۱٬۶۵۱
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳۰: | خط ۳۰: | ||
| تأثیرپذیرفتگان = | | تأثیرپذیرفتگان = | ||
| شهر خانگی = شیراز | | شهر خانگی = شیراز | ||
| حزب =سازمان مجاهدین خلق ایران | | حزب =[[سازمان مجاهدین خلق ایران]] | ||
| دین = اسلام | | دین = اسلام | ||
| مذهب = شیعه | | مذهب = شیعه | ||
| والدین = مادر: احترام پارسایی | | والدین = مادر: احترام پارسایی | ||
}} | }} | ||
'''گوهر ادب آواز''' (زاده ۱۳۳۹ - درگذشت ۲۰ آذر ۱۳۶۰) درشهرستان جهرم از توابع استان فارس به دنیا آمد. | '''گوهر ادب آواز''' (زاده ۱۳۳۹ - درگذشت ۲۰ آذر ۱۳۶۰) درشهرستان جهرم از توابع استان فارس به دنیا آمد. وی با توجه به تفاوتی که میان اسلام مترقی و متحجر دید، جذب سازمان مجاهدین خلق شد. گوهر ادبآواز سپس به عضویت [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] درآمد و عضو تیم اطلاعات و شناسایی عملیات در شیراز شد. وی -در یک عملیات فدائی- امام جمعه وقت شهر شیراز و نماینده [[روحالله خمینی|آیتالله خمینی]] یعنی «[[سید عبدالحسین دستغیب|آیتالله دستغیب]]» را در شهر شیراز کشت. در این عملیات که در ساعت ۱۱:۲۵ دقیقه صبح روز جمعه ۲۰ آذرماه ۱۳۶۰ انجام شد، علاوه بر دستغیب ۱۲ تن از پاسداران «انقلاب اسلامی» که محافظان وی بودند نیز کشته شدند. آیتالله دستغیب به خاطر سرکوب و کشتار مهاجرین جنگزده که بدلیل شرایط جنگ ایران و عراق ناچار به ترک خانههای خود شده و بخش زیادی از آنها از شهرهای استان خوزستان و بخصوص آبادان و خرمشهر و اهواز و… به استانهای فارس و اصفهان مهاجرت کرده بودند، شهرت داشت. وی همچنین دست به کشتار هواداران مجاهدین و سایر گروههای سیاسی زده بود. | ||
== فعالیتها == | == فعالیتها == | ||
گوهر ادبآواز، فعالیتهایش را با شرکت در تظاهرات و پخش اعلامیه علیه حکومت سلطنتی [[سلطنت پهلوی|پهلوی]] در ایران شروع کرد. گوهر ادب آواز به هنگام قیامهای ۵۷ در حمله به پادگان جهرم شرکت فعال داشت. گوهر ادب آواز پس از پیروزی [[انقلاب ضد سلطنتی|انقلاب ۵۷]] به دلیل علاقهاش به دین اسلام وارد حوزهی علمیهی قم شد. اما پس از مدتی به این نتیجه رسید که در حوزه با تحریف اسلام مواجه است. گوهر ادب آواز پیش از این زندگینامهی شهدای مجاهدین خلق را خوانده بود و به گفته خودش به تفاوتی که میان اسلام [[مهدی رضایی|مهدی رضائی]] و تحجری که در حوزهها بود، پی برده بود. یکی از علتهایی که باعث خروج او از حوزه شد، تبلیغهایی بود که علیه نیروهای فعال انقلاب ۵۷ به خصوص سازمان مجاهدین خلق مشاهده کرده بود. او پس از ترک حوزه به شهر محل تولدش جهرم بازگشت. گوهر ادب آواز در بازگشت مجدد به جهرم، به تدریج در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق قرار گرفت و آشنایی بیشتری نسبت به اهداف و آرمان مجاهدین خلق پیدا کرد. مدتی پس از بازگشت او به زادگاهش جهرم، خانواده او در اثر فشارهای ناشی از عوامل حکومتی مجبور به ترک زادگاه خود یعنی جهرم شده و به شیراز مهاجرت کرده بودند. | |||
== شرایط مهاجرین جنگ زده پس از آغاز جنگ ایران و عراق در شهر شیراز == | == شرایط مهاجرین جنگ زده پس از آغاز جنگ ایران و عراق در شهر شیراز == | ||
پس از آغاز جنگ ایران و عراق شرایط جنگزدگان در شیراز بسیار اسفناک بود. از جمله عاملین ایجاد این وضعیت آیتالله دستغیب بود. او در سخنرانیهای خود مردم خوزستان را بخاطر ترک خانه هایشان در اثر حملهی عراق، گناهکار معرفی میکرد. و بلاهایی از جمله بمباران و آوارگی آنها را نتیجهی بیدینی و بی حجابی آنها میدانست. این مسائل بر اهالی شیراز و از جمله گوهر ادب آواز تاثیر منفی بسیاری داشت. یکی از شاهدین در این خصوص میگوید: | پس از آغاز [[جنگ ایران و عراق]] شرایط جنگزدگان در شیراز بسیار اسفناک بود. از جمله عاملین ایجاد این وضعیت آیتالله دستغیب بود. او در سخنرانیهای خود مردم خوزستان را بخاطر ترک خانه هایشان در اثر حملهی عراق، گناهکار معرفی میکرد. و بلاهایی از جمله بمباران و آوارگی آنها را نتیجهی بیدینی و بی حجابی آنها میدانست. این مسائل بر اهالی شیراز و از جمله گوهر ادب آواز تاثیر منفی بسیاری داشت. یکی از شاهدین در این خصوص میگوید: | ||
[[پرونده:جنگ زدگان ایران. گوهر ادب آواز.jpg|جایگزین=جنگ زدگان ایران. گوهر ادب آواز|بندانگشتی|جنگ زدگان ایران. گوهر ادب آواز]] | [[پرونده:جنگ زدگان ایران. گوهر ادب آواز.jpg|جایگزین=جنگ زدگان ایران. گوهر ادب آواز|بندانگشتی|جنگ زدگان ایران. گوهر ادب آواز]] | ||
<blockquote>«بخش زیادی از این مهاجرین به استانهای فارس و اصفهان مهاجرت نموده بودند. آنها در شرایط بسیار بد و طاقت فرسایی زندگی میکردند. خودم بارها در شیراز این صحنه را دیده بودم که یک یا چند خانواده با هم در یک مغازه خالی که آن را بعنوان خانه اجاره کرده بودند زندگی میکردند. یعنی در محلی مثل یک گاراژ ماشین تکی و یا یک تک مغازه با درب کرکرهای! </blockquote><blockquote>بخش قابل توجهی از این آوارگان در خوابگاههایی که قبلاً به دانشجویان دانشگاه شیراز اختصاص داشت سکونت یافته بودند. دستغیب بابسیج دستجات گسترده فالانژها<ref>[https://dictionary.abadis.ir/fatofa/فالانژ/ دیکشنری آنلاین آبادیس]</ref>به این خوابگاهها لشکر کشی میکرد و میخواست جنگ باصطلاح خوزستانی، شیرازی راه بیندازند. اما حمله کنندگان فقط مأموران حکومتی بودند و مردم شیراز همواره نسبت به خوزستانیها همدردی و همبستگی نشان میدادند. </blockquote> | <blockquote>«بخش زیادی از این مهاجرین به استانهای فارس و اصفهان مهاجرت نموده بودند. آنها در شرایط بسیار بد و طاقت فرسایی زندگی میکردند. خودم بارها در شیراز این صحنه را دیده بودم که یک یا چند خانواده با هم در یک مغازه خالی که آن را بعنوان خانه اجاره کرده بودند زندگی میکردند. یعنی در محلی مثل یک گاراژ ماشین تکی و یا یک تک مغازه با درب کرکرهای! </blockquote><blockquote>بخش قابل توجهی از این آوارگان در خوابگاههایی که قبلاً به دانشجویان دانشگاه شیراز اختصاص داشت سکونت یافته بودند. دستغیب بابسیج دستجات گسترده فالانژها<ref>[https://dictionary.abadis.ir/fatofa/فالانژ/ دیکشنری آنلاین آبادیس]</ref>به این خوابگاهها لشکر کشی میکرد و میخواست جنگ باصطلاح خوزستانی، شیرازی راه بیندازند. اما حمله کنندگان فقط مأموران حکومتی بودند و مردم شیراز همواره نسبت به خوزستانیها همدردی و همبستگی نشان میدادند. </blockquote> |
ویرایش