کمال‌الملک: تفاوت میان نسخه‌ها

۴٬۱۴۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۹ مارس ۲۰۱۸
خط ۳۷: خط ۳۷:


== تولد و دوران کودکی ==
== تولد و دوران کودکی ==
محمد غفاری در کاشان چشم به جهان گشود. دوران تحصیلات ابتدایی را در همان زادگاهش طی کرد. پدر و برادر  کمال‌الملک که در خوش‌خطی و نقاشی مهارت داشتند برای ادامه تحصیل وی را به تهران فرستادند و همراه دیگر برادرش در مدرسه دارالفنون تحصیل  کردند. و مهارت و استعدادش در نقاشی زبانزد خاص و عام گردید.<ref>سایت برترین  ها - [http://www.bartarinha.ir/fa/news/235134/%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84%E2%80%8C-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%DA%A9-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86 کمال‌ الملک، نقاش افسانه ای ایران]</ref>  
محمد غفاری در کاشان چشم به جهان گشود. دوران تحصیلات ابتدایی را در همان زادگاهش طی کرد. پدر و برادر  کمال‌الملک که در خوش‌خطی و نقاشی مهارت داشتند برای ادامه تحصیل وی را به تهران فرستادند و همراه دیگر برادرش در مدرسه دارالفنون تحصیل  کردند. و مهارت و استعدادش در نقاشی زبانزد خاص و عام گردید.<ref name=":0">سایت برترین  ها - [http://www.bartarinha.ir/fa/news/235134/%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%84%E2%80%8C-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%DA%A9-%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86 کمال‌ الملک، نقاش افسانه ای ایران]</ref>  


== حضور در دربار و عناوین والقاب ==
== حضور در دربار و عناوین والقاب ==
خط ۵۵: خط ۵۵:
در سال ۱۳۰۶خورشیدی بدلیل اختلافاتی که با وزیران دربار داشت تدریس و کار در دربار را کنار گذاشت و یکسال بعد زندگی در املاک شخصی اش در حسین آباد نیشابور را برگزید و در اثر یک حادثه یکی چشمانش را از دست داد.
در سال ۱۳۰۶خورشیدی بدلیل اختلافاتی که با وزیران دربار داشت تدریس و کار در دربار را کنار گذاشت و یکسال بعد زندگی در املاک شخصی اش در حسین آباد نیشابور را برگزید و در اثر یک حادثه یکی چشمانش را از دست داد.


پس از دو سال محمد غفاری (کمال‌الملک)بدلیل کهولت و بیماری برای معالجه به تهران بازگشت و در سن ۹۵ سالگی درگذشت،به رقم وصیتش که در آرامگاهش در باغ شخصی اش دفن شود پیکر او را در مجاورت مزار [[شیخ فریدالدین عطارنیشابوری]] بخاک سپردند.                   
پس از دو سال محمد غفاری (کمال‌الملک)بدلیل کهولت و بیماری برای معالجه به تهران بازگشت و در سن ۹۵ سالگی درگذشت،به رقم وصیتش که در آرامگاهش در باغ شخصی اش دفن شود پیکر او را در مجاورت مزار [[شیخ فریدالدین عطارنیشابوری]] بخاک سپردند.<ref name=":0" />                  


== سبک هنری خاص ==
== سبک هنری خاص ==
..................
سبک هنر KAMAL-AL-MOLK<ref>[http://www.iranicaonline.org/articles/kamal-al-molk-mohammad-gaffari KAMĀL-AL-MOLK, MOḤAMMAD ḠAFFĀRI]-Ensiclopedia-Iranca </ref>
کمال الملک دانشجوی نقاشی دانشگاهی اروپایی بود که ابتدا در دارالفنون و دادگاه سلطنتی و بعدا در اروپا بود. هنگامی که او در اروپا کار می کرد، نقاشی دانشگاهی که به نئوکلاسیک گرایی و رمانتیسیستی پیوست، هنوز نهاد غالب در هنرهای تجسمی بود - نه تنها در اروپا، بلکه در حاشیه غرب. چالش هایی مانند جریانات مدرن به مثابه امپرسیونیسم و ​​بویژه بیانگرایی و کوبیزم به نقاشی آکادمیک در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به جمع آوری نیروها کمک کرد. بدین ترتیب استدلال می شود که کمال الملک با حرکات مدرنیستی دست نخورده باقی مانده است.
اما جریان دیگری از زمان که ظاهرا بیشتر اعتقاد دارد، اعتقاد کمال الملک به استادان رنسانس، طبیعت گرایی است که توسط کسانی که تجربه اروپایی خود را مورد انتقاد قرار داده اند، نادیده گرفته شده اند (نگاه کنید به زیر نقد هنری). طبیعت گرایی یک جنبش وسیع است که برای اعمال قوانین علمی خاص علوم انسانی که علوم طبیعی را اداره می کنند، اعمال می شود. به این ترتیب، هدف از هنرمندان طبیعت گرایی این است که دنیای واقعی را دقیقا همانطور که ممکن است با استفاده از روش دقیق علوم طبیعی و فیزیکی نشان دهد. در تاریخ هنر، طبیعت گرایی جریان است که در اواخر قرن نوزدهم ظاهر شد که کمال الملک از آکادمی ها و موزه های اروپا بازدید کرد. همان گونه که شاگردش، اسماعیل عقیقی می گوید، "کمال الملک طبیعت را به عنوان مدل خود، علم به عنوان هدایتش انتخاب کرد" (ستهیانی، ص 18).
اگرچه، بدون شک تحت تاثیر رامبراند، کمال الملک ظاهرا معتقد به سبک نقاشی رافائل است، در حالی که مانند ادوارد منیت (1832-83) و دیگر نقاشان نیمه دوم قرن نوزدهم، او را انتخاب کرد حوادث و شرایط زمان خود را. او مشاهده کرد: "من ذاتا به طبیعت گرایش دارم. در اوایل زندگی من توسط رافائل مأیوس شدم. بعدها، زمانی که من بیشتر شدم، بیشتر به رامبراند منتقل شدم. در نقاشی ایده آل من رامبراند بود، هرچند که من اعتراف می کنم که از صد دانش آموز تنها دو نفر می توانند برابر با رافائل باشند، و ده نفر به عنوان رامبراند، به دلیل نقاط ضعف در مورد رافائل که غیر قابل توصیف هستند وجود دارد. با این حال، من یک تحسین بزرگ Rembrandt هستم، و سنت متیو را کپی کرده ام، که یک کار عالی است. به طور خلاصه، من معتقدم که رفاهت بزرگتر از رامبراند بود، اما من رامبراند را جذب و جذاب کردم. من می توانم اضافه کنم که از لحاظ رنگ، مدرسه نقاشی و سبک من سعی کردم خودم را در استادان ایتالیایی، مانند رافائل، مدلسازی کنم، رامبراند را به میزان کمتری تقلید کردم »(کمال الملک، ص 35) .
.........................


== آثار باقی‌مانده ==
== آثار باقی‌مانده ==
۷۳۵

ویرایش