قتل داریوش مهرجویی و همسرش: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه زندگینامه | اندازه جعبه = | عنوان =داریوش مهرجویی، وحیده محمدی‌فر | عنوان ۲ = | نام = | تصویر =مهرجویی...2.jpg | اندازه تصویر = | عنوان تصویر = | زادروز = داریوش مهرجویی (۱۳۱۸)، وحیده محمدی‌فر (۱۳۴۷) | زادگاه...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۷۵: خط ۷۵:
| پانویس            =
| پانویس            =
}}
}}
'''قتل داریوش مهرجویی و همسرش''' ، در شامگاه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲، در منزلشان واقع در شهرک زیبادشت فردیس کرج اتفاق افتاد. داریوش مهرجویی یکی از فیلم‌سازان نامدار ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود. داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۴، مدرک لیسانس فلسفه‌ی خود را در دانشگاه یو.سی.ال.ای آمریکا دریافت کرد و در همین سال نیز سردبیری نشریه‌ی پارس ریویو در لس‌آنجلس را به عهده گرفت. داریوش مهرجویی چندین بار جزء برترین فیلم‌سازان تاریخ سینمای ایران معرفی شد و جوایز بین‌المللی بسیاری را دریافت کرد. از فیلم‌های او می‌توان به فیلم معروف گاو، دایره مینا، هامون، جاره‌نشین‌ها و… اشاره کرد. وحیده محمدی‌فر همسر داریوش مهرجویی بیش از دو دهه به عنوان دستیار کارگردان، فیلمنامه‌نویس و طراح لباس در کنار داریوش مهرجویی کار کرد و به‌هنگام مرگش ۵۵ سال داشت. قتل این دو هنرمند در هاله‌ای از ابهام است. برخی‌ها با یادآوری '''[[قتل‌های زنجیره‌ای]]''' در دهه ۷۰، این قتل را حکومتی دانسته‌اند. مراسم تشییع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، در صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه در محوطه‌ی تالار رودکی با حضور گسترده‌ی مردم و هنرمندان برگزار شد. پیکر این دو هنرمند در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرای تهران خاکسپاری شد. در مراسم تشییع و خاکسپاری، بسیاری از نیروهای امنیتی و ضدشورش حاضر بودند. مراسم تشییع این دو هنرمند تبدیل به تجمع اعتراضی شد و جمعیت شرکت‌کننده شعار می‌دادند: مرگ بر قاتلان، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، مرگ بر قاتل این جنایت، قاتلان قاتلان رسوا باید گردند.
'''قتل داریوش مهرجویی و همسرش''' ، در شامگاه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲، در منزلشان واقع در شهرک زیبادشت فردیس کرج اتفاق افتاد. داریوش مهرجویی یکی از فیلم‌سازان نامدار ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود. داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۴، مدرک لیسانس فلسفه‌ی خود را در دانشگاه یو.سی.ال.ای آمریکا دریافت کرد و در همین سال نیز سردبیری نشریه‌ی پارس ریویو در لس‌آنجلس را به عهده گرفت. داریوش مهرجویی بارها جزو برترین فیلم‌سازان تاریخ سینمای ایران معرفی شد و جوایز بین‌المللی بسیاری دریافت کرد. از فیلم‌های او می‌توان به فیلم معروف گاو، دایره مینا، هامون، اجاره‌نشین‌ها و… اشاره کرد. وحیده محمدی‌فر همسر داریوش مهرجویی بیش از دو دهه به عنوان دستیار کارگردان، فیلمنامه‌نویس و طراح لباس در کنار داریوش مهرجویی کار کرد و به‌هنگام مرگش ۵۵ سال داشت. قتل این دو هنرمند در هاله‌ای از ابهام است. برخی‌ها با یادآوری '''[[قتل‌های زنجیره‌ای]]''' در دهه ۷۰، این قتل را حکومتی دانسته‌اند. مراسم تشییع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، در صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه در محوطه‌ی تالار رودکی با حضور گسترده‌ی مردم و هنرمندان برگزار شد. پیکر این دو هنرمند در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرای تهران خاکسپاری شد. در مراسم تشییع و خاکسپاری، بسیاری از نیروهای امنیتی و ضدشورش حاضر بودند. مراسم تشییع این دو هنرمند تبدیل به تجمع اعتراضی شد و جمعیت شرکت‌کننده شعار می‌دادند: مرگ بر قاتلان، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، مرگ بر قاتل این جنایت، قاتلان قاتلان رسوا باید گردند.


== زندگی‌نامه و تحصیلات ==
== زندگی‌نامه و تحصیلات ==
خط ۹۵: خط ۹۵:


=== گفت‌وگو با روزنامه اعتماد ===
=== گفت‌وگو با روزنامه اعتماد ===
وحیده محمدی‌فر همسر داریوش مهرجویی، روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه، یعنی دو روز پیش از فاجعه‌ی قتل، با روزنامه‌ی حکومتی اعتماد گفت‌وگو کرده بود که این گفت‌وگو در روز یکشنبه ۲۳ مهرماه، در صفحه‌ی نخست این روزنامه منتشر شد. این گفت‌وگو در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست چرخیرد، به‌طوری که بسیاری گفتند که روزنامه‌ی اعتماد از پیش نسبت به ماجرای قتل داریوش مهرجویی و همسرش آگاه بوده است و روزنامه اعتماد نیز پس از فاجعه‌ی قتل، این گفت‌وگو را از صفحه‌ی نخست پاک کرده است.<ref name=":3" />  
وحیده محمدی‌فر همسر داریوش مهرجویی، روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه، یعنی دو روز پیش از فاجعه‌ی قتل، با روزنامه‌ی حکومتی اعتماد گفت‌وگو کرده بود که این گفت‌وگو در روز یکشنبه ۲۳ مهرماه، در صفحه‌ی نخست این روزنامه منتشر شد. این گفت‌وگو در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بارها منتشر شد، به‌طوری که بسیاری نوشتند  روزنامه‌ی اعتماد از پیش نسبت به ماجرای قتل داریوش مهرجویی و همسرش آگاه بوده است. روزنامه اعتماد پس از فاجعه‌ی قتل، این گفت‌وگو را از صفحه‌ی نخست پاک کرده است.<ref name=":3" />  


وحیده محمدی‌فر بیش از دو دهه به عنوان دستیار کارگردان، فیلمنامه‌نویس و طراح لباس در کنار داریوش مهرجویی کار کرد و به‌هنگام مرگش ۵۵ ساله بود.<ref name=":4">[https://rooziato.com/1402555174/%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B4-%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%B4-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/ تازه ترین سرنخ ها از قتل داریوش مهرجویی و همسرش - سایت روزیاتو]</ref>  
وحیده محمدی‌فر بیش از دو دهه به عنوان دستیار کارگردان، فیلمنامه‌نویس و طراح لباس در کنار داریوش مهرجویی کار کرد و به‌هنگام مرگش ۵۵ ساله بود.<ref name=":4">[https://rooziato.com/1402555174/%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B4-%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%B4-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/ تازه ترین سرنخ ها از قتل داریوش مهرجویی و همسرش - سایت روزیاتو]</ref>  
خط ۱۰۸: خط ۱۰۸:
یکی از حقوقدانان به نام کامبیز نوروزی، درباره‌ی موضوع گفت‌وگو وحیده محمدی‌فر با روزنامه‌ی اعتماد، طی یادداشتی در همین روزنامه قتل داریوش مهرجویی و همسرش را قتل ارعابی توصیف کرد. کامبیز نوروزی در توضیح قتل ارعابی نوشته است:<blockquote>«مقصود از قتل ارعابی قتلی است که کسانی غیر از مقتول یا مقتول‌ها را بترساند. در این نوع قتل، مقتول هدف اصلی قاتل نیست، بلکه ترساندن دیگران، یا حتی کلّ جامعه از چیزی یا چیزهایی هدف اصلی قاتل است. در این نوع قتل‌ها قربانی از میان کسانی انتخاب می‌شود که بسیار مشهور و خوشنام بوده و نام‌شان ارزش خبری بالایی داشته باشد. قتل‌های ارعابی تبدیل به بمب خبری می‌شوند و «هر اندازه قتل فجیع‌تر و خشن‌تر باشد، نمایشی‌تر است» و عاملان قتل‌های ارعابی «افرادی حرفه‌ای» هستند و از این رو این نوع قتل‌ها را باید در زمره قتل‌های سازمان‌یافته تلقی کرد. اگر چنین باشد پرسش‌هایی پیش می‌آیند. مانند این‌که چه کسانی به دنبال ارعاب جامعه‌اند؟ با این قتل‌ها قرار بوده است چه کسانی از چه چیزی بترسند و مرعوب شوند؟ چه کسانی جلو و پشت صحنه این قتل تاریخی قرار دارند؟.»<ref name=":3" /></blockquote>
یکی از حقوقدانان به نام کامبیز نوروزی، درباره‌ی موضوع گفت‌وگو وحیده محمدی‌فر با روزنامه‌ی اعتماد، طی یادداشتی در همین روزنامه قتل داریوش مهرجویی و همسرش را قتل ارعابی توصیف کرد. کامبیز نوروزی در توضیح قتل ارعابی نوشته است:<blockquote>«مقصود از قتل ارعابی قتلی است که کسانی غیر از مقتول یا مقتول‌ها را بترساند. در این نوع قتل، مقتول هدف اصلی قاتل نیست، بلکه ترساندن دیگران، یا حتی کلّ جامعه از چیزی یا چیزهایی هدف اصلی قاتل است. در این نوع قتل‌ها قربانی از میان کسانی انتخاب می‌شود که بسیار مشهور و خوشنام بوده و نام‌شان ارزش خبری بالایی داشته باشد. قتل‌های ارعابی تبدیل به بمب خبری می‌شوند و «هر اندازه قتل فجیع‌تر و خشن‌تر باشد، نمایشی‌تر است» و عاملان قتل‌های ارعابی «افرادی حرفه‌ای» هستند و از این رو این نوع قتل‌ها را باید در زمره قتل‌های سازمان‌یافته تلقی کرد. اگر چنین باشد پرسش‌هایی پیش می‌آیند. مانند این‌که چه کسانی به دنبال ارعاب جامعه‌اند؟ با این قتل‌ها قرار بوده است چه کسانی از چه چیزی بترسند و مرعوب شوند؟ چه کسانی جلو و پشت صحنه این قتل تاریخی قرار دارند؟.»<ref name=":3" /></blockquote>


== بیانیه انجمن‌ها ==
== انعکاسات ==
 
=== موضع‌گیری شورای ملی مقاومت ===
شورای ملی مقاومت پس از قتل داریوش مهرجویی طی پیامی اعلام کرد:
 
كارگردان نامدار سينمای ايران داريوش مهرجویی با همسرش خانم وحيده محمدی به طرز مشكوکی در خانه خود در كرج به قتل رسيدند.منابع رژيم اين جنايت فجيع را به عاملان ناشناس نسبت می‌دهند. مقاومت ايران اين جنايت ضدانسانی را قوياً محكوم می‌كند
 
=== بیانیه انجمن‌ها ===
[[پرونده:انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران.JPG|جایگزین=انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران|بندانگشتی|انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران]]
[[پرونده:انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران.JPG|جایگزین=انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران|بندانگشتی|انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران]]