کاربر:Javad/2صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۶۸: خط ۳۶۸:


== سالشمار انقلاب سوریه ==
== سالشمار انقلاب سوریه ==
سال ۲۰۱۱ :
* انقلاب سوریه - سال ۲۰۱۱  
تظاهرات مسالمت آمیز در نیمه ماه فوریه ۲۰۱۱ مصادف با ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ با خواسته‌ی آزادی زندانیان سیاسی و آزادی بیان در دمشق آغاز شد. با دستگیری تظاهرکنندگان شکنجه‌ی آن‌ها و انتشار فیلم‌های آن در فضای مجازی تظاهرات در درعا و دمشق اوج بیشتری  گرفت. با اوج گیری تظاهرات بشار أسد برای سرکوب تظاهرکنندگان بصورت گسترده به روی آن‌ها آتش باز کرد و به استفاده از تانک روی آورد. با ایجاد محکومیت های بین المللی آمریکا تحریم‌هایی را علیه حکومت بشار أسد اعمال کرد. تا ژوئیه ۲۰۱۱ یعنی تا مرداد ماه ۱۳۸۹ پس از گذشت ۵ ماه نزدیک به ۱۴۰۰ نفر در سوریه توسط نیروهای بشار اسد کشته شدند. در همین زمان چند افسر جدا شده از ارتش أسد که حاضر به مشارکت در سرکوب مردم نبودند  تشکیل ارتش آزاد سوریه را اعلام کردند. پس از آن گروه‌های مختلفی از ارتش اسد که حاضر به شرکت در کشتار مردم نبودند از وی جدا شده و به ارتش آزاد می‌پیوستند. شهر حمص در سوریه به یکی از مراکز تظاهرات و مخالفت علیه بشار أسد تبدیل شد.<ref>[https://www.dw.com/ar/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D9%85%D9%86%D9%8A-%D9%84%D9%84%D8%A3%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AB-%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%A7/g-17054115 تسلسل زمنی للحرب في سوریا]</ref>
* انقلاب سوریه - سال ۲۰۱۲
در ماه مارس ارتش بشار اسد با بمباران وحشیانه‌ی شهر حمص توانست محله بابا عمرو را که به یکی از سمبل‌های انقلاب سوریه تبدیل شده بود تسخیر کند. همچنین در ماه می ۲۰۱۲ ارتش سوریه با بمباران به وسیله بمب‌های خوشه‌ای و توپخانه و سلاح‌های سنگین شهر حمص را زیر حملات خود گرفت. در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۲ گروه‌های مستقل ارتش آزاد سوریه توانستند برخی از محله‌ها در پایتخت را آزاد کنند اما بشار أسد با بمباران این مناطق آن‌را پس گرفت و این نیروهای به روستای اطراف و مناطق غوطه‌ی شرقی عقب نشینی کردند. غوطه شرقی محل تجمع به برخی از همزمان در احملات به شهر حمص صدها نفر از شهروندان کشته شدند. پس از این حملات شورای امنیت ملل متحد برای اولین بار استفاده از خشونت در سوریه را محکوم کرد. باراک اوباما پس از این حملات اعلام کرد اگر بشار أسد از سلاح شیمایی علیه شهروندان خود استفاده کند با نیروی نظامی وارد عمل شده و سلاح‌های شیمیایی او را از بین می‌برد. پنج ماه بعد در نوامبر ۲۰۱۲ ائتلاف ملی سوریه از اتحاد گروه‌های مختلفی که در انقلاب شرکت کرده بودند تأسیس شد. این ائتلاف گروه النصرة را به دلیل اعتقادات بنیادگرایانه در برنمی‌گرفت. در سال ۲۰۱۲ بیش از یک میلیون سوری از مرزهای این کشور خارج شدند تا از سرکوب و بمباران‌های ارتش أسد در امان بمانند.


تظاهرات مسالمت آمیز در نیمه ماه فوریه ۲۰۱۱ مصادف با ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ با خواسته‌ی آزادی زندانیان سیاسی و آزادی بیان در دمشق آغاز شد. با دستگیری تظاهرکنندگان شکنجه‌ی آن‌ها و انتشار فیلم‌های آن در فضای مجازی تظاهرات در درعا و دمشق اوج بیشتری  گرفت. با اوج گیری تظاهرات بشار أسد برای سرکوب تظاهرکنندگان بصورت گسترده به روی آن‌ها آتش باز کرد و به استفاده از تانک روی آورد. با ایجاد محکومیت های بین المللی آمریکا تحریم‌هایی را علیه حکومت بشار أسد اعمال کرد.
انقلاب سوریه - سال ۲۰۱۳
 
در سال ۲۰۱۳ هلیکوپترهای ارتش أسد با کمک رژیم ایران و با استفاده از بشکه‌های انفجاری به بمباران شهرها و مناطقی که در آن‌ها تظاهرات روی می‌داد پرداختند. این حملات تمامی سوریه را در برمی‌گرفت. در این حملات صدها شهروند غیرنظامی کشته شدند.
 
در آوریل ۲۰۱۳ ( اردیبهشت ۱۳۹۱) حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان برای اولین بار حضور نیروهای حزب الله لبنان در سوریه برای دفاع از بشار اسد را اعلام کرد. حزب الله لبنان در جبهه‌های مختلف در سوریه به جنگ با گروه‌های ارتش آزاد پرداخت و نقش مهمی در تغییر تعادل قوا به نفع بشار أسد ایفا کرد.


== منابع ==
== منابع ==


<references />
<references />

منوی ناوبری