مجید شریف واقفی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۵۴: خط ۵۴:
'''مجید شریف‌واقفی،''' (تولد: مهر۱۳۲۷- درگذشته: ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۵۴) عضو مرکزیت سازمان مجاهدین خلق ایران پس از دستگیری‌های گسترده ساواک در شهریور ۱۳۵۰فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف
'''مجید شریف‌واقفی،''' (تولد: مهر۱۳۲۷- درگذشته: ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۵۴) عضو مرکزیت سازمان مجاهدین خلق ایران پس از دستگیری‌های گسترده ساواک در شهریور ۱۳۵۰فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف


مجید شریف‌واقفی در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. در دوران کودکی پدرش که کارمند اداره فرهنگ و هنر و استاد زری‌بافی بود به اصفهان منتقل شد. مجید هفت ساله بود که بدلیل استعداد بالایی که داشت به کلاس دوم راه یافت. وی در دبیرستان به عنوان مسئول کتابخانه و منشی انجمن اسلامی دبیرستان که خود در تشکیل آن کوشیده بود به فعالیت پرداخت. تجمع در اعیاد، سوگواری‌های مذهبی، بازدید از بیمارستانها و یتیم‌خانه‌ها به شکلی جمعی برای اولین بار توسط وی به اجرا در آمد. در این رهگذر بود که بیشتر و بیشتر با نابسامانی‌ها و آسیب‌های اجتماع آشنایی یافت. در سال ۱۳۴۵ در زمره اولین دانشجویان رشته برق دانشگاه صنعتى آریامهر به تحصیل پرداخت و یکی از بنیانگذاران انجمن اسلامی آن دانشگاه بود.دانشگاهی که در سالهای بعد به نام حودش نامگذاری شد.<ref name=":0">سایت ملی مذهبی - [https://melimazhabi.com/goftogoo/قضاوت-تاریخ-میان-شریف-واقفی-و-تقی-شهرام قضاوت] تاریخ میان شریف واقفی و تقی شهرام !</ref>
مجید شریف‌واقفی در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. در دوران کودکی پدرش که کارمند اداره فرهنگ و هنر و استاد زری‌بافی بود به اصفهان منتقل شد. مجید هفت ساله بود که بدلیل استعداد بالایی که داشت به کلاس دوم راه یافت. وی در دبیرستان به عنوان مسئول کتابخانه و منشی انجمن دبیرستان که خود در تشکیل آن کوشیده بود به فعالیت پرداخت. تجمع در اعیاد، سوگواری‌های مذهبی، بازدید از بیمارستانها و یتیم‌خانه‌ها به شکلی جمعی برای اولین بار توسط وی به اجرا در آمد. در این رهگذر بود که بیشتر و بیشتر با نابسامانی‌ها و آسیب‌های اجتماع آشنایی یافت. در سال ۱۳۴۵ در زمره اولین دانشجویان رشته برق دانشگاه صنعتى آریامهر به تحصیل پرداخت دانشگاهی که در سالهای بعد به نام حودش نامگذاری شد.<ref name=":0">سایت ملی مذهبی - [https://melimazhabi.com/goftogoo/قضاوت-تاریخ-میان-شریف-واقفی-و-تقی-شهرام قضاوت] تاریخ میان شریف واقفی و تقی شهرام !</ref>


در تيرماه سال ۱۳۴۹ مجيد تحصيلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق به پايان رسانيد و پس از پایان خدمت نظام وظيفه عمومی در سال ۱۳۵۰ در اداره برق منطقه فارابی تهران مشغول به کار شد.
در تيرماه سال ۱۳۴۹ مجيد تحصيلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق به پايان رسانيد و پس از پایان خدمت نظام وظيفه عمومی در سال ۱۳۵۰ در اداره برق منطقه فارابی تهران مشغول به کار شد.
مجید شریف‌واقفی در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۴ توسط جداشدگان از سازمان مجاهدین خلق ایران در یکی از خیابان‌های تهران به قتل رسید.


== عضویت در سازمان مجاهدین ==
== عضویت در سازمان مجاهدین ==
خط ۶۴: خط ۶۶:


پس از چندی برای پیشبرد امر مبارزه؛ چند گروه در سازمان تشکیل شد که مجید شریف‌واقفی به همراه چند تن از کادرها در  راس گروه  کارگرى قرار گرفت.<ref name=":0" />
پس از چندی برای پیشبرد امر مبارزه؛ چند گروه در سازمان تشکیل شد که مجید شریف‌واقفی به همراه چند تن از کادرها در  راس گروه  کارگرى قرار گرفت.<ref name=":0" />
 
[[پرونده:مجید شریف‌واقفی ۲.JPG|بندانگشتی|'''تصویری از دوران دانشجویی مجید شریف‌واقفی''']]
در راس شاخه كارگرى مجيد شريف واقفی و سپاسى به همراه ليلا زمرديان، وحيد افراخته و محمد يزدانيان بودند. ارديبهشت سال ۱۳۵۲ تقى شهرام از زندان سارى فرار كرد و به سازمان پیوست و پس از چندی به مركزيت سازمان راه یافت. او که ماركسيست شده بود گام به گام بحث‌ها و سئوالاتى را در ميان اعضا مطرح می‌کرد. وی كه فردی پر مطالعه و فعال بود تلاش زيادى كرد تا افراد ديگر را با خود همراه كند و با طرح اینکه ايدئولوژى مذهبى پاسخگوى نيازهاى مبارزه نيست و بايستى ايدئولوژى سازمان را تغيير داد، نقشه‌ی خود را پیش می‌برد. او اين سير تغيير ايدئولوژى را سير انتقاد از خود ناميد، با این ادعا كه اشتباهات و ضربه‌هايى كه سازمان خورده ناشى از ايدئولوژى مذهبى آنان بوده است.
در راس شاخه كارگرى مجيد شريف واقفی و سپاسى به همراه ليلا زمرديان، وحيد افراخته و محمد يزدانيان بودند. ارديبهشت سال ۱۳۵۲ تقى شهرام از زندان سارى فرار كرد و به سازمان پیوست و پس از چندی به مركزيت سازمان راه یافت. او که ماركسيست شده بود گام به گام بحث‌ها و سئوالاتى را در ميان اعضا مطرح می‌کرد. وی كه فردی پر مطالعه و فعال بود تلاش زيادى كرد تا افراد ديگر را با خود همراه كند و با طرح اینکه ايدئولوژى مذهبى پاسخگوى نيازهاى مبارزه نيست و بايستى ايدئولوژى سازمان را تغيير داد، نقشه‌ی خود را پیش می‌برد. او اين سير تغيير ايدئولوژى را سير انتقاد از خود ناميد، با این ادعا كه اشتباهات و ضربه‌هايى كه سازمان خورده ناشى از ايدئولوژى مذهبى آنان بوده است.


۸٬۶۹۴

ویرایش