کاربر:Khosro/صفحه تمرین فروغ فرخزاد: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۷۱: خط ۳۷۱:
*   ۱۳۴۳ ترجمه‌ی سیاحت‌نامه‌ی هنری میلر در یونان به نام ستون سنگی ماروسی که چاپ نشد.  
*   ۱۳۴۳ ترجمه‌ی سیاحت‌نامه‌ی هنری میلر در یونان به نام ستون سنگی ماروسی که چاپ نشد.  
*   ۱۳۴۳ چاپ برگزیده‌ی اشعار فروغ.
*   ۱۳۴۳ چاپ برگزیده‌ی اشعار فروغ.
*   ۱۳۴۵ سفر مجدد به ایتالیا و شرکت در دومین فستیوال مؤلف.<ref>[https://seemorgh.com/culture/literature/literature-papers/407488-%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%BA-%D9%81%D8%B1%D8%AE%D8%B2%D8%A7%D8%AF/ بیوگرافی فروغ فرخزاد - سایت سیمرغ]</ref>
*   ۱۳۴۵ سفر مجدد به ایتالیا و شرکت در دومین فستیوال مؤلف.<ref name=":2">[https://seemorgh.com/culture/literature/literature-papers/407488-%D8%A8%DB%8C%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%BA-%D9%81%D8%B1%D8%AE%D8%B2%D8%A7%D8%AF/ بیوگرافی فروغ فرخزاد - سایت سیمرغ]</ref>


== فروغ فرخزاد از نگاه دیگران ==
== فروغ فرخزاد از نگاه دیگران ==
خط ۴۲۰: خط ۴۲۰:
دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی پژوهش‌گر و شاعر معاصر ایران می‌گوید:  
دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی پژوهش‌گر و شاعر معاصر ایران می‌گوید:  


«می‌بینیم که فروغ با گسترشی که در کیفیت افاعیل قائل شده‌است بیش‌‌تر از نیما که اغلب به توسعه کمی افاعیل گراییده بود، وزن شعر را گسترش داده‌ است و یکی از خصوصیات فراموش‌ شده‌ی شعر قرن چهارم را که به علت کلیشه‌وار شدن زبان شعری در دوره‌‌های بعد فراموش شده بود زنده کرد و از حد رایج و مشخص آن هم توسعه بیش‌‌تری بخشید».<ref name=":0" />
«می‌بینیم که فروغ با گسترشی که در کیفیت افاعیل قائل شده‌است بیش‌‌تر از نیما که اغلب به توسعه کمی افاعیل گراییده بود، وزن شعر را گسترش داده‌ است و یکی از خصوصیات فراموش‌ شده‌ی شعر قرن چهارم را که به علت کلیشه‌وار شدن زبان شعری در دوره‌‌های بعد فراموش شده بود زنده کرد و از حد رایج و مشخص آن هم توسعه بیش‌‌تری بخشید».<ref name=":2" />


یکی از دوستانش می‌گفت که فروغ فرخزاد تجسم آزادی بود، در محبس، اگر بتوانید حداکثر آزادی و حداکثر حبس را مجسم کنید، فروغ همین بود و تلاطم‌هایش نیز از این بود. او شادترین و غمگین‌ترین انسانی است که من دیده‌ام. اگر شادی از راهی برود و غم از راهی دیگر و سرانجام این دو در نقطه‌ای بهم برسند، آن نقطه فروغ است. فروغ نقطه‌ی ملاقات غم و شادی بود.
یکی از دوستانش می‌گفت که فروغ فرخزاد تجسم آزادی بود، در محبس، اگر بتوانید حداکثر آزادی و حداکثر حبس را مجسم کنید، فروغ همین بود و تلاطم‌هایش نیز از این بود. او شادترین و غمگین‌ترین انسانی است که من دیده‌ام. اگر شادی از راهی برود و غم از راهی دیگر و سرانجام این دو در نقطه‌ای بهم برسند، آن نقطه فروغ است. فروغ نقطه‌ی ملاقات غم و شادی بود.
خط ۴۴۷: خط ۴۴۷:
=== مرگ من روزی فرا خواهد رسید ===
=== مرگ من روزی فرا خواهد رسید ===
[[پرونده:درگذشت فروغ.JPG|جایگزین=درگذشت فروغ فرخزاد|بندانگشتی|375x375پیکسل|درگذشت فروغ فرخزاد]]
[[پرونده:درگذشت فروغ.JPG|جایگزین=درگذشت فروغ فرخزاد|بندانگشتی|375x375پیکسل|درگذشت فروغ فرخزاد]]
فروغ فرخزاد در مورد مرگ خودش این شعر را سروده است:
فروغ فرخزاد در پش‌بینی مرگ خودش این شعر را سروده است:


مرگ من روزی فرا خواهد رسید
مرگ من روزی فرا خواهد رسید
خط ۵۳۸: خط ۵۳۸:


== منابع ==
== منابع ==
<references />
۵٬۷۷۰

ویرایش