۵٬۷۷۰
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''رحیم معینی کرمانشاهی''' ، (زاده ۱۵ بهمن ۱۳۰۱، کرمانشاه - درگذشته ۲۶ آبان ۱۳...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
رحیم معینی کرمانشاهی در خانوادهای سرشناس به دنیا آمد. پدر او کریم خان معینی، سالار معظم کرمانشاهی، حاکم اصطهباناتِ استان فارس و مادرش نیز اصلاً کازرونی بود. جد معینی کرمانشاهی، حسین خان معینالرعایا از رؤسای انقلاب مشروطیت در غرب کشور بود که در همین راه کشته شد. | رحیم معینی کرمانشاهی در خانوادهای سرشناس به دنیا آمد. پدر او کریم خان معینی، سالار معظم کرمانشاهی، حاکم اصطهباناتِ استان فارس و مادرش نیز اصلاً کازرونی بود. جد معینی کرمانشاهی، حسین خان معینالرعایا از رؤسای انقلاب مشروطیت در غرب کشور بود که در همین راه کشته شد. | ||
معینی کرمانشاهی در زادگاهش تحصیلات خود را آغاز کرد؛ و در دبستان و سپس دبیرستان، نامش به عنوان نقاش چیرهدست بر سر زبانها افتاد. او همواره به کتابهای تاریخی و ادبی علاقه داشت و به تحقیق آثار بزرگان ادب پارسی میپرداخت؛ و از کتابهای ریاضی و فیزیک فاصله میگرفت. | معینی کرمانشاهی در زادگاهش تحصیلات خود را آغاز کرد؛ و در دبستان و سپس دبیرستان، نامش به عنوان نقاش چیرهدست بر سر زبانها افتاد. او همواره به کتابهای تاریخی و ادبی علاقه داشت و به تحقیق آثار بزرگان ادب پارسی میپرداخت؛ و از کتابهای ریاضی و فیزیک فاصله میگرفت.<ref name=":0">[http://moeinikermanshahi.blogfa.com/post/1 مختصر زندگینامه استاد معینی کرمانشاهی - دوستاران معینی کرمانشاهی]</ref> | ||
معینی کرمانشاهی از سنین پایین به ادبیات و هنر علاقهمند شد؛ و در نوجوانی آثار خود را در نشریات محلی کرمانشاه منتشر میکرد. وقتی که او در سالهای آخر دبیرستان بود، پدرش بیمار شد؛ و عهدهدار مسئولیت زندگی خانواده گردید. به همین خاطر پس از اخذ دیپلم، نتوانست تحصیلاتش را ادامه بدهد. | معینی کرمانشاهی از سنین پایین به ادبیات و هنر علاقهمند شد؛ و در نوجوانی آثار خود را در نشریات محلی کرمانشاه منتشر میکرد. وقتی که او در سالهای آخر دبیرستان بود، پدرش بیمار شد؛ و عهدهدار مسئولیت زندگی خانواده گردید. به همین خاطر پس از اخذ دیپلم، نتوانست تحصیلاتش را ادامه بدهد.<ref name=":1">[https://tavaana.org/fa/Rahim_Moeini_Kermanshahi رحیم معینی کرمانشاهی سخنسالار ترانه ایران - سایت توانا]</ref> | ||
=== '''محیط پرورش''' === | === '''محیط پرورش''' === | ||
معینی کرمانشاهی در محیطی احاطه شده بود که فقر و درد و رنج بر آن حاکم بود. محیطی با فرهنگ کهن قبیلهای که کار هنر نقاشی و شاعری را برای او سخت میکرد. معینی کرمانشاهی خودش در این باره در پیشگفتار کتاب ای شمعها بسوزید، نوشته است:<blockquote>«... من در این این فضای اجتماعی قلم به دست گرفتم و به پیروی از انگشتشمار مردم این دیار کتابخوان شدم که اولین درد روحی را از همین جا احساس کردم. زهر کشنده تنهایی نخست از داخل بستگانم به مذاقم چشانده شد. ابتدا به هنر نقاشی روی آوردم و در این فن به چیرهدستی قابل توجهی رسیدم. وقتی با مخالفت شدید اطرافیانم روبرو شدم و به من گفتند که نقاشی عملی حرام است، ستون فقراتم به درد آمد. اعماق اندیشههایم فریاد کشید: اعتراض دارم. مدتها بود اعتراض داشتم به همه چیز و همه کس، معترض بودن با این گونه افکار، زیر بنای طرز تفکرم شد. آزادی و آزادگی را از هر روزنی جستجو می کردم...» | معینی کرمانشاهی در محیطی احاطه شده بود که فقر و درد و رنج بر آن حاکم بود. محیطی با فرهنگ کهن قبیلهای که کار هنر نقاشی و شاعری را برای او سخت میکرد. معینی کرمانشاهی خودش در این باره در پیشگفتار کتاب ای شمعها بسوزید، نوشته است:<blockquote>«... من در این این فضای اجتماعی قلم به دست گرفتم و به پیروی از انگشتشمار مردم این دیار کتابخوان شدم که اولین درد روحی را از همین جا احساس کردم. زهر کشنده تنهایی نخست از داخل بستگانم به مذاقم چشانده شد. ابتدا به هنر نقاشی روی آوردم و در این فن به چیرهدستی قابل توجهی رسیدم. وقتی با مخالفت شدید اطرافیانم روبرو شدم و به من گفتند که نقاشی عملی حرام است، ستون فقراتم به درد آمد. اعماق اندیشههایم فریاد کشید: اعتراض دارم. مدتها بود اعتراض داشتم به همه چیز و همه کس، معترض بودن با این گونه افکار، زیر بنای طرز تفکرم شد. آزادی و آزادگی را از هر روزنی جستجو می کردم...»<ref name=":2">[https://javanan.com/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%88%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85-%D9%85/ نگاه کوتاهی به زندگی و آثار معینی کرمانشاهی - سایت جوانان]</ref> </blockquote> | ||
== هنر نقاشی == | == هنر نقاشی == | ||
معینی کرمانشاهی در هنر نقاشی پیشرفت خوبی داشت و تابلوهایی نیز به یادگار گذاشت. تابلو سیاه قلم حضرت مسیح، آخرین اثر او در عرصه هنر نقاشی است که در ۱۳۲۵، به پایان رسید. | معینی کرمانشاهی در هنر نقاشی پیشرفت خوبی داشت و تابلوهایی نیز به یادگار گذاشت. تابلو سیاه قلم حضرت مسیح، آخرین اثر او در عرصه هنر نقاشی است که در ۱۳۲۵، به پایان رسید.<ref name=":0" /> | ||
== آغاز فعالیت سیاسی == | == آغاز فعالیت سیاسی == | ||
معینی کرمانشاهی در شهریور ۱۳۲۰، و همزمان با اشغال نظامی ایران، فعالیّتهای سیاسی خود را آغاز کرد. او با نوشتن مقالههای تند و صریح، مخالفتهای خود را با حکومت آشکار ساخت؛ از میان فعالیّتهای اصلی او انتشار نشریه انقلابی "سلحشوران غرب" بود. | معینی کرمانشاهی در شهریور ۱۳۲۰، و همزمان با اشغال نظامی ایران، فعالیّتهای سیاسی خود را آغاز کرد. او با نوشتن مقالههای تند و صریح، مخالفتهای خود را با حکومت آشکار ساخت؛ از میان فعالیّتهای اصلی او انتشار نشریه انقلابی "سلحشوران غرب" بود.<ref name=":0" /> | ||
=== '''نشریه سلحشوران غرب''' === | === '''نشریه سلحشوران غرب''' === | ||
روزنامهنگاری یکی دیگر از کارهای معینی کرمانشاهی بود. او از سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۲، به مدت ۴ سال روزنامه ''سلحشوران غرب'' را مدیریت کرد. این روزنامه در کرمانشاه منتشر میشد؛ و مقالات تیز و انقلابی معینی کرمانشاهی در آن منتشر میگردید. '''«سایت توانا»''' | روزنامهنگاری یکی دیگر از کارهای معینی کرمانشاهی بود. او از سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۲، به مدت ۴ سال روزنامه ''سلحشوران غرب'' را مدیریت کرد. این روزنامه در کرمانشاه منتشر میشد؛ و مقالات تیز و انقلابی معینی کرمانشاهی در آن منتشر میگردید. '''«سایت توانا»''' | ||
معینی کرمانشاهی افکار میهنپرستانهی خود را در روزنامهی سلحشوران غرب منتشر می کرد. او با انتشار مقالاتی از دکتر محمد مصدق و '''نهضت ملی شدن نفت''' حمایت و طرفداری میکرد. | معینی کرمانشاهی افکار میهنپرستانهی خود را در روزنامهی سلحشوران غرب منتشر می کرد. او با انتشار مقالاتی از دکتر محمد مصدق و '''نهضت ملی شدن نفت''' حمایت و طرفداری میکرد.<ref name=":2" /> | ||
=== '''دستگیری و زندان''' === | === '''دستگیری و زندان''' === | ||
معینی کرمانشاهی سرانجام دستگیر و زندانی شد؛ و به قلعهی فلکالافلاک در خرم آباد تبعید گردید. | معینی کرمانشاهی سرانجام دستگیر و زندانی شد؛ و به قلعهی فلکالافلاک در خرم آباد تبعید گردید. | ||
او پس از کشته شدن رزم آراء که تردد تبعیدیان آزاد گردید، به تهران بازگشت و روش تازهای در پیش گرفت. او با غزلها و ترانههایش خشم و اعتراض خود را نسبت به حکومت و اوضاع اجتماعی نشان داد. | او پس از کشته شدن رزم آراء که تردد تبعیدیان آزاد گردید، به تهران بازگشت و روش تازهای در پیش گرفت. او با غزلها و ترانههایش خشم و اعتراض خود را نسبت به حکومت و اوضاع اجتماعی نشان داد.<ref name=":0" /> | ||
معینی کرمانشاهی خودش در باره عزیمت به تهران و فعالیتهایش میگوید: <blockquote>«پس از گذراندن تبعید به تهران عزیمت کردم و به دستور دکتر '''حسین فاطمی''' معاون نخست وزیر وقت، در اداره کل انتشارات رادیو با سمت رئیس دفتر بایگانی خبرگزاری پارس (ایرنای فعلی) به کار مشغول شدم و بعد به ریاست اخبار این خبرگزاری ارتقا یافتم. بعدها با سمت معاونت رادیو، سرپرست گروه هنری این رسانه شنیداری نیز شدم». | معینی کرمانشاهی خودش در باره عزیمت به تهران و فعالیتهایش میگوید: <blockquote>«پس از گذراندن تبعید به تهران عزیمت کردم و به دستور دکتر '''[[سیدحسین فاطمی|حسین فاطمی]]''' معاون نخست وزیر وقت، در اداره کل انتشارات رادیو با سمت رئیس دفتر بایگانی خبرگزاری پارس (ایرنای فعلی) به کار مشغول شدم و بعد به ریاست اخبار این خبرگزاری ارتقا یافتم. بعدها با سمت معاونت رادیو، سرپرست گروه هنری این رسانه شنیداری نیز شدم».<ref name=":1" /></blockquote> | ||
== شغلها و سِمَتْها == | == شغلها و سِمَتْها == | ||
خط ۳۸: | خط ۳۸: | ||
* معاونت تامالاختیار رادیو تهران | * معاونت تامالاختیار رادیو تهران | ||
* رییس کمیسیون نمایشات کل کشور | * رییس کمیسیون نمایشات کل کشور | ||
* بزرگ دبیر کمیته شعر و ترانه | * بزرگ دبیر کمیته شعر و ترانه<ref name=":0" /> | ||
=== '''حکم بازنشستگی غیرقانونی''' === | === '''حکم بازنشستگی غیرقانونی''' === | ||
معینی کرمانشاهی با مدیر عامل صدا و سیمای دوران پهلوی درگیری لفظی داشت و انتقاد خود از این رسانهی صوتی و تصویری را در خیلی از مصاحبههای مطبوعاتی که داشت، مطرح كرد. او در حضورِ جمعی از مدیران و كاركنان صدا و سیما دعوتنامهی جشنِ هنر شیراز را پاره كرد؛ و رویِ میزش انداخت. به استاد معینی کرمانشاهی دو مدال در جشن پنجاهمین سال سلطنت پهلوی تعلق گرفت كه یكی به خاطر سخنسُرایی در انواعِ شعر پارسی و دیگری به خاطر ترانهسرایی و ایجاد تحول در این رشتهی دشوار هنری بود، اما او از پذیرش این مدالها خودداری كرد؛ و آنها را توسط استاد ابراهیم صهبا که آوردندهاش بود، پس فرستاد. سرانجام همین حرکات اعتراضی باعث شد که هنگام بهسر بردن مرخصی در مهرماه ۱۳۵۴، حکم بازنشستگی تعلیقی وی پس از ۲۲ سال خدمت، به طور غیابی و غیرقانونی صادر گردد. | معینی کرمانشاهی با مدیر عامل صدا و سیمای دوران پهلوی درگیری لفظی داشت و انتقاد خود از این رسانهی صوتی و تصویری را در خیلی از مصاحبههای مطبوعاتی که داشت، مطرح كرد. او در حضورِ جمعی از مدیران و كاركنان صدا و سیما دعوتنامهی جشنِ هنر شیراز را پاره كرد؛ و رویِ میزش انداخت. به استاد معینی کرمانشاهی دو مدال در جشن پنجاهمین سال سلطنت پهلوی تعلق گرفت كه یكی به خاطر سخنسُرایی در انواعِ شعر پارسی و دیگری به خاطر ترانهسرایی و ایجاد تحول در این رشتهی دشوار هنری بود، اما او از پذیرش این مدالها خودداری كرد؛ و آنها را توسط استاد ابراهیم صهبا که آوردندهاش بود، پس فرستاد. سرانجام همین حرکات اعتراضی باعث شد که هنگام بهسر بردن مرخصی در مهرماه ۱۳۵۴، حکم بازنشستگی تعلیقی وی پس از ۲۲ سال خدمت، به طور غیابی و غیرقانونی صادر گردد.<ref name=":0" /> | ||
== ترانهسرایی == | == ترانهسرایی == | ||
معینی کرمانشاهی از اوایل دهه ۱۳۳۰، در رادیو تهران کار میکرد. ترانههایی که او میسرود در آن سالها ترانههایی تازه و نو به شمار میآمد؛ و این نبوغ و نوآوری به خاطر قدرت تصویرسازی او در ترانه بود که علت آن نیز مهارت و ذوق وی در هنر نقاشی بود. | معینی کرمانشاهی از اوایل دهه ۱۳۳۰، در رادیو تهران کار میکرد. ترانههایی که او میسرود در آن سالها ترانههایی تازه و نو به شمار میآمد؛ و این نبوغ و نوآوری به خاطر قدرت تصویرسازی او در ترانه بود که علت آن نیز مهارت و ذوق وی در هنر نقاشی بود.<ref name=":1" /> | ||
معینی کرمانشاهی در بارهی مشخصات ترانه میگوید:<blockquote>«۱- ترانه سرا در مسیر حرکت صحیح این فن در درجه اول، باید شاعر به معنای وسیع کلمه باشد. با اصول جملهبندی، ترکیبات و نوآوریها، اشارات و کنایات شعری و تمثیلهای زیرکانه برای رسانیدن پیام شاعرانه، آشنا باشد. برای بیان آهنگ باید با طبعی پُربار، قادر به استخدام کلمات ظریف بوده تا با قدرت خلاقه شعر و بازگو کردن مفاهیم موسیقی به کجراهی کشیده نشود.</blockquote><blockquote>۲ـ احوال آهنگها را در مقامات مختلف با هوش شاعرانه بشناسد؛ و برای هر حالتی از آهنگ، مفاهیم مناسب در قالب کلمات بیان کند.</blockquote><blockquote>۳ـ تداوم مطلب را از ابتدای آهنگ تا انتها رعایت کند، تا گوش شنونده در شنیدن فرازها آشفته نشود.</blockquote><blockquote>۴ـ تلفیق بسیار دقیق حالات گوناگون آهنگها با معانی کلمات در حالات کلامی مانند: سئوال، گریز، حاشا، پرخاش، گلایه، نارضایتی، تمنا، شیفتگی و امثال این احوال، در جوهر کلمات، ضرورت کامل و حتمی دارند. نباید به دلخواه و تنها از روی تطبیق با سیلاب، هر کلمه را روی هر فراز آهنگ گذاشت که کاری عبث و بیهوده است.</blockquote><blockquote>۵ـ دو پاره نشدن کلمات در دو سیلاب موسیقی، از اهم فن ترانهسرایی است.</blockquote><blockquote>۶ـ انتخاب موضوع از شروط ریشهای در ترانهسرایی است. آهنگ از سازمان بههم پیوستهای شکل گرفته که اساتید موسیقی ایرانی به آن توجهی خاص دارند. سزاوار نیست ترانهسرا این سازمان را بههم ریزد و با کلمات و جملات نامتجانس، خط فکری آهنگ را مشوش کند. این کار مشکلترین مرحله ترانه سازی است. ترانهسرا باید بداند که در ساختن هر اثر، با کیفیت تداوم یافته آهنگ شریک است. آهنگ ـ ترانه، اثری شخصی و جداگانه نیست، اثری مشترک است.» | معینی کرمانشاهی در بارهی مشخصات ترانه میگوید:<blockquote>«۱- ترانه سرا در مسیر حرکت صحیح این فن در درجه اول، باید شاعر به معنای وسیع کلمه باشد. با اصول جملهبندی، ترکیبات و نوآوریها، اشارات و کنایات شعری و تمثیلهای زیرکانه برای رسانیدن پیام شاعرانه، آشنا باشد. برای بیان آهنگ باید با طبعی پُربار، قادر به استخدام کلمات ظریف بوده تا با قدرت خلاقه شعر و بازگو کردن مفاهیم موسیقی به کجراهی کشیده نشود.</blockquote><blockquote>۲ـ احوال آهنگها را در مقامات مختلف با هوش شاعرانه بشناسد؛ و برای هر حالتی از آهنگ، مفاهیم مناسب در قالب کلمات بیان کند.</blockquote><blockquote>۳ـ تداوم مطلب را از ابتدای آهنگ تا انتها رعایت کند، تا گوش شنونده در شنیدن فرازها آشفته نشود.</blockquote><blockquote>۴ـ تلفیق بسیار دقیق حالات گوناگون آهنگها با معانی کلمات در حالات کلامی مانند: سئوال، گریز، حاشا، پرخاش، گلایه، نارضایتی، تمنا، شیفتگی و امثال این احوال، در جوهر کلمات، ضرورت کامل و حتمی دارند. نباید به دلخواه و تنها از روی تطبیق با سیلاب، هر کلمه را روی هر فراز آهنگ گذاشت که کاری عبث و بیهوده است.</blockquote><blockquote>۵ـ دو پاره نشدن کلمات در دو سیلاب موسیقی، از اهم فن ترانهسرایی است.</blockquote><blockquote>۶ـ انتخاب موضوع از شروط ریشهای در ترانهسرایی است. آهنگ از سازمان بههم پیوستهای شکل گرفته که اساتید موسیقی ایرانی به آن توجهی خاص دارند. سزاوار نیست ترانهسرا این سازمان را بههم ریزد و با کلمات و جملات نامتجانس، خط فکری آهنگ را مشوش کند. این کار مشکلترین مرحله ترانه سازی است. ترانهسرا باید بداند که در ساختن هر اثر، با کیفیت تداوم یافته آهنگ شریک است. آهنگ ـ ترانه، اثری شخصی و جداگانه نیست، اثری مشترک است.»<ref name=":2" /> </blockquote> | ||
=== '''ترانهها''' === | === '''ترانهها''' === | ||
برخی از ترانههای معینی کرمانشاهی دو قسمتی هستند، مانند: سفر کرده و بازگشته، پیوند گلها و ثمر گلها، خوابِ نوشین و شبزنده دار، گوشهگیر و تنها منشین، برخی دیگر از ترانههای ماندگار او عبارتند از: کودکی، رفتم که رفتم، نگران، جای تو خالی، افسانه عشق، حکایت نگفته، راه خیال، همصدا، تو بخوان، طاقتم ده، طوفان، مینای شکسته، عشق خود حاشا مکن، عشق، یاد من کن، راز خلقت، تو را هرگز نمیبخشم، گمراه، اشک روزگار، بوی بهار، بهار من گذشته شاید، تنهایی، چشمان سبز و... | برخی از ترانههای معینی کرمانشاهی دو قسمتی هستند، مانند: سفر کرده و بازگشته، پیوند گلها و ثمر گلها، خوابِ نوشین و شبزنده دار، گوشهگیر و تنها منشین، برخی دیگر از ترانههای ماندگار او عبارتند از: کودکی، رفتم که رفتم، نگران، جای تو خالی، افسانه عشق، حکایت نگفته، راه خیال، همصدا، تو بخوان، طاقتم ده، طوفان، مینای شکسته، عشق خود حاشا مکن، عشق، یاد من کن، راز خلقت، تو را هرگز نمیبخشم، گمراه، اشک روزگار، بوی بهار، بهار من گذشته شاید، تنهایی، چشمان سبز و...<ref name=":0" /> | ||
=== '''نغمهخوان ترانههای معینی''' === | === '''نغمهخوان ترانههای معینی''' === | ||
نغمهخوان ترانههای معینی کرمانشاهی صداهای طراز اول و خوانندگان مشهوری نظیر بانو '''مرضیه'''، '''دلکش'''، حمیرا و داریوش اقبالی بودند. ترانهی سنگ خارا با صدای گرم مرضیه یکی از سرودههای زیبای معینی کرمانشاهی است که هنوز هم زمزمهی خاص و عام مردم ایران است. معینی کرمانشاهی ترانهسرای رتبهی عالی بود و با هنرمندان درجه یکی نیز همکاری میکرد. هنرمندان شهیری نظیر'''علی تجویدی'''، '''پرویز یاحقی'''، '''همایون خرم''' و… از جمله همکاران او در عرصه موسیقی بودند. | نغمهخوان ترانههای معینی کرمانشاهی صداهای طراز اول و خوانندگان مشهوری نظیر بانو '''مرضیه'''، '''دلکش'''، حمیرا و داریوش اقبالی بودند. ترانهی سنگ خارا با صدای گرم مرضیه یکی از سرودههای زیبای معینی کرمانشاهی است که هنوز هم زمزمهی خاص و عام مردم ایران است. معینی کرمانشاهی ترانهسرای رتبهی عالی بود و با هنرمندان درجه یکی نیز همکاری میکرد. هنرمندان شهیری نظیر'''[[علی تجویدی]]'''، '''[[پرویز یاحقی]]'''، '''[[همایون خرم]]''' و… از جمله همکاران او در عرصه موسیقی بودند.<ref name=":1" /> | ||
=== '''شعر تصویری''' === | === '''شعر تصویری''' === | ||
معینی کرمانشاهی سبک شعر تصویرسازی و استفاده از این نوآوری را در آثاری چون طاووس، آبشار، الماس، برق و خرمن، سرو و بید، تاک و هشتاد و هشت اثر، برای اجرا در برنامهی معروف گلها به تهیه کنندگی داوود پیرنیا پدید آورد که توسط خوانندگان رادیو اجرا شده است. معینی کرمانشاهی از ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۲، به مدت ۲۰ سال با شصت آهنگساز و موسیقیدان سرشناس و برجسته همکاری کرده است. | معینی کرمانشاهی سبک شعر تصویرسازی و استفاده از این نوآوری را در آثاری چون طاووس، آبشار، الماس، برق و خرمن، سرو و بید، تاک و هشتاد و هشت اثر، برای اجرا در برنامهی معروف گلها به تهیه کنندگی داوود پیرنیا پدید آورد که توسط خوانندگان رادیو اجرا شده است. معینی کرمانشاهی از ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۲، به مدت ۲۰ سال با شصت آهنگساز و موسیقیدان سرشناس و برجسته همکاری کرده است.<ref name=":0" /> | ||
نخستین شعر تصویری استاد معینی کرمانشاهی به نام ''آبشار'' با آهنگ موسیقیدان و آهنگساز مشهور، بزرگلشگری و با خوانندگی یاسمین است. این شعر داستان آبشاری است که گاه نالان است و گاه غُران، همیشه در جوش است و خروش و با گریه و خندهی خود سکوت کوهستان را بههم میزند. بیت آخر شعر آبشار، این است که: | نخستین شعر تصویری استاد معینی کرمانشاهی به نام ''آبشار'' با آهنگ موسیقیدان و آهنگساز مشهور، بزرگلشگری و با خوانندگی یاسمین است. این شعر داستان آبشاری است که گاه نالان است و گاه غُران، همیشه در جوش است و خروش و با گریه و خندهی خود سکوت کوهستان را بههم میزند. بیت آخر شعر آبشار، این است که: | ||
خط ۶۱: | خط ۶۱: | ||
تا نیفتم، برنمیخیزد خروش از سینهام | تا نیفتم، برنمیخیزد خروش از سینهام | ||
تا نجوشم کی به دریا میرسانم آستین؟ | تا نجوشم کی به دریا میرسانم آستین؟<ref name=":3">[https://www.bbc.com/persian/arts/2015/11/151118_l30_rahim_moinee_kermanshahi_dies معینی کرمانشاهی شاعر و ترانهسرای معاصر درگذشت - بیبیسی فارسی]</ref> | ||
ترانهی طاووس با صدای مرضیه و نوازندگی پرویز یاحقی، یکی دیگر از ترانههای تصویری ماندگار معینی کرمانشاهی است که از نظر اهل فن، قدرت تصویرپردازی بسیار مشهودی دارد. | ترانهی طاووس با صدای مرضیه و نوازندگی پرویز یاحقی، یکی دیگر از ترانههای تصویری ماندگار معینی کرمانشاهی است که از نظر اهل فن، قدرت تصویرپردازی بسیار مشهودی دارد. | ||
خط ۹۱: | خط ۹۱: | ||
چو شد ز شور او فزون غرور او پای زشتش شد هویدا | چو شد ز شور او فزون غرور او پای زشتش شد هویدا | ||
هر کسی در این جهان باشد اسیر زشت و زیبا | هر کسی در این جهان باشد اسیر زشت و زیبا<ref name=":1" /> | ||
== شهرت و محبوبیت == | == شهرت و محبوبیت == | ||
در واقع میتوان گفت که استاد معینی کرمانشاهی شهرت و محبوبیت خود را مدیون ترانههای دلنشین و بهویژه ترانههای تصویری است. ترانههای او که توسط خوانندگان معروفی خوانده میشد، از شهرت بسیاری برخوردار گردید. | در واقع میتوان گفت که استاد معینی کرمانشاهی شهرت و محبوبیت خود را مدیون ترانههای دلنشین و بهویژه ترانههای تصویری است. ترانههای او که توسط خوانندگان معروفی خوانده میشد، از شهرت بسیاری برخوردار گردید.<ref>[https://ghalammou.com/posts/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%B9%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C رحیم معینی کرمانشاهی - سایت قلممو]</ref> | ||
== تخلص == | == تخلص == | ||
تخلص استاد معینی کرمانشاهی ابتدا عشقی بود. پس مدتی تخلص شوقی را برگزید و پس از آن با تخلص امید شعر میسرود؛ و در آخر تخلص معینی را برگزید. | تخلص استاد معینی کرمانشاهی ابتدا عشقی بود. پس مدتی تخلص شوقی را برگزید و پس از آن با تخلص امید شعر میسرود؛ و در آخر تخلص معینی را برگزید. | ||
رحیم معینی کرمانشاهی درگذشت | رحیم معینی کرمانشاهی درگذشت<ref>[https://photokade.com/%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%B9%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA/ رحیم معینی کرمانشاهی درگذشت - سایت فتوکده]</ref> | ||
== سبک معینی کرمانشاهی == | == سبک معینی کرمانشاهی == | ||
بنابر گفتهی پژوهشگران درباره نمودار زبانی و فکری آثار معینی کرمانشاهی، زبان او به سمت سنتگرایی است؛ و زبان شعری وی از افعال کهن، افعال پیشوندی، باستانگرایی در اسم، صفت و… برخوردار است. در عرصهی ادبی نیز نقطه قوت شعری معینی کرمانشاهی در آرایههایی مثل ایهام، اسلوب معادله که یک ساختار مخصوص نحوی است، حسن تعلیل و... انعکاس بیشتری داشته است، در سنجش با آرایههایی مثل تشبیه و استعاره که بیشتر بر اساس ایماژهایی تکراری بنا شدهاند. گسترهی فکری معینی کرمانشاهی نیز با گونهای ناسازگاری بین سنت و مدرنیته و نوگرایی شکل یافته است. | بنابر گفتهی پژوهشگران درباره نمودار زبانی و فکری آثار معینی کرمانشاهی، زبان او به سمت سنتگرایی است؛ و زبان شعری وی از افعال کهن، افعال پیشوندی، باستانگرایی در اسم، صفت و… برخوردار است. در عرصهی ادبی نیز نقطه قوت شعری معینی کرمانشاهی در آرایههایی مثل ایهام، اسلوب معادله که یک ساختار مخصوص نحوی است، حسن تعلیل و... انعکاس بیشتری داشته است، در سنجش با آرایههایی مثل تشبیه و استعاره که بیشتر بر اساس ایماژهایی تکراری بنا شدهاند. گسترهی فکری معینی کرمانشاهی نیز با گونهای ناسازگاری بین سنت و مدرنیته و نوگرایی شکل یافته است.<ref name=":1" /> | ||
== همکاری با [[علی تجویدی]] == | == همکاری با [[علی تجویدی]] == | ||
استاد معینی کرمانشاهی بیشترین همکاری موسیقایی را با استاد | استاد معینی کرمانشاهی بیشترین همکاری موسیقایی را با استاد [[علی تجویدی]] داشته است که محصول آن خلق آثار ماندگار و تأثیرگذاری در تاریخ موسیقی ایران شد. معینی کرمانشاهی نخستین ترانهسرایی خود را برای برنامهی گلها، بر روی آهنگی از علی تجویدی با مطلع: چه میشد رها بودم از همه قیدی، آغاز کرد. وی نزدیک به چهل اثر مشترک با استاد تجویدی داشت.<ref name=":2" /> | ||
== هنرمند متعهد == | == هنرمند متعهد == | ||
استاد معینی کرمانشاهی هنرمند واقعی را کسی میداند که در بطن جامعه در بین مردم بوده و خود را شریک درد و رنج آنان بداند؛ و سعادت فردی خودش را در سایهی سعادت جامعه بجوید. او خودش در مقدمهی کتابش در این باره نوشته است:<blockquote>«زحمتکشیدگان همیشه در آتش رنج دیگران میسوزند؛ و شاعر واقعی نمونهی زندهای از این سوز و ساز است. دردهای روحی و سخنان غمآلود یک شاعر برجسته نمیتواند انفرادی و شخصی باشد. او در سایهی سعادت اجتماعی، سعادت فردی خود را میجوید. همیشه در اختلافات شدید طبقاتی و ظلمهای فاحشی که ناشی از این تلاطم اجتماعی بوده است، هنرمندان و شعرای برجسته در ملتهای آلوده به این مفاسد ظهور کرده و آیینهی شفاف تصویرنمای زمان خویش بودهاند.» | استاد معینی کرمانشاهی هنرمند واقعی را کسی میداند که در بطن جامعه در بین مردم بوده و خود را شریک درد و رنج آنان بداند؛ و سعادت فردی خودش را در سایهی سعادت جامعه بجوید. او خودش در مقدمهی کتابش در این باره نوشته است:<blockquote>«زحمتکشیدگان همیشه در آتش رنج دیگران میسوزند؛ و شاعر واقعی نمونهی زندهای از این سوز و ساز است. دردهای روحی و سخنان غمآلود یک شاعر برجسته نمیتواند انفرادی و شخصی باشد. او در سایهی سعادت اجتماعی، سعادت فردی خود را میجوید. همیشه در اختلافات شدید طبقاتی و ظلمهای فاحشی که ناشی از این تلاطم اجتماعی بوده است، هنرمندان و شعرای برجسته در ملتهای آلوده به این مفاسد ظهور کرده و آیینهی شفاف تصویرنمای زمان خویش بودهاند.»<ref>[http://persian-man.ir/senior/poets/%D9%85%D8%B9%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C/ زندگینامه رحیم معینی کرمانشاهی - سایت مردان پارس]</ref> </blockquote> | ||
== آثار معینی کرمانشاهی == | == آثار معینی کرمانشاهی == | ||
معینی کرمانشاهی از سال ۱۳۳۰، تا زمان درگذشتش، علاوه بر ۴۰۰ ترانه و قطعات سبکِ نو، ۹۴ هزار بیت شعر سرود و منتشر کرد. | معینی کرمانشاهی از سال ۱۳۳۰، تا زمان درگذشتش، علاوه بر ۴۰۰ ترانه و قطعات سبکِ نو، ۹۴ هزار بیت شعر سرود و منتشر کرد.<ref name=":0" /> | ||
از معینی کرمانشاهی چندین کتاب بهجا مانده است که عبارتند از: | از معینی کرمانشاهی چندین کتاب بهجا مانده است که عبارتند از: | ||
خط ۱۲۳: | خط ۱۲۳: | ||
حافظ برخیز | حافظ برخیز | ||
دوره منظوم تاریخ ایران به نام شاهکار | دوره منظوم تاریخ ایران به نام شاهکار<ref name=":3" /> | ||
پس از جریان دست اندازی به ترانههای سرودهشدهی معینی کرمانشاهی، فرزند او حسین معینی کرمانشاهی تصمیم به چاپ صحیح اشعار ترانههای پدرش را گرفت؛ و کتاب “خواب نوشین” و “راز خلقت” تدوین و منتشر کرد. | پس از جریان دست اندازی به ترانههای سرودهشدهی معینی کرمانشاهی، فرزند او حسین معینی کرمانشاهی تصمیم به چاپ صحیح اشعار ترانههای پدرش را گرفت؛ و کتاب “خواب نوشین” و “راز خلقت” تدوین و منتشر کرد.<ref name=":2" /> | ||
=== '''ای شمع ها بسوزید''' === | === '''ای شمع ها بسوزید''' === | ||
کتاب ای شمعها بسوزید، در برگیرندهی مجموعه شعرهای استاد معینی کرمانشاهی است. اشعار این کتاب در قالبهای غزل، قطعه، دو بیتی، مثنوی، تک بیتی و دو اثر شعر نو سروده شدهاند. غزل نقش برجستهتر و دلنشینی در این کتاب دارد که تعداد آن ۱۴۰ عدد است. نام برخی از شعرهای این کتاب عبارتند از: انتظار، خانهی خاموش، گوهر عشق، پاداش، مهر سلیمان و... | کتاب ای شمعها بسوزید، در برگیرندهی مجموعه شعرهای استاد معینی کرمانشاهی است. اشعار این کتاب در قالبهای غزل، قطعه، دو بیتی، مثنوی، تک بیتی و دو اثر شعر نو سروده شدهاند. غزل نقش برجستهتر و دلنشینی در این کتاب دارد که تعداد آن ۱۴۰ عدد است. نام برخی از شعرهای این کتاب عبارتند از: انتظار، خانهی خاموش، گوهر عشق، پاداش، مهر سلیمان و...<ref name=":4">[http://shabestan.ir/detail/news/502537 مروری کوتاه بر زندگی و آثار معینی کرمانشاهی - خبرگزاری شبستان]</ref> | ||
=== '''حافظ برخیز''' === | === '''حافظ برخیز''' === | ||
استاد معینی کرمانشاهی کتاب حافظ برخیز را دربارهی حافظ نوشته است. این کتاب شامل چهار بخش است. بخش اول: نقش و نگارهای طبیعی در اشارات عرفانی، بخش دوم: نقش و نگارهای طبیعی در اشارات عشقی، بخش سوم: نقش و نگارهای پیرایهای و تصنعی دراشارات شخصی و اجتماعی، بخش چهارم: نقش و نگارهای پیرایهای و تصنعی در اشارات عقیدتی است. | استاد معینی کرمانشاهی کتاب حافظ برخیز را دربارهی حافظ نوشته است. این کتاب شامل چهار بخش است. بخش اول: نقش و نگارهای طبیعی در اشارات عرفانی، بخش دوم: نقش و نگارهای طبیعی در اشارات عشقی، بخش سوم: نقش و نگارهای پیرایهای و تصنعی دراشارات شخصی و اجتماعی، بخش چهارم: نقش و نگارهای پیرایهای و تصنعی در اشارات عقیدتی است.<ref name=":4" /> | ||
=== '''شاهکار''' === | === '''شاهکار''' === | ||
بیتردید شاهکار معینی کرمانشاهی شاهکار او است؛ اثری که خود آقای معینی آن را اثری ملی عنوان میکند. پس از '''[[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]]''' و برقراری جمهوری اسلامی، که خشونت و سختگیریهای مذهبی و اندیشهی دینی را بر کشور حاکم کرد، طبیعتاً دیگر عرصهای برای ترانهسرایی مهیا نبود. معینی کرمانشاهی در این سالیان در کنار سرودن شعر، تلاش کرد بر وزن شاهنامه فردوسی اقدام به کاری بزرگ کند؛ و تاریخ ایران را به صورت منظوم درآورد. '''[[فردوسی|ابوالقاسم فردوسی]]''' تا پایان سلسلهی ساسانیان را در کتاب شاهنامه به صورت منظوم حکایت کرده بود؛ و معینی کرمانشاهی نیز همت گماشت تا از سلسله ساسانیان تا قاجاریه را به نظم مدون کند که پس از سرودن ۱۰ جلد و به خاطر بیماری و مشکلات شخصی، نتوانست آن را تمام کند. معینی کرمانشاهی نام این اثر خود را شاهکار گذاشته بود. | بیتردید شاهکار معینی کرمانشاهی شاهکار او است؛ اثری که خود آقای معینی آن را اثری ملی عنوان میکند. پس از '''[[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ضدسلطنتی]]''' و برقراری جمهوری اسلامی، که خشونت و سختگیریهای مذهبی و اندیشهی دینی را بر کشور حاکم کرد، طبیعتاً دیگر عرصهای برای ترانهسرایی مهیا نبود. معینی کرمانشاهی در این سالیان در کنار سرودن شعر، تلاش کرد بر وزن شاهنامه فردوسی اقدام به کاری بزرگ کند؛ و تاریخ ایران را به صورت منظوم درآورد. '''[[فردوسی|ابوالقاسم فردوسی]]''' تا پایان سلسلهی ساسانیان را در کتاب شاهنامه به صورت منظوم حکایت کرده بود؛ و معینی کرمانشاهی نیز همت گماشت تا از سلسله ساسانیان تا قاجاریه را به نظم مدون کند که پس از سرودن ۱۰ جلد و به خاطر بیماری و مشکلات شخصی، نتوانست آن را تمام کند. معینی کرمانشاهی نام این اثر خود را شاهکار گذاشته بود.<ref name=":1" /> | ||
شاهکار از سبکی عالی برخوردار است؛ و دارای معنایی ژرف و الفاظی وزین و نفیس است. قالب این کتاب مثنوی و به وزن شاهنامه [[فردوسی]] سروده شده که الهامبخش استاد معینی نیز بوده است. | شاهکار از سبکی عالی برخوردار است؛ و دارای معنایی ژرف و الفاظی وزین و نفیس است. قالب این کتاب مثنوی و به وزن شاهنامه [[فردوسی]] سروده شده که الهامبخش استاد معینی نیز بوده است. | ||
کتاب شاهکار در ۱۰ جلد منتشر شده است. جلد اول آن از سقوط ساسانیان تا حکومت سامانیان است. جلد دوم از حکومت سامانیان تا حملهی مغول است. جلد سوم از حملهی مغول تا آغاز جنبش سربداران است. جلد چهارم از جنبش سربداران و حملهی تیمور لنگ تا شرح حال تشکیل سلسلهی صفویه است. جلد پنجم از تشکیل سلسلهی صفویه تا سلطنت شاه عباس اول است. جلد ششم نیز از سلطنت شاه عباس تا سلطنت شاه صفی و جلد هفتم هم از پایان حکومت صفویه تا سلطنت نادرشاه است. جلد هشتم از آغاز سلسلهی افشاریه تا پایان سلطنت کریمخان زند است. جلد نهم از آغاز جانشینان کریمخان زند تا پایان زندگی فتحعلی شاه قاجار است؛ و جلد دهم این کتاب، پایان سلطنت فتحعلیشاه تا سلطنت ناصرالدین شاه است. | کتاب شاهکار در ۱۰ جلد منتشر شده است. جلد اول آن از سقوط ساسانیان تا حکومت سامانیان است. جلد دوم از حکومت سامانیان تا حملهی مغول است. جلد سوم از حملهی مغول تا آغاز جنبش سربداران است. جلد چهارم از جنبش سربداران و حملهی تیمور لنگ تا شرح حال تشکیل سلسلهی صفویه است. جلد پنجم از تشکیل سلسلهی صفویه تا سلطنت شاه عباس اول است. جلد ششم نیز از سلطنت شاه عباس تا سلطنت شاه صفی و جلد هفتم هم از پایان حکومت صفویه تا سلطنت نادرشاه است. جلد هشتم از آغاز سلسلهی افشاریه تا پایان سلطنت کریمخان زند است. جلد نهم از آغاز جانشینان کریمخان زند تا پایان زندگی فتحعلی شاه قاجار است؛ و جلد دهم این کتاب، پایان سلطنت فتحعلیشاه تا سلطنت ناصرالدین شاه است.<ref name=":4" /> | ||
== مصادره ارثیه == | == مصادره ارثیه == | ||
معینی کرمانشاهی در باره وضعیت زندگی خود در دوران [[محمدرضا پهلوی|'''محمدرضا پهلوی''']] و دروان نظام جمهوری اسلامی میگوید: <blockquote>«...چون حقوق ناچیز دولتی زندگیام را تأمین نمیكرد، بازگشت من به دوران جوانیام دلچسبتر شد؛ و تصمیم گرفتم در ملك اجدادی خویش و در زمینی كه از دهسالگی در آن رشد كرده و جدّ اندر جّد به خانواده ما تعلّق داشت زراعت كنم. دوثلث این ملك ششدانگ را رژیم سابق به نفعِ زارعین تصرّف كرده بود و مایملک ما به یک ثلث تقلیل یافته بود. درآمدی كه از این ارث داشتم سالها زندگی مرا اداره میكرد تا اینكه در پاییز سال ۱۳۵۹، با شروعِ جنگ و آشفتگیِ منطقه غرب، باقیماندهاش نیز توسط هیأت هفت نفره جمهوری اسلامی بر باد رفت. درآن زمان بدون هیچگونه مذاكره و رسیدگی و حتی حضور خودم، مابقی این ملک موروثی به تصرف زارعین دهات مجاور داده شد و به اندازه پشیزی مرا صاحب حق ندانستند. سالها از این جریان میگذرد و هنوز هم نتوانستهام برای این حركت معیاری مبتنی بر اخلاق و عدالت بیابم. زندگی من اجارهنشین نیز با زمان سپری شد، ولی گویی خالق هنر با من هنوز كار داشت و مرا به سادگی در لحظات بیهوده عُمر رها نساخت؛ و قلم را برای انجام وظیفهای خطیر در دستم قرار داد. گویی تمامی آن مصائب و تجربیات، مشكلات، چوب خوردنها، محسود واقع شدنها، حقكُشیها، دستهبندیها و آزادهكُشیها زمینهساز انجام این وظیفه بوده است؛ خلق تاریخ منظوم ایران؛ كاری كه از سال ۱۳۷۲، روزانه ۱۲ تا ۱۵ ساعت از عُمرم را به خود اختصاص داده است. خوشحالم كه مأمور انجام این خدمت بزرگ ملی و فرهنگی شدم و پاداش آن را نیز در دنیای دیگری خواهم گرفت.» | معینی کرمانشاهی در باره وضعیت زندگی خود در دوران [[محمدرضا پهلوی|'''محمدرضا پهلوی''']] و دروان نظام جمهوری اسلامی میگوید: <blockquote>«...چون حقوق ناچیز دولتی زندگیام را تأمین نمیكرد، بازگشت من به دوران جوانیام دلچسبتر شد؛ و تصمیم گرفتم در ملك اجدادی خویش و در زمینی كه از دهسالگی در آن رشد كرده و جدّ اندر جّد به خانواده ما تعلّق داشت زراعت كنم. دوثلث این ملك ششدانگ را رژیم سابق به نفعِ زارعین تصرّف كرده بود و مایملک ما به یک ثلث تقلیل یافته بود. درآمدی كه از این ارث داشتم سالها زندگی مرا اداره میكرد تا اینكه در پاییز سال ۱۳۵۹، با شروعِ جنگ و آشفتگیِ منطقه غرب، باقیماندهاش نیز توسط هیأت هفت نفره جمهوری اسلامی بر باد رفت. درآن زمان بدون هیچگونه مذاكره و رسیدگی و حتی حضور خودم، مابقی این ملک موروثی به تصرف زارعین دهات مجاور داده شد و به اندازه پشیزی مرا صاحب حق ندانستند. سالها از این جریان میگذرد و هنوز هم نتوانستهام برای این حركت معیاری مبتنی بر اخلاق و عدالت بیابم. زندگی من اجارهنشین نیز با زمان سپری شد، ولی گویی خالق هنر با من هنوز كار داشت و مرا به سادگی در لحظات بیهوده عُمر رها نساخت؛ و قلم را برای انجام وظیفهای خطیر در دستم قرار داد. گویی تمامی آن مصائب و تجربیات، مشكلات، چوب خوردنها، محسود واقع شدنها، حقكُشیها، دستهبندیها و آزادهكُشیها زمینهساز انجام این وظیفه بوده است؛ خلق تاریخ منظوم ایران؛ كاری كه از سال ۱۳۷۲، روزانه ۱۲ تا ۱۵ ساعت از عُمرم را به خود اختصاص داده است. خوشحالم كه مأمور انجام این خدمت بزرگ ملی و فرهنگی شدم و پاداش آن را نیز در دنیای دیگری خواهم گرفت.»<ref name=":0" /> </blockquote> | ||
== درگذشت == | == درگذشت == | ||
خط ۱۶۲: | خط ۱۶۲: | ||
تو سبکبالی و من اسیر بشکسته پرم | تو سبکبالی و من اسیر بشکسته پرم | ||
تو پر از شوری و من زعالمی | تو پر از شوری و من زعالمی خستهترم | ||
تو بخوان، تو بخوان، به گوش اهل جهان | تو بخوان، تو بخوان، به گوش اهل جهان | ||
خط ۱۷۰: | خط ۱۷۰: | ||
'''[[سیمین بهبهانی]]''' غزلسرای معروف معاصر، ضمن بزرگداشت معینی کرمانشاهی در وصف او گفته است: | '''[[سیمین بهبهانی]]''' غزلسرای معروف معاصر، ضمن بزرگداشت معینی کرمانشاهی در وصف او گفته است: | ||
«آثار معینی کرمانشاهی شبیه تابلوی نقاشی است. پیوند واژهها و ارتباط با موسیقی در اشعار این هنرمند بزرگ اعجابانگیز است. حضور موفقیتآمیز یک جوان کرمانشاهی در میان ترانهسرایان بزرگی همچون '''رهی معیری'''، | «آثار معینی کرمانشاهی شبیه تابلوی نقاشی است. پیوند واژهها و ارتباط با موسیقی در اشعار این هنرمند بزرگ اعجابانگیز است. حضور موفقیتآمیز یک جوان کرمانشاهی در میان ترانهسرایان بزرگی همچون '''[[رهی معیری]]'''، نواب صفا و منیره طاها و آفرینش آثار گرانسنگش را نمیتوان اتفاقی کوچک پنداشت. آثار استاد معینی کرمانشاهی از کلام بین عاشق و معشوق پافراتر گذاشته و به عنوانی جدید پرداخته است».<ref name=":1" /> | ||
== گزیدهی اشعار == | == گزیدهی اشعار == | ||
=== '''آشفته حالی''' === | |||
این همه آشفته حالی، این همه نازک خیالی | این همه آشفته حالی، این همه نازک خیالی | ||
خط ۲۸۹: | خط ۲۸۹: | ||
'''***''' | '''***''' | ||
=== عجب صبری خدا دارد! === | |||
عجب صبری خدا دارد! | عجب صبری خدا دارد! | ||
خط ۳۹۷: | خط ۳۹۸: | ||
<nowiki>***</nowiki> | <nowiki>***</nowiki> | ||
'''یاد کودکی''' | === '''یاد کودکی''' === | ||
یادم آمد | یادم آمد | ||
ویرایش