کاربر:Mehran/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۸: خط ۱۸:


== وسعت ومنطقه عملیاتی  ==
== وسعت ومنطقه عملیاتی  ==
منطقه ای به مساحت ۶۰۰ کیلومتر درغرب شوش دراستان خوزستان بطول ۳۰ کیلومتر [[پرونده:عکسی ازآبا وپدربهروزدهقانی.png|alt=تیپ رزمی زنان ارتش آزادیبخش ملی ایران|بندانگشتی|163x163پیکسل|تیپ رزمی زنان ارتش آزادیبخش ملی ایران ]]
منطقه ای به مساحت ۶۰۰ کیلومتر درغرب شوش دراستان خوزستان بطول ۳۰ کیلومتر  
== نیروهای‌ درگیری دراین عملیات  ==
لشگر ۷۷ خراسان ازلشگرهای مهم ارتش بود که ازنظرفرماندهی وآموزش وتجهیزات مورد رسیدگی ارتش بود و ابزاربسیارمهمی برای درگیریهای کردستان ایران محسوب میشدو درهنگام عملیات درآمادگی کامل بسرمیبرد.که دراین عملیات ۱۰ گزدان ازاین لشگر منهدم شدو۵۰۸ نفرازآنها به اسارت [[ارتش آزادی‌بخش ملی ایران|ارتش آزادیبخش ملی ایران]] درآمدند.


== نیروی مورد درگیری دراین عملیات  ==
لشگر ۷۷ خراسان ازلشگرهای مهم ارتش بود که ازنظرفرماندهی وآموزش وتجهیزات مورد رسیدگی ارتش بود و ابزاربسیارمهمی برای درگیریهای کردستان ایران محسوب میشدو درهنگام عملیات درآمادگی کامل بسرمیبرد.که دراین عملیات ۱۰ گزدان ازاین لشگر منهدم شدو۵۰۸ نفرازآنها به اسارت[[ارتش آزادی‌بخش ملی ایران|ارتش آزادیبخش ملی ایران]] درآمدند.


 
== حضور تیپ های رزمی وپشتیبانی زنان مجاهد خلق دراین عملیات    ==
== نیروهای [[ارتش آزادی‌بخش ملی ایران|ارتش آزادیبخش ملی ایران]]    ==
درعملیات آفتاب ۱۵ تیپ رزمی وپشتیبانی ازجمله دوتیپ رزمی زنان مجاهد خلق در۳ محورعملیاتی و۹ جبهه جداگانه با قوای پیاده وزرهی دشمن وارد درگیری شدند.حضوراین زنان مجاهد خلق درصحنه جنگ مورد توجه فراوان رسانه های خارجی قرارگرفت.[[پرونده:بهروز دهقانی وصمد بهرنگی وکاظم سعادتی .jpg|alt=بهروز دهقانی،صمد بهرنگی،کاظم سعادتی .|بندانگشتی|250x250پیکسل|بهروز دهقانی،صمد بهرنگی،کاظم سعادتی .]]
[[پرونده:بهروز دهقانی وصمد بهرنگی وکاظم سعادتی .jpg|alt=بهروز دهقانی،صمد بهرنگی،کاظم سعادتی .|بندانگشتی|250x250پیکسل|بهروز دهقانی،صمد بهرنگی،کاظم سعادتی .]]


== غنائم جنگی    ==
== غنائم جنگی    ==
درجریان این عملیات دهها تانک وخودروی زرهی جنگ افزارهای سنگین تجهیزات ومهمات ارتش جمهوری اسلامی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلارمنهدم ونابود شد .و۴ فروند تانک با کلیه تسلیحات وتجهیزات یک نفربرزرهی ودهها قبضه توپ ،توپهای ضد هوایی ، خودرو وانبوهی سلاحهای سنگین وسبک به غنیمت گرفته شدچندین هزارسنگر فرماهدهی اجتماعی ،انفرادی،نگهبانی،آتشباری ومخابرات وبیش از۱۰۰ ذاقه مهمات و۱۲ انبار بزرگ تدارکاتی بدست [[ارتش آزادی‌بخش ملی ایران|ارتش آزادیبخش ملی ایران]] افتاد وبخشی ازآنها منهدم شد.


== شهدای این عملیات  ==
== شهدای این عملیات  ==
از بهروزدهقانی نوشته‌ها، نقدها، بررسیها و ترجمه‌هائی چند در دست است که اغلب پیش از مرگ او با نام مستعار، عمدتاً در روزنامه «مهد آزادی» تبریز و یا بطور پراکنده در جُنگ‌ها و مجموعه‌های ادبی منتشر شده و پس از مرگش ، بصورت کتابها یا جزوه‌هائی به چاپ رسیده است، از جمله آنها می‌توان آثار زیر را نام برد:<ref>[https://honari.wordpress.com/2010/05/03/karegari1/ مختصری درباره آثار ادبی رفیق شهید بهروز دهقانی]
</ref>
١ – گزارشهائی درباره‌ی روستاهای آذربایجان، با رفیق صمد بهرنگی
٢ – گزارشهائی در باره‌ی روستاهای قره باغ.[[پرونده:کتاب حماسه مقاومت نوشته اشرف دهقانی .png|جایگزین=کتاب حماسه مقاومت نوشته اشرف دهقانی|بندانگشتی|183x183پیکسل|کتاب حماسه مقاومت نوشته اشرف دهقانی ]]٣ – افسانه‌های ایتالیا، مجموعه‌ی داستان از ماکسیم گورکی (ترجمه)
٤ – زندگی و آثار شون اوکیسی (ترجمه و تالیف)
٥ – افسانه‌های آذربایجان (گرد آوری) با رفیق صمد بهرنگی
٦ – در شناخت ادبیات و اجتماع (مجموعه‌ی مقاله، نقد و بررسی).
[[پرونده:کتاب ملخ ها نوشته بهروز دهقانی.png|جایگزین=کتاب ملخ ها نوشته بهروز دهقانی.png|بندانگشتی|235x235پیکسل|کتاب ملخ ها نوشته بهروز دهقانی.png]]
٧ – ملخ‌ها (مجموعه داستان).<ref>[https://www.facebook.com/notes/behrouz-dehghani/%D9%85%D9%84%D8%AE-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%92-%D8%B1%D9%86%D8%AC%D9%87-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D9%87%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%8A/194216613925870/ ملخ ها و جانْ رنجه هاي بهروز دهقاني]</ref>
٨ – ماه در کایلنامو می‌درخشد و خزانی در بهار، ترجمه یک داستان و یک نمایشنامه تک پرده‌ای از شون اوکیسی.
پس از مرگ بهروز دهقانی آثارش با نام مستعار «بهروز تبریزی» به چاپ می‌رسید اما در این مختصر، مبنای کار را بیشتر کتاب «در شناخت ادبیات و اجتماع» قرار داده‌ایم زیرا در بر گیرنده‌ی اغلب نقطه نظرهای ادبی و اجتماعی اوست.
[[پرونده:بهروز دهقانی ....png|جایگزین=بهروز دهقانی |بندانگشتی|186x186پیکسل|بهروز دهقانی ]]
بهروز همانند صمد و رفقای دیگرش، به سوی ادبیات شفاهی توده‌هاکشانده شد که او را راهی روستاهای دور می‌کرد، او ساعتها پای صحبت پیرمردان روستائی می نشست تا افسانه‌ها، تجربه‌ها و خاطره‌هاشان را بشنود و ثبت کند، بهروز برای میراث‌های فرهنگی خلق خود ارزش فراوان قائل بود و در حفظ و ترویج آن می‌کوشید، او ضمن مقاله‌ای در باره کتاب «کوراوغلو» می‌نویسد: «در میان داستانها داستان‌های حماسی فولکلوريک آذربايجان، کوراوغلو از همه انسانی‌تر است. در اين داستانها از نیرویهای فوق طبیعی، اژدها، دیو و پریان گوناگون اثری نیست. گره‌گشای کارها، هوش و زحمت انسانی است. کوراوغلو مظهر مبارزه‌ی انسان است با همه‌ی نیروهای پلید جامعه که می‌کوشند مردمان دیگر را تا حد حیوان باربری پائین بکشند.» (در شناخت ادبیات و اجتماع ص ٢٦)
در آثار او نبردی بی امان و بی وقفه علیه محیط‌های روشنفکری منفعل و پُرگو و نشخوارهای فریبنده‌ی آنها به چشم می‌خورد و از اینهمه قصدش این است که روشنفکران صادقی را که هنوز در این منجلابها غرق نشده اند نجات دهد و به راه مقدس مردم بکشاند.
در مقاله‌ای راجع به کتاب «شیطان و خدا» اثر ژان پل سارتر، که در آن آزادی انسان در انتخاب نیکی و بدی مطرح است  می‌نویسد: «در باره‌ی آن خلبان آمریکائی که در کمال صمیمیت و صداقت بمب خود را روی دهکده‌ای می‌ریزد، چه می‌توان گفت ؟»
در باره‌ی قهرمان داستان «بچه های کوچک این قرن» اثر کریستیان روشفور به ترجمه‌ی ابوالحسن نجفی می‌نویسد: «دم زدن در هوای آلوده فراموشی می‌آورد و خاموشی …. هیچ برایتان پیش آمده که در اتاق در بسته‌ای ناگهان احساس کنید که دارید خفه می‌شوید ولی دیگران فارغ و بی خیال سرگرم بگو بخندند و ککشان هم نمی‌گزد؟ کسانی هستند که دنیا را چنانکه هست نمی‌پذیرند و می‌خواهند بدانند که چرا این چنین است و آنچنان‌، عقشان می‌نشیند، بیمار می‌شوند، دیوانه می‌شوند و عصیان می کنند»  بهروز، این فضای بسته را درهم شکست و به میان هوای پاکیزه، به میان خلقهای میهنش رفت، سرچشمه ی دردهای مردم خود را شناخت و علیه آن به مبارزه‌ای بی امان برخاست.
در آثار قلمی  بهروز، شون اوکیسی نویسنده مبارز ایرلندی، جای ویژه‌ای دارد و این علاقه بیهوده نیست، زیرا شون اوکیسی نیز خود از میان طبقه کارگر ایرلند برخاسته و رفیق خوب طبقه کارگر میهن خود است، این نویسنده‌ی مبارز معتقد بود که: «هنرمند باید همانجائی باشد که زندگی هست نه در برج عاج و نه در پناهگاهی استوار».
بهروز دهقانی در کتابی به نام » زندگی و آثار شون اوکیسی» معرفی کاملی از این نویسنده مبارز به دست داده است. از نویسندگان دیگر مورد علاقه او ماکسیم گورکی است که نیازی به معرفی ندارد و رفیق بهروز «افسانه های ایتالیائی» او را به فارسی برگردانده است.


==  لمپن های نهضت مشروطه<ref>[http://www.siahkal.com/index/right%20col/behrooz-lumpanism.htm "لمپن" های نهضت مشروطه]</ref>  ==
==  حضور تیپ های رزمی وپشتیبانی زنان مجاهد خلق دراین عملیات  ==
بهروز دهقانی درنوشته ای به نام لمپن های نهضت مشروطه درابتدا سعی درمعرفی لمپن هایی که درجنبش مشروطیت نقشی داشته اند داشته ولی درهمان مقدمه تعریفی ازلمپن را ارائه میدهد. ومی نویسد :‌
بهروز دهقانی درنوشته ای به نام لمپن های نهضت مشروطه درابتدا سعی درمعرفی لمپن هایی که درجنبش مشروطیت نقشی داشته اند داشته ولی درهمان مقدمه تعریفی ازلمپن را ارائه میدهد. ومی نویسد :‌


خط ۱۱۶: خط ۸۶:
مجاهدان بی سر و صدا تا نزدیکی های باسمنج می روند. حسن دلی بدون واهمه به توپ نزدیک میشود و سوار لوله توپ میشود و داد و فریاد راه میاندازد. سربازهای دولتی بیدار می شوند و بگیر و ببند، تا آخر سر مجاهدان عقب مینشینند. حسن دلی همانجا کشته میشود. آن شب به "شب حسن دلی" مشهور است.
مجاهدان بی سر و صدا تا نزدیکی های باسمنج می روند. حسن دلی بدون واهمه به توپ نزدیک میشود و سوار لوله توپ میشود و داد و فریاد راه میاندازد. سربازهای دولتی بیدار می شوند و بگیر و ببند، تا آخر سر مجاهدان عقب مینشینند. حسن دلی همانجا کشته میشود. آن شب به "شب حسن دلی" مشهور است.


== صدایی ماندگار(شعرخوانی  بهروز دهقانی )<ref>[https://www.youtube.com/watch?v=Xa5upG_SIVo صدایی ماندگار-شعرخوانی چریک فدایی خلق بهروز دهقانی] </ref>   ==  
== صدایی ماندگار(شعرخوانی  بهروز دهقانی )  ==  


درابتدا مقدمه ای ازاشرف دهقانی براین دکلمه شعر گفته میشود وتوضیحاتی ازموضوعات وشعرهایی که توسط بهروز دهقانی دراین کلیپ خوانده میشود را میدهد . وسپس شعرها با صدای بهروز دهقانی خوانده میشود .  
درابتدا مقدمه ای ازاشرف دهقانی براین دکلمه شعر گفته میشود وتوضیحاتی ازموضوعات وشعرهایی که توسط بهروز دهقانی دراین کلیپ خوانده میشود را میدهد . وسپس شعرها با صدای بهروز دهقانی خوانده میشود .  


== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس|۲}}
{{پانویس|}}
۴۷۴

ویرایش