کاربر:Navid/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رویداد تاریخی
'''نهضت عیاران''' در سال ۱۳۵۸ در شهرک سرخ‌حصار واقع در جاده مخصوص تهران-کرج توسط مجاهد شهید صفی‌قلی اشرفی بنیان‌گذاری شد. تمامی اعضای این نهضت توسط نظام جمهوری اسلامی اعدام شدند. ۱۲ تن در جریان قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ و یک تن دیگر (دکتر غلامحسین رشیدی) در سال ۱۳۶۲ تیرباران شد. اعضای این نهضت از اقلیت مذهبی اهل حق بودند که صفی‌قلی اشرفی ملقب به «آقاجون» پیر مذهبی و رهبر آنان بود.     
|نام رویداد=  انفجارها و آتش‌سوزیهای زنجیره‌ای در ایران
|تصویر=انفجار در خجیر پارچین.jpg
|عرض تصویر=
|زیرنویس=انفجار تاسیسات نظامی خجیر پارچین
|عناوین دیگر=
|عاملان=
|مکان=پارچین-نطنز-گرمدره
|زمان=
|نتیجه=
}}
نهضت عیاران در سال ۱۳۵۸ در شهرک سرخ‌حصار واقع در جاده مخصوص تهران-کرج توسط مجاهد شهید صفی‌قلی اشرفی بنیان‌گذاری شد. تمامی اعضای این نهضت توسط نظام جمهوری اسلامی اعدام شدند. ۱۲ تن در جریان قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ و یک تن دیگر در سال ۱۳۶۲ تیرباران شد. اعضای این نهضت از اقلیت مذهبی اهل حق بودند که صفی‌قلی اشرفی ملقب به آقاجون پیر مذهبی آنان بود.     


بنابه گفته آقای صفی قلی اشرفی ،رهبر مهاجرین اهل حق در سرخ حصارکرج ، در تابستان سال ۱۳۵۷ خورشیدی، چند ماه قبل از درگذشت پدرش ،این مسئولیت یعنی رهبری پیروان اهل حق به عهده او گذاشته شده بود.   
در تابستان سال ۱۳۵۷ خورشیدی، چند ماه قبل از درگذشت پدرش صفی قلی ،این مسئولیت یعنی رهبری پیروان اهل حق به عهده او گذاشته شده بود.   


او می گوید اولین کارش در سرخ حصار تشکیل یک گروه بنام رنجر بود ، که شامل تعدادی ازافراد از اقشار مختلف برای باخبرشدن از شرایط پیروان و دادن رهنمود برآنان انتخاب وکارخود را آغاز نمودم ودر اصل هجرت نیز از اول ۱۳۵۸ تا اول ۱۳۵۹ بوده و بعد از آن افراد به تدریج اضافه شدند ودر سرخ حصار ساکن شدند ،از آنجا که او( آقای اشرفی )‌ هدف ازهجرت به سرخ حصار را ایجاد اولین سمبل ، نمونه و پایگاه جامعه‌ی بی طبقه‌ی توحیدی عنوان کرده بودند، در کلی ترین صورت ،با هدف نهایی وسمت سوی سازمان مجاهدین خلق ایران، هدف مشترکی پیدا می کردند.
اولین کار صفی قلی در سرخ حصار تشکیل یک گروه بنام «رنجر» بود، که شامل تعدادی ازافراد از اقشار مختلف برای باخبرشدن از شرایط پیروان و دادن رهنمود به آنان انتخاب و کار خود را آغاز کرد ودر اصل هجرت نیز از اول ۱۳۵۸ تا اول ۱۳۵۹ بوده و بعد از آن افراد به تدریج اضافه شدند و در سرخ حصار ساکن شدند ،از آنجا که او( آقای اشرفی )‌ هدف ازهجرت به سرخ حصار را ایجاد اولین سمبل ، نمونه و پایگاه جامعه‌ی بی طبقه‌ی توحیدی عنوان کرده بودند، در کلی ترین صورت ،با هدف نهایی و سمت و سوی سازمان مجاهدین خلق ایران، هدف مشترکی پیدا می کردند.


از طرف دیگر به رغم این که گروه ها ودسته جات گوناگون به وجود آمده بودند ، اما بعد از قیام وانقلاب ۵۷ ،اقبال وبالندگی مجاهدین به اوج خود رسیده بود وکانون توجه ، جلب وجذب نسل جوان گردیده بود. ازسوی دیگر از جوانان مهاجرین نیز تعداد قابل توجه هواداری از مجاهدین را دربین آن همه جریانات برگزیده بودند .دراین زمینه نه فقط خود آقای اشرفی بلکه یاران عاشقش همچون دکتر صدرالله سیاه منصوری ودکتر غلامحسین رشیدی ، در کلاس های تبیین جهان در تهران مشارکت می نمودند .
از طرف دیگر به رغم این که گروه ها ودسته جات گوناگون به وجود آمده بودند ، اما بعد از قیام و انقلاب ۱۳۵۷ اقبال و بالندگی مجاهدین به اوج خود رسیده بود وکانون توجه ، جلب و جذب نسل جوان گردیده بود. ازسوی دیگر از جوانان مهاجرین نیز تعداد قابل توجه هواداری از مجاهدین را در بین آن همه جریانات برگزیده بودند. دراین زمینه نه فقط خود آقای اشرفی بلکه یاران عاشقش همچون دکتر صدرالله سیاه منصوری و دکتر غلامحسین رشیدی، در کلاس های تبیین جهان [[مسعود رجوی]] در تهران مشارکت می نمودند .


در این مورد چند جلسه نیز به توسط خود او( آقای اشرفی ) ودکترصدرالله برای تعدادی خاصی ازافراد مخفییانه کلاس تبیین را منتقل می کردند ولی بدلیل فعال شدن دژخیم در سرخ حصار متوقف شد.
در این مورد چند جلسه نیز به توسط آقای اشرفی و دکتر صدرالله برای تعداد خاصی از افراد مخفییانه کلاس تبیین را منتقل می کردند ولی به دلیل فعال شدن وزارت اطلاعات در سرخ حصار متوقف شد.


ازطرفی دیگر به رغم جلسات وسخنرانی های عمومی او برپیروان اهل حق خود به عنوان رهبر وپیرشان هیچ گاه وبه هیچ وجه حرفی دال برممانعت ویامخالفت ،هواداری از سازمان بزبان نیاوردند ومطرح ننمودند وشنیده نشد ،این خود مسیر جوانان رابسوی سازمان باز می نمود.
ازطرفی دیگر به رغم جلسات وسخنرانی های عمومی او برای  پیروان اهل حق خود به عنوان رهبر و پیرشان هیچ گاه وبه هیچ وجه حرفی دال برممانعت و یامخالفت ،هواداری از سازمان به زبان نیاوردند و مطرح ننمودند. این خود مسیر جوانان رابه سوی سازمان باز می نمود.


در حالی که اوخود پیر ورهبر این قوم بود واکثریت بطور مطلق از اوفرمان می بردند با این حال اصلی ترین کار وهدایتش رهنمون بسوی سازمان بوده است .
در حالی که اوخود پیر و رهبر این افراد بود و همه به طور مطلق از او فرمان می بردند با این حال اصلی ترین کار و هدایتش رهنمون به سوی سازمان بوده است .


ازطرفی به رغم تعقیب وکنترل رژیم موارد تشویق وحمایت ازسازمان کم نبود واکنون نیز در نوشته ها وفایل های صوتی او موجود می باشد .
ازطرفی به رغم تعقیب وکنترل رژیم موارد تشویق وحمایت ازسازمان کم نبود واکنون نیز در نوشته ها وفایل های صوتی او موجود می باشد .
۲۳۷

ویرایش