کاربر:Hossein/1صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''ارتش سایبری جمهوری اسلامی''' یک شبکه گسترده است که با هدف نشر و ترویج گفتمان حکومتی در اینترنت و تخریب مخالفان و اپوزیسیون‌ها، شناسایی کاربران مخالف حکومت و پشتیبانی از اقدامات حکومتی تأسیس شده است. [[سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی|اطلاعات سپاه پاسداران]] و [[وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی|وزارت اطلاعات]] رژیم ایران، اقدام به راه اندازی یک شبکه گسترده در زمینه سایبری کرده‌اند. آن‌ها بطور سیستماتیک اقدام به استخدام شرکت‌ها و متخصصین هکر در ایران کرده و آن‌ها را برای پیشبرد اهداف خود به کار می‌گیرند. افرادی که توسط وزارت دادگستری آمریکا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، عده ای از هکرهای جمهوری اسلامی هستند که توسط [[سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی|اطلاعات سپاه]] و [[نیروی قدس سپاه پاسداران|نیروی قدس]] و [[وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی|وزارت اطلاعات]] رژیم ایران به کار گرفته شده و استخدام شده‌اند. در یکی دو ساله اخیر اصطلاح ارتش سایبری جمهوری اسلامی در رسانه‌های جهانی بازتاب‌های فراوانی داشته است. از طرف دیگر کلمه سایبری بطور خاص در توییتر به حسابهای فیک وابسته به جمهوری اسلامی نام‌گذاری شده است که در ظاهر دارای نمای مخالف و یا منتقد جمهوری اسلامی هستند ولی در عمل و بعضا به شکل‌های پیچیده‌ای خطوط جمهوری اسلامی را پیش برده و در خدمت اهداف آن می‌باشند. بسیاری از فعالین تویتری مطرح می‌کنند که این حساب‌ها در خدمت شیطان‌سازی و از دور خارج کردن حساب‌های وابسته به اپوزسیون ایران یعنی [[سازمان مجاهدین خلق ایران|سازمان مجاهدین خلق]] بوده و تلاششان بر این است که با استفاده از شیوه‌های گوناگون و سوار شدن روی گرایشات ضد جمهوری اسلامی نسل‌های جوان فعال در توییتر فاصله آن‌ها از سازمان مجاهدین را حفظ کنند. ناظران و همچنین سازمان مجاهدین خلق معتقدند از جمله شاخص‌های برجسته این حساب‌ها اسلام سیتزی است که با هدف سوق دادن نوک حمله فعالین توییتری از حمله به نظام جمهوری اسلامی به سوی اهدافی است که در وهله اول دست یافتنی نیست و در وهله بعد باعث حمله به نیروی برانداز همین نظام که مجاهدین مسلمان هستند شده و عملا جمهوری اسلامی می‌تواند خطر دشمنش را از سر خود دور کند.  
'''ارتش سایبری جمهوری اسلامی''' یک شبکه گسترده است که با هدف نشر و ترویج گفتمان حکومتی در اینترنت و تخریب مخالفان و اپوزیسیون‌ها، شناسایی کاربران مخالف حکومت و پشتیبانی از اقدامات حکومتی تأسیس شده است. [[سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی|اطلاعات سپاه پاسداران]] و [[وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی|وزارت اطلاعات]] رژیم ایران، اقدام به راه اندازی یک شبکه گسترده در زمینه سایبری کرده‌اند. آن‌ها بطور سیستماتیک اقدام به استخدام شرکت‌ها و متخصصین هکر در ایران کرده و آن‌ها را برای پیشبرد اهداف خود به کار می‌گیرند. افرادی که توسط وزارت دادگستری آمریکا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، عده ای از هکرهای جمهوری اسلامی هستند که توسط [[سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی|اطلاعات سپاه]] و [[نیروی قدس سپاه پاسداران|نیروی قدس]] و [[وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی|وزارت اطلاعات]] رژیم ایران به کار گرفته شده و استخدام شده‌اند. در یکی دو ساله اخیر اصطلاح ارتش سایبری جمهوری اسلامی در رسانه‌های جهانی بازتاب‌های فراوانی داشته است. از طرف دیگر کلمه سایبری بطور خاص در توییتر به حسابهای فیک وابسته به جمهوری اسلامی نام‌گذاری شده است که در ظاهر دارای نمای مخالف و یا منتقد جمهوری اسلامی هستند ولی در عمل و بعضا به شکل‌های پیچیده‌ای خطوط جمهوری اسلامی را پیش برده و در خدمت اهداف آن می‌باشند. بسیاری از فعالین تویتری مطرح می‌کنند که این حساب‌ها در خدمت شیطان‌سازی و از دور خارج کردن حساب‌های وابسته به اپوزسیون ایران یعنی [[سازمان مجاهدین خلق ایران|سازمان مجاهدین خلق]] بوده و تلاششان بر این است که با استفاده از شیوه‌های گوناگون و سوار شدن روی گرایشات ضد جمهوری اسلامی نسل‌های جوان فعال در توییتر فاصله آن‌ها از سازمان مجاهدین را حفظ کنند. ناظران و همچنین [[سازمان مجاهدین خلق ایران|سازمان مجاهدین خلق]] معتقدند از جمله شاخص‌های برجسته این حساب‌ها اسلام سیتزی است که با هدف سوق دادن نوک حمله فعالین توییتری از حمله به نظام جمهوری اسلامی به سوی اهدافی است که در وهله اول دست یافتنی نیست و در وهله بعد باعث حمله به نیروی برانداز همین نظام که مجاهدین مسلمان هستند شده و عملا جمهوری اسلامی می‌تواند خطر دشمنش را از سر خود دور کند.  


== مفهوم عام ==
== مفهوم عام ==
خط ۶۲: خط ۶۲:
ایران برای حملات سایبری علیه ایالات متحده و متحدان ما خود را آماده کرده است. ایران قابلیت این را دارد که موجب از هم گسیختگی های محلی و موقت شود. این عملیات می تواند شامل از هم گسیختن روند کار در شبکه یک شرکت بزرگ برای روزها و هفته ها باشد، چیزی شبیه حملات پاک کردن داده ها در حمله علیه چندین شبکه دولتی و بخش خصوصی عربستان سعودی در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی. ایران که از کمپین های رسانه های اجتماعی برای هدف گرفتن مخاطبان در ایالات متحده و کشورهای متحد با پیام هایی هم سو با منافع خود استفاده کرده است، به استفاده از عملیات نفوذ آنلاین در راستای پیشبرد منافع اش ادامه خواهد داد. این گزارش بر مبنای اطلاعات گردآوری شده تا ۱۷ ژانویه ۲۰۱۹ تهیه شده است.
ایران برای حملات سایبری علیه ایالات متحده و متحدان ما خود را آماده کرده است. ایران قابلیت این را دارد که موجب از هم گسیختگی های محلی و موقت شود. این عملیات می تواند شامل از هم گسیختن روند کار در شبکه یک شرکت بزرگ برای روزها و هفته ها باشد، چیزی شبیه حملات پاک کردن داده ها در حمله علیه چندین شبکه دولتی و بخش خصوصی عربستان سعودی در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی. ایران که از کمپین های رسانه های اجتماعی برای هدف گرفتن مخاطبان در ایالات متحده و کشورهای متحد با پیام هایی هم سو با منافع خود استفاده کرده است، به استفاده از عملیات نفوذ آنلاین در راستای پیشبرد منافع اش ادامه خواهد داد. این گزارش بر مبنای اطلاعات گردآوری شده تا ۱۷ ژانویه ۲۰۱۹ تهیه شده است.


== ارگانهای سایبری جمهوری اسلامی ==
== ارگان‌های سایبری جمهوری اسلامی ==
۱ "ارتش سایبری ایران" که اساسا دست سپاه پاسداران است و ارگان اصلی سایبری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد
ارگان‌های ارتش سایبری جمهوری اسلامی در زیر آمده است:
 
# ارتش سایبری ایران که اساسا دست سپاه پاسداران است و ارگان اصلی سایبری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد
۲ "قرارگاه دفاع سایبری" که ارگان اصلی آن را سازمان پدافند غیر عامل تحت سرپرستی سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی تشکیل می‌دهد ولی وزارتخانه‌های ارتباطات، دفاع ، اطلاعات و صنایع هم در آن عضویت دارند.
# قرارگاه دفاع سایبری که ارگان اصلی آن را سازمان پدافند غیر عامل تحت سرپرستی سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی تشکیل می‌دهد ولی وزارتخانه‌های ارتباطات، دفاع ، اطلاعات و صنایع هم در آن عضویت دارند.
 
# سایبری بسیج که مسئولیت جنگ نرم را بعهده گرفته‌اند و طبق تعریف مبارزه سایبری با دشمنان حکومت جمهوری اسلامی را بعهده گرفته‌اند. برای تجهیز این نیرو که گفته می‌شود ده‌ها هزار بسیجی را شامل می‌شود به دلیل نا‌آشنایی بسیجیان با اینترنت و تویتر، ابتدا کلاس های آموزشی رایگان برگزار شده و هزاران وبلاگ برای آنها ایجاد شده است تا در آنها به فراگیری کار با تویتر و فعالیت در آنها بپردازند. مهمترین فعالیت هایی که این بسیجیان انجام می‌دهند، نوشتن مطالبی در حمایت از جمهوری اسلامی در وبلاگ های خود و کامنت گذاری در سایت های دیگر وبسیج برای خراب کردن توییت‌های شناخته‌شده اپوزسیون و یا راه‌اندازی هشتگ‌هایی بر علیه مخالفین جمهوری اسلامی است. این ارگان زیرمجموعه‌ای به نام شورای سایبری بسیج هم دارد که یکی از وظایف آن به کارگیری هکرها زیرنظر متخصصان سپاه پاسداران، برای نفوذ به سایت ها و ایمیل های تعیین شده است. حسین همدانی فرمانده سابق سپاه استان تهران، در آذر ۱۳۸۹ از تربیت ۱۵۰۰ "تکاور جنگ سایبری" در شورای سایبری بسیج خبر داد.
۳ سایبری بسیج که مسئولیت جنگ نرم را بعهده گرفته‌اند و طبق تعریف مبارزه سایبری با دشمنان حکومت جمهوری اسلامی را بعهده گرفته‌اند. برای تجهیز این نیرو که گفته می‌شود ده‌ها هزار بسیجی را شامل می‌شود به دلیل نا‌آشنایی بسیجیان با اینترنت و تویتر، ابتدا کلاس های آموزشی رایگان برگزار شده و هزاران وبلاگ برای آنها ایجاد شده است تا در آنها به فراگیری کار با تویتر و فعالیت در آنها بپردازند. مهمترین فعالیت هایی که این بسیجیان انجام می‌دهند، نوشتن مطالبی در حمایت از جمهوری اسلامی در وبلاگ های خود و کامنت گذاری در سایت های دیگر وبسیج برای خراب کردن توییت‌های شناخته‌شده اپوزسیون و یا راه‌اندازی هشتگ‌هایی بر علیه مخالفین جمهوری اسلامی است.
# پلیس فتا - کار عمده آن تعقیب و سرکوب مخالفان نظام است اگر چه در وظیفه رسمی آن مقابله با کلاهبرداری، دزدی اطلاعات مالی و شخصی، تهدید و ...عنوان شده است
 
# سایبری وزارت اطلاعات - کار عمده آن تعقیب و سرکوب و مخالفان نظام است. از جمله فعالیت های سایبری این وزارتخانه، روایت تعدادی از منتقدان حکومت ایران است که از استناد بازجویان وزارت اطلاعات به محتوای ایمیل های شخصی خود در هنگام بازجویی گزارش کرده اند <ref name=":0" />
این ارگان زیرمجموعه‌ای به نام شورای سایبری بسیج هم دارد که یکی از وظایف آن به کارگیری هکرها زیرنظر متخصصان سپاه پاسداران، برای نفوذ به سایت ها و ایمیل های تعیین شده است. حسین همدانی فرمانده سابق سپاه استان تهران، در آذر ۱۳۸۹ از تربیت ۱۵۰۰ "تکاور جنگ سایبری" در شورای سایبری بسیج خبر داد.
 
۴ پلیس فتا - کار عمده آن تعقیب و سرکوب مخالفان نظام است اگر چه در وظیفه رسمی آن مقابله با کلاهبرداری، دزدی اطلاعات مالی و شخصی، تهدید و ...عنوان شده است
 
۵ سایبری وزارت اطلاعات - کار عمده آن تعقیب و سرکوب و مخالفان نظام است. از جمله فعالیت های سایبری این وزارتخانه، روایت تعدادی از منتقدان حکومت ایران است که از استناد بازجویان وزارت اطلاعات به محتوای ایمیل های شخصی خود در هنگام بازجویی گزارش کرده اند <ref name=":0" />


== سپاه در فضای مجازی ==
== سپاه در فضای مجازی ==
سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۷ بطور فعال وارد تهاجم سایبری جهت سرکوب در داخل و ضربه به سایت های ضد بنیادگرائی و تروریسم در خارج کشور شده است. در آموزش های سپاه در جنگ سایبری مطرح میکنند که: جنگ نرم تهدید جدی در شرایط کنونی برای نظام بشمار میاید، با توجه اینکه  مقابله با هرگونه تهدید از سوی دشمنان علیه موجودیت نظام از وظایف ذاتی سپاه است.  وظیفه سپاه است که وارد این عرصه شود.  
سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۷ به طور فعال وارد تهاجم سایبری جهت سرکوب در داخل و ضربه به سایت های ضد بنیادگرائی و تروریسم در خارج کشور شده است. در آموزش های سپاه در جنگ سایبری مطرح میکنند که: جنگ نرم تهدید جدی در شرایط کنونی برای نظام بشمار میاید، با توجه اینکه  مقابله با هرگونه تهدید از سوی دشمنان علیه موجودیت نظام از وظایف ذاتی سپاه است.  وظیفه سپاه است که وارد این عرصه شود.  


=== مراکز ونهادهای سایبری سپاه ===
=== مراکز ونهادهای سایبری سپاه ===
درآذر ۸۹ ستاد کل نیروهای مسلح رژیم برای تصمیم گیری روی جایگاه و سازمان کار سایبری سپاه جلسه ای داشته است که درآن محمد علی جعفری فرمانده سپاه، مجید صادقیانان فرمانده سایبری سپاه، و طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه. در این جلسه همه روی جایگاه سایبری سپاه برای حفظ نظام تأکید داشتند که در دو زمینه مقابله با  جنگ نرم و سخت (سانسور و دستگیری) در داخل و ضربه به دشمنان نظام در خارج در این شرایط بدان نیازمندند و تأکید کردند که  قیام سال ۲۰۰۹ (سال ۸۸)در ایران و ضربه از ویروس استاکس نت، ضرورت ارتقاء سایبری را به یک نیرو یا یک سازمان بخوبی روشن کرده است.
درآذر ۸۹ ستاد کل نیروهای مسلح رژیم برای تصمیم گیری روی جایگاه و سازمان کار سایبری سپاه جلسه ای داشته است که درآن محمد علی جعفری فرمانده سپاه، مجید صادقیانان فرمانده سایبری سپاه، و طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه. در این جلسه همه روی جایگاه سایبری سپاه برای حفظ نظام تأکید داشتند که در دو زمینه مقابله با  جنگ نرم و سخت (سانسور و دستگیری) در داخل و ضربه به دشمنان نظام در خارج در این شرایط بدان نیازمندند و تأکید کردند که  قیام سال ۲۰۰۹ (سال ۸۸)در ایران و ضربه از ویروس استاکس نت، ضرورت ارتقاء سایبری را به یک نیرو یا یک سازمان بخوبی روشن کرده است.


جعفری فرمانده سپاه از طرح نیروی سایبری بعنوان نیروی ششم سپاه حمایت میکند
جعفری فرمانده سپاه از طرح نیروی سایبری بعنوان نیروی ششم سپاه حمایت می‌کند.


==== فرماندهی فضای مجازی سپاه پاسداران ====
==== فرماندهی فضای مجازی سپاه پاسداران ====
سپاه پاسداران دارای یک ارگان بنام فرماندهی فضای مجازی یا پدافند سایبری است. رئیس این قسمت فردی بنام صادقی است. صادقی معاون فنی و سایبری سپاه است که مصاحبه هایی بصورت علنی کرده است. صادقی با روغنگرها مدیر معاونت فناوری در واجا (وزارت اطلاعات ج ا ) در ارتباط است. مجموعه ارگانهای دیگر آفندی سایبری سپاه زیر مجموعه این ارگان است.
سپاه پاسداران دارای یک ارگان بنام فرماندهی فضای مجازی یا پدافند سایبری است. رئیس این قسمت فردی بنام صادقی است. صادقی معاون فنی و سایبری سپاه است که مصاحبه هایی بصورت علنی کرده است. صادقی با روغنگرها مدیر معاونت فناوری در واجا (وزارت اطلاعات ج ا ) در ارتباط است. مجموعه ارگانهای دیگر آفندی سایبری سپاه زیر مجموعه این ارگان است.


یک گروه از هکرهای سپاه نزد شرکت آشنا ایمن که ریاست آن با صمدی است آموزش نفوذ گرفته اند, سرگروه آنها فردی بنام ابراهیمی بوده است. بخشی از قسمت نفوذ سپاه تحت پوش یک شرکت در یک ساختمان مستقل قرار دارد که فردی بنام دکتر صادقی اداره کننده آن است.(این فرد در ارتباط با سردار قائمی مدیر فاوا پدافند غیرعامل است) فردی بنام عسگری که قبلا گروه هک سیمرغ را اداره میکرده  از سال 1388 با سپاه کار میکند.
یک گروه از هکرهای سپاه نزد شرکت آشنا ایمن که ریاست آن با صمدی است آموزش نفوذ گرفته اند, سرگروه آنها فردی بنام ابراهیمی بوده است. بخشی از قسمت نفوذ سپاه تحت پوش یک شرکت در یک ساختمان مستقل قرار دارد که فردی بنام دکتر صادقی اداره کننده آن است.(این فرد در ارتباط با سردار قائمی مدیر فاوا پدافند غیرعامل است) فردی بنام عسگری که قبلا گروه هک سیمرغ را اداره می‌کرده، از سال ۱۳۸۸ با سپاه کار می‌کند.


==== مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته ====
==== مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته ====
فرماندهی فضای مجازی سپاه یا پدافند سایبری دارای یک مرکز موسوم به «مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته»  میباشد که از اواخر سال 1387 فعالیت خودش را شروع کرده و دارای یک سایت بیرونی بنام '''گرداب''' هست. فردی بنام «سعیدی» (احتمالا مستعار) رئیس این سایت است.  
فرماندهی فضای مجازی سپاه یا پدافند سایبری دارای یک مرکز موسوم به «مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته»  میباشد که از اواخر سال 1387 فعالیت خودش را شروع کرده و دارای یک سایت بیرونی به نام گرداب هست. فردی بنام «سعیدی» (احتمالا مستعار) رئیس این سایت است.  


براساس گزارش منابع سپاهی ،اساس کار نفوذ توسط گرداب انجام میشود و نفرات هکری که جمهوری اسلامی دارد در حال حاضر در مرکز گرداب سپاه هستند. مرکز گرداب برای هک کردن 50% از نفرات سپاه  و 50% از بیرون سپاه استفاده میکنند. گروههای که ازبیرون سپاه با گرداب کار میکنند شامل گروه آشیانه و شرکت نورا و شرکت کهکشان هستند.  
براساس گزارش منابع سپاهی ،اساس کار نفوذ توسط گرداب انجام میشود و نفرات هکری که جمهوری اسلامی دارد در حال حاضر در مرکز گرداب سپاه هستند. مرکز گرداب برای هک کردن ۵۰٪ از نفرات سپاه  و ۵۰٪ از بیرون سپاه استفاده می‌کنند. گروه‌های که ازبیرون سپاه با گرداب کار می‌کنند شامل گروه آشیانه و شرکت نورا و شرکت کهکشان هستند.  


===== سایت پوششی گرداب =====
===== سایت پوششی گرداب =====
مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته سپاه دارای سایتی به نام '''گرداب''' است  که در یک ساختمان سه طبقه در نزدیک فرماندهی سپاه پاسداران در نیروی هوایی تهران مستقر هستند.  
مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته سپاه دارای سایتی به نام گرداب است، که در یک ساختمان سه طبقه در نزدیک فرماندهی سپاه پاسداران در نیروی هوایی تهران مستقر هستند.  


در دوره فرماندهی پاسدار محمدعلی جعفری نهادی به اسم ارتش سایبری  شکل گرفت که با تشکیل سازمان اطلاعات سپاه در سال88 این مرکز سایبری تحت فرماندهی سازمان اطلاعات سپاه قرار گرفته است.  وظیفه ارتش سایبری جنگ روانی، کار غیر قانونی، هک کردن و  تبلیغ آن در سایت های سپاه است. از جمله در تبلیغات آن آمده است که به شبکه‌های توئیتر و فیس‌بوک و جستجوگر چینی بایدو حمله کرده است. در سال 1389 این سایت  ادعا کرد که  500 سایت را  به طور همزمان هک کرده است. این همچنین از طرف نهاد سایبری «ارتش آفتاب» مطرح شده است.<ref>شیعه نیوز - ارتش آفتاب بیش از ۵۰۰ وب سایت را هک [https://www.shia-news.com/fa/news/24850/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%A2%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D9%88%D8%A8-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%D کرد]</ref>
در دوره فرماندهی پاسدار محمدعلی جعفری نهادی به اسم ارتش سایبری  شکل گرفت که با تشکیل سازمان اطلاعات سپاه در سال88 این مرکز سایبری تحت فرماندهی سازمان اطلاعات سپاه قرار گرفته است.  وظیفه ارتش سایبری جنگ روانی، کار غیر قانونی، هک کردن و  تبلیغ آن در سایت های سپاه است. از جمله در تبلیغات آن آمده است که به شبکه‌های توئیتر و فیس‌بوک و جستجوگر چینی بایدو حمله کرده است. در سال 1389 این سایت  ادعا کرد که  500 سایت را  به طور همزمان هک کرده است. این همچنین از طرف نهاد سایبری «ارتش آفتاب» مطرح شده است.<ref>شیعه نیوز - ارتش آفتاب بیش از ۵۰۰ وب سایت را هک [https://www.shia-news.com/fa/news/24850/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%A2%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B5%DB%B0%DB%B0-%D9%88%D8%A8-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%D کرد]</ref>
۱٬۶۵۱

ویرایش

منوی ناوبری