محمد بازرگانی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۰: خط ۱۰:
وی در دادگاه در دفاع از آرمانهای خود گفت:
وی در دادگاه در دفاع از آرمانهای خود گفت:


” وقتی تاریخ ایران را ورق می‌زنیم هیچ دوره‌ای را نمی‌توان یافت که خلق ما برای گرفتن حق خود در مقابل حکومت استثمار ساکت نشسته باشد. هرساله عده زیادی را به محاکمه می‌کشند و محکوم می‌کنند. امروز نوبت ماست که بعنوان توطئه محاکمه می‌شویم.
” وقتی تاریخ ایران را ورق می‌زنیم هیچ دوره‌ای را نمی‌توان یافت که خلق ما برای گرفتن حق خود در مقابل حکومت استثمار ساکت نشسته باشد. هرساله عده زیادی را به محاکمه می‌کشند و محکوم می‌کنند. امروز نوبت ماست .<ref name=":0" />


توطئه‌گر واقعی ما هستیم یا این‌ها که ما را بمحاکمه کشیده‌اند ..... هیچ توطئه‌ای موفق به فرونشاندن کامل شعله‌های آزادیخواهی نشده است. با گفتن این مسائل باید توضیح دهم که چرا اینطور است، چرا تاریخ معاصر با خون جوانان رنگین می‌شود؟ چرا گروه‌های مهاجم پیوسته رشد می‌کنند؟ چرا این فرزندان خلق در کار رهائی خلق هستند. این‌ها اگر بخواهند بقول خودتان از همه‌چیز برخوردار شوند می‌توانند، ولی چرا اینطور بی‌باکانه روانه زندان می‌گردند و یا در مقابل جوخه آتش قرار می‌گیرند. علم‌الاجتماع انقلابی بهمه این سؤالات جواب می‌دهد ........ جامعه‌شناسی انقلابی می‌گوید: زیربنای هر جامعه اگر استثماری باشد، قطعاً مبتنی بر استثمار طبقه زحمتکش است. اگر جامعه طوری باشد که یک عده کار کنند و یک عده دیگر از دسترنج آن‌ها استفاده کنند، جامعه بهیچ جا نمی‌رسد، بهره‌کشی انسان از انسان خیانت بسرنوشت بشریت است، بهره‌کشی ارباب از رعیت و سرمایه‌دار از کارگر فقط اسامی رژیم را عوض می‌کند. در قرآن آمده است که نه بحق دیگران تجاوز کنید و نه بپذیرید که بشما تجاوز شود.  
هیچ توطئه‌ای موفق به فرونشاندن کامل شعله‌های آزادیخواهی نشده است. با گفتن این مسائل باید توضیح دهم که چرا اینطور است، چرا تاریخ معاصر با خون جوانان رنگین می‌شود؟ چرا گروه‌های مهاجم پیوسته رشد می‌کنند؟ چرا این فرزندان خلق در کار رهائی خلق هستند. این‌ها اگر بخواهند بقول خودتان از همه‌چیز برخوردار شوند می‌توانند، ولی چرا اینطور بی‌باکانه روانه زندان می‌گردند و یا در مقابل جوخه آتش قرار می‌گیرند. علم‌الاجتماع انقلابی بهمه این سؤالات جواب می‌دهد ........ جامعه‌شناسی انقلابی می‌گوید: زیربنای هر جامعه اگر استثماری باشد، قطعاً مبتنی بر استثمار طبقه زحمتکش است. اگر جامعه طوری باشد که یک عده کار کنند و یک عده دیگر از دسترنج آن‌ها استفاده کنند، جامعه بهیچ جا نمی‌رسد، بهره‌کشی انسان از انسان خیانت بسرنوشت بشریت است، بهره‌کشی ارباب از رعیت و سرمایه‌دار از کارگر فقط اسامی رژیم را عوض می‌کند. در قرآن آمده است که نه بحق دیگران تجاوز کنید و نه بپذیرید که بشما تجاوز شود.  


== مرگ ==
== مرگ ==
۳۹۵

ویرایش