دیوید ایمس: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۷۷: خط ۷۷:
'''سر دیوید آنتونی اندرو ایمس''' (Sir David Anthony Andrew Amess) ؛ متولد ۲۶ مارس ۱۹۵۲-۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ سیاستمدار بریتانیایی بود که از مه ۱۹۹۷ تا زمان مرگش، به عنوان نماینده پارلمان در ساوتند‌وست خدمت کرد. او پیش از این نماینده پارلمان باسیلدون Basildon از ۱۹۸۳ تا آوریل ۱۹۹۷ بود.
'''سر دیوید آنتونی اندرو ایمس''' (Sir David Anthony Andrew Amess) ؛ متولد ۲۶ مارس ۱۹۵۲-۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ سیاستمدار بریتانیایی بود که از مه ۱۹۹۷ تا زمان مرگش، به عنوان نماینده پارلمان در ساوتند‌وست خدمت کرد. او پیش از این نماینده پارلمان باسیلدون Basildon از ۱۹۸۳ تا آوریل ۱۹۹۷ بود.


سر دیوید ایمس نماینده ارشد پارلمان انگلستان، از حامیان سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت بود. دیوید ایمس همچنین رئیس مشترک کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران بود. دیوید ایمس در چهار دهه‌ی پایانی زندگانی خود از سازمان مجاهدین خلق دفاع می‌کرد. او که فرد بانفوذی در حزب محافظه‌کار انگلستان و عضو پارلمان این کشور بود مواضع سرسختی علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی داشت. او همواره مخالف سیاست همکاری و همراهی غرب با رژیم ایران بود. او از جمله فعالان کمپین حذف نام سازمان مجاهدین از لیست تروریستی بود. یک روز قبل از این حمله مرگبار، سر دیوید مقاله‌ای در تاون هال نوشت که در آن دست داشتن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم ایران در کشتار زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۹۸۸ را مورد تأکید قرار داد و از دعوت جامعه انگلیسی و ایرانی مبنی بر دستگیری وی در صورت شرکت در کنفرانس تغییرات آب و هوا در نوامبر در گلاسکو، حمایت کرد. او در روز ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰ در اثر ضربات چاقو به قتل رسید.
سر دیوید ایمس نماینده ارشد پارلمان انگلستان، از حامیان سازمان مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت بود. دیوید ایمس همچنین رئیس مشترک کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران بود. دیوید ایمس در چهار دهه‌ی پایانی زندگانی خود از سازمان مجاهدین خلق دفاع می‌کرد. او که فرد بانفوذی در حزب محافظه‌کار انگلستان و عضو پارلمان این کشور بود مواضع سرسختی علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی داشت. او همواره مخالف سیاست همکاری و همراهی غرب با رژیم ایران بود. او از جمله فعالان کمپین حذف نام سازمان مجاهدین از لیست تروریستی بود. یک روز قبل از این حمله مرگبار، سر دیوید مقاله‌ای در تاون هال نوشت که در آن دست داشتن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم ایران در کشتار زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۹۸۸ را مورد تأکید قرار داد و از دعوت جامعه انگلیسی و ایرانی مبنی بر دستگیری وی در صورت شرکت در کنفرانس تغییرات آب و هوا در نوامبر ۲۰۲۱ در گلاسکو، حمایت کرد. او در روز ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰ در اثر ضربات چاقو به قتل رسید.


== تاریخچه زندگی دیوید ایمس ==
== تاریخچه زندگی دیوید ایمس ==
دیوید ایمس در پلایستو، اسکس (که در حال حاضر بخشی از نیوهام لندن است) متولد شد. پدرش جیمز ایمس و مادرش مود  بود. او مانند مادرش کاتولیک رومی بزرگ شد. مادرش در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶ در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.
دیوید ایمس در پلایستو، اسکس (که در حال حاضر بخشی از نیوهام لندن است) متولد شد. پدرش جیمز ایمس و مادرش مود  بود. او مانند مادرش کاتولیک رومی بزرگ شد. مادرش در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶ در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت.


ایمس در مدرسه ابتدایی سنت آنتونی، سپس مدرسه گرامر سنت بوناونتوره و سپس کالج فناوری بورنموث، تحصیل کرد و در آنجا لیسانس گرفت. ایمس در مدرسه ابتدایی سنت جان باپتیست در بثنال گرین به مدت یک سال (۱۹۷۰-۷۱) تدریس کرد.
ایمس در مدرسه ابتدایی سنت آنتونی، سپس مدرسه گرامر سنت بوناونتوره و سپس کالج فناوری بورنموث، تحصیل کرد و در آنجا لیسانس گرفت. ایمس در مدرسه ابتدایی سنت جان باپتیست در بثنال گرین به مدت یک سال (۱۹۷۰-۱۹۷۱) تدریس کرد.


دیوید ایمس و همسرش جولیا آرنولد یک پسر و چهار دختر داشتند.
دیوید ایمس و همسرش جولیا آرنولد یک پسر و چهار دختر داشتند.
خط ۱۰۱: خط ۱۰۱:
ایمس در کمیته تازه تاسیس تجاری به نام Backbench Business در سال ۲۰۱۰ انتخاب شد. و در سال ۲۰۱۵ کنار رفت.
ایمس در کمیته تازه تاسیس تجاری به نام Backbench Business در سال ۲۰۱۰ انتخاب شد. و در سال ۲۰۱۵ کنار رفت.


ایمس سالها در تلاش بود تا مجسمه‌ی یادبودی به افتخار دیپلمات سوئدی رائول والنبرگ، (که دهها هزار یهودی را در مجارستان تحت اشغال نازیها نجات داده بود و والنبرگ جان خود را در  همین راه از دست داد)، ساخته شود ایمس در اواخر دهه ۱۹۸۰ پرسش‌های پارلمانی را در مورد والنبرگ و دریافت ملیت افتخاری بریتانیا برای وی را آغاز کرد. این بنای یادبود با تلاشهای وی ساخته و در لندن، در Great Cumberland Place، نصب شد.
ایمس سالها در تلاش بود تا مجسمه‌ی یادبودی به افتخار دیپلمات سوئدی رائول والنبرگ، (که دهها هزار یهودی را در مجارستان تحت اشغال نازیها نجات داده بود و والنبرگ جان خود را در  همین راه از دست داد)، ساخته شود ایمس در اواخر دهه ۱۹۸۰ پرسش‌های پارلمانی را در مورد والنبرگ و دریافت ملیت افتخاری بریتانیا برای وی آغاز کرد. این بنای یادبود با تلاشهای وی ساخته و در لندن، در Great Cumberland Place، نصب شد.


== دیدگاههای سیاسی سر دیوید ایمس ==
== دیدگاههای سیاسی سر دیوید ایمس ==
خط ۱۱۱: خط ۱۱۱:


== پیام خانم مریم رجوی ==
== پیام خانم مریم رجوی ==
<blockquote>با اندوه بسیار قتل جنایتکارانه آقای ديويد ايمس نماينده پارلمان انگلستان، رئيس مشترك كميته بريتانيايی برای آزادی ايران را تسلیت می‌گویم.</blockquote><blockquote>دیوید ایمس دشمن دیکتاتورها بخصوص دیکتاتوری آخوندی بود. و طی چهل سال بی وقفه در کنار مردم ایران برای آزادی و علیه فاشیسم دینی ایستاده بود.</blockquote><blockquote>پس از ۴ دهه حمايت تمام عيار و بی‌ چشمداشت دیوید ایمس از مقاومت  مردم ايران بايستی او را در شمار شهيدان آزادی محسوب كرد. </blockquote><blockquote>امروز مقاومت ایران یک دوست بی‌همتا و مردم انگلستان یکی از مظاهر ستودنی دفاع از آزادی و دمکراسی و جامعه بشری، یک انسان بزرگ را ا ز دست داد </blockquote><blockquote>او در گردهمایی بزرگ ايران آزاد در ۱۳۹۸ گفت که فوق‌العاده خوشحالم که در اشرف۳ حضور دارم.  و به‌عنوان رئیس مشترک کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران و از جانب کمیته فراحزبی در هر دو مجلس پارلمان می‌خواهیم با شما ابراز همبستگی کنیم.</blockquote><blockquote>دیوید ایمس در آخرین سخنرانی خود در گردهمایی ۱۴۰۰ گفت: «ما معتقدیم حلقة مفقوده در سیاست ما، بی‌توجهی به‌شرایط عینی در ایران و آرزوی مردم ایران برای دستیابی به‌آزادی و دموکراسی است».</blockquote><blockquote>دیوید ایمس از سه دهه پیش، با تمام اعتبار سیاسی و پارلمانی خود برای دفاع از حقوق پایمال شده مردم ایران و حمایت از مجاهدین و مقاومت ایران برای آزادی و حاکمیت مردم به نبرد پرداخت و علیه سیاست ننگین مماشات با فاشیسم مذهبی، مبارزه شجاعانه‌یی را به‌پیش برد. او همراه با لرد کوربت کمیته پارلمانی بریتانیا برای ایران آزاد را بنیاد گذاشت و در یک كارزار بی‌نظیر سیاسی و حقوقی برای حذف نام مجاهدین از لیست آخوند ساخته، در انگلستان و اتحادیه اروپا نقش تعیین‌کننده داشت.  </blockquote><blockquote>درگذشت دیوید ایمس حامی گرانقدر مقاومت و رزمنده پرشور آزادی برای ايران را به خانواده محترم وی،  به مردم و پارلمان انگلستان، به کمیته پارلمانی مجلسین بریتانیا برای ایران آزاد  تسلیت می‌گویم</blockquote><blockquote>برای مردم و مقاومت ايران او همیشه زنده است.  ما به او افتخار می‌کنیم که در تاریک‌ترین ادوار تاریخ ایران به‌یاری ملت ما در نبرد با فاشیسم دینی شتافت.<ref>[https://hambastegimeli.com/105992_%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85-%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C---%D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%B3-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C- سایت همبستگی ملی]</ref></blockquote>
<blockquote>با اندوه بسیار قتل جنایتکارانه آقای ديويد ايمس نماينده پارلمان انگلستان، رئيس مشترك كميته بريتانيايی برای آزادی ايران را تسلیت می‌گویم.</blockquote><blockquote>دیوید ایمس دشمن دیکتاتورها بخصوص دیکتاتوری آخوندی بود و طی چهل سال بی وقفه در کنار مردم ایران برای آزادی و علیه فاشیسم دینی ایستاده بود.</blockquote><blockquote>پس از ۴ دهه حمايت تمام عيار و بی‌ چشمداشت دیوید ایمس از مقاومت مردم ايران بايستی او را در شمار شهيدان آزادی محسوب كرد. </blockquote><blockquote>امروز مقاومت ایران یک دوست بی‌همتا و مردم انگلستان یکی از مظاهر ستودنی دفاع از آزادی و دمکراسی و جامعه بشری، یک انسان بزرگ را ا ز دست داد </blockquote><blockquote>او در گردهمایی بزرگ ايران آزاد در ۱۳۹۸ گفت که فوق‌العاده خوشحالم که در اشرف۳ حضور دارم  و به‌عنوان رئیس مشترک کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران و از جانب کمیته فراحزبی در هر دو مجلس پارلمان می‌خواهیم با شما ابراز همبستگی کنیم.</blockquote><blockquote>دیوید ایمس در آخرین سخنرانی خود در گردهمایی ۱۴۰۰ گفت: «ما معتقدیم حلقة مفقوده در سیاست ما، بی‌توجهی به‌شرایط عینی در ایران و آرزوی مردم ایران برای دستیابی به‌آزادی و دموکراسی است».</blockquote><blockquote>دیوید ایمس از سه دهه پیش، با تمام اعتبار سیاسی و پارلمانی خود برای دفاع از حقوق پایمال شده مردم ایران و حمایت از مجاهدین و مقاومت ایران برای آزادی و حاکمیت مردم به نبرد پرداخت و علیه سیاست ننگین مماشات با فاشیسم مذهبی، مبارزه شجاعانه‌یی را به‌پیش برد. او همراه با لرد کوربت کمیته پارلمانی بریتانیا برای ایران آزاد را بنیاد گذاشت و در یک كارزار بی‌نظیر سیاسی و حقوقی برای حذف نام مجاهدین از لیست آخوند ساخته، در انگلستان و اتحادیه اروپا نقش تعیین‌کننده داشت.  </blockquote><blockquote>درگذشت دیوید ایمس حامی گرانقدر مقاومت و رزمنده پرشور آزادی برای ايران را به خانواده محترم وی،  به مردم و پارلمان انگلستان، به کمیته پارلمانی مجلسین بریتانیا برای ایران آزاد  تسلیت می‌گویم</blockquote><blockquote>برای مردم و مقاومت ايران او همیشه زنده است.  ما به او افتخار می‌کنیم که در تاریک‌ترین ادوار تاریخ ایران به‌یاری ملت ما در نبرد با فاشیسم دینی شتافت.<ref>[https://hambastegimeli.com/105992_%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85-%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%B1%D8%AC%D9%88%DB%8C---%D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%B3-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%81%D8%B9-%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DA%AF%DB%8C- سایت همبستگی ملی]</ref></blockquote>


== انعکاسات قتل دیوید ایمس ==
== انعکاسات قتل دیوید ایمس ==
خط ۱۱۸: خط ۱۱۸:
<blockquote>قلبهای همه ما از مرگ سر دیوید ایمس نماینده مجلس، پر از شوک و اندوه است.</blockquote>
<blockquote>قلبهای همه ما از مرگ سر دیوید ایمس نماینده مجلس، پر از شوک و اندوه است.</blockquote>
[[پرونده:پیامهای تسلیت برای دیوید ایمس.JPG|بندانگشتی|پیامهای تسلیت برای درگذشت سر دیوید ایمس]]
[[پرونده:پیامهای تسلیت برای دیوید ایمس.JPG|بندانگشتی|پیامهای تسلیت برای درگذشت سر دیوید ایمس]]
<blockquote>او یکی از مهربان‌ترین ، مهربان‌ترین ، مهربان‌ترین افراد در سیاست بود.<ref name=":0">[https://akhtar-shabane.blogspot.com/2021/10/SirDavidAmessmedia.html سایت اختر شبانه]</ref> </blockquote>آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن تسلیت به خانواده، دوستان و همکاران این سیاستمدار کهنه‌کار بریتانیایی، حمله به یک مقام منتخب را حمله به دموکراسی خواند.<ref>[https://ir.voanews.com/a/britain-lawmaker-stabbed-terrorist-act-us-reax/6273102.html سایت صدای آمریکا فارسی]</ref>
<blockquote>او یکی از مهربان‌ترین ، مهربان‌ترین ، مهربان‌ترین افراد در سیاست بود.<ref name=":0">[https://akhtar-shabane.blogspot.com/2021/10/SirDavidAmessmedia.html سایت اختر شبانه]</ref> </blockquote>آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ضمن تسلیت به خانواده، دوستان و همکاران این سیاستمدار کهنه‌کار بریتانیایی، حمله به یک مقام منتخب را حمله به دموکراسی خواند.<ref>[https://ir.voanews.com/a/britain-lawmaker-stabbed-terrorist-act-us-reax/6273102.html سایت صدای آمریکا فارسی]</ref>


دکتر ولید فارس دبیرکل گروه پارلمانی فرا اطلس برای مقابله با تروریسم:<blockquote>نماینده پارلمان دیوید ایمس که در انگلستان با ضربات چاقو کشته شد، یک مدافع سرسخت برای آزادی مردم ایران بود. </blockquote>
دکتر ولید فارس دبیرکل گروه پارلمانی فرا اطلس برای مقابله با تروریسم:<blockquote>نماینده پارلمان دیوید ایمس که در انگلستان با ضربات چاقو کشته شد، یک مدافع سرسخت برای آزادی مردم ایران بود. </blockquote>
۸٬۶۷۴

ویرایش

منوی ناوبری