۵٬۸۶۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۴ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''علی تجویدی''' ، (زاده ۱۵ آبان ۱۲۹۸، تهران – درگذشته ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، تهران) نوازنده ویولن و سهتار، آهنگساز، پژوهشگر، موسیقیدان و نویسنده اهل ایران بود. علی تجویدی در ۱۲ سالگی تمام دستگاههای موسیقی را میشناخت؛ و میتوانست آنها را به تفکیک از هم شناسایی کند. علی تجویدی موسیقی را با ساز فلوت آغاز و نزد ظهیرالدینی مشق نت نویسی کرد. اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی طی سالیان به عنوان پیشتاز و طلایه دار ویلوننوازی ایران شناخته میشد. در سالهای تدریس او در هنرستان موسیقی، هنرجویان زیادی پرورش یافتند. علی تجویدی علاوه بر نوازندگی، آهنگساز نیز بود. استاد علی تجویدی یکی از برجستهترین شاگردان استاد ابوالحسن صبا بود که در غیبت ایشان کلاس او را اداره میکرد. علی تجویدی استاد چیرهدست ویولن بود و سالها در هنرستان موسیقی در رشته ویولن تدریس میکرد. او استاد هنرمندانی نظیر هایده و حمیرا نیز بوده | {{جعبه اطلاعات هنرمند موسیقی | ||
| نام = علی تجویدی | |||
| تصویر = تجویدی8.JPG | |||
| توضیح_تصویر =استاد علی تجویدی | |||
| اندازه_تصویر = | |||
| دورنما = | |||
| پسزمینه = | |||
| نام_اصلی = | |||
| نام_مستعار = | |||
| تولد =۱۵ آبانماه ۱۲۹۸ - تهران | |||
| مرگ =۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴ - تهران | |||
|علت مرگ = سرطان | |||
| ملیت = ایرانی | |||
| ساز =ویولن، سه تار | |||
| نوع_صوت = | |||
| سبک = | |||
| حرفه = | |||
| زمینه فعالیت =آهنگسازی، نوازندگی، موسیقیدان، مدرس موسیقی، پژوهشگر و نویسنده | |||
| مدت = | |||
| هنرمندان همکار = | |||
| تحصیلات = | |||
| دانشگاه = | |||
| شاگرد = | |||
| استاد = | |||
| علت معروفشدن =نوازندهٔ بسیاری از ترانههای خاطرهانگیز | |||
| بنیانگذار = | |||
| آلبوم معروف = | |||
| جایزه = | |||
| عضو گروه = | |||
| ناشر = | |||
| نقشهای_مرتبط = | |||
| وبگاه = | |||
| اعضای_کنونی = | |||
| اعضای_پیشین = | |||
| سازهای_برجسته = | |||
| امضا = | |||
| اندازه_امضا = | |||
| جایگزین_امضا = | |||
}} | |||
'''علی تجویدی'''، (زاده ۱۵ آبان ۱۲۹۸، تهران – درگذشته ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، تهران) نوازنده ویولن و سهتار، آهنگساز، پژوهشگر، موسیقیدان و نویسنده اهل ایران بود. علی تجویدی در ۱۲ سالگی تمام دستگاههای موسیقی را میشناخت؛ و میتوانست آنها را به تفکیک از هم شناسایی کند. علی تجویدی موسیقی را با ساز فلوت آغاز و نزد ظهیرالدینی مشق نت نویسی کرد. اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی طی سالیان به عنوان پیشتاز و طلایه دار ویلوننوازی ایران شناخته میشد. در سالهای تدریس او در هنرستان موسیقی، هنرجویان زیادی پرورش یافتند. علی تجویدی علاوه بر نوازندگی، آهنگساز نیز بود. استاد علی تجویدی یکی از برجستهترین شاگردان استاد ابوالحسن صبا بود که در غیبت ایشان کلاس او را اداره میکرد. علی تجویدی استاد چیرهدست ویولن بود و سالها در هنرستان موسیقی در رشته ویولن تدریس میکرد. او استاد هنرمندانی نظیر هایده و حمیرا نیز بوده است. وی در رشتهی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصربهفرد بود. بسیاری از آهنگها و ترانههایی که اغلب ایرانیان با آنها خاطرات بسیاری دارند، ساختهی استاد علی تجویدی است. بسیاری از خوانندههای پیش از '''[[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]]'''، با آهنگسازیهای او به شهرت رسیدند. همچنین بسیاری از ترانههای ماندگار بانو دلکش و بانو مرضیه ساختهی علی تجویدی است. او در ردیف موسیقیدانان طراز اول جهان قرار دارد. استاد علی تجویدی فعالیت آنچنانی پس از انقلاب ضدسلطنتی سال ۱۳۵۷، نداشتهاست. به نقل از خود استاد تجویدی، او از جمله هنرمندانی بود که در سالهای آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سالهای پایانی به سرطان سخت پروستات مبتلا شد؛ و سرانجام در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴، در سن ۸۶ سالگی بدرود حیات گفت. | |||
== خانواده و کودکی == | == خانواده و کودکی == | ||
علی تجویدی، | [[پرونده:تجویدی2.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|250x250پیکسل|علی تجویدی]] | ||
علی تجویدی، موسیقیدان، آهنگساز و چهره ماندگار هنری ایران در تارخ ۱۵ آبان ۱۲۹۸، در تهران و در خانوادهای که اصالتاً اصفهانی بودند، متولد شد. پدر او هادی تجویدی، نقاش معروف آنزمان بود؛ و دانش عمیقی هم به موسیقی و ردیف ایرانی داشت. | |||
=== | استاد نقاشی هادی تجویدی، '''[[کمالالملک]]''' و استاد موسیقی او درویش خان بزرگ بود. به همین خاطر فرزندان وی از امکانات مناسبی برای درک هنر برخوردار بودند. دو برادر بزرگتر علی تجویدی یعنی محمد و علی تجویدی، تحت تعالیم پدر به شهرت زیادی در عرصهی نقاشی رسیده بودند. اما علی تجویدی مجذوب بخش موسیقیایی پدرش شد. پدر او نیز که علاقهمندی علی را میدانست، وی را از کودکی مشق موسیقی آموخت.<ref name=":0">[https://www.notebnote.com/blog/details/4230/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت نت به نت]</ref> | ||
اشتیاق و استعداد علی تجویدی به دنیای بیکران موسیقی به اندازهای بود که در ۱۲ سالگی تمام دستگاههای موسیقی را میشناخت؛ و میتوانست آنها را به تفکیک از هم شناسایی کند. این برای کودکی در آن سن و سال دور از انتظار بود. در نوجوانی به مدت دو سال در مکتب استاد حسین یاحقی به یادگیری ویولن همت گمارد.<ref name=":0" /> | |||
=== استعداد و شوق === | |||
اشتیاق و استعداد علی تجویدی به دنیای بیکران موسیقی به اندازهای بود که در ۱۲ سالگی تمام دستگاههای موسیقی را میشناخت؛ و میتوانست آنها را به تفکیک از هم شناسایی کند. | |||
این برای کودکی در آن سن و سال دور از انتظار بود. در نوجوانی به مدت دو سال در مکتب استاد حسین یاحقی به یادگیری ویولن همت گمارد.<ref name=":0" /> | |||
== آغاز کار هنری == | == آغاز کار هنری == | ||
علی تجویدی موسیقی را با ساز فلوت آغاز و نزد ظهیرالدینی مشق نت نویسی کرد. او تنها ۱۶سال داشت که به کلاس آقای سپهری برای فراگیری ویولن میرفت و برای این که به طور تکمیلی این ساز را یاد بگیرد به مدت ۲ سال از محضر حسین یاحقی استفاده کرد. وی سپس نزد ابوالحسن صبا رفت و به مدت ۸ سال در کلاسهای این استاد بزرگ شرکت کرد؛ و علاوه بر ویولن به فراگیری ساز سه تار نیز مشغول شد.<ref name=":1">[https://www.salameno.com/news/23369/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D بیوگرافی علی تجوید - سایت سلام نو]</ref> | علی تجویدی موسیقی را با ساز فلوت آغاز و نزد ظهیرالدینی مشق نت نویسی کرد. او تنها ۱۶سال داشت که به کلاس آقای سپهری برای فراگیری ویولن میرفت و برای این که به طور تکمیلی این ساز را یاد بگیرد به مدت ۲ سال از محضر حسین یاحقی استفاده کرد. وی سپس نزد ابوالحسن صبا رفت و به مدت ۸ سال در کلاسهای این استاد بزرگ شرکت کرد؛ و علاوه بر ویولن به فراگیری ساز سه تار نیز مشغول شد.<ref name=":1">[https://www.salameno.com/news/23369/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D بیوگرافی علی تجوید - سایت سلام نو]</ref> | ||
=== | === اوج پرواز === | ||
اما اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی هر سازی را که امتحان میکرد، در برخی از آنها نظیر ویولن و سه تار به کمال رسید. | [[پرونده:تجویدی7.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|علی تجویدی|223x223پیکسل]] | ||
اما اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی هر سازی را که امتحان میکرد، در برخی از آنها نظیر ویولن و سه تار به کمال رسید. | |||
=== | او پس از مدتی همزمان با یادگیری موسیقی کلاسیک ایرانی، در کلاسهای نوازندگان مطرح ویولن در سبک کلاسیک حضور مییافت. در آهنگهایی که برای آن همه خواننده ساخته بود، میتوان رد پای موسیقی غربی را هم به وضوح مشاهده کرد. | ||
علی تجویدی به واسطهی ابوالحسن صبا توانست با بزرگانی نظیر رکنالدین مختاری، اسماعیل قهرمانی، حسین طاهر زاده و… نشست و برخاست کند.<ref name=":0" /> | |||
=== خلاقیت و مهارت === | |||
علی تجویدی طی سالیان به عنوان پیشتاز و طلایه دار ویلوننوازی ایران شناخته میشد. در سالهای تدریس او در هنرستان موسیقی، هنرجویان زیادی پرورش یافتند. علی تجویدی علاوه بر نوازندگی، آهنگساز نیز بود. خلاقیت و سطح توانایی وی در حدی بود که خوانندگان خیلی مشتاق برای همکاری با او بودند. با آهنگسازی او صدها ترانه در موسیقی ایران با صدای خوانندگان مختلف ساخته شد.<ref name=":0" /> | علی تجویدی طی سالیان به عنوان پیشتاز و طلایه دار ویلوننوازی ایران شناخته میشد. در سالهای تدریس او در هنرستان موسیقی، هنرجویان زیادی پرورش یافتند. علی تجویدی علاوه بر نوازندگی، آهنگساز نیز بود. خلاقیت و سطح توانایی وی در حدی بود که خوانندگان خیلی مشتاق برای همکاری با او بودند. با آهنگسازی او صدها ترانه در موسیقی ایران با صدای خوانندگان مختلف ساخته شد.<ref name=":0" /> | ||
== اوج شکوفایی == | == اوج شکوفایی == | ||
در واقع اوج شکوفایی علی تجویدی زمانی بود که به همکاری با خواننده معروف بانو '''[[دلکش]]''' و شاعر و ترانهسرای مشهور، رحیم معینی کرمانشاهی پرداخت. | [[پرونده:تجویدی معینی کرمانشاهی دلکش.JPG|جایگزین=علی تجویدی به همراه بانو دلکش و معینی کرمانشاهی|بندانگشتی|220x220px|علی تجویدی به همراه بانو دلکش و معینی کرمانشاهی]] | ||
در واقع اوج شکوفایی علی تجویدی زمانی بود که به همکاری با خواننده معروف بانو '''[[دلکش]]''' و شاعر و ترانهسرای مشهور، رحیم معینی کرمانشاهی پرداخت. | |||
این سه هنرمند ارزنده چنان وحدتی با هم داشتند که در بین سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰، ماندگارترین قطعههای موسیقی ایران را خلق کردند.<ref name=":0" /> | |||
=== | === علاقه به دلکش === | ||
همسر علی تجویدی در مصاحبهای میگوید: <blockquote>«درست همان روزی که دلکش فوت کرد، کسی از لندن با او تماس گرفت؛ و چون من در خانه نبودم، با خودش صحبت کرده و خبر درگذشت او را به تجویدی داده بود. از آن روز به بعد تا سه هفته با هیچکس حرف نزد، حتی یک کلام. تازگیها حالش کمی بهتر شدهاست.»<ref>[https://teeteel.ir/ali-tajvidi.html زندگینامه علی تجویدی استاد موسیقی - دانشنامه تی تیل]</ref></blockquote> | |||
[[پرونده:مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.JPG|جایگزین=مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.|بندانگشتی|275x275px|مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.]] | |||
=== | === همکاری با [[مرضیه]] === | ||
علی تجویدی فقط به نوازندگی و آهنگسازی محدود نبود بلکه در ترانهسرایی نیز مهارت داشت و آثاری همچون "رفتم که رفتم "، "شاید اگر امشب رود" | بانوی هنر و آواز ایران، زنده یاد خانم [[مرضیه]] از دیگر خوانندههایی بود که با استاد علی تجویدی همکاری گسترده داشت. طی چند سال دهها اثر ماندگار با صدای مرضیه و با آهنگسازی استاد علی تجویدی به گنجینه موسیقی ایران افزوده شد. | ||
بسیاری از خوانندگان دیگر نظیر هایده و حمیرا، مدتها شاگرد موسیقی استاد تجویدی بودهاند. بیشتر فعالیتهای استاد علی تجویدی مربوط به پیش از انقلاب ضدسلطنتی در سال ۱۳۵۷، بوده است.<ref name=":0" /> | |||
=== ترانهسرایی === | |||
علی تجویدی فقط به نوازندگی و آهنگسازی محدود نبود بلکه در ترانهسرایی نیز مهارت داشت و آثاری همچون "رفتم که رفتم "، "شاید اگر امشب رود" و… از آثار ماندگار این هنرمند شهیر ایرانی است.<ref name=":1" /> | |||
== سبک نوازندگی == | == سبک نوازندگی == | ||
علی تجویدی در رشتهی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصربهفرد بود. قدرت آرشه و تکنیک برجسته وی در بهکارگیری از ظرائف موسیقی کلاسیک مانند پوزیسیونهای بالا تا نزدیک خرک و آرشهپرانیهای ویژه و پزیکاتو- یعنی نواختن با سر انگشت بر روی سیم ساز-، و استکاتو- یعنی نواختن مقطع-، تحسینبرانگیز است.<ref>[https://www.persiansong.net/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C بیوگرافی علی تجوید - سایت پرشین سانگ]</ref> | علی تجویدی در رشتهی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصربهفرد بود. قدرت آرشه و تکنیک برجسته وی در بهکارگیری از ظرائف موسیقی کلاسیک مانند پوزیسیونهای بالا تا نزدیک خرک و آرشهپرانیهای ویژه و پزیکاتو- یعنی نواختن با سر انگشت بر روی سیم ساز-، و استکاتو- یعنی نواختن مقطع-، تحسینبرانگیز است.<ref>[https://www.persiansong.net/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C بیوگرافی علی تجوید - سایت پرشین سانگ]</ref> | ||
[[پرونده:هایده و تجویدی.jpg|جایگزین=علی تجویدی به همراه بانو هایده|بندانگشتی|213x213px|علی تجویدی به همراه بانو هایده]] | |||
=== تدریس موسیقی === | |||
استاد علی تجویدی یکی از برجستهترین شاگردان استاد ابوالحسن صبا بود که در غیبت ایشان کلاس او را اداره میکرد. علی تجویدی استاد چیرهدست ویولن بود و سالها در هنرستان موسیقی در رشته ویولن تدریس میکرد. او استاد هنرمندانی نظیر هایده و حمیرا نیز بوده است.<ref>[https://www.starbino.com/31043/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C.html بیوگرافی علی تجویدی - سایت استار بیو]</ref> | |||
=== خالق سنگ خارا === | |||
یکی از اثرهای ماندگار علی تجویدی آهنگ «سنگ خارا» با صدای مرضیه بود که جزو آثار فاخر و ماندگار موسیقی ایران شد. شعر این آهنگ از رحیم معینی کرمانشاهی و تظیم آن را '''[[روحالله خالقی]]''' انجام دادند؛ و این آهنگ در ارکستر گلها نیز اجرا شد.<ref name=":1" /> | |||
=== | === موسیقیدان جهانی === | ||
استاد علی تجویدی | [[پرونده:تجویدی1.JPG|جایگزین=استاد علی تجویدی|بندانگشتی|210x210px|استاد علی تجویدی]] | ||
نام علی تجویدی در «دایرة المعارف رجال قرن بیستم» که توسط مؤسسه بیوگرافی آمریکا در سال ۱۹۹۸، منتشر شد، ذکر گردیده است. این کتاب بهویژه مورد استفاده افرادی قرار میگیرد که از آن به عنوان مرجع و مآخذ بزرگان امروز جهان استفاده میکنند. | |||
این بیانگر آن است که استاد علی تجویدی در ردیف موسیقیدانان طراز اول جهان قرار دارد. اما متأسفانه هیچ نامی از این هنرمند گرانقدر در رسانههای داخلی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی نیست!.<ref>[https://sutiyam.blogsky.com/1385/01/06/post-20/ زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت سوتیام]</ref> | |||
=== | === نقش علی تجویدی در تاریخ موسیقی ایران === | ||
علی تجویدی از پر کارترین موسیقیدانان معاصر ایران بود. بسیاری از آهنگها و ترانههایی که اغلب ایرانیان با آنها خاطرات بسیاری دارند، ساختهی استاد علی تجویدی است. بسیاری از خوانندههای پیش از انقلاب ضدسلطنتی، با آهنگسازیهای او به شهرت رسیدند. | |||
علی تجویدی نقش پررنگ و مؤثری در تاریخ موسیقی اصیل ایرانی بر عهده داشت.<ref name=":0" /> | |||
== پس از انقلاب ضدسلطنتی == | == پس از انقلاب ضدسلطنتی == | ||
استاد علی تجویدی فعالیت آنچنانی پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] سال ۱۳۵۷، نداشتهاست. به نقل از خود استاد تجویدی، او از جمله هنرمندانی بود که در سالهای آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سالهای پایانی عمر غیرفعال بود؛ و تنها کاری مشترک با علیاصغر شاهزیدی و تصنیفی با صدای زندهیاد '''[[محمدرضا شجریان]]''' به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد. استاد تجویدی همچنین منتخب چهارمین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۳، شناخته شد.<ref>[http://mashhadconcert.com/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C/ زندگینامه علی تجویدی - سایت مشهدکنسرت]</ref> | استاد علی تجویدی فعالیت آنچنانی پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] سال ۱۳۵۷، نداشتهاست. به نقل از خود استاد تجویدی، او از جمله هنرمندانی بود که در سالهای آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سالهای پایانی عمر غیرفعال بود؛ و تنها کاری مشترک با علیاصغر شاهزیدی و تصنیفی با صدای زندهیاد '''[[محمدرضا شجریان]]''' به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد. استاد تجویدی همچنین منتخب چهارمین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۳، شناخته شد.<ref>[http://mashhadconcert.com/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C/ زندگینامه علی تجویدی - سایت مشهدکنسرت]</ref>مراسم تشییع پیکر زنده یاد | ||
== درگذشت == | |||
[[پرونده:مراسم تشییع پیکر زنده یاد تجویدی.JPG|جایگزین=مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی تجویدی|بندانگشتی|201x201px|مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی تجویدی]] | |||
علی تجویدی در سالهای پایانی به سرطان سخت پروستات مبتلا شد؛ و سرانجام در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴، در سن ۸۶ سالگی بدرود حیات گفت.<ref name=":0" /> | |||
== | [[پرونده:تجویدی01.JPG|جایگزین=استاد تجویدی|بندانگشتی|201x201px|استاد تجویدی]] | ||
علی تجویدی | [[پرونده:تجویدی6.JPG|جایگزین=استاد علی تجویدی|بندانگشتی|201x201px|استاد علی تجویدی]] | ||
== آثار علی تجویدی == | == آثار علی تجویدی == | ||
استاد علی تجویدی یکی از بهترین تصنیفسازان تاریخ ایران | [[پرونده:تجویدی5.JPG|بندانگشتی|205x205px|جایگزین=]] | ||
[[پرونده:تجویدی و نادر گلچین.jpg|جایگزین=علی تجویدی بههمراه نادر گلچین|بندانگشتی|230x230px|علی تجویدی بههمراه نادر گلچین]] | |||
استاد علی تجویدی یکی از بهترین تصنیفسازان تاریخ ایران بهشمار میرود. او آهنگساز زیباترین تصنیفها با صدای خوانندگان مشهور ایران است. فهرست چهل اثر از آثار علی تجویدی به ترتیب نام تصنیف، دستگاه، ترانهسرا، خواننده، عبارتند از: | |||
* وفا با تو ای مه روا نبود (شور، رهی معیری، حمیرا) | * وفا با تو ای مه روا نبود (شور، رهی معیری، حمیرا) | ||
* دیدی که رسوا شد دلم (دشتی، رهی معیری، مرضیه) | * دیدی که رسوا شد دلم (دشتی، رهی معیری، مرضیه) | ||
* بر تربت حافظ، (نیر سینا، دلکش) | * بر تربت حافظ، (نیر سینا، دلکش) | ||
* | * کو یاری تا به دیارم برساند (چهارگاه، معینی کرمانشاهی، دلکش) | ||
* عاشق شیدا من واله و رسوا من (اصفهان، پرویز خطیبی، کوروس سرهنگ زاده) | * عاشق شیدا من واله و رسوا من (اصفهان، پرویز خطیبی، کوروس سرهنگ زاده) | ||
* چه خوش سوزی ای عشق (دشتی، معینی کرمانشاهی، مرضیه) | * چه خوش سوزی ای عشق (دشتی، معینی کرمانشاهی، مرضیه) | ||
خط ۸۶: | خط ۱۵۵: | ||
* صبرم عطا کن (سه گاه، بیژن ترقی، حمیرا) | * صبرم عطا کن (سه گاه، بیژن ترقی، حمیرا) | ||
* شبهای من (سه گاه، نیر سینا، احتمالاً دلکش) | * شبهای من (سه گاه، نیر سینا، احتمالاً دلکش) | ||
* یادت میآید ( | * یادت میآید (همایون، معینی کرمانشاهی، دلکش) | ||
* جدایی (دشتی، معینی کرمانشاهی، دلکش) | * جدایی (دشتی، معینی کرمانشاهی، دلکش) | ||
* به پاس محبت (ماهور، معینی کرمانشاهی، دلکش) | * به پاس محبت (ماهور، معینی کرمانشاهی، دلکش) | ||
* پشیمانم (همایون، بیژن ترقی، حمیرا) | * پشیمانم (همایون، بیژن ترقی، حمیرا) | ||
* دل خرابه (گلپایگانی)<ref>[http://amirarabvand.blogfa.com/post/6 استاد علی تجوید - سایت تصویری برای فردا]</ref> <ref>[https://mohammadhossein.tebyan.net/post/11 زندگینامه استاد علی تجویدی - موسیقی ایرانی]</ref> | * دل خرابه (گلپایگانی)<ref>[http://amirarabvand.blogfa.com/post/6 استاد علی تجوید - سایت تصویری برای فردا]</ref><ref>[https://mohammadhossein.tebyan.net/post/11 زندگینامه استاد علی تجویدی - موسیقی ایرانی]</ref> | ||
== منابع | == منابع == | ||
<references /> | <references /> |
ویرایش