۷٬۳۴۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۶: | خط ۶: | ||
== تعریف لائیسیته == | == تعریف لائیسیته == | ||
«لائیسیته به زبان ساده به معنای جدایی دین از دولت است. به این معنی که نه دین بر دولت حاکم باشد و نه دولت دین را کنترل کند. جدایی دین و دولت به این معناست که دولت هیچ دینی را به رسمیت نمیشناسد و در قانون اساسی یک دین حتی اگر دین اکثریت مردم باشد به عنوان دین رسمی کشور ذکر نخواهد شد. از سویی تمامی ادیان از آزادی فعالیت برخوردارند و دولت کنترلی بر آن نخواهد داشت. | |||
در | در لائیسیته نه دولت که در برگیرنده قوهی مقننه، قوهی مجریه و قوهی قضائیه است و نه بخش عمومی آن از دین خاصی پیروی نمیکنند.همچنین دین با وجود برخورداری از همهی آزادیهایی که دولت آنرا تضمین و تأمین مینماید، هیچ قدرت سیاسی را اعمال نمیکند. | ||
دولت که در برگیرنده قوهی مقننه، قوهی مجریه و قوهی قضائیه است | |||
=== مفهوم جدایی دین از دولت === | === مفهوم جدایی دین از دولت === | ||
جدایی دین از دولت از دیدگاه شورای ملی مقاومت به این معناست که حقوق شهروندی یک فرد در جامعه هیچ رابطهای با دین او ندارد. به این معنی که دولت برای مشخص کردن حقوق اجتماعی و آزادیهای شهروندی انسانها اعتقادات مذهبی آنها را معیار قار نمیدهد. از سویی دولت و ارگانهای اجتماعی و سیاسی، قوانین خود را در انطباق با دین خاصی تدوین و تبیین نخواهند کرد. | جدایی دین از دولت از دیدگاه شورای ملی مقاومت به این معناست که حقوق شهروندی یک فرد در جامعه هیچ رابطهای با دین او ندارد. به این معنی که دولت برای مشخص کردن حقوق اجتماعی و آزادیهای شهروندی انسانها اعتقادات مذهبی آنها را معیار قار نمیدهد. از سویی دولت و ارگانهای اجتماعی و سیاسی، قوانین خود را در انطباق با دین خاصی تدوین و تبیین نخواهند کرد. | ||
=== آنچه لائیسیته به شمار نمیرود === | |||
* باید توجه داشت که لائیسیته دین ستیز نیست. در نقطهی مقابل لائیسیته ضامن فعالیت ادیان مختلف در همهی عرصههای اجتماعی و سیاسی است. کسانی که به یک دین یا مذهب مشخص معتقدند میتوانند حزب، سازمان و انجمن تشکیل دهند،در انتخابات شرکت کنند، انتخاب کنند و انتخاب شوند. پس لائیسیته دشمن دین نیست بلکه در اصل خود ضامن آزادی کامل برای فعالیت ادیان است. | |||
* لائیسیته مقولهای سوسیالیستی یا مارکسیستی نیست. یک سازمان یا حزب مذهبی نیز میتواند به آن باور داشته باشد. اعتقاد به آن به منزلهی بیدین بودن نیست. | |||
لائیسیته | * لائیسیته، جدایی دین از سیاست نیست و نمیخواهد دین را به صورت یک امر فردی درآورد، بلکه جدایی دین از دولت است. | ||
* لائیسیته به معنی دولت غیرایدئولوژیک نیست. به عنوان مثال در فرانسه گاه سوسیالیستها حاکم میشوند. لیبرالیسم، اکونومیسم یا ناسیونالیسم همگی انواع ایدئولوژیهایی هستند که امروزه هواداران آنها با فعالیت سیاسی خود وارد حاکمیت میشوند. این موضوع هرگز مغایر با اعتقاد آنها به جدایی دین از دولت نیست. لائیسیته به این معنی است که هیچ فردی به واسطهی داشتن دین مشخص برای انتخاب شدن یا انتخاب کردن از حقوق ویژهای برخوردار نیست. به عبارت دیگر دین او برای او قدرت به همراه نمیآورد.<ref>[https://fa.iranfreedom.org/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA/ جدایی دین از دولت چرا؟-سایت ایران آزادی]</ref> | |||
ابوالقاسم رضایی از اعضای شورای ملی مقاومت در این مورد میگوید: | |||
«در این جا همواره اشتباه بزرگی رخ میدهد، از آن جا که در لائیسیته، دین از «بخش عمومی» (دولت و نهادهای عمومی) به «بخش خصوصی» انتقال مییابد، عدهای چنین نتیجه میگیرند که پس دین تنها یک امر خصوصی یا فردی است و نباید در سیاست دخالت کند. یعنی «بخش خصوصی» را با «امر فردی و شخصی» اشتباه میگیرند و در نتیجه از جدایی دین و سیاست (و نه دین و دولت) سخن میرانند. در حالی که «بخش خصوصی» عبارت است از جامعه مدنی در استقلالش نسبت به نهاد دولت. و جامعه مدنی در تمامی اجزایش، از جمله فعالیت ادیان، نه تنها با سیاست کار دارد بلکه فعالانه نیز در آن دخالت میکند». | «در این جا همواره اشتباه بزرگی رخ میدهد، از آن جا که در لائیسیته، دین از «بخش عمومی» (دولت و نهادهای عمومی) به «بخش خصوصی» انتقال مییابد، عدهای چنین نتیجه میگیرند که پس دین تنها یک امر خصوصی یا فردی است و نباید در سیاست دخالت کند. یعنی «بخش خصوصی» را با «امر فردی و شخصی» اشتباه میگیرند و در نتیجه از جدایی دین و سیاست (و نه دین و دولت) سخن میرانند. در حالی که «بخش خصوصی» عبارت است از جامعه مدنی در استقلالش نسبت به نهاد دولت. و جامعه مدنی در تمامی اجزایش، از جمله فعالیت ادیان، نه تنها با سیاست کار دارد بلکه فعالانه نیز در آن دخالت میکند». | ||
== جزئیات و مفاد طرح == | == جزئیات و مفاد طرح == |