کاربر:Khosro/صفحه تمرین قتل داریوش مهرجویی و همسرش: تفاوت میان نسخه‌ها

 
(۳ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۷۵: خط ۷۵:
| پانویس            =
| پانویس            =
}}
}}
'''قتل داریوش مهرجویی و همسرش''' ، در شامگاه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲، در مزلشان واقع در شهرک زیبادشت فردیس کرج اتفاق افتاد. داریوش مهرجویی یکی از فیلم‌سازان نامدار ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود. داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۴، مدرک لیسانس فلسفه‌ی خود را در دانشگاه یو.سی.ال. ای آمریکا دریافت کرد و در همین سال نیز سردبیری نشریه‌ی پارس ریویو در لس‌آنجلس را به عهده گرفت. داریوش مهرجویی چندین بار جزء برترین فیلم‌سازان تاریخ سینمای ایران معرفی شد و جوایز بین‌المللی بسیاری را دریافت کرد. از فیلم‌های او می‌توان به فیلم معروف گاو، دایره مینا، هامون، جاره‌نشین‌ها و… اشاره کرد. وحیده محمدی‌فر همسر داریوش مهرجویی بیش از دو دهه به عنوان دستیار کارگردان، فیلمنامه‌نویس و طراح لباس در کنار داریوش مهرجویی کار کرد و به‌هنگام مرگش ۵۵ ساله بود. قتل این دو هنرمند در هاله‌ای از ابهام است. برخی‌ها با یادآوری '''[[قتل‌های زنجیره‌ای]]''' در دهه ۷۰، این قتل را حکومتی دانسته‌اند. مراسم تشییع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، در صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه در محوطه‌ی تالار رودکی با حضور گسترده‌ی مردم و هنرمندان برگزار شد. پیکر این دو هنرمند در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرای تهران خاکسپاری شد. در مراسم تشییع و خاکسپاری، بسیاری از نیروهای امنیتی و ضدشورش حاضر بودند. مراسم تشییع این دو هنرمند تبدیل به تجمع اعتراضی شد و جمعیت شرکت‌کننده شعار می‌دادند: مرگ بر قاتلان، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، مرگ بر قاتل این جنایت، قاتلان قاتلان رسوا باید گردند.
'''قتل داریوش مهرجویی و همسرش''' ، در شامگاه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲، در منزلشان واقع در شهرک زیبادشت فردیس کرج اتفاق افتاد. داریوش مهرجویی یکی از فیلم‌سازان نامدار ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود. داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۴، مدرک لیسانس فلسفه‌ی خود را در دانشگاه یو.سی.ال.ای آمریکا دریافت کرد و در همین سال نیز سردبیری نشریه‌ی پارس ریویو در لس‌آنجلس را به عهده گرفت. داریوش مهرجویی چندین بار جزء برترین فیلم‌سازان تاریخ سینمای ایران معرفی شد و جوایز بین‌المللی بسیاری را دریافت کرد. از فیلم‌های او می‌توان به فیلم معروف گاو، دایره مینا، هامون، جاره‌نشین‌ها و… اشاره کرد. وحیده محمدی‌فر همسر داریوش مهرجویی بیش از دو دهه به عنوان دستیار کارگردان، فیلمنامه‌نویس و طراح لباس در کنار داریوش مهرجویی کار کرد و به‌هنگام مرگش ۵۵ سال داشت. قتل این دو هنرمند در هاله‌ای از ابهام است. برخی‌ها با یادآوری '''[[قتل‌های زنجیره‌ای]]''' در دهه ۷۰، این قتل را حکومتی دانسته‌اند. مراسم تشییع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، در صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه در محوطه‌ی تالار رودکی با حضور گسترده‌ی مردم و هنرمندان برگزار شد. پیکر این دو هنرمند در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرای تهران خاکسپاری شد. در مراسم تشییع و خاکسپاری، بسیاری از نیروهای امنیتی و ضدشورش حاضر بودند. مراسم تشییع این دو هنرمند تبدیل به تجمع اعتراضی شد و جمعیت شرکت‌کننده شعار می‌دادند: مرگ بر قاتلان، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، مرگ بر قاتل این جنایت، قاتلان قاتلان رسوا باید گردند.


== زندگی‌نامه و تحصیلات ==
== زندگی‌نامه و تحصیلات ==
[[پرونده:خانواده مهرجویی.JPG|جایگزین=داریوش مهرجوی با همسر و فرزندش|بندانگشتی|273x273پیکسل|داریوش مهرجوی با همسر و فرزندش]]
داریوش مهرجویی متولد ۱۷ آذرماه ۱۳۱۸، در خانواده‌ای فقیر در تهران به دنیا آمد. او در سنین نوجوانی به سینما و موسیقی علاقه‌مند شد و به آموختن زبان انگلیسی نیز پرداخت. داریوش مهرجویی در سن ۲۰ سالگی جهت ادامه‌ی تحصیلات به کالیفرنیای آمریکا سفر کرد. او در آغاز به تحصیل هنر سینما پرداخت، اما دیری نگذشت که سینما را رها کرد و به تحصیل در رشته‌ی فلسفه روی آورد. داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۴، مدرک لیسانس فلسفه‌ی خود را در دانشگاه یو.سی.ال. ای آمریکا دریافت کرد و در همین سال نیز سردبیری نشریه‌ی پارس ریویو در لس‌آنجلس را به عهده گرفت. یک سال بعد به تهران بازگشت و در سال ۱۳۴۶، نخستین فیلم پرهزینه‌ی خود را به‌نام الماس۳۳ ساخت.  
داریوش مهرجویی متولد ۱۷ آذرماه ۱۳۱۸، در خانواده‌ای فقیر در تهران به دنیا آمد. او در سنین نوجوانی به سینما و موسیقی علاقه‌مند شد و به آموختن زبان انگلیسی نیز پرداخت. داریوش مهرجویی در سن ۲۰ سالگی جهت ادامه‌ی تحصیلات به کالیفرنیای آمریکا سفر کرد. او در آغاز به تحصیل هنر سینما پرداخت، اما دیری نگذشت که سینما را رها کرد و به تحصیل در رشته‌ی فلسفه روی آورد. داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۴، مدرک لیسانس فلسفه‌ی خود را در دانشگاه یو.سی.ال. ای آمریکا دریافت کرد و در همین سال نیز سردبیری نشریه‌ی پارس ریویو در لس‌آنجلس را به عهده گرفت. یک سال بعد به تهران بازگشت و در سال ۱۳۴۶، نخستین فیلم پرهزینه‌ی خود را به‌نام الماس۳۳ ساخت.  


خط ۹۱: خط ۹۲:
=== تهدید به قتل ===
=== تهدید به قتل ===
وحیده محمدی‌فر، یک هفته پیش از این حادثه، در حساب اینستاگرام خود نوشته بود که فرد ناشناسی ما را تهدید کرده است. او نوشته بود:<blockquote>«دیدم پشت شیشه‌های مات پنجره از پشت یک نفر چسبیده به در… گفتم کی هستی، هیچی نگفت… ناگهان حرف زشتی زد وچاقویی از پشت سایه روشن مات پنجره به من نشان داد… گفتم الان زنگ می‌زنم ۱۱۰... گفت بزن؛ ولی من حسابتون رو می‌رسم.»<ref name=":1" /> </blockquote>
وحیده محمدی‌فر، یک هفته پیش از این حادثه، در حساب اینستاگرام خود نوشته بود که فرد ناشناسی ما را تهدید کرده است. او نوشته بود:<blockquote>«دیدم پشت شیشه‌های مات پنجره از پشت یک نفر چسبیده به در… گفتم کی هستی، هیچی نگفت… ناگهان حرف زشتی زد وچاقویی از پشت سایه روشن مات پنجره به من نشان داد… گفتم الان زنگ می‌زنم ۱۱۰... گفت بزن؛ ولی من حسابتون رو می‌رسم.»<ref name=":1" /> </blockquote>
[[پرونده:وحیده محمدی‌فر....JPG|جایگزین=وحیده محمدی‌فر|بندانگشتی|243x243پیکسل|وحیده محمدی‌فر]]


=== گفت‌وگو با روزنامه اعتماد ===
=== گفت‌وگو با روزنامه اعتماد ===
خط ۹۸: خط ۱۰۰:


== قتل‌های زنجیره‌ای ==
== قتل‌های زنجیره‌ای ==
عمادالدین باقی، از فعالان اصلاح‌طلب که به‌خاطر پیگیری‌های قتل‌های زنجیره‌ای به زندان محکوم شده بود، قتل هولناک داریوش مهرجویی و همسرش را به شیوه‌ی قتل داریوش فروهر و همسرش در جریان [[قتل‌های زنجیره‌ای]] در دهه ۷۰ دانست و در حساب توییتری خود نوشت:<blockquote>«قتل هولناک داریوش مهرجویی فیلمساز برجسته ایران وهمسرش دقیقاً به سبک قتل داریوش فروهر وهمسرش، قطعاً پیام واضحی در یادآوری قتل‌های زنحیره‌ای دهه۷۰ دارد.»</blockquote>نسرین ستوده حقوقدان و فعال حقوق بشر، نیز قتل داریوش مهرجویی و همسرش را یادآور قتل‌های زنجیره‌ای خواند.<ref name=":5">[https://parsi.euronews.com/2023/10/16/complexity-and-ambiguities-about-the-murder-case-of-iranian-cinema-director ابهامات و پیچیدگی‌های قتل داریوش مهرجویی و همسرش - سایت یورو نیوز] 2</ref>  
[[پرونده:مهرجویی...1.JPG|جایگزین=داریوش مهرجویی|بندانگشتی|275x275پیکسل|داریوش مهرجویی]]
 
عمادالدین باقی، از فعالان اصلاح‌طلب که به‌خاطر پیگیری‌های قتل‌های زنجیره‌ای به زندان محکوم شده بود، قتل هولناک داریوش مهرجویی و همسرش را به شیوه‌ی قتل [[داریوش فروهر|'''داریوش فروهر''']] و همسرش در جریان [[قتل‌های زنجیره‌ای]] در دهه ۷۰ دانست و در حساب توییتری خود نوشت:<blockquote>«قتل هولناک داریوش مهرجویی فیلمساز برجسته ایران وهمسرش دقیقاً به سبک قتل داریوش فروهر وهمسرش، قطعاً پیام واضحی در یادآوری قتل‌های زنحیره‌ای دهه۷۰ دارد.»</blockquote>نسرین ستوده حقوقدان و فعال حقوق بشر، نیز قتل داریوش مهرجویی و همسرش را یادآور قتل‌های زنجیره‌ای خواند.<ref name=":5">[https://parsi.euronews.com/2023/10/16/complexity-and-ambiguities-about-the-murder-case-of-iranian-cinema-director ابهامات و پیچیدگی‌های قتل داریوش مهرجویی و همسرش - سایت یورو نیوز] 2</ref>  


=== '''قتل ارعابی''' ===
=== '''قتل ارعابی''' ===


یکی از حقوقدانان به نام کامبیز نوروزی، درباره‌ی موضوع گفت‌وگو وحیده محمدی‌فر با روزنامه‌ی اعتماد، طی یادداشتی در همین روزنامه قتل داریوش مهرجویی و همسرش را قتل ارعابی توصیف کرد. کامبیز نوروزی در توضیح قتل ارعابی نوشته است:<blockquote>«مقصود از قتل ارعابی قتلی است که کسانی غیر از مقتول یا مقتول‌ها را بترساند. در این نوع قتل، مقتول هدف اصلی قاتل نیست، بلکه ترساندن دیگران، یا حتی کلّ جامعه از چیزی یا چیزهایی هدف اصلی قاتل است. در این نوع قتل‌ها قربانی از میان کسانی انتخاب می‌شود که بسیار مشهور و خوشنام بوده و نام‌شان ارزش خبری بالایی داشته باشد. قتل‌های ارعابی تبدیل به بمب خبری می‌شوند و «هر اندازه قتل فجیع‌تر و خشن‌تر باشد، نمایشی‌تر است» و عاملان قتل‌های ارعابی «افرادی حرفه‌ای» هستند و از این رو این نوع قتل‌ها را باید در زمره قتل‌های سازمان‌یافته تلقی کرد. اگر چنین باشد پرسش‌هایی پیش می‌آیند. مانند این‌که چه کسانی به دنبال ارعاب جامعه‌اند؟ با این قتل‌ها قرار بوده است چه کسانی از چه چیزی بترسند و مرعوب شوند؟ چه کسانی جلو و پشت صحنه این قتل تاریخی قرار دارند؟.»<ref name=":3" /></blockquote>
یکی از حقوقدانان به نام کامبیز نوروزی، درباره‌ی موضوع گفت‌وگو وحیده محمدی‌فر با روزنامه‌ی اعتماد، طی یادداشتی در همین روزنامه قتل داریوش مهرجویی و همسرش را قتل ارعابی توصیف کرد. کامبیز نوروزی در توضیح قتل ارعابی نوشته است:<blockquote>«مقصود از قتل ارعابی قتلی است که کسانی غیر از مقتول یا مقتول‌ها را بترساند. در این نوع قتل، مقتول هدف اصلی قاتل نیست، بلکه ترساندن دیگران، یا حتی کلّ جامعه از چیزی یا چیزهایی هدف اصلی قاتل است. در این نوع قتل‌ها قربانی از میان کسانی انتخاب می‌شود که بسیار مشهور و خوشنام بوده و نام‌شان ارزش خبری بالایی داشته باشد. قتل‌های ارعابی تبدیل به بمب خبری می‌شوند و «هر اندازه قتل فجیع‌تر و خشن‌تر باشد، نمایشی‌تر است» و عاملان قتل‌های ارعابی «افرادی حرفه‌ای» هستند و از این رو این نوع قتل‌ها را باید در زمره قتل‌های سازمان‌یافته تلقی کرد. اگر چنین باشد پرسش‌هایی پیش می‌آیند. مانند این‌که چه کسانی به دنبال ارعاب جامعه‌اند؟ با این قتل‌ها قرار بوده است چه کسانی از چه چیزی بترسند و مرعوب شوند؟ چه کسانی جلو و پشت صحنه این قتل تاریخی قرار دارند؟.»<ref name=":3" /></blockquote>


== بیانیه انجمن‌ها ==
== بیانیه انجمن‌ها ==
[[پرونده:انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران.JPG|جایگزین=انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران|بندانگشتی|انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران]]
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی نیز با صدور بیانیه‌ای نوشت که قتل داریوش مهرجویی را تسلیت نمی‌گییم بلکه آن‌را محکوم می‌کنیم. در بخشی از این بیانیه آمده است:<blockquote>«کمتر می‌توان منتقد و نویسنده‌ای سینمایی را پیدا کرد که درباره مهرجویی ننوشته باشد اما حالا نوشتن از او و فاجعه شومی که برای او رخ داده است، دشوار است؛ نوشتن از قتل فجیع و شرم‌آور فیلمسازی که راوی شور و شعور زندگی بود… آری او و همسرش را سلاخی کردند! آنهم در امن‌ترین مکان ممکن! در منزل شخصی‌اش! چه کسی این میزان سناریوی هولناک را چیده است؟ چه کسی در برابر قتل این قلّه سینمای ایران پاسخگوست؟!.»</blockquote>این بیانیه‌ها در حالی منتشر شد که داریوش مهرجویی به طور مکرر از هم‌کاری با نظام جمهوری اسلامی شکایت نموده و بارها ابراز عصبانیت کرده بود.<ref name=":2" />  
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی نیز با صدور بیانیه‌ای نوشت که قتل داریوش مهرجویی را تسلیت نمی‌گییم بلکه آن‌را محکوم می‌کنیم. در بخشی از این بیانیه آمده است:<blockquote>«کمتر می‌توان منتقد و نویسنده‌ای سینمایی را پیدا کرد که درباره مهرجویی ننوشته باشد اما حالا نوشتن از او و فاجعه شومی که برای او رخ داده است، دشوار است؛ نوشتن از قتل فجیع و شرم‌آور فیلمسازی که راوی شور و شعور زندگی بود… آری او و همسرش را سلاخی کردند! آنهم در امن‌ترین مکان ممکن! در منزل شخصی‌اش! چه کسی این میزان سناریوی هولناک را چیده است؟ چه کسی در برابر قتل این قلّه سینمای ایران پاسخگوست؟!.»</blockquote>این بیانیه‌ها در حالی منتشر شد که داریوش مهرجویی به طور مکرر از هم‌کاری با نظام جمهوری اسلامی شکایت نموده و بارها ابراز عصبانیت کرده بود.<ref name=":2" />  


خط ۱۱۳: خط ۱۱۸:


== مراسم تشییع و خاکسپاری ==
== مراسم تشییع و خاکسپاری ==
[[پرونده:مراسم تشییع مهرجویی.JPG|جایگزین=مراسم تشییع مهرجویی و همسرش|بندانگشتی|267x267پیکسل|مراسم تشییع مهرجویی و همسرش]]
صبح روز ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، مراسم تشییع پیکر داریوش مهرجویی و همسرش در محوطه‌ی تالار رودکی تهران برگزار شد. در این مراسم جمعیت انبوهی، به‌ویژه سینماگران برجسته و بازیگران مشهور شرکت داشتند. مونا دختر داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، سخنرانی کوتاهی ایراد کرد که در جله آخر گفت که به قول بابا قاتلان واقعاً در میان ما هستند. پیکر داریوش مهرجویی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا خاکسپاری شد.<ref>[https://shahraranews.ir/fa/news/189484/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%B4%DB%8C%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B4-%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%B4-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر داریوش مهرجویی و همسرش - سایت شهرآرا نیوز]</ref>  
صبح روز ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، مراسم تشییع پیکر داریوش مهرجویی و همسرش در محوطه‌ی تالار رودکی تهران برگزار شد. در این مراسم جمعیت انبوهی، به‌ویژه سینماگران برجسته و بازیگران مشهور شرکت داشتند. مونا دختر داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، سخنرانی کوتاهی ایراد کرد که در جله آخر گفت که به قول بابا قاتلان واقعاً در میان ما هستند. پیکر داریوش مهرجویی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا خاکسپاری شد.<ref>[https://shahraranews.ir/fa/news/189484/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%B4%DB%8C%DB%8C%D8%B9-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B4-%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%B4-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر داریوش مهرجویی و همسرش - سایت شهرآرا نیوز]</ref>  


خط ۱۲۰: خط ۱۲۶:


== پیشینه هنری داریوش مهرجویی ==
== پیشینه هنری داریوش مهرجویی ==
[[پرونده:داریوش مهرجویی؛.jpg|جایگزین=داریوش مهرجویی|بندانگشتی|267x267پیکسل|داریوش مهرجویی]]
داریوش مهرجویی یکی از فیلم‌سازان نامدار ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود. داریوش مهرجویی علاوه بر کار سینما، به نوشتن داستان و ترجمه نیز می‌پرداخت. سفیر فرانسه در سال ۱۳۹۳، جایزه‌ی شوالیه ادب و هنر فرانسه را به او اهدا کرد.
داریوش مهرجویی یکی از فیلم‌سازان نامدار ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران بود. داریوش مهرجویی علاوه بر کار سینما، به نوشتن داستان و ترجمه نیز می‌پرداخت. سفیر فرانسه در سال ۱۳۹۳، جایزه‌ی شوالیه ادب و هنر فرانسه را به او اهدا کرد.


داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۸، با هم‌کاری نویسنده برجسته غلامحسین ساعدی، فیلمنامه‌ی گاو را که یکی از داستان‌های کوتاه کتاب مجموعه‌ی غزاداران بیل، اثر غلامحسین ساعدی است، نوشت و فیلم آن را ساخت. فیلم گاو جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به دست آورد که این فیلم گشودن فصل جدیدی در سینمای ایران بود. پس از آن داریوش مهرجویی تبدیل به یکی از فیلم‌سازان مطرح و فعال سینمای ایران شد. او برای مدتی به فرانسه مهاجرت کرد. داریوش مهرجویی هم‌چنین یکی از اعضای هیئت مدیره‌ی موزه هنرهای معاصر تهران بود.  
داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۸، با هم‌کاری نویسنده برجسته غلامحسین ساعدی، فیلمنامه‌ی گاو را که یکی از داستان‌های کوتاه کتاب مجموعه‌ی غزاداران بیل، اثر غلامحسین ساعدی است، نوشت و فیلم آن را ساخت. فیلم گاو جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به دست آورد که این فیلم گشودن فصل جدیدی در سینمای ایران بود. پس از آن داریوش مهرجویی تبدیل به یکی از فیلم‌سازان مطرح و فعال سینمای ایران شد. او برای مدتی به فرانسه مهاجرت کرد. داریوش مهرجویی هم‌چنین یکی از اعضای هیئت مدیره‌ی موزه هنرهای معاصر تهران بود.  


داریوش مهرجویی پس از انقلاب ضدسلطنتی برای مدتی از ایران به فرانسه مهاجرت کرد، اما پس از چند سال به ایران بازگشت و علاوه بر پرداختن به فیلم‌سازی، عضو همیشگی فرهنگستان هنر ایران شد.<ref name=":0" />  
داریوش مهرجویی پس از [[انقلاب ضد سلطنتی|'''انقلاب ضدسلطنتی''']] برای مدتی از ایران به فرانسه مهاجرت کرد، اما پس از چند سال به ایران بازگشت و علاوه بر پرداختن به فیلم‌سازی، عضو همیشگی فرهنگستان هنر ایران شد.<ref name=":0" />
[[پرونده:مهرجویی؛ جایزه.JPG|جایگزین=داریوش مهرجویی|بندانگشتی|235x235پیکسل|داریوش مهرجویی]]


=== مهرجویی از برترین فیلم‌سازان ===
=== مهرجویی از برترین فیلم‌سازان ===
خط ۱۳۳: خط ۱۴۱:


== فیلم‌های داریوش مهرجویی ==
== فیلم‌های داریوش مهرجویی ==
[[پرونده:داریوش مهرجویی؛ فیلم گاو.JPG|جایگزین=فیلم گاو|بندانگشتی|290x290پیکسل|فیلم گاو]]
داریوش مهرجویی در طول فعالیت سینمایی خود (از دهه ۴۰ تا سال ۱۳۹۸)، فیلم‌های بسیاری را ساخت. بخشی از فیلم‌های داریوش مهرجویی عبارتند از:
داریوش مهرجویی در طول فعالیت سینمایی خود (از دهه ۴۰ تا سال ۱۳۹۸)، فیلم‌های بسیاری را ساخت. بخشی از فیلم‌های داریوش مهرجویی عبارتند از:


۵٬۷۷۰

ویرایش