حزب کمونیست ایران (مارکسیست-لنینیست-مائوئیست)

از ایران پدیا
پرش به ناوبری پرش به جستجو

حزب کمونیست ایران، (مارکسیست – لنینیست - مائوئیست) حزبی است چپ‌گرا که در جهت انجام یک انقلاب دمکراتیک تحت رهبری طبقه کارگر برای عبور به انقلاب سوسیالیستی در ایران و انجام انقلاب پرولتری جهانی فعالیت می‌کند. هدف نهایی این حزب محو طبقات و تحقق کمونیسم در جهان است.

سابقه

سابقه این حزب به سازمانی مائوئیست به نام «اتحادیه کمونیست‌های ایران (سربداران) که در سالهای دهه ۵۰ شمسی از وحدت چند گروه مائوئیست تشکیل شد بر می‌گردد.

اتحادیه کمونیست‌های ایران پیش از انقلاب ایران از ادغام سازمان انقلابیون کمونیست با مرام مائوئیسم در خارج از کشور و «گروه پویا» که برخی از اعضایش برای آموزش نظامی به فلسطین رفته بودند، تشکیل شد و در بین جوانان تحصیلکرده در آمریکا و سایر کشورهای غربی مخصوصا فعالان کنفدراسیون دانشجویان ایرانی تأثیر بسزایی داشت. از جمله فعالان آن بر علیه حکومت شاه در خارج، سیامک زعیم، عبدالرحمان آزمایش، حسین ریاحی و فرید و وحید سریع القلم بودند که در ابتدای انقلاب از مکتبی‌ها در برابر لیبرال‌های اسلامی حمایت کردند. در خردادماه سال ۱۳۶۰ هم‌زمان با عزل بنی‌صدر، اتحادیه به رهبری سیامک زعیم با این تحلیل که جمهوری اسلامی با یک کودتا بدنبال یک‌دست کردن حکومت از طریق بیرون راندن بنی‌صدر و سرکوب عمومی خصوصاً دگراندیشان چپ‌گرا است، باید برای نجات انقلاب از مسیری که به انحراف کشیده شده بود به مبارزه مسلحانه توده‌ای روی آورد.

در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ این اتحادیه «کنگره موسس حزب کمونیست ایران (مارکسیست لنینیست مائوئیست) را برگزار و در اول ماه مه همان سال خود را به این نام معرفی نمود. این حزب ادامه همان جریان اتحادیه کمونیست‌های ایران معروف به سربداران است. این حزب در حال حاضر عضو «جنبش انقلابی انترناسیونالیستی» است که در آن احزاب دیگری در دنیا که از نظر فکری به هم نزدیک هستند شرکت دارند. در سال ۲۰۰۳ میلادی که سازمان مجاهدین خلق ایران در محاصره توطئه‌های رژیم و شرکایش قرار گرفته بود این حزب در دو اطلاعیه که انتشار داد تاکید کرد:

«از همان زمانی که روشن شد آمریکا قصد حمله به عراق را دارد و هنگامی که این تجاوز آغاز شد، یک دغدغه همه نیروها و انسانهای انقلابی و شرافتمند این بود که در میان این غوغای ارتجاعی و خونین سرنوشت سازمان مجاهدین چه می‌شود. امروز مرتجعین اسلامی توطئه‌چینی و حمله به این سازمان را آغاز کرده‌اند... طبق اخبار، دار و دسته آدمکش وابسته به رژیم اسلامی به نیروهای مجاهدین حمله برده و تعدادی از افراد این سازمان را به قتل رسانده و تعدادی را زخمی کرده‌اند. بی‌شک این عمل تبهکارانه نمی‌تواند بدون گرفتن تائیدیه از آمریکائی‌ها صورت گرفته‌باشد. این جنایت و طرح‌های شومی از اینگونه را باید با تمام قوا افشاء و محکوم کرد... واقعیت این است که حمله به این سازمان بخشی از بده بستان‌های پشت پرده میان سران جمهوری اسلامی با امپریالیسم آمریکا و بریتانیا است. واقعیت این است که امپریالیستها بزرگترین دشمنان مردمند و جز به منافع خود پایبند هیچ چیز دیگر نیستند و ذره‌ای برای جان انسانها ارزش قائل نیستند. بدون شک کشتار افراد مجاهدین دل هر انسان آزادیخواهی را بدرد آورده است و مردم ما این جنایت را به امپریالیستهای آمریکا و بریتانیا و جمهوری اسلامی نخواهند بخشید. سازمان مجاهدین خلق باید حقایق را به همان صورتی که هست برای جهانیان افشاء کنند، آماج مبارزه شان را امپریالیستهای آمریکائی و بریتانیائی و جمهوری اسلامی قرار دهند. در این صورت مسلما مردم ترقیخواه جهان با قدرت بیشتری به حمایت از آنان برخواهند خاست. امروز همه نیروها و افراد ضد امپریالیست و ضد ارتجاع در جنبش ایران موظفند که سرکوب مجاهدین توسط امپریالیستها را محکوم کرده و در تظاهراتهای اعتراضی این سازمان در خارج کشور با شعارهائی که با صراحت امپریالیسم آمریکا و بریتانیا و جمهوری اسلامی را آماج قرار می‌دهد، شرکت کنند.» منبع: اطلاعیه‌های این حزب تحت نام سرکوب سازمان مجاهدین خلق ایران توسط آمریکا و انگلیس محکوم است. ۱۵ و ۲۱ آوریل ۲۰۰۳ میلادی»

«جنبش انقلابی انترناسیونالیستی»

«حزب کمونیست ایران (م ل م) بمثابه یکی از اعضای جنبش انقلابی انترناسیونالیستی، در اتحاد با احزاب و سازمان های مارکسیست ـ لنینیست ـ مائوئیست عضو این جنبش، مجدانه در راه تدوین مشی عمومی جنبش بین المللی کمونیستی و مبارزه برای ایجاد یک انترناسیونال کمونیستی نوین، تلاش می‌کند. در جامعه کثیرالمله ایران که ستم ملی (شووینیسم فارس) بر ملل دیگر اعمال می‌شود، مبارزه علیه این ستم یکی از اصول مهم انترناسیونالیستی حزب است.»

اسامی بعضی از این احزاب از این قرار است:

حزب پرولتری پوربا بنگلا (بنگلادش)، حزب کمونیست افغانستان، حزب کمونیست انقلابی آمریکا، حزب کمونیست ایران (م ل م)، حزب کمونیست بنگلادش (م ل)، حزب کمونیست پرو، حزب کمونیست سیلان (مائوئیست)، حزب کمونیست مائوئیست (ایتالیا)، حزب کمونیست مائوئیست (ترکیه و کردستان شمالی)، حزب کمونیست نپال (مائوئیست)، حزب کمونیست هند (م ل) ناکسالباری، گروه کمونیستی انقلابی کلمبیا، سازمان کمونیستی مارکسیست-لنینیستی تونس، مرکز کمونیستی مائوئیستی (هند)

برنامه عمومی

در «اساسنامه حزب کمونیست ایران (مارکسیست ـ لنینیست ـ مائوئیست) مصوبه کنگره موسس حزب کمونیست ایران (مارکسیست ـ لنینیست ـ مائوئیست) ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۰» در مورد برنامه عمومی این حزب آمده است:

«برنامه پایه‌ای حزب کمونیست ایران (م ل م) عبارتست از انجام انقلاب دمکراتیک نوین تحت رهبری طبقه کارگر و گذار بلافاصله به انقلاب سوسیالیستی و کمک به پیروزی انقلاب در همه کشورها و پیشروی انقلاب جهانی پرولتری...

هدف نهائی حزب کمونیست ایران (م ل م) محو طبقات و تحقق کمونیسم در جهان است... وظیفه مرکزی انقلاب عبارت است از کسب قدرت سیاسی از طریق قهر. سرنگونی دولت ارتجاعی و وابسته به امپریالیسم جمهوری اسلامی ایران از طریق جنگ طولانی مدت خلق متحقق می شود. طبقه کارگر برای عملی کردن این وظیفه، قشرها و طبقات خلقی و ملل تحت ستم و توده وسیع زنان را تحت رهبری خود متحد می کند. دهقانان فقیر و بی زمین نیروی عمده انقلاب و نزدیکترین متحد طبقه کارگر هستند... حزب کمونیست ایران (م ل م) برای سرنگونی مسلحانه دولت حاکم دست به ایجاد و رهبری ارتش توده ای خلق و جبهه متحد می زند. شالوده جبهه متحد استراتژیک، اتحاد کارگران و دهقانان تحت رهبری طبقه کارگر است... حزب کمونیست ایران (م ل م) یکی از گردان های ارتش بین المللی پرولتاریاست و پیشبرد مبارزه انقلابی در ایران را سهم گرفتن در پیشبرد مبارزه انقلابی پرولتاریای بین المللی می‌داند... شالوده حزب کمونیست ایران (م ل م)، بر بستر مبارزات انقلابی علیه امپریالیسم و ارتجاع در ایران و جهان ریخته شد...»

انقلاب جهانی و برنامه حداکثر

«ما در عصر امپریالیسم و انقلابات پرولتری بسر می‌بریم... واژگون کردن این دنیای طبقاتی و نابرابر و وارونه که به زور توپ و تفنگ طبقات استثمارگر سر پا ایستاده، در دستور روز تاریخ قرار دارد... امپریالیستها و مرتجعین جهان بی‌دریغ علیه کمونیسم می‌تازند و با تمام قوا می‌کوشند تا آرمان‌گرائی کمونیستی را در ذهن انقلابیون از بین ببرند. اما مبارزه برای نابودی سرمایه‌داری و برقراری جامعه کمونیستی در جهان، تنها راه نجات نوع بشر از منجلاب جامعه طبقاتی است. فقط ایدئولوژی کمونیستی می‌تواند اکثریت مردم جهان را از یوغ ستم و استثمار رها کند. به قول مائوتسه دون: کمونیسم، تنها ایدئولوژی رهائیبخش عصر ماست... پرولتاریای بین‌المللی مجهز به این ایدئولوژی، علم و روش انقلابی و با اتکاء به این دستاوردها و تجارب، دور نوینی از تلاشهای آگاهانه و سازمان یافته را برای کسب قدرت سیاسی آغاز کرده‌است...»

رسانه‌ها

نشریه حقیقت ارگان حزب

نشریه آتش

 منابع

اساسنامه و برنامه حزب مندرج در سایت حزب کمونیست ایران (م ل م)  http://www.cpimlm.com