گردهمایی سالانه مجاهدین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۱۵: خط ۴۱۵:


=== شخصیتهای شرکت کننده، در گردهمایی  مجاهدین - ۱۳۸۹ ===
=== شخصیتهای شرکت کننده، در گردهمایی  مجاهدین - ۱۳۸۹ ===
در این هشتمین گردهمایی بزرگ مجاهدین خلق جان بولتون معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در آن زمان  و نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و  و مشاور فعلی امنیت ملی پرزیدنت ترامپ و همچنین خوزه ماریا ازنار نخست وزیر سابق اسپانیا شرکت و سخنرانی کردند.
در این گردهمایی بزرگ مجاهدین خلق جان بولتون معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در آن زمان  و نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و  و مشاور فعلی امنیت ملی پرزیدنت ترامپ و همچنین خوزه ماریا ازنار نخست وزیر سابق اسپانیا شرکت و سخنرانی کردند.


اسقف دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل و مدافع نامدار حقوق بشر در پیامی به گردهمایی بزرگ مقاومت ایران خواستار لغو محاصره افراد حفاظت شده اشرف شد. او همچنین حمایت خود را از قطعنامه اکثریت کنگره آمریکا و فراخوان به رئیس جمهور اوباما برای تضمین حفاظت اشرف اعلام کرد.  
اسقف دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل و مدافع نامدار حقوق بشر در پیامی به گردهمایی بزرگ مقاومت ایران خواستار لغو محاصره افراد حفاظت شده اشرف شد. او همچنین حمایت خود را از قطعنامه اکثریت کنگره آمریکا و فراخوان به رئیس جمهور اوباما برای تضمین حفاظت اشرف اعلام کرد.  
خط ۴۶۱: خط ۴۶۱:


== گردهمایی سالانه مجاهدین  ـ  ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) ==
== گردهمایی سالانه مجاهدین  ـ  ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) ==
گردهمایی سالانه مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت در هشتمین سالگرد خود در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ ( ۱۸ ژوئن۲۰۱۱ با نام « پیروزی عدالت ـ حفاظت از اشرف » در سالن ویلپنت پاریس برگزار شد. در این گردهمایی، بنا به گزارش خبرگزاریهای معتبر جهان از جمله آسو‌شیتدپرس دهها هزار ایرانی هوادار مقاومت ایران و مجاهدین گردهم آمده بودند.
در آغاز این گردهمایی به مناسبت سی‌امین سالگرد ۳۰خرداد ۱۳۶۰ توپ شلیک شد. درگردهمایی بزرگ مقاومت ایران در سال ۱۳۹۰، بیش از ۴۰۰۰ نماینده پارلمان از ۴۱ کشور در ۵ قاره، از سوی بیش از یک میلیارد مردم جهان، اکثریتهای ۳۰ مجلس قانونگذاری، اکثریت پارلمان اروپا، اکثریت مجمع پارلمانی شورای اروپا و شهرداران ۷۱۰۰ شهر در اروپا، با امضای بیانیه‌هایی، برای حفاظت از اشرف و به رسمیت شناختن مقاومت ایران و برقراری گفتگو با شورای ملی مقاومت ایران فراخوان دادند.
در این گردهمایی، قسمتهایی از سخنرانیهای مسعود رجوی، مسئول شورای ملی مقاومت ایران، پخش شد که مورد استقبال شرکت کنند‌گان قرار گرفت.
شخصیتها و احزاب مختلف عراقی طی بیانیه‌هایی از این گردهمایی و حفاظت ساکنان اشرف حمایت کردند.
شخصیتهای سیاسی و نمایندگان کنگره آمریکا، درحمایت از اهداف گردهمایی ۱۸ ژوئن پیامهایی را فرستاده بودند، که در خلال گردهمایی بزرگ مقاومت ایران خوانده‌شد.
 در این گردهمایی، خانم مهین صارمی، زندانی سیاسی در ایران که چندی قبل از این گردهمایی موفق به فرار از زندانهای حکومت جمهوری اسلامی شده بود شرکت و سخنرانی کرد. بسياري از اعضاي خانواده‌هاي شهيدان و بستگان شهيدان جان باخته در حمله نیروهای عراقی به اشرف نيز در گردهمايي بزرگ ايرانيان، حضور داشتند.
 کنفرانس « بهار تغییردر خاور میانه بر علیه بنیاد گرایی و رژیم ایران» درروزهای بعد با شرکت شخصیتهای عرب شرکت کننده در گردهمایی و خانم مریم رجوی، در محل اقامت رئیس جمهور مقاومت ایران، در اورسوراواز برگزار شد.<ref>نشریه مجاهد ویژه گردهمایی مقاومت ایران ـ شماره ۹۶۱ ـ تیر ۱۳۹۰ </ref>
=== شرایط سیاسی هنگام برگزاری گردهمایی مجاهدین - ۱۳۹۰ ===
هشتمین گردهمایی سالانه مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت در شرایطی رخ داد که در ۱۹ فروردین همان سال قرارگاه اشرف در عراق، محل استقرار اعضای مجاهدین خلق، از طرف نیروهای عراقی مورد تهاجم قرار گرفته بود و طی آن ۳۶  نفر از آنان جان باخته بودند. از طرفی، پرونده اتهامات علیه سازمان مجاهدین خلق در فرانسه که از ۱۷ژوئن ۲۰۰۳ بازگشایی شده بود، با رای دادگاه بسته شده و حق آنان برای مقاومت علیه حکومت ایران، به رسمیت شناخته شد. همچنین، در منطقه خاورمیانه بهار عرب اتفاق افتاده بود و قیامها در سوریه و لیبی برعلیه بشار اسد و قذافی در جریان بود.
=== شخصیتهای  شرکت کننده در گردهمایی  سالانه مجاهدین - ۱۳۹۰ ===
درگردهمايي ۲۸ خرداد۱۳۹۰، صدها تن از نمايندگان پارلمانها و ديگر منتخبين مردم از كشورهاي مختلف و بسياري ديگر از برجسته‌ترين مقامات و شخصيتهاي سياسي چون رودی جولیانی شهردار پیشین نیویورک و مشاور فعلی پرزیدنت ترامپ، مدافعان حقوق‌بشر، حقوقدانها و دانشگاهيان از سراسر جهان شركت داشتند.
نمايندگان شهرداران منتخب مردم از شهرهاي مختلف فرانسه نيز كه در بيانيه تاريخي۵۰۰۰ شهردار فرانسوي،  از مقاومت ايران و مجاهدان اشرف حمايت كردند، در اين مراسم شركت داشتند.
اسامی شماری از شخصیتهای برجسته سیاسی که در این مراسم شرکت کردند به‌قرار زیر است
الي ويزل، ژنرال شلتون، هوارد دين، براد شرمن، دینا روهرا باكر،قاضی تد پو، پاتريك كندي، گير هارد، تام ريج، مايكل موكيزي، رودي جولياني، جان بولتون، آلخو ويدال كوآدراس، اندرو كارد، لرد كوربت، باب فيلنر، هانري لكرك، ريمون اوبراك، ريتا زوسموت، سيد احمد غزالي، رابرت توريسلي، ژان پير برار، ديويد ايمس، ژان شارل ري‌ال، كارلو چيچولي، ناريمان الروسان، اود دوتوئن، ژان پير بكه، موريس بوسكاور، نلي رولاند.<ref>منبع:نشریه مجاهد - فوق‌العاده ـ شماره ۹۶۱‌ـ تير۱۳۹۰ ـ ژوييه۲۰۱۱</ref>
رودی جولیانی جمهوریخواه از آمریکا، شهردار نیویورک در سال ۲۰۰۱ و دادستان سابق، در سخنرانی خود از مجاهدین حمایت کرد و گفت: «من ۳ سال است که در کنار آنها، برای این مبارزه متعهد شده ام. مبارزه‌ام به‌‌این خاطر است که رژیم ایران بی‌شک، یکی از بدترین نظامها درجهان‌ است. من آمده‌ام‌تا دریک گردهمایی که توسط شورای ملی مقاومت ایران سازماندهی شده است، شرکت کنم. در مورد جنبش مجاهدین، این سازمان در اروپا در لیست نیست و در ایالات‌متحده نیز قرار است خارج شود.
=== سخنرانی [[مریم رجوی]] در گردهمایی سالانه مجاهدین خلق - ۱۳۹۰ ===
مریم رجوی در ابتدای ورود به این مراسم در کنار نماد مشعلی فروزان و تصاویر شهیدان مقاومت مردم ایران، یاد آنها را گرامی داشت و به شهیدان ادای احترام کرد، در این مراسم خانم مهین صارمی زندانی سیاسی که به تازگی موفق به فرار از زندانهای جمهوری اسلامی شده بود و مادر رضاییها رئیس جمهور مقاومت را همراهی می‌کردند.
رئیس جمهور برگزیده [[شورای ملی مقاومت ایران]] در قسمتی از برنامه بر روی سن حاضر شد و بیانیه‌های همبستگی پارلمانهای کشورهای مختلف و همچنین شهرداران شهرهای مختلف اروپا توسط نمایندگان آنها به وی تقدیم شد.
مریم رجوی، به عنوان سخنران اصلی این گردهمایی در سخنانش به جان باختگان در اثر حمله نیروهای عراقی به قرارگاه اشرف درود فرستاد، او همچنین به هواداران مقاومت ایران که ماهها در واشنگتن و ژنو، برای حفاظت از اشرف، تحصن کرده‌‌اند درود فرستاد. خانم رجوی حکومت جمهوری اسلامی در ایران را نامشروع خواند و تاکید کرد که رژیم ایران در بن‌بست قرار دارد. او همچنین، سیاست مماشات غرب را با این رژیم محکوم کرد. مریم رجوی طی سخنانش به بهار عرب اشاره کرد و تغییر را سرنوشت در تقدیر حکومت ایران دانست.
مریم رجوی  همچنین با اشاره به حمله نیروهای عراقی به اشرف، برضرورت حفاظت آنان توسط ملل متحد و آمریکا تاکید کرد و به دولت آمریکا، برای حذف نام سازمان مجاهدین خلق ایران، از لیست سازمانهای تروریستی فراخوان داد.
مریم رجوی اشاره کرد، پرونده‌ای که علیه مقاومت ایران در ۱۷ ژوئن ۲۰۰۳ باز شده بود با رای دادگاه فرانسه فرو ریخت و حق مقاومت آنان به رسمیت شناخته شد و خواستار بازگشایی پرونده‌‌های، رسیدگی به جنایات جمهوری اسلامی، در شورای امنیت و دادگاه لاهه شد. او در پایان سخنرانی خود گفت: <blockquote>« مقاومت ایران، خواستار برقراری یک جمهوری آزاد و دموکراتیک، بر اساس جدایی دین و دولت است. جامعه‌ای براساس برابری زن و مرد و با تاکید بر مشارکت برابر زنان در رهبری سیاسی و همچنین یک ایران غیر اتمی. برنامه ما، در سه کلمه خلاصه می‌شود، آزادی، برابری و حاکمیت رای مردم.<ref>نشریه مجاهد ویژه گردهمایی مقاومت ایران ـ شماره ۹۶۱ ـ تیر ۱۳۹۰ </ref></blockquote>
=== انعکاسات گردهمایی سالانه مجاهدین خلق - ۱۳۹۰ ===
رسانه‌ها و خبرگزاریهای بین‌المللی غربی و عربی این گردهمایی بزرگ را منعکس کردند و اخبار مربوط به آن را در روز برگزاری و روزهای بعد مخابره کردند از جمله:خبرگزاري فرانسه ۲۸خرداد۱۳۹۰ نوشت: «ايران، اشرف، آزادي»، دهها هزار هوادار مجاهدين خلق ايران، شنبه نزديك پاريس «سي‌امين سالگرد مقاومت» عليه رژيم ايران را گرامي داشتند.»
* آسوشيتدپرس نیز در ۲۸خرداد۱۳۹۰ قسمتی از سخنان مریم رجوی را نقل کرد
مريم رجوي: ملل متحد بايد بر اشـرف نظارت كند<ref>آسوشيتدپرس نیز در ۲۸خرداد۱۳۹۰</ref>
* ژورنال دو ديمانش ۲۹خرداد۱۳۹۰
رودي جولياني مي‌گويد: من ۳سال است كه در كنار آنها براي اين مبارزه متعهد شده‌ام<ref>ژورنال دو ديمانش ۲۹خرداد۱۳۹۰
</ref>
* خبرگزاري رويتر ۳۰خرداد۱۳۹۰
شوراي ملي مقاومت ايران، روز شنبه ۱۸ژوئن يك گردهمايي عظيم در ويلپنت در حومه پاريس برگزار كرد<ref>خبرگزاري رويتر ۳۰خرداد۱۳۹۰</ref>
* تلويزيون الجزيره ۲۹خرداد۱۳۹۰
در اين گردهمايي شماري از سياستمداران سرشناس‌آمريكايي از وزارت‌خارجه خواستند نام مجاهدين را از ليست حذف كند<ref>تلويزيون الجزيره ۲۹خرداد۱۳۹۰</ref>
* الملف ۹تير ۱۳۹۰
ميسون الدملوجي سخنگوي العراقيه، در مورد گردهمايي ويلپنت گفت: از هر تلاش بين‌المللي، براي حفاظت از ساكنان اشرف استقبال مي‌كنيم<ref>الملف ۹تير ۱۳۹۰</ref>
* عراق براي همه ۳تير ۱۳۹۰
مشعان سعدي: اجلاس پاريس بر مشروعيت مجاهدين خلق در دفاع از آزادي مردم ايران تأكيد دارد<ref>عراق براي همه ۳تير ۱۳۹۰</ref>
دیگر رسانه‌ها و خبرگزاریها که خبر گردهمایی بزرگ مقاومت در سال ۱۳۹۰ را منعکس کردند عبارتند از:
روزنامه الزمان ۳۰ خرداد ۱۳۹۰، روزنامه نيرون نيوز اردن ۲۹ خرداد ۱۳۹۰، الدستور  اردن ۲۹ خرداد ۱۳۹۰، العرب اليوم چاپ اردن۲۹ خرداد ۱۳۹۰، العرب اليوم چاپ مصر۲۹ خرداد ۱۳۹۰، تلويزيون الرافدين ۲۸ خرداد ۱۳۹۰، روزنامه الوطن  کويت۲۹ خرداد ۱۳۹۰، روزنامه الوطن  بحرين ۲۹ خرداد ۱۳۹۰، تلويزيون رويتر اول تير۱۳۹۰، السياسه چاپ كويت ۲تير۱۳۹۰
=== واکنش رژیم ایران به گردهمایی سالانه مجاهدین - ۱۳۹۰ ===
رسانه‌ها و خبرگزاریهای داخلی ایران نیز با انتشار خبراین گردهمایی و منعکس کردن موضع گیریهای سران جمهوری اسلامی علیه این گردهمایی و  اعضاء سازمان مجاهدین نسبت به آن واکنش نشان دادند :
* خبرگزاري  ایران (ايرنا) ۲تير۱۳۹۰
حيدر مصلحي وزير اطلاعات: امروز گروهک منافقين مانند سالهاي۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ اقدام به انجام انفجار نمي‌کند، بلکه به روشهاي جديد متوسل مي‌شود...<ref>خبرگزاري  ایران (ايرنا) ۲تير۱۳۹۰</ref>
* روزنامه رسالت اول تير۱۳۹۰
اخيراً اعضاي گروهک تروريستي منافقين با برپايي گردهمايي در فرانسه، با تکيه بر حمايتهاي گسترده غربي‌ها، به موضعگيري خصمانه و جوسازي عليه دولت نوري مالکي و جمهوري اسلامي ايران پرداختند ...<ref>روزنامه رسالت اول تير۱۳۹۰</ref>
* خبرگزاري مهر  ۳۱خرداد۱۳۹۰
 اعضاي گروهک منافقين روز شنبه گذشته، با برپايي گردهمايي در فرانسه با تکيه بر حمايتهاي گسترده غربي‌ها، به موضعگيري خصمانه و جوسازي عليه دولت نوري مالکي و جمهوري اسلامي ايران پرداختند <ref>خبرگزاري مهر  ۳۱خرداد۱۳۹۰</ref>
* خبرگزاري فارس اول تير۱۳۹۰
برايان بينلي، نماينده پارلمان بريتانيا و عضو کميته پارلماني بريتانيا براي آزادي ايران، لابي گسترده‌يي را در حمايت از سازمان مجاهدين خلق پيگيري مي‌کند. <ref>خبرگزاري فارس اول تير۱۳۹۰</ref>
خبرگزاریها و روزنامه‌های حکومتی، رجانيوز اول تير۱۳۹۰، خبرگزاري فارس ۳۰خرداد۱۳۹۰، خبرگزاري ايرنا  ۳۱خرداد۱۳۹۰، كيهان  ۳۰خرداد ۱۳۹۰ روزنامه رسالت  ۳۱خرداد۱۳۹۰، باشگاه خبرنگاران ۴تير۱۳۹۰، خبرگزاري برنا ۲۹خرداد۱۳۹۰، خبرگزاري فارس ۳۱خرداد۱۳۹۰، خبرگزاري ايسنا ۳۱خرداد۱۳۹۰، باشگاه خبرنگاران ۲۹خرداد۱۳۹۰، يالثارات  ۳۱خرداد۱۳۹۰، خبرگزاري سپاه پاسداران موسوم به فارس  ۳۰خرداد۱۳۹۰  نیز به اخبار این گردهمایی پرداختند و آنرا منعکس کردند.


== منابع ==
== منابع ==
<references />
<references />

منوی ناوبری