۱٬۱۳۲
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳۶: | خط ۳۶: | ||
== سبک کار == | == سبک کار == | ||
مشغله ی ذهني حنانه چند صدايي كردن موسيقي ايراني بود و با اينكه در اين راه زحمت بسيار كشيد اما هارموني ابداعي او ( هارموني زوج ) مورد توجه همهي هنرآفرينان موسيقي قرار نگرفت. خودش در اينباره ميگويد: | مشغله ی ذهني حنانه چند صدايي كردن موسيقي ايراني بود و با اينكه در اين راه زحمت بسيار كشيد اما هارموني ابداعي او ( هارموني زوج ) مورد توجه همهي هنرآفرينان موسيقي قرار نگرفت. خودش در اينباره ميگويد: | ||
[[پرونده:حنانه.jpg|بندانگشتی|حنانه]] | |||
” اينكه ميگويند موسيقي شرقي ذاتاً تك صداييست و موسيقي غربي ماهيتاً چند صدايي، درست نيست. اولاً موسيقي غرب نيز در آغاز تك صدايي” مونوتون “ بوده و موسيقيدانان آن را ارتقاء داده و بهمرحلهي چند صدايي رساندهاند، ثانياً در بسياري ار ملوديهاي روستايي در مشرق زمين از جمله ايران، دستكم ميتوان ملوديهاي دو صدايي پيدا كرد كه گوشها نيز بهشنيدن آن عادت كرده است. <ref>[http://www.bbc.com/persian/arts/2014/10/141019_l51_hannaneh_music_anni] - مرتضی حنانه؛ بیست و پنجمین سالمرگ</ref>ضعف دانش موسيقي و تنها بهشيوهي اجرا انديشيدن سبب شده است كه ما ابتدايي باقي مانده و آهنگسازان از امكان بازي با اصوات و در نتيجه تركيب آنها غافل بمانند... از زمان علينقي وزيري اما بهتدريج ارزشها و امكانات موسيقي ملي ما آشكار شده است. تقليد از آنچه از اجدادمان ياد گرفتهايم، هنر نيست، سنت است. هدايت چرا بزرگ است، براي آنكه دنبال زال و رستم و اسفنديار، ليلي و مجنون و شيخ صنعان نرفته است. زمان جاري، احساس، انديشه، موضوع و تكنيك ويژهي خويش را دارد و هنر يعني همين. امروز اگر كسي بخواهد مثل حافظ و مولوي شعر بگويد، يك شاهي ارزش ندارد... اگر نيما، نيما ميشود براي آن است كه زحمت ميكشد، فكرش را بهكار مياندازد و شيوهي خاص خودش را پيدا ميكند. موسيقي ما طفيلي شعر است و آنگونه كه بايد پيشرفت نميكند. وقتي از زير بار شعر بيرون آمد آنوقت، فينفسه ميشود موسيقي“ | ” اينكه ميگويند موسيقي شرقي ذاتاً تك صداييست و موسيقي غربي ماهيتاً چند صدايي، درست نيست. اولاً موسيقي غرب نيز در آغاز تك صدايي” مونوتون “ بوده و موسيقيدانان آن را ارتقاء داده و بهمرحلهي چند صدايي رساندهاند، ثانياً در بسياري ار ملوديهاي روستايي در مشرق زمين از جمله ايران، دستكم ميتوان ملوديهاي دو صدايي پيدا كرد كه گوشها نيز بهشنيدن آن عادت كرده است. <ref>[http://www.bbc.com/persian/arts/2014/10/141019_l51_hannaneh_music_anni] - مرتضی حنانه؛ بیست و پنجمین سالمرگ</ref>ضعف دانش موسيقي و تنها بهشيوهي اجرا انديشيدن سبب شده است كه ما ابتدايي باقي مانده و آهنگسازان از امكان بازي با اصوات و در نتيجه تركيب آنها غافل بمانند... از زمان علينقي وزيري اما بهتدريج ارزشها و امكانات موسيقي ملي ما آشكار شده است. تقليد از آنچه از اجدادمان ياد گرفتهايم، هنر نيست، سنت است. هدايت چرا بزرگ است، براي آنكه دنبال زال و رستم و اسفنديار، ليلي و مجنون و شيخ صنعان نرفته است. زمان جاري، احساس، انديشه، موضوع و تكنيك ويژهي خويش را دارد و هنر يعني همين. امروز اگر كسي بخواهد مثل حافظ و مولوي شعر بگويد، يك شاهي ارزش ندارد... اگر نيما، نيما ميشود براي آن است كه زحمت ميكشد، فكرش را بهكار مياندازد و شيوهي خاص خودش را پيدا ميكند. موسيقي ما طفيلي شعر است و آنگونه كه بايد پيشرفت نميكند. وقتي از زير بار شعر بيرون آمد آنوقت، فينفسه ميشود موسيقي“ | ||
== سفر ایتالیا == | == سفر ایتالیا == |
ویرایش