۸٬۶۹۹
ویرایش
(←منابع:) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۶۸: | خط ۶۸: | ||
|بالگرد آموزشی= | |بالگرد آموزشی= | ||
|بالگرد کاربردی= | |بالگرد کاربردی= | ||
}}'''گشت ارشاد در ایران''' ، توسط نیروی انتظامی برای رویارویی با منکرات و یا به اصطلاح برخود با بدحجابان طراحی شده است. طرح گشت ارشاد در واقع امتداد همان کمیتههای انقلاب در دههی ۱۳۶۰، است که مخالفان یا منتقدان نظام جمهوری اسلامی و همچنین بدحجابان را سرکوب میکردند. گشت ارشاد در ایران که بخش اعظم وظیفهی آن سرکوب زنان به بهانه بدحجابی است، پیشینهای به اندازه عمر رژیم ایران دارد. گشتهای ارشاد با عنواین و اسمهای مختلف مانند گشت جندالله، گشت ثارالله و گشت انصارالله از همان ابتدای به قدرت رسیدن نظام جمهوری اسلامی وجود داشت؛ و تا کنون نیز مشغول سرکوب مردم و بهویژه زنان بر سر موضوع حجاب بودهاند. از روز ۱۴ تیرماه ۱۳۵۹، حجاب اجباری به طور رسمی در همهی ادارات و سازمانها و مدارس اجرا شد؛ و حضور زنان بیحجاب به این مراکز ممنوع اعلام گردید. زنان بدحجاب توسط گشتهای ارشاد بازداشت و به ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشدند. سرکوب زنان توسط گشتهای ارشاد و نیروی انتظامی در سال ۱۳۹۰، اوج تازهای گرفت. در سال ۱۳۹۱، فعالیت گشتهای ارشاد محدود به خیابان نشد؛ و در مراکز خرید و محل کنسرتها جهت سرکوب زنان بدحجاب حضور یافتند. علاوه بر گشتهای علنی ارشاد، هفت هزار نیروی نامحسوس نیز روانهی خیابانها شدند. پس از جان باختن '''[[مهسا امینی]]''' در روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، قیام مردم ایران و اعتراضات فراگیر بیسابقهای به وقوع پیوست که چندین ماه به طول انجامید. در '''[[اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران|قیام سراسری ۱۴۰۱]]'''، و اعتراضات گستردهی مردمی، صدها نفر کشته، بسیاری مجروح و هزاران شهروند دیگر بازداشت شدند. در روز ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱، دادستان کل رژیم ایران خبر از تعطیلی گشت ارشاد داد. '''[[ابراهیم رئیسی]]''' رئیس جمهور ایران در اوایل ۱۴۰۲، سیاست سرکوبگرانهی جدیدی علیه زنان در پیش گرفت و در ۲۵ تیرماه همین سال، گشتهای پیاده و سواره ارشاد دوباره به خیابانها و اماکن عمومی بازگشتند. بیش از چهل سال است که رژیم ایران با تشکیل کمیته و گشتهای جندالله، ثارالله، انصار و ارشاد و همچنین سازمانهای تبلیغات اسلامی تلاش زیادی کرده است که مردم را سرکوب و حجاب آزاد را ممنوع کند؛ و حق زنان که حجاب اختیاری است، نادیده بگیرد و آنها را محدود و محروم و سرکوب کند. نظام جمهوری اسلام در طی این سالیان بودجههای کلان صدها میلیارد تومانی هزینه نموده و زنان را زندانی و سرکوب و شکنجه کرده است؛ اما هرگز نتوانسته مانع اعتراضات زنان شود و همواره تمامی طرحهای آن شکست خورده است. | }}'''گشت ارشاد در ایران'''، توسط نیروی انتظامی برای رویارویی با منکرات و یا به اصطلاح برخود با بدحجابان طراحی شده است. طرح گشت ارشاد در واقع امتداد همان کمیتههای انقلاب در دههی ۱۳۶۰، است که مخالفان یا منتقدان نظام جمهوری اسلامی و همچنین بدحجابان را سرکوب میکردند. گشت ارشاد در ایران که بخش اعظم وظیفهی آن سرکوب زنان به بهانه بدحجابی است، پیشینهای به اندازه عمر رژیم ایران دارد. گشتهای ارشاد با عنواین و اسمهای مختلف مانند گشت جندالله، گشت ثارالله و گشت انصارالله از همان ابتدای به قدرت رسیدن نظام جمهوری اسلامی وجود داشت؛ و تا کنون نیز مشغول سرکوب مردم و بهویژه زنان بر سر موضوع حجاب بودهاند. از روز ۱۴ تیرماه ۱۳۵۹، حجاب اجباری به طور رسمی در همهی ادارات و سازمانها و مدارس اجرا شد؛ و حضور زنان بیحجاب به این مراکز ممنوع اعلام گردید. زنان بدحجاب توسط گشتهای ارشاد بازداشت و به ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشدند. سرکوب زنان توسط گشتهای ارشاد و نیروی انتظامی در سال ۱۳۹۰، اوج تازهای گرفت. در سال ۱۳۹۱، فعالیت گشتهای ارشاد محدود به خیابان نشد؛ و در مراکز خرید و محل کنسرتها جهت سرکوب زنان بدحجاب حضور یافتند. علاوه بر گشتهای علنی ارشاد، هفت هزار نیروی نامحسوس نیز روانهی خیابانها شدند. پس از جان باختن '''[[مهسا امینی]]''' در روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، قیام مردم ایران و اعتراضات فراگیر بیسابقهای به وقوع پیوست که چندین ماه به طول انجامید. در '''[[اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران|قیام سراسری ۱۴۰۱]]'''، و اعتراضات گستردهی مردمی، صدها نفر کشته، بسیاری مجروح و هزاران شهروند دیگر بازداشت شدند. در روز ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱، دادستان کل رژیم ایران خبر از تعطیلی گشت ارشاد داد. '''[[ابراهیم رئیسی]]''' رئیس جمهور ایران در اوایل ۱۴۰۲، سیاست سرکوبگرانهی جدیدی علیه زنان در پیش گرفت و در ۲۵ تیرماه همین سال، گشتهای پیاده و سواره ارشاد دوباره به خیابانها و اماکن عمومی بازگشتند. بیش از چهل سال است که رژیم ایران با تشکیل کمیته و گشتهای جندالله، ثارالله، انصار و ارشاد و همچنین سازمانهای تبلیغات اسلامی تلاش زیادی کرده است که مردم را سرکوب و حجاب آزاد را ممنوع کند؛ و حق زنان که حجاب اختیاری است، نادیده بگیرد و آنها را محدود و محروم و سرکوب کند. نظام جمهوری اسلام در طی این سالیان بودجههای کلان صدها میلیارد تومانی هزینه نموده و زنان را زندانی و سرکوب و شکنجه کرده است؛ اما هرگز نتوانسته مانع اعتراضات زنان شود و همواره تمامی طرحهای آن شکست خورده است. | ||
== تاریخچهی گشت ارشاد == | == تاریخچهی گشت ارشاد == | ||
خط ۱۴۱: | خط ۱۴۱: | ||
== گشت ارشاد در شعر و ادبیات == | == گشت ارشاد در شعر و ادبیات == | ||
[[پرونده:محتسبان قدیم.JPG|جایگزین=محتسبان قدیم|بندانگشتی| | [[پرونده:عکس محتسبان قدیم.JPG|جایگزین=محتسبان قدیم|بندانگشتی|320x320پیکسل|محتسبان قدیم]] | ||
گشت ارشاد و اجباری کردن حجاب زنان، رژیم ایران را با چالش بزرگی در نظام حقوقی و سیاسی کشور مواجه کرده است. از یک طرف بازگشت به سنن و فرهنگ کهن ایران پس از اسلام و در برابر آن جوامع متمدن و تکامل یافته و حقوق شهروندی مدرن و حقوق بشر جهانی است که منجر به دو قطبی شدن جامعه شده است، یعنی یک طرف حاکمیت و یک طرف عامهی مردم، | گشت ارشاد و اجباری کردن حجاب زنان، رژیم ایران را با چالش بزرگی در نظام حقوقی و سیاسی کشور مواجه کرده است. از یک طرف بازگشت به سنن و فرهنگ کهن ایران پس از اسلام و در برابر آن جوامع متمدن و تکامل یافته و حقوق شهروندی مدرن و حقوق بشر جهانی است که منجر به دو قطبی شدن جامعه شده است، یعنی یک طرف حاکمیت و یک طرف عامهی مردم، | ||
خط ۲۲۰: | خط ۲۲۰: | ||
اینچنین محتسبان که مصداق و نسخهی قدیم گشت ارشاد کنونی بودهاند، همیشه مورد اعتراض عامهی مردم و بهویژه شاعران و ادیبان قرار گرفتهاند. در رأس این شاعران حافظ شیرینسخن بسیار از محتسبان و دینفروشان و واعظان منبرنشین گفته است که در واقع نشان و نماد حافظه تاریخی مردم ایران است.<ref>[https://irangardmag.ir/guidance-patrol/ تاریخچهی گشت ارشاد به روایت ادبیات - سایت ایرانگرد]</ref> | اینچنین محتسبان که مصداق و نسخهی قدیم گشت ارشاد کنونی بودهاند، همیشه مورد اعتراض عامهی مردم و بهویژه شاعران و ادیبان قرار گرفتهاند. در رأس این شاعران حافظ شیرینسخن بسیار از محتسبان و دینفروشان و واعظان منبرنشین گفته است که در واقع نشان و نماد حافظه تاریخی مردم ایران است.<ref>[https://irangardmag.ir/guidance-patrol/ تاریخچهی گشت ارشاد به روایت ادبیات - سایت ایرانگرد]</ref> | ||
پروین اعتصامی در شعر مست و محتسب ماهیت محتسبان و گشت ارشاد عصر خود را چنین افشا میکند: | پروین اعتصامی در شعر مست و محتسب ماهیت محتسبان و گشت ارشاد عصر خود را چنین افشا میکند: | ||
{{شعر}}{{ب|محتسب، مستی به ره دید و گریبانش گرفت|مست گفت ایدوست! این پیراهن است افسار نیست}} | |||
{{ب|گفت: مستی، زآن سبب افتان و خیزان میروی|گفت: جرم راه رفتن نیست، ره هموار نیست}} | |||
{{ب|گفت: میباید تو را تا خانهی قاضی برم|گفت: رو صبح آی، قاضی نیمهشب بیدار نیست}} | |||
{{ب|گفت: نزدیک است والی را سرای، آنجا شویم|گفت: والی از کجا در خانهی خمّار نیست}} | |||
{{ب|گفت: تا داروغه را گوییم، در مسجد بخواب|گفت: مسجد خوابگاه مردم بدکار نیست}} | |||
{{ب|گفت: دیناری بده پنهان و خود را وارهان|گفت: کار شرع، کار درهم و دینار نیست}} | |||
{{ب|گفت: از بهر غرامت، جامهات بیرون کنم|گفت: پوسیدهاست، جز نقشی ز پود و تار نیست}} | |||
{{ب|گفت: آگه نیستی کز سر در افتادت کلاه؟|گفت: در سر عقل باید، بیکلاهی عار نیست}} | |||
{{ب|گفت: مِیْ بسیار خوردی، زانچنین بیخود شدی|گفت: ای بیهودهگو، حرف کم و بسیار نیست}} | |||
ٰٰ{{ب|گفت: باید حد زند هشیارمردم، مست را|گفت: هشیاری بیار، اینجا کسی هشیار نیست}}{{پایان شعر}}<ref>[https://ganjoor.net/parvin/divanp/mtm/sh142 پروین اعتصامی - سایت گنجور]</ref> | |||
== منابع: == | == منابع: == |
ویرایش