۸۱
ویرایش
Alireza k h (بحث | مشارکتها) (تغییر و بهروز کردن مواد طرح ده مادهای) |
Alireza k h (بحث | مشارکتها) (تغییر در محتوای مادهها و بهروز کردن آنها) |
||
خط ۱۱۴: | خط ۱۱۴: | ||
=== ماده ۴ از طرح ده مادهای مریم رجوی === | === ماده ۴ از طرح ده مادهای مریم رجوی === | ||
ماده چهارم طرح ده مادهای مریم رجوی به «جدایی دین و دولت، آزادی ادیان و مذاهب» اختصاص دارد. | |||
جدایی دین از دولت همان (separation of church and state) بهمعنی «جدایی کلیسا از دولت» است که در بین ما فارسی زبانان به مفهوم جدایی دین و دولت جا افتاده است. | |||
جدایی دین و دولت نوعی نگرش سیاسی است که بر مبنای آن دین و حکومت باید از یکدیگر جدا بوده و در امور مربوط به هم دخالت نکنند. جدایی دین و دولت با سکولاریسم تفاوتهایی دارد. این مفهوم بیشتر در مقابل تئوکراسی یا حاکمیت دینی قرار میگیرد. برای نخستین بار سنت آگوستین در قرن چهارم میلادی از جدایی دین و دولت سخن به میان آورد. در قرن ۱۶ این نظر رواج کامل یافت. در قرن ۱۷ توماس هایس، فیلسوف انگلیسی آن را تقویت کرد. او معتقد بود که قدرت روحانی و حکومت باید از هم جدا باشند. در قرون معاصر جدایی دین و دولت به قانون اساسی کشورهای پیشرفته جهان راه یافته و جا باز کرده است. <ref>وبسایت سازمان مجاهدین خلق [https://article.mojahedin.org/i/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%B1%DB%B0%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D9%8011 ایران]</ref> | |||
«راهگشایی بزرگ دیگر مجاهدین، نفی و لغو هرگونه حكومت دینی و یا هرگونه امتیاز و تبعیض مبتنی بر دین است. حمایت از این اصل، نمیتوانست جدیت و تأثیری پیدا كند، مگر اینكه یك نیروی مسلمان، ابتكارِ آن را برعهده بگیرد. مسعود رجوی در برنامه شورای ملی مقاومت ایران و دولت موقت در سال۱۳۶۰ تصریح نمود: «اگرچه حقایق علمی و فلسفی وایدئولوژیك هیچگاه تابع رأیگیری دمكراتیك نیستند، اما درقلمرو اداره سیاسی كشور، اجتماع عقاید و نظریههای مختلف در یك چارچوب واحد امكانناپذیر است مگر اینكه همگان بپذیرند كه مشروعیت سیاسیشان مقدمتا بگونهیی دمكراتیك از بوته آزمایش ”نظر سنجی و انتخاب عمومی ” عبور كند». مسعود رجوی افزوده است: «به اعتقاد ما مسلمانان، الغاء تبعیضها سیاسی و اجتماعی درمیان تمام آحاد ملت، به هیچوجه بهمثابه صرفنظر كردن از حقانیتی كه برای اسلام راستین محمدی قائلیم نیست. بهعكس، اسلام ما دقیقا برخلاف خمینی مستغنی از آناست كه هرگونه حقانیت و مشروعیت خود را از راه اجبار و اكراه به كرسی بنشاند. بهعبارت دیگر ما عمیقا معتقدیم كه شكوفایی واقعی اسلام در عدم استفاده از هرگونه تبعیض و امتیاز و اجبار سیاسی و اجتماعی میسر است». (مقاله مريم رجوي رئيس جمهور برگزيده مقاومت ايران در الوطن چاپ عربستان سعودي، جنگ بر سر حقیقت اسلام، ۲۵مهر ۱۳۹۵).»<ref name=":3" /> | «راهگشایی بزرگ دیگر مجاهدین، نفی و لغو هرگونه حكومت دینی و یا هرگونه امتیاز و تبعیض مبتنی بر دین است. حمایت از این اصل، نمیتوانست جدیت و تأثیری پیدا كند، مگر اینكه یك نیروی مسلمان، ابتكارِ آن را برعهده بگیرد. مسعود رجوی در برنامه شورای ملی مقاومت ایران و دولت موقت در سال۱۳۶۰ تصریح نمود: «اگرچه حقایق علمی و فلسفی وایدئولوژیك هیچگاه تابع رأیگیری دمكراتیك نیستند، اما درقلمرو اداره سیاسی كشور، اجتماع عقاید و نظریههای مختلف در یك چارچوب واحد امكانناپذیر است مگر اینكه همگان بپذیرند كه مشروعیت سیاسیشان مقدمتا بگونهیی دمكراتیك از بوته آزمایش ”نظر سنجی و انتخاب عمومی ” عبور كند». مسعود رجوی افزوده است: «به اعتقاد ما مسلمانان، الغاء تبعیضها سیاسی و اجتماعی درمیان تمام آحاد ملت، به هیچوجه بهمثابه صرفنظر كردن از حقانیتی كه برای اسلام راستین محمدی قائلیم نیست. بهعكس، اسلام ما دقیقا برخلاف خمینی مستغنی از آناست كه هرگونه حقانیت و مشروعیت خود را از راه اجبار و اكراه به كرسی بنشاند. بهعبارت دیگر ما عمیقا معتقدیم كه شكوفایی واقعی اسلام در عدم استفاده از هرگونه تبعیض و امتیاز و اجبار سیاسی و اجتماعی میسر است». (مقاله مريم رجوي رئيس جمهور برگزيده مقاومت ايران در الوطن چاپ عربستان سعودي، جنگ بر سر حقیقت اسلام، ۲۵مهر ۱۳۹۵).»<ref name=":3" /> | ||
این ماده از ده مادهای مریم رجوی در مقابل اصولی از قانون اساسی رژیم خمینی قرار میگیرد که اسلام آخوندی را دین رسمی کشور اعلام کرده و | این ماده از ده مادهای مریم رجوی در مقابل اصولی از قانون اساسی رژیم خمینی قرار میگیرد که اسلام آخوندی را دین رسمی کشور اعلام کرده و همه قوانین و مقررات رژیم از آن اسلام ارتجاعی ناشی میشود. در اسلام ولایت فقیه مسلمانان اهل تسنن هم جایی ندارند بطوریکه همواره اخباری از تخریب مساجد اهل سنت منتشر میشود. | ||
بستن نمازخانه هموطنان اهل سنت در یافتآباد تهران<ref>[https://www.mojahedin.org/i/news/199570 بستن نمازخانه اهل سنت در یافت آباد تهران]</ref> ممانعت از نماز اهل سنت توسط مزدوران رژیم در کرمان<ref>[https://www.mojahedin.org/i/%D9%85%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D9%85%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%DA%98%D9%8A%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D ممانعت از نماز اهل سنت در کرمان]</ref> یورش عوامل رژیم آخوندی به نمازخانه هموطنان اهل تسنن در پونک تهران<ref>[https://www.mojahedin.org/i/news/180695 حمله به نمازخانه اهل تسنن در پونک تهران]</ref> پلمپ نمازخانه اهل سنت در شهر اسدیه<ref>[https://www.mojahedin.org/i/news/179553 پلمپ نمازخانه اهل سنت در شهر اسدیه]</ref> و دهها نمونهٔ دیگر تنها گوشه ای از فشار و سرکوب علیه اهل سنت است. | بستن نمازخانه هموطنان اهل سنت در یافتآباد تهران<ref>[https://www.mojahedin.org/i/news/199570 بستن نمازخانه اهل سنت در یافت آباد تهران]</ref> ممانعت از نماز اهل سنت توسط مزدوران رژیم در کرمان<ref>[https://www.mojahedin.org/i/%D9%85%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D9%85%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%DA%98%D9%8A%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D ممانعت از نماز اهل سنت در کرمان]</ref> یورش عوامل رژیم آخوندی به نمازخانه هموطنان اهل تسنن در پونک تهران<ref>[https://www.mojahedin.org/i/news/180695 حمله به نمازخانه اهل تسنن در پونک تهران]</ref> پلمپ نمازخانه اهل سنت در شهر اسدیه<ref>[https://www.mojahedin.org/i/news/179553 پلمپ نمازخانه اهل سنت در شهر اسدیه]</ref> و دهها نمونهٔ دیگر تنها گوشه ای از فشار و سرکوب علیه اهل سنت است. | ||
خط ۱۴۱: | خط ۱۴۵: | ||
=== ماده ۵ از طرح ده مادهای مریم رجوی === | === ماده ۵ از طرح ده مادهای مریم رجوی === | ||
ماده پنجم طرح ده مادهای مریم رجوی شامل «برابری کامل زنان و مردان در حقوق سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و مشارکت برابر زنان در رهبری سیاسی، لغو هر گونه تبعیض، حق انتخاب آزادانه پوشش، ازدواج، طلاق، تحصیل و اشتغال. منع بهرهکشی از زنان تحت هر عنوان.» میباشد. | |||
«حضور زنی مسلمان و مترقی که به رهایی زن و جدایی دین از دولت معتقد است، در رأس جنبش، و در خط مقدم نبرد علیه ایلغار آخوندی و بنیادگرایی، نقطه عطفی در مسیر آزادی و آرمان برابری حقوق زنان ومردان محسوب می شود. | «حضور زنی مسلمان و مترقی که به رهایی زن و جدایی دین از دولت معتقد است، در رأس جنبش، و در خط مقدم نبرد علیه ایلغار آخوندی و بنیادگرایی، نقطه عطفی در مسیر آزادی و آرمان برابری حقوق زنان ومردان محسوب می شود. دهها هزار زن مجاهد خلق در راه آرمان آزادی جان خود را فدا کردند و در مسیر رهایی مردم ایران از یوغ استبداد دینی جاودانه شدند. در واقع زنان مسلمان مجاهد خود بیشترین بها را برای تحقق آرمان آزادی و برابری جنسیتی و محو بنیادگرایی طی سه دهه در ایران پرداخته اند.»<ref name=":3" /> | ||
این ماده از طرح ده مادهای مریم رجوی پاسخی است به زن ستیزی نهادینه شده در حاکمیت ولایت فقیه. این زن ستیزی را میتوان در | این ماده از طرح ده مادهای مریم رجوی پاسخی است به زن ستیزی نهادینه شده در حاکمیت ولایت فقیه. این زن ستیزی را میتوان در همه مقولات دید و بررسی کرد. | ||
==== برخی مواد زن ستیزانه در قانون مدنی جمهوری اسلامی ==== | ==== برخی مواد زن ستیزانه در قانون مدنی جمهوری اسلامی ==== | ||
خط ۱۶۸: | خط ۱۷۲: | ||
=== ماده ۶ از طرح ده مادهای مریم رجوی === | === ماده ۶ از طرح ده مادهای مریم رجوی === | ||
ماده ششم طرح ده مادهای مریم رجوی در برگیرنده «دادگستری و نظام قضایی مستقل طبق معیارهای بینالمللی مبتنی بر اصل برائت، حق دفاع، حق دادخواهی، حق برخورداری از محاکمه علنی و استقلال کامل قضات. الغاء قوانین شریعت آخوندی و بیدادگاههای انقلاب اسلامی.» است. | |||
«هیچ انسانی در این نظام (جمهوری اسلامی) تأمین و امنیت جانی، مالی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی ندارد. چرا که مرجعی نیست که به دعاوی آنها رسیدگی کند. بسیاری از قضات شریف دادگستری مشمول ممیزی شریعت دینی شده، پاکسازی و از کار برکنار شدند. قاضی بایستی مرد بوده و ایمان و عدالت و تعهد عملی نسبت به موازین اسلامی (ارتجاع دینی) و وفاداری به نظام جمهوری اسلامی ایران را واجد شرایط باشد. به عبارتی ترازوی عدالت در نظام فاشیست دینی واژگون شده است.»<ref name=":3" /> | «هیچ انسانی در این نظام (جمهوری اسلامی) تأمین و امنیت جانی، مالی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی ندارد. چرا که مرجعی نیست که به دعاوی آنها رسیدگی کند. بسیاری از قضات شریف دادگستری مشمول ممیزی شریعت دینی شده، پاکسازی و از کار برکنار شدند. قاضی بایستی مرد بوده و ایمان و عدالت و تعهد عملی نسبت به موازین اسلامی (ارتجاع دینی) و وفاداری به نظام جمهوری اسلامی ایران را واجد شرایط باشد. به عبارتی ترازوی عدالت در نظام فاشیست دینی واژگون شده است.»<ref name=":3" /> | ||
خط ۱۸۵: | خط ۱۸۹: | ||
به موجب بند ۱۱اصل ۱۱۰قانون اساسی قبول عفو محکومین پیشنهاد شده توسط رئیس قوه قضاییه نیز با شخص ولی فقیه است،<ref name=":0" /> همچنین بر اساس فرمان ۸مادهای حضرت امام خمینی، تصمیمات مقام رهبری در صورت فقدان سابقه در مراجع قانونگذاری در حکم قانون است اضافه مینماید آراء وحدت رویه و احکام محاکم نیز به حکم ایشان اصلاح و یا تغییر میکند».<ref>[https://www.ilnanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-78/237517-%D9%85%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D فرمان ۸ماده ای خمینی]</ref> | به موجب بند ۱۱اصل ۱۱۰قانون اساسی قبول عفو محکومین پیشنهاد شده توسط رئیس قوه قضاییه نیز با شخص ولی فقیه است،<ref name=":0" /> همچنین بر اساس فرمان ۸مادهای حضرت امام خمینی، تصمیمات مقام رهبری در صورت فقدان سابقه در مراجع قانونگذاری در حکم قانون است اضافه مینماید آراء وحدت رویه و احکام محاکم نیز به حکم ایشان اصلاح و یا تغییر میکند».<ref>[https://www.ilnanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-78/237517-%D9%85%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D فرمان ۸ماده ای خمینی]</ref> | ||
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که شخص ولی فقیه خلاص و | بنابراین میتوان نتیجه گرفت که شخص ولی فقیه خلاص و چکیده تمامی قوانین در جمهوری اسلامی است. این در حالی است که شخص ولی فقیه به هیچ قانونی پاسخگو نیست و در واقع فرا قانون است. | ||
ماده ۶ طرح ده مادهای مریم رجوی پاسخی به این دیکتاتوری نهادینه شده در قوانین جمهوری اسلامی است. | |||
[[پرونده:ماده هفت از طرح ده ماده ای مریم رجوی.jpg|alt=ماده هفت از طرح ده مادهای مریم رجوی|بندانگشتی|ماده هفت از طرح ده مادهای مریم رجوی]] | [[پرونده:ماده هفت از طرح ده ماده ای مریم رجوی.jpg|alt=ماده هفت از طرح ده مادهای مریم رجوی|بندانگشتی|ماده هفت از طرح ده مادهای مریم رجوی]] | ||
=== ماده ۷ از طرح ده مادهای مریم رجوی === | === ماده ۷ از طرح ده مادهای مریم رجوی === | ||
ماده هفتم طرح ده مادهای مریم رجوی به «خودمختاری و رفع ستم مضاعف از اقوام و ملیتهای ایرانی طبق طرح شورای ملی مقاومت برای خودمختاری کردستان ایران» اختصاص دارد. | |||
جمهوری اسلامی از ابتدای روی کار آمدن در ایران، تبعیض و فشار و تحقیر نهادینهیی را علیه پیروان همه عقاید و مذاهب و ادیان، از مسیحی و کلیمی و زرتشتی و بهایی تا دراویش و اهل حق آغاز کرد. در حالیکه در یک نظام دموکراتیک، همه ایرانیان فارغ از هر عقیده و مذهب و قومیت، باید با هم برابر و از همه حقوق و آزادیهای دموکراتیک برخوردار باشند. | |||
مریم | مریم رجوی در اجلاس سه روزه شورای ملی مقاومت ایران بهمناسبت آغاز چهلمین سال تاسیس شورا (۲ تا ۵مرداد۱۳۹۹) در مورد حقوق برابر ملیتها میگوید: | ||
«یکی از مهمترین مسائلی که شورای ملی مقاومت از شروع تأسیس خود اکیداً مورد توجه قرار داده، خودمختاری ملیتهای ستمزده است. البته از شروع حاکمیت خمینی، نیروهای تشکیلدهنده این شورا در مقابل سرکوب هموطنان کرد، عرب، ترکمن و سایر ملیتها توسط این رژیم ایستادند. شورا در برنامه خود تأکید کرده که همه ملیتها و همه شاخهها و تنوعات ملی وطنمان باید از خودمختاری داخلی برخوردار باشند و تاکید میکند که حقوق و آزادیهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آنها در چارچوب وحدت، حاکمیت و یکپارچکی کشور باید تامین شود. | |||
شورا بهطور خاص، یک طرح ۱۲مادهیی برای خودمختاری کردستان ایران در سال ۶۲ تصویب کرد، که بهرغم گذشت سه دهه، هنوز هم یکی از جامعترین الگوهای جهانی است.» <ref>وبسایت مریم [https://www.maryam-rajavi.com/maryam-rajavi-ncri-democratic-alternative-solution-future-iran/ رجوی]</ref> | |||
=== ماده ۸ از طرح ده مادهای مریم رجوی === | === ماده ۸ از طرح ده مادهای مریم رجوی === | ||
ماده هشتم طرح ده مادهای مریم رجوی به «عدالت و فرصتهای برابر در اشتغال و در کسب و کار و بازار آزاد برای تمام مردم ایران. احقاق حقوق کارگر و دهقان، پرستاران، کارمندان، فرهنگیان و بازنشستگان.» میپردازد. | |||
این اصل در برگیرنده ۲موضوع است. مالکیت و محیطزیست. در قسمت مالکیت، ما با مفاهیمی از قبیل «مالکیت شخصی»، «سرمایهگذاری خصوصی» و «بازار آزاد» مواجه هستیم که همگی به بحث «فرصتهای برابر برای همه مردم ایران» بالغ شدهاند. | این اصل در برگیرنده ۲موضوع است. مالکیت و محیطزیست. در قسمت مالکیت، ما با مفاهیمی از قبیل «مالکیت شخصی»، «سرمایهگذاری خصوصی» و «بازار آزاد» مواجه هستیم که همگی به بحث «فرصتهای برابر برای همه مردم ایران» بالغ شدهاند. |
ویرایش