کاربر:Abbas/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''کنفرانس گوادلوپ''' یا نشست گوادلوپ نام جلسه‌ای است که از ۱۴ تا ۱۷ دی‌ ماه ۱۳۵۷(۴ تا ۷ ژانویه ۱۹۷۹) با شرکت سران چهار کشور قدرتمند جهان یعنی آمریکا، فرانسه، انگلستان و آلمان غربی برگزار شد. در این جلسه موضوعات مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفت.
'''کنفرانس گوادلوپ''' یا نشست گوادلوپ نام جلسه‌ای است که از ۱۴ تا ۱۷ دی‌ ماه ۱۳۵۷(۴ تا ۷ ژانویه ۱۹۷۹) با شرکت سران چهار کشور قدرتمند جهان یعنی آمریکا، فرانسه، انگلستان و آلمان غربی در جزیره گوادلوپ برگزار شد. در این جلسه مهمترین مسائل جهانی از قبیل، تحولات ایران،کامبوج، آفریقای جنوبی، افغانستان، ترکیه و نفوذ شوروی در خلیج فارس، مورد بررسی قرار گرفت.<ref>[https://www.bbc.com/persian/blogs/2014/02/140202_l44_nazeran_guadalupe_iran_monarchy.shtml گوادلوپ؛ تیر خلاص نظام پادشاهی] ـ سایت بی‌بی‌سی فارسی</ref>
 
این کنفرانس به دعوت والری ژیسکاردستن رئیس جمهور وقت فرانسه و با شرکت جیمی کارتر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، جیمز کالاهان نخست وزیر بریتانیا و هلموت اشمیت صدر اعظم آلمان غربی در جزیره گوادلوپ یک از شهرستانهای فرانسه، در دریای کارائیپ برگزار شد.
 
از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در این کنفرانس بحران ایران بود که در پی شروع اعتراضات ضد حکومت محمد رضا‌ شاه از یک سال قبل آغاز شده بود. با توجه به اعتراضات و تظاهرات گسترده و رو به افزایشی که
 
در پایان این کنفرانس چهار مقام ارشد شرکت کننده اتفاق نظر داشتند که شاه باید از ایران برود و امیدی به ادامه حکومت او نیست.


== جرقه انقلاب ضد سلطنتی در ایران ==
== جرقه انقلاب ضد سلطنتی در ایران ==
۲٬۳۳۲

ویرایش

منوی ناوبری