کاربر:Javad/صفحه تمرین5: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''جدایی دین از دولت''' طرحی است که بر مبنای آن با یک دید سیاسی میتوان دین و حکومت را از هم جدا نمود تا این دو در کارهای یکدیگر دخالت نکنند. جدایی دین از دولت یا «لائیسیته»، نقطه مقابل تعریف واژه‌ی «تئوکراسی» یا همان حکومت دینی است. سنت آگوستین در قرن ۴ میلادی، نخستین کس بود که طرح جدایی دین از دولت را مطرح کرد. توماس هایس در قرن۱۷ این طرح با کیفیت بخشید. هایس اعتقاد داشت، قدرت روحانیون با حکوت باید از یکدیگر جدا باشند. در حال حاضر جدایی دین از دولت به صورت قانون اساسی در کشورهای پیشرفته در جهان تبدیل شده است.
<ref>[https://www.besoyepirozi.com/videos.besoyepirozi.com/historical-occasions/53303-2018-11-09-18-36-45 مصوبه جدایی دین از دولت در شورای ملی مقاومت-سایت بسوی پیروزی]</ref>'''جدایی دین از دولت''' طرحی است که بر مبنای آن با یک دید سیاسی میتوان دین و حکومت را از هم جدا نمود تا این دو در کارهای یکدیگر دخالت نکنند. جدایی دین از دولت یا «لائیسیته»، نقطه مقابل تعریف واژه‌ی «تئوکراسی» یا همان حکومت دینی است. سنت آگوستین در قرن ۴ میلادی، نخستین کس بود که طرح جدایی دین از دولت را مطرح کرد. توماس هایس در قرن۱۷ این طرح با کیفیت بخشید. هایس اعتقاد داشت، قدرت روحانیون با حکوت باید از یکدیگر جدا باشند. در حال حاضر جدایی دین از دولت به صورت قانون اساسی در کشورهای پیشرفته در جهان تبدیل شده است.


ایران یکی از کشورهایی است که دین و دولت یکی است و تئوکراسی در ایران حاکم است و قانون اساسی بر مبنای دین تدوین شده و بر مردم حاکم است و ملاک آن نیز احکام شرعی است که روحانیون آن را مدون کرده اند و قوانین صدر اسلام در آن به شکل خشک اجرا میشود که نارضایتی عموم مردم و مراجع بین‌الملی و حقوق بشری را به دنبال دارد. شورای ملی مقاومت ایران که به عنوان آلترناتیو و اپوزسیون رژیم ایران مطرح است، بحث جدایی دین و دولت را بنا بر ضرورت در اجلاسیه‌های خود مطرح و بررسی کرد. طی جلسات متعدد و بحث حول این طرح و بررسیهای مطول، سرانجام در ۲۱ آبان ۱۳۶۴ ، این طرح با اکثریت آراء طرح شورای ملی مقاومت ایران در مورد جدایی دین و دولت را به تصویب رساند.
ایران یکی از کشورهایی است که دین و دولت یکی است و تئوکراسی در ایران حاکم است و قانون اساسی بر مبنای دین تدوین شده و بر مردم حاکم است و ملاک آن نیز احکام شرعی است که روحانیون آن را مدون کرده اند و قوانین صدر اسلام در آن به شکل خشک اجرا میشود که نارضایتی عموم مردم و مراجع بین‌الملی و حقوق بشری را به دنبال دارد. شورای ملی مقاومت ایران که به عنوان آلترناتیو و اپوزسیون رژیم ایران مطرح است، بحث جدایی دین و دولت را بنا بر ضرورت در اجلاسیه‌های خود مطرح و بررسی کرد. طی جلسات متعدد و بحث حول این طرح و بررسیهای مطول، سرانجام در ۲۱ آبان ۱۳۶۴ ، این طرح با اکثریت آراء طرح شورای ملی مقاومت ایران در مورد جدایی دین و دولت را به تصویب رساند.
خط ۲۹: خط ۲۹:


طرح حاضر در یک مقدمه و ۴ماده در جلسهٌ ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۶۴ شورای ملی مقاومت به اتفاق آرا به تصویب رسید».
طرح حاضر در یک مقدمه و ۴ماده در جلسهٌ ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۶۴ شورای ملی مقاومت به اتفاق آرا به تصویب رسید».
== منابع ==
۱٬۶۶۴

ویرایش