کاربر:Safa/1صفحه تمرین

قتل عام در ایران
قتل عام در ایران.JPG
قتل عام در جمهوری اسلامی ایران
موقعیتایران
تاریخاز سال ۱۳۶۰ خورشیدی
هدفمعترضان، مخالفان جمهوری اسلامی
نوع هدف
کشتار جمعی، سرکوب، قتل عام
درگذشتگان۱۲۰ هزار نفر
مرتکبانحکومت جمهوری اسلامی

دیالک تیک از ریشه یونانی “دیالوگ” به معنای گفتگوی دو تن. در یونان قدیم شیوه آشکار شدن حقیقت پس از مباحثه و جدل بین دو نفر را دیالکتیک می‌گفتند، برخی از فلاسفه‌ى یونان معتقد بودند که پيدایش تناقضات در تفکر و برخورد عقاید متضاد بهترین وسيله‌ى کشف حقيقت است. بعدها هگل شیوه تفکر و توصیف خود را از وجود دیالکتیک نامید و آن را در مقابل شیوه متافیزیک گذاشت. البته این یک اصطلاح  برای روشن شدن مطلب است. زیرا در تاریخ فلسفه نوعی از اندیشه متافیزیکی به سبکی که هگل می‌گوید، وجود ندارد.

مارکس وانگلس اسلوب دیالکتیکی تفکر را از هگل گرفتند و به فویرباخ، فیلسوف آلمانی، که او هم ابتدا شاگرد هگل بود، ولی از او روی گردان شد و دیالک تیک را رد کرد، ایراد می‌گرفتند که او وقتی فلسفه ایده‌آلیستی هگل را به درستی رد می‌کرد، دیالکتیک او را هم به اشتباه کنار گذاشت و حال آنکه دیالکتیک هگل صحیح است، باید آن را در چارچوب درست، چارچوب شناخت علمی، به کار گرفت. بر مبنای مباحثی که درعلوم پیدا شد که تایید کننده شیوه دیالکتیکی تفکر است و هم می‌تواند آن را تکمیل کند، مانند تئوری تکامل انواع داروین، تئوری سیستم ها، و تا حدی تئوری نسبیت عمومی و خصوصی اینشتین و مکانیک کوانتا و قانون عدم قطعیت هایزنبرگ و غیره.

دیالکتیک،هم از آن جهت که شیوه بودن و تغییر کل هستی را برای شما بیان می‌کند، یک تئوری است و هم از آن جهت که شما را به تفکر درست مجهز می کند، یک اسلوب و دستگاه شناسایی است.

تاریخچه بحث دیالکتیک

هرعلمی برای خود اسلوب خود را دارد، دیگر به اسلوب دیالک تیک چه احتیاجی است؟ جواب آن است که: اسلوب های علمی در گستره های خاص به کار می رود و اسلوب دیالک تیک برای همه آن ها اسلوب مشترک است.می گویند : آیا اسلوب دیالک تیک با تجربه به دست آمده ، و اگر با تجربه به دست آمده ، دیگر چه احتیاجی به اسلوب دیالک تیکی داریم ،چون اسلوب تجربه هست.

جواب آن که: اسلوب تجربه و مشاهده و کشف اسلوب علوم طبیعی است؛ اسلوب انتزاع و تعمیم اسلوب علوم ریاضی و فلسفی است، اسلوب دیالک تیک تعمیم نتایج همه علوم است،لذا در حد بالایی از تجرید است و نمی توان گفت چون اسلوب تجربه هست، پس نیازی به آن نیست. چون واژه اسلوب دیالک تیکی با منطق دیالک تیک معروفیت یافته، برخی ها خیال می کنند که این منطق خود را جانشین منطق صوری ارسطویی کرده است. دیالک تیک، به عنوان اسلوب و منطق، ابدا کار منطق صوری ارسطویی راکه، تدریس آن در حوزه ها و دانشگاه های ما مرسوم است، نمی گیرد. منطق ارسطو طی زمان تکامل یافته و درباره ی مقولات آن بحث های زیادی شده است و اکنون به حد معتبری از تکامل رسیده است و حتی عده ای برای مفاهیم منطقی سمبول ها و فرمول هایی ایجاد کرده و منطق سمبولیک و ریاضی را به وجود آورده اند. منطق ارسطویی و اشکال دیگر منطق ،مانند منطق استقرایی، هر کدام جای خود را دارند و به معرفت علمی ما خدمت می کنند و دیالک تیک با آن ها رقابت نمی کند. دیالک تیک آمده است، تا مطالب زیرین را، که به نظر ما صحت آن را، مشاهدات روزمره نشان می دهد و نیاز به اقامه برهان های بغرنج ندارد، تصریح کند:

۱) کل هستی یک دستگاه واحد و به هم پیوسته است،که اگر آن را ازدستگاه ها یا سیستم های فرعی مرکب بدانیم،همه ی این دستگاه های فرعی در درون این دستگاه کلی، که جهان ماست، به هم ارتباط دارند. این ارتباط ها برخی دور است، مانند مثلا ارتباط ما با خورشید و یا کهکشان های دیگر، و برخی نزدیک، مانند ارتباط ما انسان های هم عصر و هم سرزمین با یکدیگر ،یا ارتباط داخلی اعضاء بدن انسان.

دیالکتیک سقراط

دیالکتیک افلاطون

دیالکتیک هگل

دیالکتیک مارکس و انگلس

ماتریالیسم دیالکتیک

ماتریالیسم تاریخی

منابع