش ''لورکا''.<ref name=":1" />  


شهیار قنبری طی سال‌های پس از انقلاب ضدسلطنتی با هنرمندان مشهوری نظیر داریوش اقبالی، ابی، بیژن مرتضوی، حسن شماعی زاده، لیلا فروهر، سیاوش قمیشی، مارتیک، امید سلطانی، شهره، نوش‌آفرین، مهرداد آسمانی، منصور، و… همکاری کرد.<ref>[http://kakheaseman.ir/aseman.php?id=86964 شهیار قنبری - سایت کاخ آسمان]</ref>  
شهیار قنبری طی سال‌های پس از انقلاب ضدسلطنتی با هنرمندان مشهوری نظیر داریوش اقبالی، ابی، بیژن مرتضوی، حسن شماعی‌زاده، لیلا فروهر، سیاوش قمیشی، مارتیک، امید سلطانی، شهره، نوش‌آفرین، مهرداد آسمانی، منصور، و… همکاری کرد.<ref>[http://kakheaseman.ir/aseman.php?id=86964 شهیار قنبری - سایت کاخ آسمان]</ref>  


'''برنامه های رادیویی و تلویزیونی'''
'''برنامه های رادیویی و تلویزیونی'''
[[پرونده:شهیارق06.JPG|بندانگشتی|200x200پیکسل|شهیار قنبری]]
[[پرونده:شهیارق06.JPG|بندانگشتی|200x200پیکسل|شهیار قنبری]]
برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی شهیار قنبری از این قبیل است: برنامه‌ی رادیویی - از سال ١٣٧٢ تا ١٣٧٩ـ از رادیو صدای ایران، سریال تلویزیونی  ''گل یا پوچ'' ـ اورجینال -، کوچ از تلویزیون جنبش ملی، برنامه‌ی مستقل تلویزیونی Version take one از کانال ۱۸، مشق شب در کنار شهروز رفیعی و آیلین، و برنامه‌ی دوستت دارم‌ها از تلویزیون جام جم. شهیار قنبری هم‌چنین به زبان فرانسه تسلط دارد؛ و در دو آلبوم اخیر خود نیز ترانه‌هایی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی اجرا کرده است. وی تا کنون ۳۷ سال است که در عرصه‌ی ترانه‌سرایی فعالیت می‌کند.<ref name=":1" />  
برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی شهیار قنبری از این قبیل است: برنامه‌ی رادیویی - از سال ١٣٧٢ تا ١٣٧٩ـ از رادیو صدای ایران، سریال تلویزیونی  ''گل یا پوچ'' ـ اورجینال -، کوچ از تلویزیون جنبش ملی، برنامه‌ی مستقل تلویزیونی Version take one از کانال ۱۸، مشق شب در کنار شهروز رفیعی و آیلین، و برنامه‌ی دوستت دارم‌ها از تلویزیون جام جم. شهیار قنبری هم‌چنین به زبان فرانسه تسلط دارد؛ و در دو آلبوم اخیر خود نیز ترانه‌هایی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی اجرا کرده‌است. وی تا کنون ۳۷ سال است که در عرصه‌ی ترانه‌سرایی فعالیت می‌کند.<ref name=":1" />  


به گفته‌ی خودش هنوز و هم‌چنان، شعر خوردن، شعر نوشیدن، شعربوییدن، شعرگریستن، شعر خندیدن، شعر خوابیدن و شعر نفس کشیدن، تنها کسب و کار من است.<ref>[http://nasour.net/1387.07.05/307.html زندگینامه شهیار قنبری از زبان خودش - سایت نصور]</ref>  
به گفته‌ی خودش هنوز و هم‌چنان، شعر خوردن، شعر نوشیدن، شعربوییدن، شعرگریستن، شعر خندیدن، شعر خوابیدن و شعر نفس کشیدن، تنها کسب و کار من است.<ref>[http://nasour.net/1387.07.05/307.html زندگینامه شهیار قنبری از زبان خودش - سایت نصور]</ref>  


=== درگذشت همسر ===
=== درگذشت همسر ===
درگذشت همسر شهیار قنبری در سال ۱۳۹۵، باعث شد تا او در هیبت یک فعال اجتماعی برای بستگان بیماران مبتلا به سرطان تلاش کند؛ که حالا در ابتدای تأسیس بنیاد یا انجمنی به همین منظور است. شهیار خودش می‌گوید که در این باره با داریوش اقبالی خواننده معروف نیز که مدت‌هاست در زمینه پیشگیری از اعتیاد، بنیاد آینه را تأسیس کرده، گفت و گوهایی داشته است.<ref>[https://www.radiofarda.com/a/f20-interview-with-shahyar-ghanbari-part1-/28440763.html شهیار قنبری «وسط لس‌آنجلس بی بال و بی سر» - سایت رادیو فردا]</ref>  
درگذشت همسر شهیار قنبری در سال ۱۳۹۵، باعث شد تا او در هیبت یک فعال اجتماعی برای بستگان بیماران مبتلا به سرطان تلاش‌کند؛ که حالا در ابتدای تأسیس بنیاد یا انجمنی به همین منظور است. شهیار خودش می‌گوید که در این‌باره با داریوش اقبالی خواننده معروف نیز که مدت‌هاست در زمینه پیشگیری از اعتیاد، بنیاد آینه را تأسیس کرده، گفت و گوهایی داشته‌است.<ref>[https://www.radiofarda.com/a/f20-interview-with-shahyar-ghanbari-part1-/28440763.html شهیار قنبری «وسط لس‌آنجلس بی بال و بی سر» - سایت رادیو فردا]</ref>  


== آثارشهیار قنبری ==
== آثارشهیار قنبری ==
خط ۱۱۹: خط ۱۱۹:
* (۱۳۸۲) Rewind me in Paris
* (۱۳۸۲) Rewind me in Paris
* نو نفس (۱۳۸۹)
* نو نفس (۱۳۸۹)
* دلچسبیده‌ها (۱۳۹۰)
* دل‌چسبیده‌ها (۱۳۹۰)
* غزلصدا (۱۳۹۵)
* غزل‌صدا (۱۳۹۵)
* سفرنامه + (۱۳۹۹)
* سفرنامه + (۱۳۹۹)
* سینه مُ (۱۴۰۰)
* سینه مُ (۱۴۰۰)
خط ۱۳۰: خط ۱۳۰:
=== فیلم‌ها ===
=== فیلم‌ها ===
* چهره آشنا (با کارگردانی حسن خردمند)
* چهره آشنا (با کارگردانی حسن خردمند)
* خانه خراب (با کارگردانی نصرت کریمی)
* خانه‌خراب (با کارگردانی نصرت کریمی)
* شام آخر (با کارگردانی شهیار قنبری)
* شام آخر (با کارگردانی شهیار قنبری)
* پاییز ایستگاهِ آخر (با کارگردانی شهیار قنبری، یک فیلم موزیکال تلویزیونی در دوبخش، نخستین تجربه‌ی سوررئالیستی شهیارقنبری بود)<ref>[https://www.wikizero.com/fa/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%B1_%D9%82%D9%86%D8%A8%D8%B1%DB%8C شهیار قنبری - سایت ویکی زرو]</ref> <ref>[https://www.starbino.com/23366/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%86%D8%A8%D8%B1%DB%8C.html بیوگرافی شهیار قنبری - سایت ستاربینو]</ref>
* پاییز ایستگاهِ آخر (با کارگردانی شهیار قنبری، یک فیلم موزیکال تلویزیونی در دوبخش، نخستین تجربه‌ی سوررئالیستی شهیارقنبری بود)<ref>[https://www.wikizero.com/fa/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%B1_%D9%82%D9%86%D8%A8%D8%B1%DB%8C شهیار قنبری - سایت ویکی زرو]</ref> <ref>[https://www.starbino.com/23366/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%86%D8%A8%D8%B1%DB%8C.html بیوگرافی شهیار قنبری - سایت ستاربینو]</ref>
خط ۱۷۷: خط ۱۷۷:
می‌رفت که از بوی علف تمام شهر رو پر کنه
می‌رفت که از بوی علف تمام شهر رو پر کنه


غافل از اینکه راهش رو جادوگر دزدیده بود،
غافل از اینکه راهش رو جادوگر دزدیده‌بود،


روصورت خورشید خانم خط سیاه کشیده بود
روصورت خورشیدخانم خط سیاه کشیده‌بود


آهای، آهای یکی بیاد یه شعر تازه‌تر بگه،
آهای، آهای یکی بیاد یه شعر تازه‌تر بگه،
خط ۲۳۸: خط ۲۳۸:
یه وجب خاک مال من، هرچی می‌کارم مال تو
یه وجب خاک مال من، هرچی می‌کارم مال تو


اهل طاعونی این قبیله ی مشرقی‌ام
اهل طاعونی این قبیله‌ی مشرقی‌ام


تویی این مسافر شیشه‌ای شهر فرنگ
تویی این مسافر شیشه‌ای شهر فرنگ
خط ۲۵۰: خط ۲۵۰:
یه وجب خاک مال من، هرچی می‌کارم مال تو
یه وجب خاک مال من، هرچی می‌کارم مال تو


تو به فکر جنگل آهن و آسمون خراش
تو به فکر جنگل آهن و آسمون‌خراش


من به فکر یه اتاق اندازه تو واسه خواب
من به فکر یه اتاق اندازه تو واسه خواب
خط ۲۹۹: خط ۲۹۹:
دیدنی ها کم نیست، من و تو کم دیدیم،  
دیدنی ها کم نیست، من و تو کم دیدیم،  


بی سبب از پاییز، جای میلاد اقاقی ها راپرسیدیم
بی‌سبب از پاییز، جای میلاد اقاقی ها راپرسیدیم


چیدنی ها کم نیست، من وتو کم چیدیم،
چیدنی ها کم نیست، من وتو کم چیدیم،
خط ۳۰۷: خط ۳۰۷:
بی سبب حتی پرتاب گل سرخی را ترسیدیم
بی سبب حتی پرتاب گل سرخی را ترسیدیم


خواندنی ها کم نیست، من وتو کم خواندیم
خواندنی‌ها کم نیست، من وتو کم خواندیم


من و تو ساده ترین شکل سرودن را
من و تو ساده‌ترین شکل سرودن را


در معبر باد، با دهانی بسته واماندیم
در معبر باد، با دهانی بسته واماندیم
خط ۳۱۵: خط ۳۱۵:
من و تو کم بودیم، من وتو اما در
من و تو کم بودیم، من وتو اما در


میدانها، اینک اندازه ما میخوانیم،
میدانها، اینک اندازه ما می‌خوانیم،


ما به اندازه ما می بینیم، ما به اندازه ما می چینیم،
ما به اندازه ما می‌بینیم، ما به اندازه ما می‌چینیم،


ما به اندازه ما می گوییم، ما به اندازه ما می روییم
ما به اندازه ما می‌گوییم، ما به اندازه ما می‌روییم


من وتو کم نه، که باید شب بیرحم و،
من وتو کم نه، که باید شب بیرحم و،


گل مریم و، بیداری شبنم باشیم!
گل مریم و، بیداری شبنم باشیم!


من وتو خم نه، و در هم نه،
من و تو خم نه، و در هم نه،


و کم هم نه، که می باید با هم باشیم!
و کم هم نه، که می‌باید با هم باشیم!


من و تو حق  داریم، در شب این جنبش، نبض آدم باشیم،
من و تو حق  داریم، در شب این جنبش، نبض آدم باشیم،


من وتو حق داریم، که به اندازه ما هم شده، با هم باشیم
من وتو حق داریم، که به اندازه ما هم‌شده، با هم باشیم


=== ماهی خسته‌ی من ===
=== ماهی خسته‌ی من ===
ترانه‌ی این شعر توسط فریدون فروغی اجرا شده است.
ترانه‌ی این شعر توسط فریدون فروغی اجرا شده‌است.


چشای آبی تو مثل یه دریا میمونه،
چشای آبی تو مثل یه دریا میمونه،
خط ۳۴۰: خط ۳۴۰:
دل خسته منم مثل یه ماهی میمونه
دل خسته منم مثل یه ماهی میمونه


ماهی خسته من می خواد تو دریه بمونه،
ماهی خسته من می‌خواد تو دریا بمونه،


ماهی خسته من نذار که تنها بمونه
ماهی خسته من نذار که تنها بمونه
خط ۳۸۹: خط ۳۸۹:
ببار ای خوب ِ دیروزی، بر این بازار خودسوزی
ببار ای خوب ِ دیروزی، بر این بازار خودسوزی


که این غمخانه‌ی بی‌می، ندارد آب ِ مرد افکـن
که این غمخانه‌ی بی‌می، ندارد آب ِ مردافکـن


برقصانم غزل‌بانو، بچـرخانم غزل‌بانو
برقصانم غزل‌بانو، بچـرخانم غزل‌بانو
خط ۴۵۹: خط ۴۵۹:
عطر خوش زن قدغن، تو قدغن، من قدغن
عطر خوش زن قدغن، تو قدغن، من قدغن


برای روز تازه، اجازه بی‌اجازه<ref>[http://www.overdoz.ir/sms-jadid/%D8%A7%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%86%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1/ اشعار زیبای شهیار قنبری - سایت اوردوز]</ref>'''«سایت اوردوز»'''
برای روز تازه، اجازه بی‌اجازه<ref>[http://www.overdoz.ir/sms-jadid/%D8%A7%D8%B4%D8%B9%D8%A7%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D9%86%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1/ اشعار زیبای شهیار قنبری - سایت اوردوز]</ref>


== منابع: ==
== منابع: ==
<references />
<references />
۸٬۶۱۵

ویرایش