مرتضی حنانه: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۰: خط ۴۰:
}}
}}
[[پرونده:آرامگاه استاد حنانه در امام زاده طاهر کرج.jpg|بندانگشتی|آرامگاه استاد حنانه در امام زاده طاهر کرج]]
[[پرونده:آرامگاه استاد حنانه در امام زاده طاهر کرج.jpg|بندانگشتی|آرامگاه استاد حنانه در امام زاده طاهر کرج]]
مرتضی حنانه(زاده‌ی ۱۱ اسفند ۱۳۰۱ تهران  - درگذشته‌ی ۲۴ مهر ۱۳۶۸) موسیقیدان، نوازنده و اندیشمند و بنیانگذار موسیقی علمی در ایران<ref name=":0" />  
مرتضی حنانه(زاده‌ی ۱۱ اسفند ۱۳۰۱ تهران  - درگذشته‌ی ۲۴ مهر ۱۳۶۸) آهنگساز  و هنرمند خلاق<ref name=":0" />  


== زندگی نامه ==
== زندگی نامه ==
خط ۴۷: خط ۴۷:
عدم درگيري مستقيم ايران در جنگ جهاني دوم اما مانع تأثير آن بر شرايط سياسي و تغيير فضاي اجتماعي كشور نبود. هنرستان موسيقي تعطيل شد و استادان چك به كشورشان بازگشتند. با اين­حال حنانه و موسيقيدانان ديگري مانند غلامحسين غريب، حسن شيرواني و فريدون فرزانه برگزاري كنسرتهايي را در انجمنهاي فرهنگي و هنري موجود آن زمان پي­گرفتند كه با پيوستن پرويز محمود به­اين جمع، ارکستر سمفونیک رادیو ایران را به نام ارکستر فارابی در سال 1325پايه ­گذاري گرديد.  
عدم درگيري مستقيم ايران در جنگ جهاني دوم اما مانع تأثير آن بر شرايط سياسي و تغيير فضاي اجتماعي كشور نبود. هنرستان موسيقي تعطيل شد و استادان چك به كشورشان بازگشتند. با اين­حال حنانه و موسيقيدانان ديگري مانند غلامحسين غريب، حسن شيرواني و فريدون فرزانه برگزاري كنسرتهايي را در انجمنهاي فرهنگي و هنري موجود آن زمان پي­گرفتند كه با پيوستن پرويز محمود به­اين جمع، ارکستر سمفونیک رادیو ایران را به نام ارکستر فارابی در سال 1325پايه ­گذاري گرديد.  


سال 1328حنانه به­اتفاق غلامحسين غريب، حسن شيرواني و جليل ضياءپور( وي پدر نقاشي مدرن ايران ناميده مي­شود ) به انتشار نشريه” خروس جنگي“ اقدام نمودند تا به­عنوان هنرمنداني جوان و پيشرو در رشته­هاي موسيقي، شعر، ادبيات و نقاشي، سنگر محكمي براي دفاع از نظرات خود در برابر سنت­پرستان كهنه­انديش فراهم آورند. هوشنگ ايراني ( پيشگام شعرسوررئال فارسي) نيز بعداً به” اصحاب خروس جنگي“ پيوست. حنانه ضمناً طي همين سالها، آثار پرويز محمود را كه براي هميشه به­امريكا مهاجرت كرده بود، گردآوري و آنها را براي اجرا با اركستر سنفونيك تهران كه توسط روبيك گريگوريان رهبري مي­شد، تنظيم نمود. بر اساس قصه­اي از غلامحسين غريب نيز سوئيت شهر مرجان را تصنيف كرد كه با همين اركستر به­رهبري روبيك گريگوريان اجرا و شهرت فراواني براي او به­ارمغان آورد. اين اثر بعداً در فرم آوازي آن نيز توسط فرح عافيت­پور و منير وكيلي اجرا گرديد. پيش از سوئيت يادشده البته حنانه آثار ديگري از جمله كاپريس براي اركستر و پيانو و يك اوراتوريوم به­نام ”بهرام يشت“ نيز تصنيف كرده بود اما هيچ­يك موفقيت سوئيت مرجان را كسب نكردند.  
سال 1328حنانه به­اتفاق غلامحسين غريب، حسن شيرواني و جليل ضياءپور( وي پدر نقاشي مدرن ايران ناميده مي­شود ) به انتشار نشريه” خروس جنگي“ اقدام نمودند تا به ­عنوان هنرمنداني جوان و پيشرو در رشته­هاي موسيقي، شعر، ادبيات و نقاشي، سنگر محكمي براي دفاع از نظرات خود در برابر سنت­پرستان كهنه­انديش فراهم آورند. هوشنگ ايراني ( پيشگام شعرسوررئال فارسي) نيز بعداً به” اصحاب خروس جنگي“ پيوست. حنانه ضمناً طي همين سالها، آثار پرويز محمود را كه براي هميشه به­امريكا مهاجرت كرده بود، گردآوري و آنها را براي اجرا با اركستر سنفونيك تهران كه توسط روبيك گريگوريان رهبري مي­شد، تنظيم نمود. بر اساس قصه­اي از غلامحسين غريب نيز سوئيت شهر مرجان را تصنيف كرد كه با همين اركستر به­رهبري روبيك گريگوريان اجرا و شهرت فراواني براي او به­ارمغان آورد. اين اثر بعداً در فرم آوازي آن نيز توسط فرح عافيت­پور و منير وكيلي اجرا گرديد. پيش از سوئيت يادشده البته حنانه آثار ديگري از جمله كاپريس براي اركستر و پيانو و يك اوراتوريوم به­نام ”بهرام يشت“ نيز تصنيف كرده بود اما هيچ­يك موفقيت سوئيت مرجان را كسب نكردند.  


در سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹ وی سرپرستی و اجرای سلسله برنامه‌های آموزشی موسیقی ایرانی در تلویزیون را تحت عنوان «شناسایی موسیقی اصیل ایرانی» به همراه فرهنگ شریف، مرتضی نی داوود و حسین قوامی به عهده گرفت.<ref>[https://chaharrah.tv/hannaneh-04/ کنفرانس استاد مرتضی حنانه]</ref> به عنوان نوازنده هورن اول ارکستر سمفونیک تهران مشغول به کار شد. او مدتی زیر نظر استاد پرویز محمود آموزش دید و عضو ارکستر سمفونیک تهران- به رهبری پرویز محمود- درآمد. بعد از چند سال، استاد مرتضی حنانه رهبری این ارکستر را به عهده گرفت. در سال ۱۳۳۲در جشن هزاره بوعلی سینا آثارش را با گروه همسرایان و ارکستر سمفونیک عرضه کرد، سفیر ایتالیا به او بورسیه هنری تحصیل در ایتالیا را داد و حنانه برای تکمیل تحصیلات خود به کنسرواتور واتیکان عزیمت کرد. مرتضی حنانه در ایتالیا روی موسیقی فیلم مطالعات گسترده‌یی کرد و در سالهای بعد، پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۴۰ موزیک متن فیلمهایی از جمله «فرار از تله»، «گرگ بیزار»، «قصه ماهان» و «تیرباران» را تهیه کرد. در سال ۱۳۴۲به عضویت شورای عالی موسیقی رادیو ایران در آمد. آخرین اثر او در زمینه موزیک فیلم، اثر بیاد ماندنی «هزار دستان» می‌باشد. هم‌چنین در زمینه ترجمه فیلمهای ایتالیایی فعال بود و بسیاری از فیلمهای ایتالیایی را به فارسی برگرداند. در ایتالیا روی موسیقی فیلم مطالعات گسترده‌یی کرد و در سالهای بعد، پس از بازگشت به ایران، موزیک متن فیلمهایی از جمله «فرار از تله»، «گرگ بیزار»، «قصه ماهان» و «تیرباران» را تهیه کرد. آخرین اثر او در زمینه موزیک فیلم، اثر بیاد ماندنی «هزار دستان» می‌باشد. در زمینه ترجمه فیلمهای ایتالیایی فعال و بسیاری از فیلمهای ایتالیایی را به فارسی برگرداند. <ref name=":0" />
در سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹ وی سرپرستی و اجرای سلسله برنامه‌های آموزشی موسیقی ایرانی در تلویزیون را تحت عنوان «شناسایی موسیقی اصیل ایرانی» به همراه فرهنگ شریف، مرتضی نی داوود و حسین قوامی به عهده گرفت.<ref>[https://chaharrah.tv/hannaneh-04/ کنفرانس استاد مرتضی حنانه]</ref> به عنوان نوازنده هورن اول ارکستر سمفونیک تهران مشغول به کار شد. او مدتی زیر نظر استاد پرویز محمود آموزش دید و عضو ارکستر سمفونیک تهران- به رهبری پرویز محمود- درآمد. بعد از چند سال، استاد مرتضی حنانه رهبری این ارکستر را به عهده گرفت. در سال ۱۳۳۲در جشن هزاره بوعلی سینا آثارش را با گروه همسرایان و ارکستر سمفونیک عرضه کرد، سفیر ایتالیا به او بورسیه هنری تحصیل در ایتالیا را داد و حنانه برای تکمیل تحصیلات خود به کنسرواتور واتیکان عزیمت کرد. مرتضی حنانه در ایتالیا روی موسیقی فیلم مطالعات گسترده‌یی کرد و در سالهای بعد، پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۴۰ موزیک متن فیلمهایی از جمله «فرار از تله»، «گرگ بیزار»، «قصه ماهان» و «تیرباران» را تهیه کرد. در سال ۱۳۴۲به عضویت شورای عالی موسیقی رادیو ایران در آمد. آخرین اثر او در زمینه موزیک فیلم، اثر بیاد ماندنی «هزار دستان» می‌باشد. هم‌چنین در زمینه ترجمه فیلمهای ایتالیایی فعال بود و بسیاری از فیلمهای ایتالیایی را به فارسی برگرداند. در ایتالیا روی موسیقی فیلم مطالعات گسترده‌یی کرد و در سالهای بعد، پس از بازگشت به ایران، موزیک متن فیلمهایی از جمله «فرار از تله»، «گرگ بیزار»، «قصه ماهان» و «تیرباران» را تهیه کرد. آخرین اثر او در زمینه موزیک فیلم، اثر بیاد ماندنی «هزار دستان» می‌باشد. در زمینه ترجمه فیلمهای ایتالیایی فعال و بسیاری از فیلمهای ایتالیایی را به فارسی برگرداند. <ref name=":0" />
۱٬۰۴۸

ویرایش