کاربر:Ehsan/1صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
عمق استراتژیک (strategic depth) در دانش سیاسی به فاصله‌‌یی که بین میدان جنگ و مرکز قدرت وجود دارد، گفته می‌شود. به عبارت دیگر کشورهای در حال جنگ تلاش می‌کنند با بردن میدان جنگ به زمین‌های دیگر فاصله میان مرکز را با صحنه نبرد افزایش دهند تا از آسیب‌ها و تهدیدهای ناشی از جنگ در امان بمانند. هر فرمانده نظامی هنگامی که از طرف دشمن مورد حمله قرار می‌گیرد باید به عمق استراتژیک، یعنی مساحت جغرافیایی برای عقب‌نشینی در راستای تجدید سازماندهی و بازگشت بیندیشد.
عمق استراتژیک (strategic depth) در دانش سیاسی به فاصله‌‌یی که بین میدان جنگ و مرکز قدرت وجود دارد، گفته می‌شود. به عبارت دیگر کشورهای در حال جنگ تلاش می‌کنند با بردن میدان جنگ به زمین‌های دیگر فاصله میان مرکز با صحنه نبرد را افزایش دهند تا از آسیب‌ها و تهدیدهای ناشی از جنگ در امان بمانند.  


با توجه به این‌که رژیم ایران در حال مورد حمله توسط هیچ کشوری قرار ندارد جنگ با کشورهای همسایه نیست از ایجاد عمق استراتژیک برای هدفی پیچیده‌تر استفاده می‌کند. رژیم ایران بارها در سخنانی از زبان سران خود بر داشتن عمق استراتژیک در سوریه، عراق، یمن، لبنان و... تاکید کرده است. برخی از سران نظام بر این امر تأکید کرده‌اند که در صورت خالی کردن میدان در سوریه، عراق و... باید در خیابان‌های تهران با دشمن درگیر شوند.
رژیم ایران نیز بارها در سخنانی از زبان سران خود بر داشتن عمق استراتژیک در سوریه، عراق، یمن، لبنان و... تاکید کرده است. برخی از سران نظام بر این امر تأکید کرده‌اند که در صورت خالی کردن میدان در سوریه، عراق و... باید در خیابان‌های تهران با دشمن درگیر شوند.


تحلیل‌گران  دشمنی را که رژیم ایران از آن سخن می‌گوید، توده‌ی چند ده میلیونی ناراضی و خشم‌گین مردم در ایران می‌دانند. به عبارت دیگر رژیم ایران با ایجاد جنگ در کشور‌های دیگر بر وضعیت داخلی در ایران سرپوش می‌گذارد و از سویی امکان سرکوبی بیشتر نیروهای مخالف را فراهم می‌آورد. جواد منصوری از فرماندهان سپاه در سخنانی بر این نکته تأکید می‌کند که جمهوری اسلامی به کمک جنگ هشت‌ساله با عراق بود که توانست «ضدانقلاب» در داخل ایران را سرکوب کند.  
با این‌همه بر همگان واضح است که ایران در حال جنگ با نیروی توانمندی که قصد ورود به تهران را داشته باشد نیست. به این ترتیب مقصود سران رژیم از درگیری با دشمن در خیابان‌های تهران، مقابله با توده‌های میلیونی ناراضی و خشمگین است. به عبارت دیگر رژیم ایران با ایجاد جنگ در کشور‌های دیگر هم امکان سرکوبی بیشتر نیروهای مخالف را فراهم می‌آورد و هم بر وضعیت داخلی در ایران سرپوش می‌گذارد.  
 
جواد منصوری از فرماندهان سپاه در سخنانی بر این نکته تأکید می‌کند که جمهوری اسلامی به کمک جنگ هشت‌ساله با عراق بود که توانست «ضدانقلاب» در داخل ایران را سرکوب کند.


تحلیل‌گران سیاسی بهای سنگینی را که رژیم ایران در سوریه پرداخت می‌کند با بقای آن در ایران مرتبط می‌دانند. سخنان برخی از سران رژیم ایران در مورد عمق  استراتژیک به همین موضوع اشاره دارد.
تحلیل‌گران سیاسی بهای سنگینی را که رژیم ایران در سوریه پرداخت می‌کند با بقای آن در ایران مرتبط می‌دانند. سخنان برخی از سران رژیم ایران در مورد عمق  استراتژیک به همین موضوع اشاره دارد.
خط ۵۵: خط ۵۷:


== منابع ==
== منابع ==
<references />

منوی ناوبری