کاربر:Abbas/صفحه تمرین4: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۱: خط ۴۱:
=== سکت و فرقه‌گرایی ===
=== سکت و فرقه‌گرایی ===
یکی از برچسب‌هایی که در شیطان سازی علیه مجاهدین خلق به‌کار گرفته می‌شود، متهم کردن آنان به سکت (فرقه) بودن است. منشاء این برچسب نیز مانند دیگر اتهاماتی که به مجاهدین خلق زده می‌شود، جمهوری اسلامی ایران است. روزنامه همشهری در شماره ۹ اسفند ۱۳۸۱ خود نوشت: <blockquote>«در اردوگاه های نظامی مجاهدين شيوه های خاصی برای آموزش هواداران به كار گرفته می‌شود و ابزارهای شست وشوی مغزی با استفاده از زور و اسلحه در اين پايگاه‌ها رواج داشته و در مجموع اين تشكيلات يك فرقه شخصی و «رجوی» رهبر آن است.»</blockquote>در اثبات اینکه منشا اتهام سکت علیه مجاهدین خلق رژیم ایران است روزنامه فیگارو در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ در مقاله‌ای به قلم ژرژ مالبرونو با نام «بغداد دیگر مجاهدین خلق را نمی‌خواهد» نوشت:<blockquote>«یک مقام رسمی ایران می‌گوید، از زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی رفرم گرا ما دیگر آنها (مجاهدین خلق) را یک سازمان سیاسی نمی‌دانیم بلکه یک سکت خطرناک می‌دانیم که اعضایش زندانی رهبران‌شان هستند که باید نسبت به آنها کیش شخصیت داشته باشند.»<ref>مقاله‌ی «بغداد دیگر مجاهدین خلق را نمی‌خواهد» به قلم ژرژ مالبرونو ـ روزنامه فیگارو ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸</ref></blockquote>جمهوری اسلامی با این برچسب می‌کوشد از تصویر خوفناکی که در اذهان عمومی دنیا از فرقه وجود دارد، در شیطان سازی علیه مجاهدین خلق استفاده کند. آلن ویوین وزیر مشاور در دولت فرانسوا میتران و گزارش‌گر کمیسیون پارلمانی در امور سکت‌‌‌ها در فرانسه در مقاله‌ای با عنوان «پیدا کنیم سکت را» می‌نویسد: <blockquote>«...رژیم ایران که با موج ابراز انزجار از سوی ملل متمدن روبرو است، به هر خس و خاشاکی متشبث می‌شود تا چهره‌ی خود نزد افکارعمومی بین المللی را بهبود بخشد. یکی از شیوه‌های معمول آن این‌ است که اتهام سکت بودن را علیه تمام معترضان خود، بخصوص مخالفان ایرانی و مشخصا یکی از اصلی‌ترین جنبش‌های مخالف یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران، برگرداند.</blockquote><blockquote>این شیوه جدید نیست. ما اغلب با اتهام رفتار سکتاریستی از سوی سازمان‌های سکت مرام علیه تمام کسانی که با آنان مقابله می‌کنند مواجه هستیم. این گونه قلب مفاهیم از قضا برای مدافعان حقوق بشر مفید است، چرا که ترغیبشان می کند با دقت رفتارهای مشخص کسانی که رژیم‌های جبار می‌کوشند به این ترتیب به آنها انگ بزنند را مورد مطالعه قرار دهند.</blockquote><blockquote>نخستین اتهام صادره از سوی تهران این است که جنبش مجاهدین خلق یک سکت تروریستی است. اتهامی ترسناک که برای ترسانیدن غربی‌ها در این روزگار مملو از حملات تروریستی ساخته و پرداخته شده است. اینجا به خصوص دولت آمریکا هدف قرار دارد که پس از ۱۱ سپتامبر دچار بی ثباتی شده است.»<ref>مقاله «پیدا کنیم سکت را» ـ به قلم آلن ویوین</ref></blockquote>
یکی از برچسب‌هایی که در شیطان سازی علیه مجاهدین خلق به‌کار گرفته می‌شود، متهم کردن آنان به سکت (فرقه) بودن است. منشاء این برچسب نیز مانند دیگر اتهاماتی که به مجاهدین خلق زده می‌شود، جمهوری اسلامی ایران است. روزنامه همشهری در شماره ۹ اسفند ۱۳۸۱ خود نوشت: <blockquote>«در اردوگاه های نظامی مجاهدين شيوه های خاصی برای آموزش هواداران به كار گرفته می‌شود و ابزارهای شست وشوی مغزی با استفاده از زور و اسلحه در اين پايگاه‌ها رواج داشته و در مجموع اين تشكيلات يك فرقه شخصی و «رجوی» رهبر آن است.»</blockquote>در اثبات اینکه منشا اتهام سکت علیه مجاهدین خلق رژیم ایران است روزنامه فیگارو در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ در مقاله‌ای به قلم ژرژ مالبرونو با نام «بغداد دیگر مجاهدین خلق را نمی‌خواهد» نوشت:<blockquote>«یک مقام رسمی ایران می‌گوید، از زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی رفرم گرا ما دیگر آنها (مجاهدین خلق) را یک سازمان سیاسی نمی‌دانیم بلکه یک سکت خطرناک می‌دانیم که اعضایش زندانی رهبران‌شان هستند که باید نسبت به آنها کیش شخصیت داشته باشند.»<ref>مقاله‌ی «بغداد دیگر مجاهدین خلق را نمی‌خواهد» به قلم ژرژ مالبرونو ـ روزنامه فیگارو ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸</ref></blockquote>جمهوری اسلامی با این برچسب می‌کوشد از تصویر خوفناکی که در اذهان عمومی دنیا از فرقه وجود دارد، در شیطان سازی علیه مجاهدین خلق استفاده کند. آلن ویوین وزیر مشاور در دولت فرانسوا میتران و گزارش‌گر کمیسیون پارلمانی در امور سکت‌‌‌ها در فرانسه در مقاله‌ای با عنوان «پیدا کنیم سکت را» می‌نویسد: <blockquote>«...رژیم ایران که با موج ابراز انزجار از سوی ملل متمدن روبرو است، به هر خس و خاشاکی متشبث می‌شود تا چهره‌ی خود نزد افکارعمومی بین المللی را بهبود بخشد. یکی از شیوه‌های معمول آن این‌ است که اتهام سکت بودن را علیه تمام معترضان خود، بخصوص مخالفان ایرانی و مشخصا یکی از اصلی‌ترین جنبش‌های مخالف یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران، برگرداند.</blockquote><blockquote>این شیوه جدید نیست. ما اغلب با اتهام رفتار سکتاریستی از سوی سازمان‌های سکت مرام علیه تمام کسانی که با آنان مقابله می‌کنند مواجه هستیم. این گونه قلب مفاهیم از قضا برای مدافعان حقوق بشر مفید است، چرا که ترغیبشان می کند با دقت رفتارهای مشخص کسانی که رژیم‌های جبار می‌کوشند به این ترتیب به آنها انگ بزنند را مورد مطالعه قرار دهند.</blockquote><blockquote>نخستین اتهام صادره از سوی تهران این است که جنبش مجاهدین خلق یک سکت تروریستی است. اتهامی ترسناک که برای ترسانیدن غربی‌ها در این روزگار مملو از حملات تروریستی ساخته و پرداخته شده است. اینجا به خصوص دولت آمریکا هدف قرار دارد که پس از ۱۱ سپتامبر دچار بی ثباتی شده است.»<ref>مقاله «پیدا کنیم سکت را» ـ به قلم آلن ویوین</ref></blockquote>
==== ویژگی‌های فرقه ====
محققان ویژگی‌‌ها و شاخص‌های مختلفی برای شناسایی یک فرقه مطرح کرده‌اند. تعدادی از ویژگی‌هایی که اکثریت آنها بر سر آن اتفاق نظر دارند عبارتند از:
* درون‌گرایی و منزوی بودن از جهان خارج
* محدود بودن ابعاد و حیطه جغرافیایی
* فقدان ساختارهای رهبری کننده و مکانیسم‌های حسابرسی
* پندارهای مخفی
* القای این ایده که رهبر دارای قدرته‌های فرا انسانی است و یا معصوم است
* استفاده از مغز شویی و تکنیک‌های کنترل ذهن
* استفاده از شیوه‌های شیادانه و یا زورمندانه برای عضوگیری
* در بسیاری موارد، القای افکار زن ستیزانه<ref name=":0" />
عماد الدين باقي, روزنامه اخبار اقتصاد, 3 خرداد 1378
دكتر كلتون رودز استاد دانشگاه كاليفرنيای جنوبی در مقاله‌ی تحقيقاتی خود در سال ۱۹۹۷ مهمترين تفاوت ميان يك فرقه و يك جريان يا جنبش سياسی را در «هدف غایی» می داند كه در يك فرقه، بر خلاف يك جريان غيرفرقه‌ای، تماما معطوف به درون است. فرقه شناس آمريكايي، مارگارت تالر سينگر استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا نيز در كتاب «فرقه ها در ميان ما» (۱۹۹۵) می گويد كه انرژی و تمركز احزاب و جريانهای سياسی رو به بيرون خودشان و با هدف ارتقای حيات اعضا يا اغلب مردمی است كه اعضای آنها نيز نيستند، در حالی كه انرژی و تمركز يك فرقه تماما معطوف و متمركز رو به درون است و كاری به بيرون خود ندارد. وی فرقه را يك دايره بسته می‌داند كه فقط در خدمت خودش است و نه اهداف بزرگتری در ورای اين گروه.


=== نداشتن پایگاه اجتماعی ===
=== نداشتن پایگاه اجتماعی ===
۲٬۳۳۲

ویرایش