کاربر:Ehsan/صفحه تمرین45: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۱: خط ۳۱:


=== افزایش درگیری‌ های مذهبی در عراق ===
=== افزایش درگیری‌ های مذهبی در عراق ===
وی از اولین انفجار در حرم سامرا درگیری‌های مذهبی و قومی در عراق به اوج خود رسید. در مدت کوتاهی بیش از ۱۰۳ مسجد سنی۷ تحت عنوان انتقام جویی، توسط گروه‌های شیعی وابسته به ایران آتش زده شد و ویران شدند. همچنین ده‌ها نماینده و شخصیت‌ عراقی را به قتل رساند.  
حرم سامراء که به حرم عسکریین( دو امام عسکری) مشهور است و امام دهم و یازدهم شیعیان را در خود دفن کرده است، بیش از هزار سال قدمت داشت.این حرم از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان اسلام به شمار می‌رفت. گنبد سامرا به دستور ناصر الدین شاه قاجار با طلا پوشانده شده بود و از فاصله‌های بسیار دو جلای بسیاری داشت.<ref>[https://www.bbc.com/persian/world/2011/11/111118_l95_execution_iraq اعدام مردی که گنبد حرم عسکری را منفجر کرد]</ref> به این ترتیب با انفجار آن خونین ترین درگیری‌های قومی و مذهبی در عراق کلید خورد و  به اوج خود رسید. در مدت کوتاهی بیش از ۱۰۳ مسجد سنی۷ تحت عنوان انتقام جویی، توسط گروه‌های شیعی وابسته به ایران آتش زده شد و ویران شدند. همچنین ده‌ها نماینده و شخصیت‌ عراقی را به قتل رساند.  
 
سرعت  حملات انتقام جویانه‌ی خمپاره‌ای به مساجد سنی، درست چند ساعت پس از انفجار سامرا اولین نشان از آگاهی حمله کنندگان از این انفجار و سناریو از پیش تعیین شده داشت. 
 
جنگ فرقه‌ای در عراق پس از این انفجار روزانه در شهر‌های مختلف منجر به مرگ بسیاری از رهبران مذهبی از جمله ائمه جمعه اهل تسنن شد. 


== محکومیت‌  انفجار حرم سامرا ==
== محکومیت‌  انفجار حرم سامرا ==

منوی ناوبری