کاربر:Safa/2صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۱۹: خط ۱۱۹:


=== پیشینه‌ی تکفیر در مسیحیت ===
=== پیشینه‌ی تکفیر در مسیحیت ===
[[پرونده:به آتش کشیدن ژاندارک توسط کلیسا.JPG|جایگزین=تکفیر و سوزاندن ژاندارک توسط کلیسا در قرون وسطی|بندانگشتی|320x320پیکسل|تکفیر و سوزاندن ژاندارک توسط کلیسا در قرون وسطی]]
شیطان‌سازی و تکفیر را می‌توان در قرون وسطی و دادگاه‌های انگیزیسیون بسیار دید. در آن زمان شک کردن به هر سخنی که توسط  کلیسا  عنوان شده بود، با تکفیر کلیسا و مجازات سوزانده شدن در آتش تحت عنوان جادوگر و یا شکنجه‌های وحشتناک مواجه می‌شد.
شیطان‌سازی و تکفیر را می‌توان در قرون وسطی و دادگاه‌های انگیزیسیون بسیار دید. در آن زمان شک کردن به هر سخنی که توسط  کلیسا  عنوان شده بود، با تکفیر کلیسا و مجازات سوزانده شدن در آتش تحت عنوان جادوگر و یا شکنجه‌های وحشتناک مواجه می‌شد.


خط ۱۳۴: خط ۱۳۵:


==== مک کارتیزم ====
==== مک کارتیزم ====
[[پرونده:مک کارتی 1.JPG|جایگزین=سناتور مک کارتی در کمیته‌ی بررسی فعالیتهای ضد آمریکایی|بندانگشتی|سناتور مک کارتی در کمیته‌ی بررسی فعالیتهای ضد آمریکایی]]
در اواخر دهه ١٣٢٠ و اوايل ١٣٣٠، آمريكا با مك‌كارتيسم مواجه بود. در يك جلسه‌ی كلوپ زنان جمهوری‌خواه، مك‌كارتی در حالی كه يك دسته كاغذ را در دستانش نشان می‌داد، فرياد زد: در اینجا من يك ليست ٢٠٥ نفره دارم، اسامی اعضای حزب كمونيست كه در اختيار وزير خارجه قرار گرفته است ولی كماكان در وزارت‌خارجه كار می‌كنند و سياست تعيين می‌نمايند. مك‌كارتی در حالی كه از روی آنها می‌خواند، چيزهايی از خودش اضافه می‌كرد يا در متن تغيير می‌داد. در این دوران چسباندن مارک‌های غیراخلاقی به مخالفان، اتهام کمونیسم، فساد و... برای حذف رقیب بسیار رایج شد. این دوره تاریخی و روش آن را در تاریخ آمریکا مک‌کارتیزم می‌نامند.<ref>[https://www.mashreghnews.ir/news/177192/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D8%A8%D8%B4-%D9%85%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9% سایت مشرق نیوز، آشنایی با جنبش مک‌کارتیسم]</ref>
در اواخر دهه ١٣٢٠ و اوايل ١٣٣٠، آمريكا با مك‌كارتيسم مواجه بود. در يك جلسه‌ی كلوپ زنان جمهوری‌خواه، مك‌كارتی در حالی كه يك دسته كاغذ را در دستانش نشان می‌داد، فرياد زد: در اینجا من يك ليست ٢٠٥ نفره دارم، اسامی اعضای حزب كمونيست كه در اختيار وزير خارجه قرار گرفته است ولی كماكان در وزارت‌خارجه كار می‌كنند و سياست تعيين می‌نمايند. مك‌كارتی در حالی كه از روی آنها می‌خواند، چيزهايی از خودش اضافه می‌كرد يا در متن تغيير می‌داد. در این دوران چسباندن مارک‌های غیراخلاقی به مخالفان، اتهام کمونیسم، فساد و... برای حذف رقیب بسیار رایج شد. این دوره تاریخی و روش آن را در تاریخ آمریکا مک‌کارتیزم می‌نامند.<ref>[https://www.mashreghnews.ir/news/177192/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D9%BE%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D8%A8%D8%B4-%D9%85%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9% سایت مشرق نیوز، آشنایی با جنبش مک‌کارتیسم]</ref>


خط ۵۶۱: خط ۵۶۳:


=== نظر آلن ویوین متخصص امور سکت درباره مجاهدین خلق ===
=== نظر آلن ویوین متخصص امور سکت درباره مجاهدین خلق ===
[[پرونده:آلن ویوین 4.JPG|جایگزین=آلن ویوین وزیر مشاور در زمان میتران و گزارشگر کمیسیون پارلمانی در امور سکت‌ها در فرانسه|بندانگشتی|300x300پیکسل|آلن ویوین وزیر مشاور در زمان میتران و گزارشگر کمیسیون پارلمانی در امور سکت‌ها در فرانسه]]
آلن ویوین وزیر مشاور پیشین و متخصص امور سکت‌ها در فرانسه در مقاله‌ای با عنوان «ایران: پیدا کنیم سکت را» توضیح می‌دهد که چرا مجاهدین خلق یک سکت نیستند. او  می‌گوید مجاهدین همیشه به مسئولیت خود برای وضع و ارتقاء قوانین مبتتی بر بیانیه جهانی حقوق بشر تاکید کرده‌اند. به عقیده آلن ویوین هر جنبش سکتاریستی بر یک رهبر کاریسماتیک متکی است که اوتوریته‌ی تام و تمام خود را بر پیروان فرقه اعمال می‌کند و خود را به یک رسالت الهی منتسب می‌کند اما مسعود رجوی به عنوان کسی که جنگ با رژیم ولایت فقیه را رهبری می‌کند، هیچ گاه خود را منتسب به عنصر الوهیت نمی‌داند و هرگز با صدور فرمان، بر تغییر ناپذیر بودن خود پا فشاری نکرده است. همچنین مریم رجوی، رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران همیشه بر اصول لائیسیته تاکید دارد.
آلن ویوین وزیر مشاور پیشین و متخصص امور سکت‌ها در فرانسه در مقاله‌ای با عنوان «ایران: پیدا کنیم سکت را» توضیح می‌دهد که چرا مجاهدین خلق یک سکت نیستند. او  می‌گوید مجاهدین همیشه به مسئولیت خود برای وضع و ارتقاء قوانین مبتتی بر بیانیه جهانی حقوق بشر تاکید کرده‌اند. به عقیده آلن ویوین هر جنبش سکتاریستی بر یک رهبر کاریسماتیک متکی است که اوتوریته‌ی تام و تمام خود را بر پیروان فرقه اعمال می‌کند و خود را به یک رسالت الهی منتسب می‌کند اما مسعود رجوی به عنوان کسی که جنگ با رژیم ولایت فقیه را رهبری می‌کند، هیچ گاه خود را منتسب به عنصر الوهیت نمی‌داند و هرگز با صدور فرمان، بر تغییر ناپذیر بودن خود پا فشاری نکرده است. همچنین مریم رجوی، رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران همیشه بر اصول لائیسیته تاکید دارد.


۲٬۳۲۰

ویرایش