کاربر:Abbas/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
۱٬۵۷۸ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ سپتامبر ۲۰۱۹
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''خلیل رضایی''' (زاده ۱۲۹۸- درگذشت ۱۶ آذر ۱۳۸۲) در محلات اراک به‌دنیا آمد. هنگامی که یک ساله بود مادر خود را از دست داد و در ۱۳سالگی با فوت پدر به تهران رفت. خلیل رضایی در ۲۲سالگی به‌دنبال اوج‌گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت، هوادار [[دکتر محمد مصدق]] شد. بعد از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ علیه دکتر مصدق، خلیل‌ رضایی در کنار [[سیدمحمود طالقانی|آقای طالقانی]] به مبارزه خود علیه دیکتاتوری شاه ادامه داد. او در این هنگام از مؤسسان کانون فعالیت برای آزادی زندانیان سیاسی بود. خلیل رضایی بعد از دستگیری بنیانگذاران [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] و پسرانش احمد و رضا در شهریور ۱۳۵۰، بارها توسط ساواک احضار، بازجویی و زندانی شد. خلیل رضایی در ۱۵ آذر ۱۳۸۲ در بیمارستانی در شهر پونتواز پاریس درگذشت.
'''خلیل رضایی''' (حاج خلیل) (زاده ۱۲۹۸- درگذشت ۱۶ آذر ۱۳۸۲) در محلات اراک به‌دنیا آمد. هنگامی که یک ساله بود مادر خود را از دست داد و در ۱۳سالگی با فوت پدر به تهران رفت. خلیل رضایی در ۲۲سالگی به‌دنبال اوج‌گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت، هوادار [[دکتر محمد مصدق]] شد. بعد از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ علیه دکتر مصدق، خلیل‌ رضایی در کنار [[سیدمحمود طالقانی|آقای طالقانی]] به مبارزه خود علیه دیکتاتوری شاه ادامه داد. او در این هنگام از مؤسسان کانون فعالیت برای آزادی زندانیان سیاسی بود. خلیل رضایی بعد از دستگیری بنیانگذاران [[سازمان مجاهدین خلق ایران]] و پسرانش احمد و رضا در شهریور ۱۳۵۰، بارها توسط ساواک احضار، بازجویی و زندانی شد. خلیل رضایی در ۱۵ آذر ۱۳۸۲ در بیمارستانی در شهر پونتواز پاریس درگذشت.


== کودکی و تحصیلات ==
== کودکی و تحصیلات ==
خط ۲۲: خط ۲۲:


== خانواده رضاییها ==
== خانواده رضاییها ==
خلیل رضایی(پدر رضایی ها) دارای هشت فرزند از خانم زهرا نوروزی (عزیز رضایی) بنام‌های احمد،رضا،فاطمه،صدیقه،مهدی،مهین،آذر و ابوالقاسم(محسن) که همگی از اعضاء سازمان مجاهدین خلق ایران بودند که همگی به جز فاطمه و محسن رضایی در مقاطع مختلف شهید شدند. فاطمه و محسن رضایی هم اکنون از اعضاء سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ایران می‌باشند. همچنین حاج خلیل دارای سه فرزند از همسر دوم مرحمت خانم(مادر میمنت) بنام‌های مرضیه، منصوره و مینا می‌باشد که همگی از اعضاء سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ایران هستند.
خانواده رضایی یا همان «رضایی ها» از جمله خانواده های مهم و مطرح در زمینه ی مبارزات سیاسی چه قبل انقلاب و مدتی بعد انقلاب بودند و تا مدتها نامشان بر سر زبانها بود و نزد مردم ایران از احترام ویژه ای برخوردار بودند. بطوریکه بعد از انقلاب سال ۵۷، میدان ۲۵شهریور به میدان رضاییها منسوب شد و بعد از درگیری نظام و سازمان نام آن را به میدان هفت تیر تغییر دادند.


== درگذشت ==
== درگذشت ==
۲٬۳۳۲

ویرایش

منوی ناوبری