۵٬۷۷۰
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۴۵: | خط ۴۵: | ||
== خانواده و کودکی == | == خانواده و کودکی == | ||
[[پرونده:تجویدی2.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|250x250پیکسل|علی تجویدی]] | [[پرونده:تجویدی2.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|250x250پیکسل|علی تجویدی]] | ||
علی تجویدی، موسیقیدان، آهنگساز و چهره ماندگار هنری ایران در تارخ ۱۵ آبان ۱۲۹۸، در تهران و در خانوادهای که اصالتاً اصفهانی بودند، متولد شد. پدر او هادی تجویدی، نقاش معروف آنزمان بود؛ و دانش عمیقی هم به موسیقی و ردیف ایرانی داشت. استاد نقاشی هادی تجویدی، '''[[کمالالملک]]''' و استاد موسیقی او درویش خان بزرگ بود. به همین خاطر فرزندان وی از امکانات مناسبی برای درک هنر برخوردار بودند. دو برادر بزرگتر علی تجویدی یعنی محمد و علی تجویدی، تحت تعالیم پدر به شهرت زیادی در عرصهی نقاشی رسیده بودند. اما علی تجویدی مجذوب بخش موسیقیایی پدرش شد. پدر او نیز که علاقهمندی علی را میدانست، وی را از کودکی مشق موسیقی آموخت.<ref name=":0">[https://www.notebnote.com/blog/details/4230/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت نت به نت]</ref> | علی تجویدی، موسیقیدان، آهنگساز و چهره ماندگار هنری ایران در تارخ ۱۵ آبان ۱۲۹۸، در تهران و در خانوادهای که اصالتاً اصفهانی بودند، متولد شد. پدر او هادی تجویدی، نقاش معروف آنزمان بود؛ و دانش عمیقی هم به موسیقی و ردیف ایرانی داشت. | ||
استاد نقاشی هادی تجویدی، '''[[کمالالملک]]''' و استاد موسیقی او درویش خان بزرگ بود. به همین خاطر فرزندان وی از امکانات مناسبی برای درک هنر برخوردار بودند. دو برادر بزرگتر علی تجویدی یعنی محمد و علی تجویدی، تحت تعالیم پدر به شهرت زیادی در عرصهی نقاشی رسیده بودند. اما علی تجویدی مجذوب بخش موسیقیایی پدرش شد. پدر او نیز که علاقهمندی علی را میدانست، وی را از کودکی مشق موسیقی آموخت.<ref name=":0">[https://www.notebnote.com/blog/details/4230/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت نت به نت]</ref> | |||
=== استعداد و شوق === | === استعداد و شوق === | ||
اشتیاق و استعداد علی تجویدی به دنیای بیکران موسیقی به اندازهای بود که در ۱۲ سالگی تمام دستگاههای موسیقی را میشناخت؛ و میتوانست آنها را به تفکیک از هم شناسایی کند. این برای کودکی در آن سن و سال دور از انتظار بود. در نوجوانی به مدت دو سال در مکتب استاد حسین یاحقی به یادگیری ویولن همت گمارد.<ref name=":0" /> | اشتیاق و استعداد علی تجویدی به دنیای بیکران موسیقی به اندازهای بود که در ۱۲ سالگی تمام دستگاههای موسیقی را میشناخت؛ و میتوانست آنها را به تفکیک از هم شناسایی کند. | ||
این برای کودکی در آن سن و سال دور از انتظار بود. در نوجوانی به مدت دو سال در مکتب استاد حسین یاحقی به یادگیری ویولن همت گمارد.<ref name=":0" /> | |||
== آغاز کار هنری == | == آغاز کار هنری == | ||
خط ۵۴: | خط ۵۸: | ||
=== اوج پرواز === | === اوج پرواز === | ||
[[پرونده:تجویدی7.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|علی تجویدی]] | [[پرونده:تجویدی7.JPG|جایگزین=علی تجویدی|بندانگشتی|علی تجویدی|223x223پیکسل]] | ||
اما اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی هر سازی را که امتحان میکرد، در برخی از آنها نظیر ویولن و سه تار به کمال رسید. او پس از مدتی همزمان با یادگیری موسیقی کلاسیک ایرانی، در کلاسهای نوازندگان مطرح ویولن در سبک کلاسیک حضور مییافت. در آهنگهایی که برای آن همه خواننده ساخته بود، میتوان رد پای موسیقی غربی را هم به وضوح مشاهده کرد. علی تجویدی به واسطهی ابوالحسن صبا توانست با بزرگانی نظیر رکنالدین مختاری، اسماعیل قهرمانی، حسین طاهر زاده و… نشست و برخاست کند.<ref name=":0" /> | اما اوج پرواز استاد علی تجویدی در سن ۱۸ سالگی در هشت سال شاگردی نزد استاد شهیر، '''[[ابوالحسن صبا]]''' بود. علی تجویدی هر سازی را که امتحان میکرد، در برخی از آنها نظیر ویولن و سه تار به کمال رسید. | ||
او پس از مدتی همزمان با یادگیری موسیقی کلاسیک ایرانی، در کلاسهای نوازندگان مطرح ویولن در سبک کلاسیک حضور مییافت. در آهنگهایی که برای آن همه خواننده ساخته بود، میتوان رد پای موسیقی غربی را هم به وضوح مشاهده کرد. | |||
علی تجویدی به واسطهی ابوالحسن صبا توانست با بزرگانی نظیر رکنالدین مختاری، اسماعیل قهرمانی، حسین طاهر زاده و… نشست و برخاست کند.<ref name=":0" /> | |||
=== خلاقیت و مهارت === | === خلاقیت و مهارت === | ||
خط ۶۱: | خط ۶۹: | ||
== اوج شکوفایی == | == اوج شکوفایی == | ||
[[پرونده:تجویدی معینی کرمانشاهی دلکش.JPG|جایگزین=علی تجویدی به همراه بانو دلکش و معینی کرمانشاهی|بندانگشتی| | [[پرونده:تجویدی معینی کرمانشاهی دلکش.JPG|جایگزین=علی تجویدی به همراه بانو دلکش و معینی کرمانشاهی|بندانگشتی|220x220px|علی تجویدی به همراه بانو دلکش و معینی کرمانشاهی]] | ||
در واقع اوج شکوفایی علی تجویدی زمانی بود که به همکاری با خواننده معروف بانو '''[[دلکش]]''' و شاعر و ترانهسرای مشهور، رحیم معینی کرمانشاهی پرداخت. این سه هنرمند ارزنده چنان وحدتی با هم داشتند که در بین سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰، ماندگارترین قطعههای موسیقی ایران را خلق کردند.<ref name=":0" /> | در واقع اوج شکوفایی علی تجویدی زمانی بود که به همکاری با خواننده معروف بانو '''[[دلکش]]''' و شاعر و ترانهسرای مشهور، رحیم معینی کرمانشاهی پرداخت. | ||
این سه هنرمند ارزنده چنان وحدتی با هم داشتند که در بین سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰، ماندگارترین قطعههای موسیقی ایران را خلق کردند.<ref name=":0" /> | |||
=== علاقه به دلکش === | === علاقه به دلکش === | ||
همسر علی تجویدی در مصاحبهای میگوید: <blockquote>«درست همان روزی که دلکش فوت کرد، کسی از لندن با او تماس گرفت؛ و چون من در خانه نبودم، با خودش صحبت کرده و خبر درگذشت او را به تجویدی داده بود. از آن روز به بعد تا سه هفته با هیچکس حرف نزد، حتی یک کلام. تازگیها حالش کمی بهتر شدهاست.»<ref>[https://teeteel.ir/ali-tajvidi.html زندگینامه علی تجویدی استاد موسیقی - دانشنامه تی تیل]</ref></blockquote> | همسر علی تجویدی در مصاحبهای میگوید: <blockquote>«درست همان روزی که دلکش فوت کرد، کسی از لندن با او تماس گرفت؛ و چون من در خانه نبودم، با خودش صحبت کرده و خبر درگذشت او را به تجویدی داده بود. از آن روز به بعد تا سه هفته با هیچکس حرف نزد، حتی یک کلام. تازگیها حالش کمی بهتر شدهاست.»<ref>[https://teeteel.ir/ali-tajvidi.html زندگینامه علی تجویدی استاد موسیقی - دانشنامه تی تیل]</ref></blockquote> | ||
[[پرونده:مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.JPG|جایگزین=مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.|بندانگشتی| | [[پرونده:مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.JPG|جایگزین=مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.|بندانگشتی|275x275px|مرضیه در روستای آبا و اجدادیاش لالون، در حال پخت نان، در کنار بیژن ترقی، ناصرمسعودی، علیتجویدی، گلنراقی.]] | ||
=== همکاری با [[مرضیه]] === | === همکاری با [[مرضیه]] === | ||
بانوی هنر و آواز ایران، زنده یاد خانم [[مرضیه]] از دیگر خوانندههایی بود که با استاد علی تجویدی همکاری گسترده داشت. طی چند سال دهها اثر ماندگار با صدای مرضیه و با آهنگسازی استاد علی تجویدی به گنجینه موسیقی ایران افزوده شد. بسیاری از خوانندگان دیگر نظیر هایده و حمیرا، مدتها شاگرد موسیقی استاد تجویدی بودهاند. بیشتر فعالیتهای استاد علی تجویدی مربوط به پیش از انقلاب ضدسلطنتی در سال ۱۳۵۷، بوده است.<ref name=":0" /> | بانوی هنر و آواز ایران، زنده یاد خانم [[مرضیه]] از دیگر خوانندههایی بود که با استاد علی تجویدی همکاری گسترده داشت. طی چند سال دهها اثر ماندگار با صدای مرضیه و با آهنگسازی استاد علی تجویدی به گنجینه موسیقی ایران افزوده شد. | ||
بسیاری از خوانندگان دیگر نظیر هایده و حمیرا، مدتها شاگرد موسیقی استاد تجویدی بودهاند. بیشتر فعالیتهای استاد علی تجویدی مربوط به پیش از انقلاب ضدسلطنتی در سال ۱۳۵۷، بوده است.<ref name=":0" /> | |||
=== ترانهسرایی === | === ترانهسرایی === | ||
خط ۷۶: | خط ۸۸: | ||
== سبک نوازندگی == | == سبک نوازندگی == | ||
علی تجویدی در رشتهی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصربهفرد بود. قدرت آرشه و تکنیک برجسته وی در بهکارگیری از ظرائف موسیقی کلاسیک مانند پوزیسیونهای بالا تا نزدیک خرک و آرشهپرانیهای ویژه و پزیکاتو- یعنی نواختن با سر انگشت بر روی سیم ساز-، و استکاتو- یعنی نواختن مقطع-، تحسینبرانگیز است.<ref>[https://www.persiansong.net/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C بیوگرافی علی تجوید - سایت پرشین سانگ]</ref> | علی تجویدی در رشتهی نوازندگی خود، صاحب سبکی منحصربهفرد بود. قدرت آرشه و تکنیک برجسته وی در بهکارگیری از ظرائف موسیقی کلاسیک مانند پوزیسیونهای بالا تا نزدیک خرک و آرشهپرانیهای ویژه و پزیکاتو- یعنی نواختن با سر انگشت بر روی سیم ساز-، و استکاتو- یعنی نواختن مقطع-، تحسینبرانگیز است.<ref>[https://www.persiansong.net/%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C بیوگرافی علی تجوید - سایت پرشین سانگ]</ref> | ||
[[پرونده:هایده و تجویدی.jpg|جایگزین=علی تجویدی به همراه بانو هایده|بندانگشتی| | [[پرونده:هایده و تجویدی.jpg|جایگزین=علی تجویدی به همراه بانو هایده|بندانگشتی|213x213px|علی تجویدی به همراه بانو هایده]] | ||
=== تدریس موسیقی === | === تدریس موسیقی === | ||
خط ۸۵: | خط ۹۷: | ||
=== موسیقیدان جهانی === | === موسیقیدان جهانی === | ||
[[پرونده:تجویدی1.JPG|جایگزین=استاد علی تجویدی|بندانگشتی| | [[پرونده:تجویدی1.JPG|جایگزین=استاد علی تجویدی|بندانگشتی|210x210px|استاد علی تجویدی]] | ||
نام علی تجویدی در «دایرة المعارف رجال قرن بیستم» که توسط مؤسسه بیوگرافی آمریکا در سال ۱۹۹۸، منتشر شد، ذکر گردیده است. این کتاب بهویژه مورد استفاده افرادی قرار میگیرد که از آن به عنوان مرجع و مآخذ بزرگان امروز جهان استفاده میکنند. این بیانگر آن است که استاد علی تجویدی در ردیف موسیقیدانان طراز اول جهان قرار دارد. اما متأسفانه هیچ نامی از این هنرمند گرانقدر در رسانههای داخلی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی نیست!.<ref>[https://sutiyam.blogsky.com/1385/01/06/post-20/ زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت سوتیام]</ref> | نام علی تجویدی در «دایرة المعارف رجال قرن بیستم» که توسط مؤسسه بیوگرافی آمریکا در سال ۱۹۹۸، منتشر شد، ذکر گردیده است. این کتاب بهویژه مورد استفاده افرادی قرار میگیرد که از آن به عنوان مرجع و مآخذ بزرگان امروز جهان استفاده میکنند. | ||
این بیانگر آن است که استاد علی تجویدی در ردیف موسیقیدانان طراز اول جهان قرار دارد. اما متأسفانه هیچ نامی از این هنرمند گرانقدر در رسانههای داخلی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی نیست!.<ref>[https://sutiyam.blogsky.com/1385/01/06/post-20/ زندگینامه استاد علی تجویدی - سایت سوتیام]</ref> | |||
=== نقش علی تجویدی در تاریخ موسیقی ایران === | === نقش علی تجویدی در تاریخ موسیقی ایران === | ||
علی تجویدی از پر کارترین موسیقیدانان معاصر ایران بود. بسیاری از آهنگها و ترانههایی که اغلب ایرانیان با آنها خاطرات بسیاری دارند، ساختهی استاد علی تجویدی است. بسیاری از خوانندههای پیش از انقلاب ضدسلطنتی، با آهنگسازیهای او به شهرت رسیدند. علی تجویدی نقش پررنگ و مؤثری در تاریخ موسیقی اصیل ایرانی بر عهده داشت.<ref name=":0" /> | علی تجویدی از پر کارترین موسیقیدانان معاصر ایران بود. بسیاری از آهنگها و ترانههایی که اغلب ایرانیان با آنها خاطرات بسیاری دارند، ساختهی استاد علی تجویدی است. بسیاری از خوانندههای پیش از انقلاب ضدسلطنتی، با آهنگسازیهای او به شهرت رسیدند. | ||
علی تجویدی نقش پررنگ و مؤثری در تاریخ موسیقی اصیل ایرانی بر عهده داشت.<ref name=":0" /> | |||
== پس از انقلاب ضدسلطنتی == | == پس از انقلاب ضدسلطنتی == | ||
استاد علی تجویدی فعالیت آنچنانی پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] سال ۱۳۵۷، نداشتهاست. به نقل از خود استاد تجویدی، او از جمله هنرمندانی بود که در سالهای آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سالهای پایانی عمر غیرفعال بود؛ و تنها کاری مشترک با علیاصغر شاهزیدی و تصنیفی با صدای زندهیاد '''[[محمدرضا شجریان]]''' به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد. استاد تجویدی همچنین منتخب چهارمین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۳، شناخته شد.<ref>[http://mashhadconcert.com/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C/ زندگینامه علی تجویدی - سایت مشهدکنسرت]</ref> | استاد علی تجویدی فعالیت آنچنانی پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]] سال ۱۳۵۷، نداشتهاست. به نقل از خود استاد تجویدی، او از جمله هنرمندانی بود که در سالهای آغازین پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. علی تجویدی در سالهای پایانی عمر غیرفعال بود؛ و تنها کاری مشترک با علیاصغر شاهزیدی و تصنیفی با صدای زندهیاد '''[[محمدرضا شجریان]]''' به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد. استاد تجویدی همچنین منتخب چهارمین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۳، شناخته شد.<ref>[http://mashhadconcert.com/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C/ زندگینامه علی تجویدی - سایت مشهدکنسرت]</ref>مراسم تشییع پیکر زنده یاد | ||
== درگذشت == | == درگذشت == | ||
[[پرونده:مراسم تشییع پیکر زنده یاد تجویدی.JPG|جایگزین=مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی تجویدی|بندانگشتی|201x201px|مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی تجویدی]] | |||
علی تجویدی در سالهای پایانی به سرطان سخت پروستات مبتلا شد؛ و سرانجام در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴، در سن ۸۶ سالگی بدرود حیات گفت.<ref name=":0" /> | علی تجویدی در سالهای پایانی به سرطان سخت پروستات مبتلا شد؛ و سرانجام در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴، در سن ۸۶ سالگی بدرود حیات گفت.<ref name=":0" /> | ||
[[پرونده:تجویدی01.JPG|جایگزین=استاد تجویدی|بندانگشتی| | |||
[[پرونده:تجویدی01.JPG|جایگزین=استاد تجویدی|بندانگشتی|201x201px|استاد تجویدی]] | |||
[[پرونده:تجویدی6.JPG|جایگزین=استاد علی تجویدی|بندانگشتی|201x201px|استاد علی تجویدی]] | |||
== آثار علی تجویدی == | == آثار علی تجویدی == | ||
[[پرونده:تجویدی5.JPG|بندانگشتی|205x205px|جایگزین=]] | |||
[[پرونده:تجویدی و نادر گلچین.jpg|جایگزین=علی تجویدی بههمراه نادر گلچین|بندانگشتی|230x230px|علی تجویدی بههمراه نادر گلچین]] | |||
استاد علی تجویدی یکی از بهترین تصنیفسازان تاریخ ایران بهشمار میرود. او آهنگساز زیباترین تصنیفها با صدای خوانندگان مشهور ایران است. فهرست چهل اثر از آثار علی تجویدی به ترتیب نام تصنیف، دستگاه، ترانهسرا، خواننده، عبارتند از: | استاد علی تجویدی یکی از بهترین تصنیفسازان تاریخ ایران بهشمار میرود. او آهنگساز زیباترین تصنیفها با صدای خوانندگان مشهور ایران است. فهرست چهل اثر از آثار علی تجویدی به ترتیب نام تصنیف، دستگاه، ترانهسرا، خواننده، عبارتند از: | ||
* وفا با تو ای مه روا نبود (شور، رهی معیری، حمیرا) | * وفا با تو ای مه روا نبود (شور، رهی معیری، حمیرا) |
ویرایش