سازمان مجاهدین خلق ایران: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۷۲: خط ۱۷۲:


== فعالیت‌های سازمان بعد از پیروزی انقلاب ضد سلطنتی ==
== فعالیت‌های سازمان بعد از پیروزی انقلاب ضد سلطنتی ==
در سال ۱۳۵۷ رژیم شاه تحت فشار‌های بین‌المللی مجبور به آزاد سازی زندانیان سیاسی شد، آخرین دسته از زندانیان سیاسی که عمده‌ی مجاهدین را شامل می‌شد،  
در سال ۱۳۵۷ رژیم شاه تحت فشار‌های بین‌المللی زندانیان سیاسی را آزاد کرد، آخرین دسته از زندانیان سیاسی که عمده‌ی مجاهدین را شامل می‌شد، يك هفته پس از فرار شاه از ايران و ١٢روز قبل از ورود خمینی، در روز ۳۰ دی ۱۳۵۷ از زندان‌های شاه آزاد شدند. به دلیل ضربه‌‌ی کودتای اپورتونیستی سازمان مجاهدین خلق ایران متلاشی شده بود، در چنین فضایی بعد از پیروزی انقلاب ضد سلطنتی سازمان مجاهدین خلق ایران به بازسازی خودش پرداخت.
 
مسعود رجوی در اولین سخنرانی خودش پس از آزادی از زندان، در ۴ بهمن ۱۳۵۷ بر ضرورت آزادی به عنوان مهمتر‌ین دستاورد انقلاب ضد سلطنتی تأکید کرد، وی از این که قیام ضد سلطنتی را  «انقلاب اسلامی» بخواند خود‌داری کرد و خواهان یک انقلاب دموکراتیک شد. همچنین وی از تأیید مطلق خمینی خودداری کرد. مسعود رجوی در  ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ بر سر مزار دکتر محمد مصدق سخنرانی کرد و در آنجا هم به خواسته‌های مجاهدین اشاره کرد، وی گفت:  <blockquote>«این جمهوری (جمهوری اسلامی) بایستی حافظ حق و حقوق تمامی مردم باشد که در سراسر کشور زندگی می‌کنند، این جمهوری بخصوص باید در نهایت عدل و بلکه بیشتر، در نهایت قسط، تمام آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در مورد طبقات و نیروهای مختلف مردم اعاده کند».(۱۴ اسفند ۱۳۵۷)</blockquote>سازمان مجاهدين خلق ایران همچنين خواستار مشاركت مردم برای برقراری  يك حاكمیت ملی و دموكراتیك گرديدند و استراتژی خود را نيـز بـر این اساس استوار نمودند.
 
سازمان  مجاهدین خلق ایران در این دوران به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی پرداخت، نشریه مجاهد ارگان رسمی سازمان مجاهدین خلق ایران بود که تیراژ آن تا ۵۰۰ هزار نسخه رسید، که رکوردی در تاریخ ایران محسوب می‌شود.
 
در سال ۱۳۵۸ سازمان مجاهدین خلق ایران 


=== گسترش مجاهدین علی‌رغم سرکوب ===
=== گسترش مجاهدین علی‌رغم سرکوب ===
۹۷۳

ویرایش

منوی ناوبری