کاربر:Safa/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۸: خط ۲۸:
== متن جدید ==
== متن جدید ==


در استبداد مطلقه دینی محور آرمانی محافظه کاران، ائمه جمعه، بیت ولی، اصولگرایان با ایجاد دشمن، نظام گذشته گرا را تثبیت می‌کند. این محور آرمانی خارج از سرمایه جهانی گاهی نرمش قهرمانانه، تعامل تاکتیکی، پذیرش قدرت دیگر را نشان می‌دهد. استبداد مطلقه به شعارهای آرمانگرا، تقلیلگرا، تجریدی دامن می‌زند. کیسینجر پرسید: آیا ایران انقلابی است یا یک کشور؟ سلیمی نوشت: نظام‌ توتالیتر یک ویژگی بارز دارد- در آن ایده و پیشوا یکی پنداشته می‌شود. رهبر زندگی ساده در تقابل با تفرعن شاه و تجمل سلمان سعودی داشته؛ قدرت و ایده الوژی در خدمت استراتژی بکار برد.
در استبداد مطلقه دینی محور آرمانی محافظه کاران، ائمه جمعه، بیت ولی‌فقیه، اصولگرایان با ایجاد دشمن، نظام قرون وسطایی را تثبیت می‌کند. این محور آرمانی خارج از سرمایه جهانی گاهی نرمش قهرمانانه، تعامل تاکتیکی، پذیرش قدرت دیگر را نشان می‌دهد. استبداد مطلقه به شعارهای آرمانگرا، تقلیلگرا، تجریدی دامن می‌زند. کیسینجر پرسید: آیا ایران انقلابی است یا یک کشور؟ سلیمی نوشت: نظام‌ توتالیتر یک ویژگی بارز دارد- در آن ایده و پیشوا یکی پنداشته می‌شود.  
 
اعتراضات خیابانی باید طرفدارانی در حاکمیت داشته باشد تا به خواسته‌هایش برسد. در استبداد مطلقه اعتصابات، تظاهرات، اعتراضات در حاکمیت حامی نداشته؛ رسانه‌ها، اجرای قانون، نهادهای مدنی ضعیف‌اند. لذا سرکوب می‌شوند. برای همین است که حکومت باید فروپاشیده یا سرنگون شود تا تغییر دلخواه مردم روی دهد. در الجزیره و سودان دیکتاتور به زندان افتاده؛ مردم با ارتش دولت ائتلافی در نیمه دوم ۲۰۱۹ ساختند.
 
در ایران اعتراضات خیابان “خس و خاشاک و فتنه” خوانده شده؛ در لیبی قذافی معترض را “موش” غیرآدم نامیده؛ در سوریه معترض “مزدور اجنبی” خوانده شد. اعتراضات طالبان و داعش وهابی در افغانستان دولت و آمریکا را به جنگ داخلی کشانده‌اند.
 
در دمکراسی با روند اصلاحات بموقع دولتمردان مطالبات، اعتراضات، تظاهرات در رسانه‌ها مندرج شده؛ سپس به قانون اجرایی تبدیل می‌شوند. رابطه با آمریکا مدرنیسم را تقویت کرده؛ اقتصاد را شکوفان می‌کند. نمونه: کره جنوبی، ترکیه، چین. هزینه دشمنی با آمریکا در ۴۰سال تا ۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود.
 
اصولا تظاهرات خیابانی استوار بر مطالبات اقتصادی عاجل ۲گونه‌اند: سازمانی بوسیله حزب یا نهاد مدنی؛ خودجوش. نیابتی چهار ویژگی جنبش خودجوش را اینگونه نوشت: صاحب ندارند، سازمان ندارند، هدف ندارند، بی دنباله‌اند. در مقابل تظاهرات تشکیلاتی را یک سازمان برنامه ریزی می‌کند. در جامعه بسته تظاهرات با سرکوب رکن قوه اجرایی، به قوه مقننه و قضاییه ربط نیافته؛ ولی در جامعه باز در بازه زمان وکلا آن را به ۲ قوه دیگر ربط می‌دهند.
 
شعار باید قانون مربوطه پدید آورد؛ و گرنه حرف بلند گروهی در خیابان است. رسانه‌ها آن را به حاکمیت می‌رسانند. عمل طرد، دو جناح حکومت را صفر می‌کند که غیر واقعی است؛ زیرا حکومت تبلور طبقات، اقتصاد ملی، ابزار سرکوب دولت را بر می‌گیرد. در سازمان مخفی برنامه سیاسی، شعارها، شخصیت رهبران، ذات کادرها و نیاز اعضا باید بررسی شوند. شعار اصناف و اقشار بیرون از حاکمیت برای بسیج گروه‌ها ست که در بحران حاکمیت می‌توانند قدرت سیاسی را قبضه کنند تا پیوستگی بجا ماند.
 
شعارها از کجا می‌آیند که در مغز جوانان پیرو لانه کرده؛ آنها را تا آخر خط می‌برند؟ پیروان با استعداد شعری، پذیرای شعارها بودند. شعارهای سازمانهای برونمرزی بدون درک نظام موجود در ایران یا سرمایه جهانی، شعارهای عاریه از شوروی-سوسلوف، چین-مائو، آلبانی-انور خوجه، و نه هند، آمریکا، کانادا بودند. مانثلی رویو، پکن رویو، میلیتانت، نشریات حزب توده که ترجمه‌های ادبیات سیاسی مسکو بودند- آبشخور این شعارها در رقابت نفسگیر سازمانهای مخفی انقلابی خارج بودند.
 
مرکزیت احزاب از منابع گوناگون در فوق برخی مفسران در احزاب برادر یا نشریات چپ و نظرات عرفانی، مکاشفه‌ای، اشراقی شعارها را گرفتند. سازمانها شعار را چون ورد ایمانی تکرار می‌کردند. باید شمار عضو در محفل، نهاد، سازمان، حزب در شرایط خاص بیان شود. این شعارها در ارگان سازمان منظم، مکرر، بی تغییر نشر می‌شدند. در نشریه چند نفر با پشتیبانی کمیته مرکزی مقاله‌های کلیدی را می‌نوشتند.


نویسندگان استعدادهای زیر را دارند: خواندن متون مورد علاقه کمیته مرکزی، بیان قوی، فوت و فن تشکیلات، سازگاری با تصمیمات رهبری، سبک نگارش موثر در پیروان. پذیرش شعارها، پیدایش باور، ایمان، اجرای کدهای اعتقادی، فرد را آماده تحمل شکنجه، رودرویی با اعدام، مرگ، سختی می‌کند. کد، فرمول، لوح، دستور، فتوا، فرمان- جمله امری یا نهی برای کردار فرد است. نمونه: ده فرمان موسی: احترام اولیا؛ قتل، زنا، دزدی نکن.
نویسندگان استعدادهای زیر را دارند: خواندن متون مورد علاقه کمیته مرکزی، بیان قوی، فوت و فن تشکیلات، سازگاری با تصمیمات رهبری، سبک نگارش موثر در پیروان. پذیرش شعارها، پیدایش باور، ایمان، اجرای کدهای اعتقادی، فرد را آماده تحمل شکنجه، رودرویی با اعدام، مرگ، سختی می‌کند. کد، فرمول، لوح، دستور، فتوا، فرمان- جمله امری یا نهی برای کردار فرد است. نمونه: ده فرمان موسی: احترام اولیا؛ قتل، زنا، دزدی نکن.


هر شعار مخاطب، عملکرد، نتیجه دارد. نتیجه می‌تواند کوتاه مدت یا در آِینده باشد. معمولا مطالبات اقتصادی زود برآورده می‌شوند. مطالبات سیاسی تا از روند مقننه بگذرند و به قانون اجرایی درآیند، طول می‌کشند. نمونه: آاز الغای بردگی ۱۸۶۲ تا حق رای سیاهان در ۱۹۶۵ یک قرن طول کشید. عملکرد شعار هم می‌تواند زود مانند تخریب بانک یا دیر مانند رفراندوم باشد. نتیجه شعار می‌تواند به درگیری با پلیس یا روند قانونگزاری برسد.
هر شعار مخاطب، عملکرد، نتیجه دارد. نتیجه می‌تواند کوتاه مدت یا در آِینده باشد. معمولا مطالبات اقتصادی زود برآورده می‌شوند. مطالبات سیاسی تا از روند مقننه بگذرند و به قانون اجرایی درآیند، طول می‌کشند. نمونه: آن الغای بردگی ۱۸۶۲ تا حق رای سیاهان در ۱۹۶۵ یک قرن طول کشید. عملکرد شعار هم می‌تواند زود مانند تخریب بانک یا دیر مانند رفراندوم باشد. نتیجه شعار می‌تواند به درگیری با پلیس یا روند قانونگزاری برسد.


آیا شعار اجرا می‌شود؟ روشن است که اجرا با قبضه قدرت سیاسی یا ائتلاف ممکن است. لذا بررسی شعار بدون در نظر گرفتن اجرای آن، تمرین ربط حرف برنامه با عمل جنبش اجتماعی است. اجرا، شعار را در جامعه مادی کرده؛ از کلام به ماده بدل می‌کند. “سرنگونی شاه” شعار سازمانهای مسلح از دهه ۱۳۴۰ بود که انقلاب آنرا در بهمن ۱۳۵۷ اجرا کرد.
آیا شعار اجرا می‌شود؟ روشن است که اجرا با قبضه قدرت سیاسی یا ائتلاف ممکن است. لذا بررسی شعار بدون در نظر گرفتن اجرای آن، تمرین ربط حرف برنامه با عمل جنبش اجتماعی است. اجرا، شعار را در جامعه مادی کرده؛ از کلام به ماده بدل می‌کند. “سرنگونی شاه” شعار سازمانهای مسلح از دهه ۱۳۴۰ بود که انقلاب آنرا در بهمن ۱۳۵۷ اجرا کرد.
خط ۶۳: خط ۴۹:


شعار ۲نوع است: ۱- تهییجی برای شوراندن جمعیت توان برانگیختن عاطفه مردم و تشویق به پیوستن به صف خواستها یا انقلاب است. نمونه: “مرگ بر فلان” که نفرین، عاق، خرافی، عاطفه منفی است. ۲- تبلیغی برای برنامه سیاسی سازمان دراز مدت بنا به علوم اقتصاد، اجتماع، شرکت در حاکمیت، پیشرفت جامعه، سازگاری با همسایگان است. نمونه: “اتحاد، مبارزه، پیروزی” کنفدراسیون که تبلیغ منشور آن بود.
شعار ۲نوع است: ۱- تهییجی برای شوراندن جمعیت توان برانگیختن عاطفه مردم و تشویق به پیوستن به صف خواستها یا انقلاب است. نمونه: “مرگ بر فلان” که نفرین، عاق، خرافی، عاطفه منفی است. ۲- تبلیغی برای برنامه سیاسی سازمان دراز مدت بنا به علوم اقتصاد، اجتماع، شرکت در حاکمیت، پیشرفت جامعه، سازگاری با همسایگان است. نمونه: “اتحاد، مبارزه، پیروزی” کنفدراسیون که تبلیغ منشور آن بود.
اعتراض مردم به خشم سرکوبگران در قتل و زندان گیر افتاده‌ها می‌رسد. دولت معترض را آشوبگر، اغتشاشگر، فتنه گر، مزدور خارجی و از اشرار نامد. بزرگترین تبلیغ از منبر امام جمعه تهران است. سپس برای اقتدار نظام دسته‌ها بنفع نظام راه می‌افتادند. گاهی لباس شخصیها، امنیتیها، موتور سوارها، وانتیها، تک تیر زنهای بام بجان تظاهرکنندگان می‌افتند. در نهایت قطع اینترنت رویدادهای خیابان را در اخبار به خارج تاریک می‌کند.
در تاریخ نگاری تنها شعارها را نباید ملاک قرار داد. شیوه اجرا و نتیجه آنها هم باید بررسی شده تا صحت و سقم، سود و زیان، اجرا و طرد آنها روشن شوند. نمونه اجرا، استقلال از دول استعماری و لغو کاپیتولاسیون پس انقلاب ۵۷. کاربرد شعار در تاریخنگاری، جامعه شناسی، بررسی قیاسی انقلابات مفید است. شعارهای هر بازه زمانی برای مطالعات سیاسی گذشته، نوشتن تاریخ، تحلیل جامعه مناسب‌ند.
بررسی زمان و زبان شعار برای آیندگان، نتایج تاریخی، مقایسه با دیگر ملل چراغ قوه انداختن به ضمیر مردم روزگار گذشته است. البته اکنون تظاهرات در فیلم، ویدیو، پادکست، عکس ضبط و نشر می‌شوند. برای تدوین تاریخ مبارزات، تقویم رویدادها، خاطرات زندان، گزارشات حقوق بشر سازمان ملل بکار رفته؛ تا به کنه ذهن سرکوب شدگان و سرکوب گران پی برد.
گاهی حاکمان، ویراستاران، ناشران سند را بدون ذکر دلایل دستکاری می‌کنند. علل شجاعت، ایثار، ایمان، تحمل شکنجه، مقاومت تا سر حد مرگ را می‌توان در این اسناد یافت. در اوین زندانی را در انفرادی از جهان خارج جدا کرده؛ تنهایی، درد شکنجه، توهین به عصمت فرد، ترساندن از اعدام، شگردهای ضد مقاومت‌اند. در فرقه هم این گونه شگردها برای شستشوی مغزی بکار روند.


دولت نهایتا گورهای گروهی بی نشان اعدامیها را پنهان کنند. فرانکو هم در جنگ داخلی ۱۹۳۹-۱۹۳۶ اسپانیا غیرخودیها از جمله شاعر جهانی، گارسیا لورکا را در گورهای بینام پنهان کرد. فرانکو راست افراطی یا فاشیست بود که مخالفان را سرکوب کرد؛ ولی زیرساختهای سرمایه داری را تحکیم کرد که در دور بعدی دمکراسی از ۱۹۷۵ نضج گرفتند.
دولت نهایتا گورهای گروهی بی نشان اعدامیها را پنهان کنند. فرانکو هم در جنگ داخلی ۱۹۳۹-۱۹۳۶ اسپانیا غیرخودیها از جمله شاعر جهانی، گارسیا لورکا را در گورهای بینام پنهان کرد. فرانکو راست افراطی یا فاشیست بود که مخالفان را سرکوب کرد؛ ولی زیرساختهای سرمایه داری را تحکیم کرد که در دور بعدی دمکراسی از ۱۹۷۵ نضج گرفتند.


شعار‌ی تواند در بازه زمانی تغییر کرده؛ چون جهان در تغییر است. نمونه: مرگ بر امپریالیسم عصر جنگ سرد به مرگ بر نئولیبرالیسم کنونی. در سده ۲۰ آمریکا از صلح گستری به جنگ افروزی گذار کرد. شعار ضد امپریالیسم انقلاب در پی تغییر نظم سرمایه جهانی و ضربه به ابر قدرت اول نبود.
شعار‌ی تواند در بازه زمانی تغییر کرده؛ چون جهان در تغییر است. نمونه: مرگ بر امپریالیسم عصر جنگ سرد به مرگ بر نئولیبرالیسم کنونی. در سده ۲۰ آمریکا از صلح گستری به جنگ افروزی گذار کرد. شعار ضد امپریالیسم انقلاب در پی تغییر نظم سرمایه جهانی و ضربه به ابر قدرت اول نبود.
رهبر انقلاب در اسناد اخیر قول قبول صدور نفت، حوزه نفوذ روسیه نشدن را به آمریکا داده بود. ایران با ۸۰٪ جمعیت روستایی شیعی بود که در ۴ دهه گذشته به اقتصاد رانتیر کنونی رسید. اقتصاد آمریکا بنا به نرخ رشد سالانه افزایش دارد. محافل ۷ رنگ روشنفکری ضمن قبول یکدیگر در عمل بضد “غربزدگی” بودند.
ضد امپریالیسم شعار مرحله‌ای در چین و ویتنام مد بود. ولی در ایران انقلابی بضرر مردم و کاهش ۴۰٪ اقتصاد ملی متکی به نفت شد؛ ارزش دلار از ۷ به ۱۵۰۰۰ تومن در ۴دهه جهش کرد. ویتنام پس از پیروزی در جنگ و بیرون راندن ارتش اجنبی و چین با پیروزی خط دن شیاپینگ بر باند ۴نفره همسر مائو با آمریکا مناسبات نزدیک تجاری دارند. در فلسطین و ایران این شعار جز فقر چیزی ببار نیآورد. بدون این شعار ایران می‌توانست مانند ترکیه جزء جی ۲۰ بوده؛ زحمتکشان آن در رفاه باشند.
در انقلاب بهمن ۲ شعار مرکزی نه اقتصادی بلکه سیاسی بودند: “مرگ بر شاه” و “استقلال با جمهوری اسلامی”؛ نه رفاه و آسایش. انقلابیون عرفانی بوده؛ برنامه‌ای برای بهبود اقتصاد نداشته؛ به اقتصاد اولویت ندادند. آنها جادو شده؛ در این توهم، پنداشتند: انقلاب اقتصاد را سر و سامان می‌دهد.
تنها شعار اقتصادی نشریات چپ، این بود: نان / مسکن / آزادی. آنها قبلا توهم مسلحانه را در شعار زیر سر داده بودند: با پتک کارگر، با داس برزگر/ شاه ترا می‌کشیم. رهبر با ذکاوت وعده آب، برق، مسکن مجانی داد. او شعار “اقتصاد مال خره” را با الویت جنبه سیاسی رفع کاپیتولاسیون، استقلال، بنیانگرایی شیعی، سرکوب منقدان طرح کرد.
تضاد اقتصاد وابسته به نفت با سلطه جهانی آمریکا، تضاد دگمهای شیعی با هنجارهای جهانی مانند پوشاک و حضور زنان در استادیوم ورزشی هنوز هم حل نشده‌اند. گرچه با نئولیبرالیسم، تضیع حقوق کوخ نشینان، ویژگی ایران شده؛ به دهک تحتانی با یارانه ناشی از درآمد نفت و دهک فوقانی با فساد ساختاری کمک می‌شود. ولی لایه میانی شامل طبقات مدرن عقب می‌افتند. البته در دهه ۱۹۷۰ تجربه بنیانگرایی شیعه ولایت مطلقه فقیه، امارت سنی طالبان و خلافت داعش، حتی جمهوری اسلامی پاکستان هنوز رخ نداده بودند.
شعار سرنگونی شاه در راس ساواک، بمثابه عقیمی ۳ قوه، همه گیر بود. همه جامعه از دولت، ارتش، کارگران، اقشار دیگر شخص شاه را دشمن خواندند. علت این امر استبداد، تفرعن و شخصی شدن حکومت پهلوی، تعطیل بکل قانون اساسی مشروطه بود. در فرد شاه با اختلال شخصیتی تفکیک ۳ قوه مخدوش بود. نهادهای حکومت در شاه تمرکز یافتند.


در واقع خودکامگی شاه، دیوار میان او و مردم را زایل کرد. شعار مرکزی سازمان‌های مسلح دهه ۱۳۵۰ سرنگونی سلطنت بود که فریاد سراسری در انقلاب شد. عقده امپراتوری ایران در فرهنگ ضدخارجی یا کل استعمار پنهان بود. نقد این سازمانها برای دفاع از منافع و رفاه زحمتکشان است؛ از جان گذشتگی، پایداری، شجاعت اعضا اسطوره‌ای‌اند. بخاطر استبداد مطلقه این سازمانها نتوانستند در خدمت اقشار و طبقات دلخواه فعالیت کنند.
در واقع خودکامگی شاه، دیوار میان او و مردم را زایل کرد. شعار مرکزی سازمان‌های مسلح دهه ۱۳۵۰ سرنگونی سلطنت بود که فریاد سراسری در انقلاب شد. عقده امپراتوری ایران در فرهنگ ضدخارجی یا کل استعمار پنهان بود. نقد این سازمانها برای دفاع از منافع و رفاه زحمتکشان است؛ از جان گذشتگی، پایداری، شجاعت اعضا اسطوره‌ای‌اند. بخاطر استبداد مطلقه این سازمانها نتوانستند در خدمت اقشار و طبقات دلخواه فعالیت کنند.
خط ۹۲: خط ۵۸:
برای گروه عظیمی- از اسلام درباری نصر، شایگان، نراقی تا حوزویان، مطهری، شریعتی، مجاهدین، طالقانی- خواست بازگشت به اسلام بود. چه چیزی را مردم نمی‌‌خواستند شعار مرکزی در خیابانها، اعتصابات، مساجد بود. اما شعار چه می‌خواستند در تجرید مبهم “جمهوری اسلامی” بعد ولایت فقیه با جامعه توحیدی در سرمایه جهانی نهان بود.
برای گروه عظیمی- از اسلام درباری نصر، شایگان، نراقی تا حوزویان، مطهری، شریعتی، مجاهدین، طالقانی- خواست بازگشت به اسلام بود. چه چیزی را مردم نمی‌‌خواستند شعار مرکزی در خیابانها، اعتصابات، مساجد بود. اما شعار چه می‌خواستند در تجرید مبهم “جمهوری اسلامی” بعد ولایت فقیه با جامعه توحیدی در سرمایه جهانی نهان بود.


“جمهوری اسلامی” مبهم بود؛ چون نه در پاکستان نه در اروپا این نوع جمهوری در تاریخ ثبت نشده بود. روبنای ولایت فقیه مانند امارات کویت و خلافت عربستان در روند ۴۰ ساله تحت فشار سرمایه جهانی شکل گرفت. https: //www. khabarfoori. com نگاهی تحلیلی بر شعارهای انقلاب اسلامی
“جمهوری اسلامی” مبهم بود؛ چون نه در پاکستان نه در اروپا این نوع جمهوری در تاریخ ثبت نشده بود. روبنای ولایت فقیه مانند امارات کویت و خلافت عربستان در روند ۴۰ ساله تحت فشار سرمایه جهانی شکل گرفت.  
 
تظاهرات امنیت حاکمیت را بچالش می‌کشد. حاکمیت آنرا شدید سرکوب می‌کند. نمونه: ۱۵خرداد ۴۲، آبان ۹۸. گاه هم نرمش نشان می‌دهد. اعتراضات نخست از مطالبه کوچک اقتصادی آغاز شده؛ سپس بهمن وار سیاسی برای بهبود جامعه و در نهایت انقلابی خواهان تغییر حاکمیت می‌شود. نمونه۱: تظاهرات ۴ روزه لبنان از ۱۶ اوت ۲۰۱۹ نخست مطالبات اقتصادی بوده؛ اکنون با تغییر نخست وزیر سیاسی شده: کاهش ۳۷٪ بیکاری و فساد، خواهان عدالت.
 
ولی ایجاد کار تابع ایجاد کارخانه و سرمایه است. نمونه ۲: تظاهرات هزاران عراقی در اعتراض به بیکاری، فساد دولتی و نبود خدمات عمومی ۲ اکتبر ۲۰۱۹ ادامه دارد. نمونه ۳: اعتراضات مردم شیلی در اکتبر ۲۰۱۹ با اعلان استعفای آتی نخست وزیر، بضد افزایش نرخ مترو در پایتخت بود. نمونه ۴: اعتراضات آبان ۹۸ در ۱۰۰ شهر با قتل بیش از ۳۰۰ نفر سرکوب شد.
 
با تاخیر، دولت نرخ را بالا نبرد. ولی تاخیر مطالبه اقتصادی را سیاسی کرد. اکنون مردم خواستهای سیاسی اصلاحات مالیاتی، قوانین کار، تامین اجتماعی در سراسر کشور را در خیابان آورده‌اند. دولت شرایط اضطراری، آوردن ضد شورش به خیابان، دستگیری فله‌ای معترضان، محدودیت حق تجمع به درگیری سیاسی با اعتراضات افزود.
 
در ۲۰سال گذشته ۴ بحران کشور دانشجویان ۷۸، جنبش سبز ۸۸، اعتراضات در ۱۰۰ شهر ۹۶، گرانی ۳برابر بنزین و گرانی اقلام مصرفی در ۲۹ استان در ۹۸ رخ دادند. همه راههای به روم یعنی ولی مطلقه ختم می‌شود. تحریمهای پسابرجام و اعتراضات آبان اعتدالگراها و اصولگراها را متحدتر کردند. تحریمها اعتدالگراها را تضعیف کرده؛ شرکت مردم در انتخابات آتی را کم کرده؛ اصولگراها اقبال بیشتر می‌یابند.
 
در شرایط کنونی تحریم، تظاهرات سران ۳قوه و نهادهای حاکمیت را متحد کرده؛ به ولی مطلقه ختم می‌شوند. نظام دسته‌های طرفدار خود را بخیابان می‌آورد. اعتراضات خیابانی با درگیری، سرکوب از اقتصادی به سیاسی تبدیل شده؛ به دستگیری، قتل، زخم می‌انجامد.
 
در تظاهرات دی ۹۶ در ۱۰۰ شهر شعار برای “فلانی روحت شاد! ” یک مرده گذشته گرایی دینی احساسی ناشی از “لا لحب علی بل لبغض معاویه” بود. زیرا او را انگلیس بدون هیچ مقاومتی به آفریقا تبعید کرد. شعار در باره پهلوی ۱ بیانگر عاطفی گروه شعار ده در صف تظاهرات است. اگر آنها سواد تاریخی داشتند؛ باید آزادی از شهریور ۲۰-۳۲ یا بهار آزادی ۱۳۵۷-۱۳۶۰ را شعار می‌دادند. بخشی از اپوزسیون برخی شعارها را عاطفی گزیده؛ بازگویی کرده؛ آن را به آینده، بدون ابزار اجرا تعمیم می‌دهند.


پراتیک سلطنت، ولایت، فرقه محک حقیقت شعار در استبداد یک سده آنهاست. در فرقه گرایی بر مخفیگرایی رایج، غیبت رهبر هم قوز بالا قوز شده که حکایت از عدم شفافیت و پاسخوگویی است. دانشجویان ۱۶ اذر ۱۳۹۸ شعارهای رادیکال، سیاسی، طبقاتی، منطقه‌ای، سلطه جهانی بر علیه همه سرکوب‌ها، تبعیض‌ها، استثمار سرمایه داری، خرافه در دولت دینی، فساد دادند. دانشجویان سطح تئوریک بالاتر از فقیران و جوانان در تظاهرات خیابانی نشان دادند: مجاهد، پهلوی، دو دشمن آزادی.
نگاهی تحلیلی بر شعارهای انقلاب اسلامی


این شعار به گذار از اقتدارگرایی به دمکراسی نزدیک تر است. اتفاقا هیچ کدام از شعارها، مطلوب اپوزپسیون راست، محافظه کار، اپورتونیست، لیبرال، مجاهد، جمهوری خواه، سلطنت طلب نشد. آنها را از مرحله اقتصادی عاجل و حرف خیابانی به تجرید براندازی و عمل جاده صاف کنی برای رسیدن به قدرت مطلقه پرتاب می‌کند. شعار رد “اصلاحطلب، اصولگرا” نپذیرفتن تعامل با حاکمیت منجر به جنگ داخلی می‌شود. نمونه: لیبی، سوریه. http: //www. lajvar. se/۱۳۹۸/۰۹/۲۰/۸۸۵۲۱/
این شعار به گذار از اقتدارگرایی به دمکراسی نزدیک تر است. اتفاقا هیچ کدام از شعارها، مطلوب اپوزپسیون راست، محافظه کار، اپورتونیست، لیبرال، مجاهد، جمهوری خواه، سلطنت طلب نشد. آنها را از مرحله اقتصادی عاجل و حرف خیابانی به تجرید براندازی و عمل جاده صاف کنی برای رسیدن به قدرت مطلقه پرتاب می‌کند. شعار رد “اصلاحطلب، اصولگرا” نپذیرفتن تعامل با حاکمیت منجر به جنگ داخلی می‌شود. نمونه: لیبی، سوریه. http: //www. lajvar. se/۱۳۹۸/۰۹/۲۰/۸۸۵۲۱/
۸٬۶۹۲

ویرایش